Zapytaj o ofertę
Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?

Czym jest przekierowanie 301? Kiedy warto z niego korzystać?

12 min. czytania

Wyobraź sobie, że usuwasz jedną ze swoich stron lub zmieniasz jej odnośnik. Może zdarzyć się, że użytkownik sieci natrafi wówczas na komunikat o znanym wszystkim błędzie 404, który informuje o tym, że strona nie może zostać znaleziona lub została usunięta. Nie wygląda to najlepiej, a dodatkowo zostawia plamę na wizerunku strony i obniża doświadczenia odbiorcy. Warto więc w tym celu zadbać o odpowiednie przekierowanie, które nie zakłóci poszukiwań.

Linkowanie a SEO

Zanim przejdziemy do omówienia tematu, musimy zacząć od podstaw. Otóż strategia link buildingu w SEO jest jedną z najlepszych praktyk pozwalających na zwiększenie ruchu na stronie, a także jej pozycjonowanie pod kątem wyszukiwarek internetowych. Można działać w tym przypadku w obrębie własnej strony, ale także poza nią – obie możliwości pozwalają na poprawę widoczności w sieci.

Pamiętajmy jednak, że każda zmiana struktury adresu URL wpływa na funkcjonowanie strony. Może zdarzyć się, że zniknie ona na dłuższy czas z wyników wyszukiwania. Jeśli zmienionych zostanie wiele elementów, algorytmy wyszukiwarek będą musiały na nowo zaindeksować witrynę. Wówczas strategia SEO nie ma prawa funkcjonować, a my tracimy swoje zasięgi. Z tego powodu zastosowanie przekierowania 301 jest niezbędne, aby utrzymać ruch na stronie i jej elementach.

Linkowanie wewnętrzne

Mowa o tworzeniu hiperłączy w obrębie jednej witryny do jej podstron. Ułatwia to poruszanie się po stronie, a także pozwala na jej uporządkowanie. Użytkownik w ten sposób łatwiej znajduje treści, a roboty szybciej je indeksują.

Linkowanie zewnętrzne

Polega na pozyskiwaniu linków znajdujących się na innych domenach, które przekierowują użytkownika na naszą stronę. Najpopularniejszymi formami external linking są: katalogi, social media, wpisy gościnne, fora, artykuły, ogłoszenia.

Im więcej linków zewnętrznych, tym większa wartość strony i jej autorytet. „Sok z linków” to termin SEO określający wartość, jaka jest przekazywana z jednej strony na drugą. Wartość przenoszą właśnie linki wewnętrzne i zewnętrzne. Link juice zależy więc od ich liczby oraz jakości. Można powiedzieć, że przejmujemy część mocy witryny, która nas podlinkowała. To, jaką wartość link juice otrzymamy, zależy od ilości umieszczonych linków – każdy z nich jest dzielony po równo. Jeśli mamy więc dwa linki, każdy z nich otrzymuje po 50% wartości.

Dobrze wykonane przekierowanie pozwala przenieść około 90-99% link juice do przekierowywanej strony. Jest to więc niemal niezauważalny spadek mocy. Aby nie stracić jakości strony, należy zadbać o wartość linków przychodzących do pierwotnej witryny.

Przekierowanie 301 – co to jest?

Przekierowanie nie jest rozwiązaniem istotnym wyłącznie dla robota wyszukiwania. Dzięki niemu informujesz również przeglądarkę o tym, że pod danym adresem nie znajduje się już konkretny materiał – został przeniesiony gdzieś indziej i tym samym automatycznie tam właśnie trafi osoba, która chciała się z nim zapoznać. W wielu przypadkach użytkownik może nawet nie zauważyć, że został przeniesiony w inne miejsce na stronie czy też nawet na zupełnie inną domenę.

301 jest przekierowaniem nazywanym stałym lub permanentnym – zastosowanie go oznacza, że chcemy na zawsze przenieść dany materiał. Sygnalizujemy robotowi Google, aby nie trafiał już pod poprzedni adres, lecz automatycznie zapoznawał się z danymi znajdującymi się pod tym nowym.

Konsekwencją przekierowania 301 powinno być to, że Google zaindeksuje wyłącznie nowy adres. Dzięki temu rozwiązaniu przenosimy moc SEO. Załóżmy, że dana podstrona jest solidnie podlinkowana – dzięki 301 owe odnośniki będą kierować do nowego adresu. Nie jest tak, że moc zostanie w 100% przeniesiona właśnie na niego i jednocześnie będzie zajmować w wynikach wyszukiwania dokładnie te same pozycje. Szacuje się, że dochodzi tutaj do przeniesienia ok. 80-90% mocy, chociaż przez lata się to zmieniało.

Jakie są rodzaje przekierowania 301?

Przekierowanie 301 htaccess to opcja dla wszystkich, którzy muszą przenieść swoją stronę, ale nie chcą stracić pracy włożonej w jej pozycjonowanie oraz budowanie świadomości potencjalnych klientów. Wyznaczyć można dwa rodzaje tych przekierowań związane z miejscem ich działania.

Wewnętrzne działają w obrębie jednej witryny i są przydatne w przypadku przekierowywania na istniejącą podstronę w przypadku, gdy dany link jest już nieaktualny. Przekierowania zewnętrzne z kolei to te, które odsyłają za pomocą pliku .htaccess użytkownika na inną domenę.

Kiedy zastosować przekierowanie 301?

Przenoszenie strony na nowy adres URL

Istnieje wiele przypadków, w których konieczne może okazać się przeniesienie zawartości strony na nowy adres URL. Po migracji zawartości do nowego adresu przekierowanie 301 pomoże użytkownikom dotrzeć na nową stronę, a wyszukiwarka będzie w stanie zaindeksować nową zawartość i utrzymać jej pozycję na liście wyników wyszukiwania.

Migracja witryny do nowej domeny

Zmiana nazwy domeny to bardzo powszechna sytuacja. Firmy przeprowadzają ten proces z wielu powodów, takich jak chęć budowania świadomości marki za granicą, rebranding itp. Migracja witryny obejmować może zmianę nazwy strony internetowej lub zmianę domeny. Zastosowanie przekierowania 301 możliwe jest dzięki narzędziu “zmiana adresu” w Google Search Console.

Przejście z protokołu “http” na “https”

Protokoły “http” i “https” odgrywają kluczową rolę w procesie indeksowania witryny przez wyszukiwarki. Jeśli przechodzimy z “http” na “https”, konieczne jest zastosowanie przekierowań 301. Umożliwimy tym Google indeksowanie zmiany protokołu. Ponadto unikniemy wyświetlania kodu 404 i przekierujemy użytkownika na bezpieczną stronę.

Przejście do adresu WWW

Celem tego jest przede wszystkim uniknięcie problemów z duplikacją treści. https://stronainternetowa.com i https://www.tronainternetowa.com to dwie zupełnie różne opcje.

Jeśli więc zauważymy, że witryna jest dostępna zarówno w formie adresów URL, jak i WWW, koniecznie należy zastosować przekierowania 301 do wybranego adresu. Jego rodzaj nie ma żadnego wpływu na pozycję strony w wyszukiwarce.

Odświeżanie treści

Często zdarza się, że właściciele stron internetowych chcą całkowicie przebudować ich zawartość. W takich przypadkach należy upewnić się, że przekierowanie 301 przenosi użytkowników ze starej witryny do nowej. Dzięki temu unikniemy problemów ze zduplikowaną treścią i zapewnimy odbiorcom łatwy dostęp do poszukiwanych przez nich informacji.

Rozwiązanie problemu kanibalizacji

Jednym z problemów, z którymi zmagają się właściciele stron WWW, jest kanibalizacja. Polega ona na tym, że na dane zapytanie w wyszukiwarce Google raz pojawia się jeden materiał z naszego serwisu, a innym razem – zupełnie inny, niekoniecznie ten, którego tutaj oczekujemy. Skutecznym sposobem jest połączenie contentu znajdującego się na tych stronach, a następnie ustawienie przekierowania 301 z jednego adresu na drugi.

Przekierowanie błędów 404 na stronę główną

Jeśli udało się nam przejąć wartościową domenę po innym serwisie, to prawdopodobnie pozostałością po niej są liczne linki prowadzące do strony głównej i podstron. Jeśli kierują one do podstron zwracających kod 404, to wówczas ich moc jest tracona. W idealnym scenariuszu warto byłoby odtworzyć wcześniejszą strukturę strony, dodać pod tymi samymi adresami treści, które wcześniej się tam znajdowały. Nie zawsze jednak będzie to fizycznie wykonalne. W takich przypadkach warto ustawić przekierowanie z podstron zwracających błąd 404 np. na stronę główną serwisu i tym samym na nią przekazać moc SEO.

Zmiana systemu CMS

Najczęściej wiąże się to z modyfikacją struktury strony, inne będą nowe adresy URL. Należy przekierować je z dotychczasowych na aktualne. Osobom, które będą próbowały wejść na stronę, klikając stare adresy w różnych miejscach w sieci, nie wyświetli się błąd 404 – trafią na ten materiał czy produkt, którego oczekiwali.

Jak ustawić przekierowanie 301?

Sposobów na ustawienie przekierowania 301 jest kilka – zarówno takie, które wymagają dostępu do pliku .htaccess, jak i takie, gdzie obejdziemy się bez tego. Oczekiwany efekt można osiągnąć w następujący sposób:

  • edycja pliku .htaccess – znajdziemy go w katalogu głównym domeny. Dostęp do niego można uzyskać, logując się na serwer FTP za pomocą zewnętrznego programu lub korzystając z menedżera plików, którego mamy do dyspozycji w panelu zarządzania hostingiem. W tym przypadku potrzebujemy jednak kodów, które są odpowiedzialne akurat za dany rodzaj przekierowania;
  • pluginy – do popularnych systemów CMS, takich jak WordPress, znajdziemy wtyczki, w których wystarczy, że wybierzemy rodzaj przekierowania, adresy dotychczasowy oraz docelowy, następnie zapiszemy ustawienia;

Przekierowanie używając wtyczki RedirectionsŹródło: wtyczka Redirections, 08.12.2021

panel zarządzania usługą hostingową – opcję dodania przekierowań znajdziemy również w Direct Admin i innych systemach służących do zarządzania serwerem. Dodanie 301 polega tutaj, tak samo jak w poprzedniej metodzie, na wskazaniu dotychczasowej ścieżki URL, rodzaju przekierowania oraz docelowego adresu, tj. nowego.

Przekierowanie za pomocą panelu hostinguŹródło: Direct Admin, 08.12.2021

Przykładowe kody przekierowań

Odpowiednie kody można wprowadzić do pliku .htaccess bez konieczności ich samodzielnego tworzenia. Warto skorzystać z gotowych wzorów. Oto kilka przykładowych, które mogą się przydać.

Przekierowanie w przypadku szyfrowanego połączenia

Jeśli uruchamiamy certyfikat SSL, to obowiązkowo pamiętajmy o umieszczeniu poniższego kodu, aby wymusić otwarcie strony z https://

RewriteEngine On

RewriteCond %{HTTPS} off

RewriteRule ^(.*)$ https://%{HTTP_HOST}%{REQUEST_URI} [L,R=301]

Przekierowanie wersji strony z WWW na bez WWW

W tym przypadku należy użyć następującego kodu:

RewriteEngine On

RewriteBase /

RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.(.*)$ [NC]

RewriteRule ^(.*)$ http://%1/$1 [R=301,L]

Przekierowanie podstrony na nowy adres

Produkt lub dany artykuł są dostępne pod innym adresem? W takim razie trzeba użyć następującego kodu:

RewriteEngine On

RewriteBase /

Redirect 301 /stary-adres.htm /nowy-adres.html

Przekierowanie 301 czy 308?

Najbardziej znanym rodzajem przekierowania, które należy stosować w przypadku stałej zmiany adresu, jest właśnie 301. Natomiast w materiałach Google znajdziemy również informację o innym rodzaju przekierowania permanentnego, mianowicie – 308. Z którego zatem należy korzystać?

Rodzaje przekierowańŹródło: https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/301-redirects?hl=pl, 08.12.2021

Przekierowanie 308 to standard http 1.1. Jest to nowsze i wydajniejsze rozwiązanie, natomiast nie jest jeszcze na tyle rozpowszechnione, aby korzystanie z niego obecnie było koniecznością. W dalszym ciągu może nie być obsługiwane przez niektóre wyszukiwarki, przeglądarki czy serwery. Dlatego na tym etapie przekierowanie 301 jest jak najbardziej słusznym wyborem.

Przekierowanie 301 a 302

Przekierowanie 302 ma zastosowanie wówczas, gdy chcemy jedynie tymczasowo przenieść użytkownika na dany adres. To znaczy: sygnalizujemy algorytmowi wyszukiwarki, że na razie z pewnych względów przekierowujemy internautę na inną podstronę, ale wkrótce powrócimy do poprzedniego. Wskazujemy, że oba adresy są aktywne, ale obecnie należy internautom wyświetlać ten, na który wskazuje 302.

Kluczowa różnica w stosunku do 301 polega na tym, że w tym przypadku nie dochodzi do przekazania mocy SEO. Kolejna kwestia – nie dojdzie do wyindeksowania dotychczasowego adresu – powinien on pozostać w bazie Google.

Rel=canonical zamiast przekierowania 301

Za pomocą tagu rel=canonical wskazujemy robotom wyszukiwarek kanoniczną wersję strony, tzn. oryginał. Jego zadaniem jest m.in. wyeliminowanie indeksowania przez Google podstron, które stanowią duplikat, niczego nie wnoszą. Mogą to być np. podstrony generowane w wyniku korzystania z filtrowania wyników. Czy jednak jest to rozwiązanie, które może zastąpić przekierowanie 301?

Z rel=canonical warto korzystać wtedy, gdy z pewnych przyczyn nie możemy zastosować przekierowania 301. Zaletą wdrożenia tego rozwiązania jest fakt, że nie potrzebujemy dostępu do plików konfigurujących serwer – wystarczy, że dodamy w sekcji <head> strony następujący kod:

<link rel=”canonical” href=”https://adres-kanoniczny.pl/jakas-podstrona” />

Jest to stosunkowo łatwe i powinniśmy poradzić sobie z tym bez większych problemów.

Jak długo trzymać przekierowanie 301? Przez rok?

W ostatnim czasie po jednej z wypowiedzi Johna Muellera w branży SEO pojawiła się teoria, że wystarczy utrzymywać przekierowanie 301 przez rok, a następnie można je usunąć, gdyż Google i tak przekazało już moc SEO nowemu adresowi. John sugeruje trzymanie przekierowania 301 tak długo, jak zależy nam na wysokiej pozycji strony docelowej.

Jakich błędów unikać?

Używanie przekierowania 302

Znamy już różnicę między przekierowaniem 301, a przekierowywaniem 302. Niestety, te dwa kody są często mylone i mogą prowadzić do niepożądanych skutków. Używajmy więc narzędzia Site Audit Tool, aby zbadać stan przekierowania, który jest używany na naszej stronie.

Przekierowywanie w niewłaściwe miejsce

Postarajmy się nie popełniać tego błędu. Upewnijmy się, że użytkownicy są przekierowywani na stronę, której rzeczywiście szukają. W przeciwnym razie można być pewnym, że współczynnik konwersji drastycznie spadnie.

Przekierowanie Javascript

Używanie przekierowywania Javascript jest stanowczo odradzane przez specjalistów, gdyż stwarza ryzyko, że wyszukiwarki nie będą w stanie renderować danej strony. Powodem tego problemu może być fakt, że wiele witryn nie zezwala na indeksowanie plików JS lub CSS.

Przekierowanie 301 – element niezbędny w SEO

Korzystanie z przekierowań 301 to codzienność w branży SEO i niezbędny w niej element. Nie jest trudne do wdrożenia, nie wymaga zaawansowanej wiedzy technicznej, a jego zastosowanie w wielu sytuacjach jest kluczowe. W razie problemów można skorzystać ze wsparcia agencji SEO.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: lookersy.com, selectiver.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Link juice i wpływ na SEO
    Link juice i wpływ na SEO
    Pozycjonowanie to nie tylko praca nad atrakcyjnością strony internetowej pod kątem merytorycznym i wizualnym, ale również pozyskiwanie zewnętrznych linków. Dowiedz się, w jaki sposób zmierzyć jakość odnośników i ustalić, który z nich to juice link.
    Jak pisać meta description? Czy ma wpływ na pozycjonowanie? Sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy!
    Jak pisać meta description? Czy ma wpływ na pozycjonowanie? Sprawdź, jakie są najczęściej popełniane błędy!
    Meta description daje możliwość opisania zawartości samej witryny i ma spore znaczenie dla użytkowników. Warto znać zasady tworzenia takiego opisu!
    Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?
    Jak skutecznie pozyskać wartościowe linki zewnętrzne?
    Linki prowadzące do Twojej witryny są ważnym czynnikiem rankingowym w wynikach wyszukiwania Google. Pozyskiwać je możesz na wiele sposobów, a stawiać powinieneś na jakość.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.