Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?

Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?

Gije Cho/pexels.com

Jeśli wiesz cokolwiek o pozycjonowaniu stron internetowych, z całą pewnością słyszałeś też o tym, jak dużą rolę w tym procesie odgrywa budowa wartościowego profilu linkowego. Jednak czy wiedziałeś o tym, że sama struktura i wygląd linku również mają jakieś znaczenie?

Adresy URL, bo o nich mowa, także liczą się w działaniach SEO. I, choć mówi się, że wygląd nie ma znaczenia, w ich przypadku ta maksyma się nie sprawdza. Na sam początek przypomnijmy sobie jednak absolutne podstawy.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowaniem nazywa się zespół różnorodnych działań, które na celu mają podniesienie pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania. Może się to odbywać za pomocą tzw. pozycjonowania on-site (podejmowanego w obrębie samej witryny, jak np. usprawnienie tempa ładowania się strony, dbałość o jakościowy content lub intuicyjną nawigację na stronie) bądź pozycjonowania off site (podejmowanego poza witryną, jednak mającego wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce, np. budowa wartościowego profilu linkowego, o którym wspomnieliśmy już nieco wcześniej).

Warto pamiętać, że pozycjonowanie to proces, który wymaga konsekwentnych i regularnych działań, a nie zadanie do odhaczenia. O SEO należy więc stale dbać i dostosowywać swoją witrynę do (często bardzo zmiennych) algorytmów Google.

Jakie efekty daje pozycjonowanie strony?

W dużym skrócie, dzięki skutecznemu pozycjonowaniu strony użytkownicy sieci będą mogli łatwiej odnaleźć Twoją stronę w Internecie. To jednak nie wszystko.

Dzięki lepszej pozycji strony w wyszukiwarce oferta Twojej firmy wyświetli się wyżej tym, którzy potencjalnie są nią zainteresowani. Jest to o tyle ważne, że większość z nas ogranicza się do sprawdzenia kilku pierwszych wyników, zupełnie ignorując te znajdujące się poniżej. Jeśli więc konsument znajdzie to, czego szukał, w pierwszej propozycji wyszukiwarki, nie będzie raczej tracił czasu, by sprawdzać kolejne.

Skuteczne pozycjonowanie to również:

  • większy ruch na stronie – chodzi tu o ruch organiczny, czyli naturalny (= niepochodzący z reklam płatnych). Choć ruch nie jest równoznaczny ze sprzedażą, często wywiera na nią duży wpływ: im więcej osób zobaczy Twoją stronę, tym większa szansa, że część z nich zdecyduje się na zakup Twoich produktów.
  • wzrost sprzedaży – to cel, który wzbudza największe zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – w końcu zysk jest podstawą każdego biznesu. Dzięki pozycjonowaniu więcej osób odwiedzi Twoją stronę, a jeśli dodatkowo witryna przekona ich swoim designem bądź jakościowym contentem, sukces murowany.
  • lepsza konwersja – mianem konwersji określa się stosunek wszystkich odwiedzających stronę do tych, którzy podjęli pożądaną przez nas akcję. Wbrew pozorom, nie zawsze musi to być sprzedaż. Czasem konwersję podniosą także wypełnione formularze kontaktowe lub zapisy do firmowego newslettera bądź na branżowy webinar.
  • większa rozpoznawalność marki – im częściej pojawisz się na ekranach użytkowników (także tych jeszcze nieprzekonanych do Twojej marki), tym lepiej utrwalisz się w ich świadomości konsumenckiej. Jeśli nazwa, logo lub np. hasło reklamowe pozytywnie zapiszą im się w pamięci, bardzo możliwe, że kolejnym razem zdecydują się zaufać właśnie Twojej firmie.

Co to jest adres URL?

To link, który prowadzi do danej witryny bądź jej konkretnej podstrony. Sam często możesz spotkać go, korzystając np. z wyszukiwarki Google. Adresem URL jest ten fragment wyniku wyszukiwania, który wyświetla się nad tytułem strony internetowej (patrz: screen poniżej).


Źródło: Przykład adresu URL w wynikach wyszukiwania

URL friendly SEO. Jak powinien wyglądać?

Istnieje kilka warunków, jakie powinien spełnić adres URL, by móc uznać go za prawdziwie „przyjazny”. Poniżej znajdziesz absolutnie najważniejsze z nich.

Adres URL powinien być prosty

Przyjazne adresy URL powinny przede wszystkim być proste i w czytelny sposób informować odbiorcę o tym, co znajdzie na danej stronie. Jeśli kierują użytkownika na podstronę witryny, powinny również jasno wskazywać na jej porządek, tj. do jakiej kategorii należy dana podstrona.

Przykład? Klikając w tak wyglądający link: https://www.sklepinternetowy.pl/oferta/meble użytkownik od razu wie, że częścią szerszej oferty danej firmy są meble, a dzięki prostej strukturze adres URL jest także dużo łatwiejszy do zapamiętania.

Adres URL powinien zawierać słowa kluczowe

Użycie adekwatnych słów kluczowych komunikuje odbiorcy, jakiej treści może się spodziewać w danym obszarze strony, ale także ułatwia jej znalezienie zainteresowanym użytkownikom. Dodatkowo, słowa kluczowe pomagają botom wyszukiwarki odczytać zawartość strony i odpowiednio ją sklasyfikować. Jakie jednak są adekwatne słowa kluczowe?

Z pewnością powinny one nawiązywać do Twojej branży i mówić językiem Twojej grupy docelowej – w końcu to na jej uwadze zależy Ci najbardziej. Jeśli nie masz pewności, jakich fraz kluczowych użyć, możesz skorzystać z dostępnych narzędzi (wśród darmowych warto wymienić np. Google Search Console czy Answer the Public) lub zorientować się, jakich fraz użyli Twoi bezpośredni konkurenci.

Adres URL powinien mieć odpowiednią strukturę

Struktura adresu URL jest bardzo istotna zwłaszcza przez wzgląd na algorytm wyszukiwarki. Najważniejsze w tym przypadku są:

  • odpowiednie separatory – czyli kropki, ukośniki, a także myślniki, dzięki którym oddzielisz od siebie np. dwa człony tworzące nazwę produktu i zwiększysz tym samym czytelność linku (przykład: www.stronainternetowa.com/produkty/swieczka-zapachowa),
  • brak znaków specjalnych – takich jak np. charakterystyczne dla języka polskiego wszelkie litery z ogonkami, kropkami i kreseczkami (ą, ę, ć, ł, ś, ż, ź),
  • odpowiedni porządek – w przypadku linku do konkretnego produktu będzie to kolejno: domena strony, nazwa kategorii i nazwa danego produktu. Pamiętaj tylko, by nie przedobrzyć z ilością kategorii i podkategorii na stronie – mogą one sprawić, że adres URL stanie się karykaturalnie długi,
  • unikalność adresu URL – każda z podstron Twojej witryny powinna mieć własny, niepowtarzalny adres URL. To ważne, ponieważ w przeciwnym razie dojdzie do duplikatu treści (duplicate content), którego boty wyszukiwarki zdecydowanie nie lubią.

Dlaczego przyjazny adres URL jest ważny?

Przede wszystkim, przyjazny adres URL polepsza doświadczenia użytkownika. Często wpływa również na samą chęć kliknięcia w link.

Wyobraź sobie sytuację, że ktoś przesyła Ci link wyglądający w ten sposób:

www.stronainternetowa.com/xdud3djejf/23847rdnds

A teraz odpowiedz sobie na pytania:

  • czy taki adres URL wydaje Ci się godny zaufania?
  • czy taki adres URL kojarzy Ci się ze spamem?
  • czy taki adres URL komunikuje Ci, co zobaczysz po kliknięciu w link?

Jak widzisz, zbyt enigmatyczny lub chaotyczny adres URL nie wygląda profesjonalnie i może wpływać negatywnie np. na konwersję (w przypadku mailingu) bądź ogół wrażeń Twoich potencjalnych klientów.


Źródło: Lex Photography/pexels.com

Zdecydowanie lepiej prezentuje się taki link:

www. stronainternetowa.com/oferta/pozycjonowanie-stron/audyt-seo

To dzięki czytelnej strukturze adresu URL odbiorca wie, czego się spodziewać.

Jednak przyjazny adres URL nie tylko łatwiej zdobywa zaufanie potencjalnych klientów, ale jest ceniony także przez algorytm. Boty wyszukiwarki są w stanie szybciej przetworzyć zawartość witryny z czytelnym, przyjaznym adresem URL, co przekłada się pozytywnie także na jej pozycjonowanie.

Kiedy korzysta się z adresów URL?

W zasadzie ciągle! Każda sytuacja, wymagająca np. przesłania hiperłącza (linku) do danej witryny lub jej podstrony, wiąże się z adresem URL, który albo zachęci odbiorcę, albo… cóż, wręcz przeciwnie.

Z punktu widzenia marketingowego można jednak wyróżnić sytuacje, w których przyjazny adres URL będzie szczególnie cenny.

Newslettery

To w newsletterach (potocznie zwanych także mailingiem) możesz zamieścić link do konkretnego produktu lub usługi, do której chcesz zachęcić swoich klientów. Oczywiście, taki link często może być „ukryty” np. w grafice, jednak nie zawsze tak jest, dlatego tekstowy, uporządkowany adres URL zawsze będzie działać na Twoją korzyść.

Linki w social mediach

Jeśli Twoja firma jest obecna w sieci, z dużym prawdopodobieństwem gości także na różnych portalach społecznościowych. W nich także (np. w postach na Facebooku bądź w relacjach na Instagramie) możesz chcieć linkować do swojej oferty. Gdy link będzie jasno wskazywał odbiorcy, gdzie przeniesie się po jego kliknięciu, zyskasz większe zaufanie potencjalnego klienta.

Wiadomości do klientów

Biznesowe maile są codziennością. Nierzadko to właśnie ich treść i wygląd (a nie np. konkurencyjność cenowa samej oferty) przekonują klienta o podjęciu współpracy, dlatego warto zadbać o każdy detal takiej wiadomości. Jednym z nich będzie właśnie poprawnie zbudowany adres URL.

Marketing szeptany

Nie od dziś wiadomo, że rekomendacje zadowolonych klientów są jedną ze skuteczniejszych form reklamy. Dziś często te rekomendacje nie są jednak szeptane, a… wstukiwane na klawiaturę i wysyłane przez komunikatory. Jeśli chcesz zatem, by adres URL (np. do podstrony z ofertą Twojej firmy) wysłany kolejnej osobie nie odstraszał, ale zachęcał, zadbaj o to, by wyglądał przejrzyście.

Podsumowanie

Przyjazny adres URL to prosty adres o uporządkowanej strukturze, który daje odbiorcy wskazówkę co do zawartości danej podstrony. Taki SEO friendly adres wpływa pozytywnie nie tylko na wrażenia użytkownika i konwersję, ale ułatwia też odczytanie strony botom wyszukiwarki. To sprawia, że przyjazny adres URL jest w stanie bezpośrednio wzmocnić pozycjonowanie Twojej witryny, a pośrednio również sprzedaż Twoich produktów.

Przyjazny adres URL co prawda nie czaruje uśmiechem i nie przeprowadza staruszek przez ulicę, jednak dysponuje inną pozytywną mocą. Chcesz wiedzieć jaką? Zapraszamy do lektury!

Przyjazny adres URL co to i w jaki sposób go skonstruować? Czyli przyjazne linki i pozycjonowanie

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 1

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Dlaczego Twój sklep potrzebuje pozycjonowania właśnie teraz?

    Dlaczego Twój sklep potrzebuje pozycjonowania właśnie teraz?

    Rynek e-commerce jest mocno nasycony, dlatego ten tekst powinien przeczytać każdy obecny i przyszły właściciel sklepu online, by jego działania zaczęły przynosić widoczne efekty.
    Jak pozycje w wynikach wyszukiwania wpływają na ilość kliknięć?

    Jak pozycje w wynikach wyszukiwania wpływają na ilość kliknięć?

    Wszyscy wiedzą, że wysoka pozycja strony jest ważna, jednak dziś piszemy o tym, co DOKŁADNIE może zrobić dla Twojego biznesu, na jakie czynniki wpływa i w jaki sposób możesz ją osiągnąć.
    SEO Optymalizacja

    SEO Optymalizacja

    Stawiasz pierwsze kroki w pozycjonowaniu? A może chcesz wiedzieć, jak pozyskać większy ruch dla swojej strony? Jeśli tak, ten artykuł jest właśnie dla Ciebie.
    Bezpłatny audyt

      Powiedz nam jaki zakres usług Cię interesuje,
      a skontaktujemy się w odpowiednim dla Ciebie terminie

        Jeżeli chciałbyś dołączyć do naszego zespółu, ale masz wątpliwości - skontaktuj się z nami.
        Wypełnij formularz kontaktowy: