DARMOWY AUDYT SEO

Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?

Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?

Jeśli wiesz cokolwiek o pozycjonowaniu stron internetowych, z całą pewnością słyszałeś też o tym, jak dużą rolę w tym procesie odgrywa budowa wartościowego profilu linkowego. Jednak czy wiedziałeś o tym, że sama struktura i wygląd linku również mają jakieś znaczenie?

Adresy URL, bo o nich mowa, także liczą się w działaniach SEO. I, choć mówi się, że wygląd nie ma znaczenia, w ich przypadku ta maksyma się nie sprawdza. Na sam początek przypomnijmy sobie jednak absolutne podstawy.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowaniem nazywa się zespół różnorodnych działań, które na celu mają podniesienie pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania. Może się to odbywać za pomocą tzw. pozycjonowania on-site (podejmowanego w obrębie samej witryny, jak np. usprawnienie tempa ładowania się strony, dbałość o jakościowy content lub intuicyjną nawigację na stronie) bądź pozycjonowania off site (podejmowanego poza witryną, jednak mającego wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce, np. budowa wartościowego profilu linkowego, o którym wspomnieliśmy już nieco wcześniej).

Warto pamiętać, że pozycjonowanie to proces, który wymaga konsekwentnych i regularnych działań, a nie zadanie do odhaczenia. O SEO należy więc stale dbać i dostosowywać swoją witrynę do (często bardzo zmiennych) algorytmów Google.

Sprawdź: Adres URL z www czy bez www? – co wybrać i dlaczego?

Jakie efekty daje pozycjonowanie strony?

W dużym skrócie, dzięki skutecznemu pozycjonowaniu strony użytkownicy sieci będą mogli łatwiej odnaleźć Twoją stronę w Internecie. To jednak nie wszystko.

Dzięki lepszej pozycji strony w wyszukiwarce oferta Twojej firmy wyświetli się wyżej tym, którzy potencjalnie są nią zainteresowani. Jest to o tyle ważne, że większość z nas ogranicza się do sprawdzenia kilku pierwszych wyników, zupełnie ignorując te znajdujące się poniżej. Jeśli więc konsument znajdzie to, czego szukał, w pierwszej propozycji wyszukiwarki, nie będzie raczej tracił czasu, by sprawdzać kolejne.

Skuteczne pozycjonowanie to również:

  • większy ruch na stronie – chodzi tu o ruch organiczny, czyli naturalny (= niepochodzący z reklam płatnych). Choć ruch nie jest równoznaczny ze sprzedażą, często wywiera na nią duży wpływ: im więcej osób zobaczy Twoją stronę, tym większa szansa, że część z nich zdecyduje się na zakup Twoich produktów.
  • wzrost sprzedaży – to cel, który wzbudza największe zainteresowanie przedsiębiorców. Nic dziwnego – w końcu zysk jest podstawą każdego biznesu. Dzięki pozycjonowaniu więcej osób odwiedzi Twoją stronę, a jeśli dodatkowo witryna przekona ich swoim designem bądź jakościowym contentem, sukces murowany.
  • lepsza konwersja – mianem konwersji określa się stosunek wszystkich odwiedzających stronę do tych, którzy podjęli pożądaną przez nas akcję. Wbrew pozorom, nie zawsze musi to być sprzedaż. Czasem konwersję podniosą także wypełnione formularze kontaktowe lub zapisy do firmowego newslettera bądź na branżowy webinar.
  • większa rozpoznawalność marki – im częściej pojawisz się na ekranach użytkowników (także tych jeszcze nieprzekonanych do Twojej marki), tym lepiej utrwalisz się w ich świadomości konsumenckiej. Jeśli nazwa, logo lub np. hasło reklamowe pozytywnie zapiszą im się w pamięci, bardzo możliwe, że kolejnym razem zdecydują się zaufać właśnie Twojej firmie.
  • Co to jest adres URL?

    To link, który prowadzi do danej witryny bądź jej konkretnej podstrony. Sam często możesz spotkać go, korzystając np. z wyszukiwarki Google. Adresem URL jest ten fragment wyniku wyszukiwania, który wyświetla się nad tytułem strony internetowej (patrz: screen poniżej).

    Źródło: Przykład adresu URL w wynikach wyszukiwania

    Sprawdź: Jak tworzyć poprawne struktury URL? Sprawdź przykłady poprawnych adresów dla różnych typów podstron

    URL friendly SEO. Jak powinien wyglądać?

    Istnieje kilka warunków, jakie powinien spełnić adres URL, by uznać go za prawdziwie „przyjazny”. Poniżej znajdziesz absolutnie najważniejsze z nich.

    Adres URL powinien być prosty

    Jeśli chodzi o to, jak stworzyć przyjazne adresy URL, to należy pamiętać, że powinny przede wszystkim być proste i w czytelny sposób informować odbiorcę o tym, co znajdzie na danej stronie. Jeśli kierują użytkownika na podstronę witryny, powinny również jasno wskazywać na jej porządek, tj. do jakiej kategorii należy dana podstrona.

    Jeśli chodzi o przykład przyjaznego adresu URL, można spojrzeć na tak wyglądający link: https://www.sklepinternetowy.pl/oferta/meble. Użytkownik od razu wie, że częścią szerszej oferty danej firmy są meble, a dzięki prostej strukturze adres URL jest także dużo łatwiejszy do zapamiętania.

    Adres URL powinien zawierać słowa kluczowe

    Użycie adekwatnych słów kluczowych dla przyjaznych adresów URL komunikuje odbiorcy, jakiej treści może się spodziewać w danym obszarze strony, ale także ułatwia jej znalezienie zainteresowanym użytkownikom. Dodatkowo, słowa kluczowe pomagają botom wyszukiwarki odczytać zawartość strony i odpowiednio ją sklasyfikować. Jakie jednak są adekwatne słowa kluczowe?

    Z pewnością powinny one nawiązywać do Twojej branży i mówić językiem Twojej grupy docelowej – w końcu to na jej uwadze zależy Ci najbardziej. Jeśli nie masz pewności, jakich fraz kluczowych użyć, możesz skorzystać z dostępnych narzędzi (wśród darmowych warto wymienić np. Google Search Console czy Answer the Public) lub zorientować się, jakich fraz użyli Twoi bezpośredni konkurenci.

    Adres URL powinien mieć odpowiednią strukturę

    Struktura adresu URL jest bardzo istotna zwłaszcza przez wzgląd na algorytm wyszukiwarki. Najważniejsze w tym przypadku są:

    • odpowiednie separatory – czyli kropki, ukośniki, a także myślniki, dzięki którym oddzielisz od siebie np. dwa człony tworzące nazwę produktu i zwiększysz tym samym czytelność linku (przykład: www.stronainternetowa.com/produkty/swieczka-zapachowa),
    • brak znaków specjalnych – takich jak np. charakterystyczne dla języka polskiego wszelkie litery z ogonkami, kropkami i kreseczkami (ą, ę, ć, ł, ś, ż, ź),
    • odpowiedni porządek – w przypadku linku do konkretnego produktu będzie to kolejno: domena strony, nazwa kategorii i nazwa danego produktu. Pamiętaj tylko, by nie przedobrzyć z ilością kategorii i podkategorii na stronie – mogą one sprawić, że adres URL stanie się karykaturalnie długi,
    • unikalność adresu URL – każda z podstron Twojej witryny powinna być oparta na własnym, niepowtarzalnym adresie URL. To ważne, ponieważ w przeciwnym razie dojdzie do duplikatu treści (duplicate content), którego boty wyszukiwarki zdecydowanie nie lubią.
    • Dlaczego przyjazny adres URL jest ważny?

      Przede wszystkim, przyjazny adres URL polepsza doświadczenia użytkownika. Często wpływa również na samą chęć kliknięcia w link.

      Wyobraź sobie sytuację, że ktoś przesyła Ci link wyglądający w ten sposób:

      www.stronainternetowa.com/xdud3djejf/23847rdnds

      A teraz odpowiedz sobie na pytania:

      • czy taki adres URL wydaje Ci się godny zaufania?
      • czy taki adres URL kojarzy Ci się ze spamem?
      • czy taki adres URL komunikuje Ci, co zobaczysz po kliknięciu w link?

      Jak widzisz, zbyt enigmatyczny lub chaotyczny adres URL nie wygląda profesjonalnie i może wpływać negatywnie np. na konwersję (w przypadku mailingu) bądź ogół wrażeń Twoich potencjalnych klientów.

      Zdecydowanie lepiej prezentuje się taki link:

      www. stronainternetowa.com/oferta/pozycjonowanie/audyt-seo

      To dzięki czytelnej strukturze adresu URL odbiorca wie, czego się spodziewać.

      Jednak przyjazne adresy URL strony nie tylko łatwiej zdobywają zaufanie potencjalnych klientów, ale cenione są także przez algorytm. Boty wyszukiwarki są w stanie szybciej przetworzyć zawartość witryny z czytelnym, przyjaznym adresem URL, co przekłada się pozytywnie także na jej pozycjonowanie.

      Sprawdź: Jak tworzyć przyjazne linki do strony?

      Kiedy korzysta się z adresów URL?

      W zasadzie ciągle! Każda sytuacja, wymagająca np. przesłania hiperłącza (linku) do danej witryny lub jej podstrony, wiąże się z adresem URL, który albo zachęci odbiorcę, albo… cóż, wręcz przeciwnie.

      Z punktu widzenia marketingowego można jednak wyróżnić sytuacje, w których przyjazny adres URL będzie szczególnie cenny.

      Newslettery

      To w newsletterach (potocznie zwanych także mailingiem) możesz zamieścić przyjazne linki do konkretnego produktu lub usługi, do której chcesz zachęcić swoich klientów. Oczywiście, taki link często może być „ukryty” np. w grafice, jednak nie zawsze tak jest, dlatego tekstowy, uporządkowany, przyjazny URL zawsze będzie działać na Twoją korzyść.

      Linki w social mediach

      Jeśli Twoja firma jest obecna w sieci, z dużym prawdopodobieństwem gości także na różnych portalach społecznościowych. W nich także (np. w postach na Facebooku bądź w relacjach na Instagramie) możesz chcieć linkować do swojej oferty. Gdy link będzie jasno wskazywał odbiorcy, gdzie przeniesie się po jego kliknięciu, zyskasz większe zaufanie potencjalnego klienta.

      Wiadomości do klientów

      Biznesowe maile są codziennością. Nierzadko to właśnie ich treść i wygląd (a nie np. konkurencyjność cenowa samej oferty) przekonują klienta o podjęciu współpracy, dlatego warto zadbać o każdy detal takiej wiadomości. Jednym z nich będzie właśnie poprawnie zbudowany adres URL.

      Marketing szeptany

      Nie od dziś wiadomo, że rekomendacje zadowolonych klientów są jedną ze skuteczniejszych form reklamy. Dziś często te rekomendacje nie są jednak szeptane, a… wstukiwane na klawiaturę i wysyłane przez komunikatory. Jeśli chcesz zatem, by adresy URL (np. do podstrony z ofertą Twojej firmy) wysłane kolejnej osobie nie odstraszały, ale zachęcały, zadbaj o to, by wyglądały przejrzyście.

      Podsumowanie

      Przyjazny adres URL to prosty adres o uporządkowanej strukturze, który daje odbiorcy wskazówkę co do zawartości danej podstrony. Taki SEO friendly adres wpływa pozytywnie nie tylko na wrażenia użytkownika i konwersję, ale ułatwia też odczytanie witryny botom wyszukiwarki. To sprawia, że przyjazny adres strony jest w stanie bezpośrednio wzmocnić pozycjonowanie Twojej witryny, a pośrednio również sprzedaż Twoich produktów.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Wysyłanie
    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 - Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    O czym należy pamiętać podczas migracji WordPressa? – 5 porad
    O czym należy pamiętać podczas migracji WordPressa? – 5 porad
    WordPress to jeden z bardziej znanych systemów odpowiedzialnych za zarządzanie contentem na stronie WWW. Co czeka Cię po instalacji tego oprogramowania?
    Jakie są rodzaje audytów witryn i dlaczego warto je przeprowadzać?
    Jakie są rodzaje audytów witryn i dlaczego warto je przeprowadzać?
    Dokładny audyt witryny to nierzadko klucz do sukcesu. Warto więc wiedzieć, jaki rodzaj analizy przeprowadzić, aby naprawić błędy i osiągnąć sukces. Zobacz!
    Ile trwa i jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?
    Ile trwa i jak sprawdzić indeksowanie strony w Google?
    Wyszukiwarka Google jest dziś tak oczywistym elementem korzystania z sieci, że mało kto zastanawia się, jak dokładnie działa jej algorytm […]

      Wysyłanie

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
        Wysyłanie
        Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę