Jeśli wiesz cokolwiek o pozycjonowaniu stron internetowych, z całą pewnością słyszałeś też o tym, jak dużą rolę w tym procesie odgrywa budowa wartościowego profilu linkowego. Jednak czy wiedziałeś o tym, że sama struktura i wygląd linku również mają jakieś znaczenie?
Adresy URL, bo o nich mowa, także liczą się w działaniach SEO. I, choć mówi się, że wygląd nie ma znaczenia, w ich przypadku ta maksyma się nie sprawdza. Na sam początek przypomnijmy sobie jednak absolutne podstawy.
Pozycjonowaniem nazywa się zespół różnorodnych działań, które na celu mają podniesienie pozycji danej witryny w wynikach wyszukiwania. Może się to odbywać za pomocą tzw. pozycjonowania on-site (podejmowanego w obrębie samej witryny, jak np. usprawnienie tempa ładowania się strony, dbałość o jakościowy content lub intuicyjną nawigację na stronie) bądź pozycjonowania off site (podejmowanego poza witryną, jednak mającego wpływ na jej pozycję w wyszukiwarce, np. budowa wartościowego profilu linkowego, o którym wspomnieliśmy już nieco wcześniej).
Warto pamiętać, że pozycjonowanie to proces, który wymaga konsekwentnych i regularnych działań, a nie zadanie do odhaczenia. O SEO należy więc stale dbać i dostosowywać swoją witrynę do (często bardzo zmiennych) algorytmów Google.
W dużym skrócie, dzięki skutecznemu pozycjonowaniu strony użytkownicy sieci będą mogli łatwiej odnaleźć Twoją stronę w Internecie. To jednak nie wszystko.
Dzięki lepszej pozycji strony w wyszukiwarce oferta Twojej firmy wyświetli się wyżej tym, którzy potencjalnie są nią zainteresowani. Jest to o tyle ważne, że większość z nas ogranicza się do sprawdzenia kilku pierwszych wyników, zupełnie ignorując te znajdujące się poniżej. Jeśli więc konsument znajdzie to, czego szukał, w pierwszej propozycji wyszukiwarki, nie będzie raczej tracił czasu, by sprawdzać kolejne.
Skuteczne pozycjonowanie to również:
To link, który prowadzi do danej witryny bądź jej konkretnej podstrony. Sam często możesz spotkać go, korzystając np. z wyszukiwarki Google. Adresem URL jest ten fragment wyniku wyszukiwania, który wyświetla się nad tytułem strony internetowej (patrz: screen poniżej).
Źródło: Przykład adresu URL w wynikach wyszukiwania
Istnieje kilka warunków, jakie powinien spełnić adres URL, by móc uznać go za prawdziwie „przyjazny”. Poniżej znajdziesz absolutnie najważniejsze z nich.
Przyjazne adresy URL powinny przede wszystkim być proste i w czytelny sposób informować odbiorcę o tym, co znajdzie na danej stronie. Jeśli kierują użytkownika na podstronę witryny, powinny również jasno wskazywać na jej porządek, tj. do jakiej kategorii należy dana podstrona.
Przykład? Klikając w tak wyglądający link: https://www.sklepinternetowy.pl/oferta/meble użytkownik od razu wie, że częścią szerszej oferty danej firmy są meble, a dzięki prostej strukturze adres URL jest także dużo łatwiejszy do zapamiętania.
Użycie adekwatnych słów kluczowych komunikuje odbiorcy, jakiej treści może się spodziewać w danym obszarze strony, ale także ułatwia jej znalezienie zainteresowanym użytkownikom. Dodatkowo, słowa kluczowe pomagają botom wyszukiwarki odczytać zawartość strony i odpowiednio ją sklasyfikować. Jakie jednak są adekwatne słowa kluczowe?
Z pewnością powinny one nawiązywać do Twojej branży i mówić językiem Twojej grupy docelowej – w końcu to na jej uwadze zależy Ci najbardziej. Jeśli nie masz pewności, jakich fraz kluczowych użyć, możesz skorzystać z dostępnych narzędzi (wśród darmowych warto wymienić np. Google Search Console czy Answer the Public) lub zorientować się, jakich fraz użyli Twoi bezpośredni konkurenci.
Struktura adresu URL jest bardzo istotna zwłaszcza przez wzgląd na algorytm wyszukiwarki. Najważniejsze w tym przypadku są:
Przede wszystkim, przyjazny adres URL polepsza doświadczenia użytkownika. Często wpływa również na samą chęć kliknięcia w link.
Wyobraź sobie sytuację, że ktoś przesyła Ci link wyglądający w ten sposób:
www.stronainternetowa.com/xdud3djejf/23847rdnds
A teraz odpowiedz sobie na pytania:
Jak widzisz, zbyt enigmatyczny lub chaotyczny adres URL nie wygląda profesjonalnie i może wpływać negatywnie np. na konwersję (w przypadku mailingu) bądź ogół wrażeń Twoich potencjalnych klientów.
Zdecydowanie lepiej prezentuje się taki link:
www. stronainternetowa.com/oferta/pozycjonowanie/audyt-seo
To dzięki czytelnej strukturze adresu URL odbiorca wie, czego się spodziewać.
Jednak przyjazny adres URL nie tylko łatwiej zdobywa zaufanie potencjalnych klientów, ale jest ceniony także przez algorytm. Boty wyszukiwarki są w stanie szybciej przetworzyć zawartość witryny z czytelnym, przyjaznym adresem URL, co przekłada się pozytywnie także na jej pozycjonowanie.
W zasadzie ciągle! Każda sytuacja, wymagająca np. przesłania hiperłącza (linku) do danej witryny lub jej podstrony, wiąże się z adresem URL, który albo zachęci odbiorcę, albo… cóż, wręcz przeciwnie.
Z punktu widzenia marketingowego można jednak wyróżnić sytuacje, w których przyjazny adres URL będzie szczególnie cenny.
To w newsletterach (potocznie zwanych także mailingiem) możesz zamieścić link do konkretnego produktu lub usługi, do której chcesz zachęcić swoich klientów. Oczywiście, taki link często może być „ukryty” np. w grafice, jednak nie zawsze tak jest, dlatego tekstowy, uporządkowany adres URL zawsze będzie działać na Twoją korzyść.
Jeśli Twoja firma jest obecna w sieci, z dużym prawdopodobieństwem gości także na różnych portalach społecznościowych. W nich także (np. w postach na Facebooku bądź w relacjach na Instagramie) możesz chcieć linkować do swojej oferty. Gdy link będzie jasno wskazywał odbiorcy, gdzie przeniesie się po jego kliknięciu, zyskasz większe zaufanie potencjalnego klienta.
Biznesowe maile są codziennością. Nierzadko to właśnie ich treść i wygląd (a nie np. konkurencyjność cenowa samej oferty) przekonują klienta o podjęciu współpracy, dlatego warto zadbać o każdy detal takiej wiadomości. Jednym z nich będzie właśnie poprawnie zbudowany adres URL.
Nie od dziś wiadomo, że rekomendacje zadowolonych klientów są jedną ze skuteczniejszych form reklamy. Dziś często te rekomendacje nie są jednak szeptane, a… wstukiwane na klawiaturę i wysyłane przez komunikatory. Jeśli chcesz zatem, by adres URL (np. do podstrony z ofertą Twojej firmy) wysłany kolejnej osobie nie odstraszał, ale zachęcał, zadbaj o to, by wyglądał przejrzyście.
Przyjazny adres URL to prosty adres o uporządkowanej strukturze, który daje odbiorcy wskazówkę co do zawartości danej podstrony. Taki SEO friendly adres wpływa pozytywnie nie tylko na wrażenia użytkownika i konwersję, ale ułatwia też odczytanie strony botom wyszukiwarki. To sprawia, że przyjazny adres URL jest w stanie bezpośrednio wzmocnić pozycjonowanie Twojej witryny, a pośrednio również sprzedaż Twoich produktów.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.