Google, Bing, Yahoo i inne – czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć?

Google, Bing, Yahoo i inne – czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć?

Sora Shimazaki/pexels.com

Internet jest nieskończoną przestrzenią, która wciąż powiększa swój zasób danych. Rośnie liczba internautów oraz stron. Jak więc ułatwić odnajdywanie pożądanych treści odbiorcom? Z pomocą przychodzą wyszukiwarki internetowe, które wraz z całym zapleczem algorytmicznym pomagają nam trafić w potrzebne miejsce bez konieczności utraty czasu. Minęło zaledwie trzydzieści lat, odkąd powstała pierwsza wyszukiwarka – Archie (Alan Emtage, Peter J. Deutsch, Bill Heelan). Dziś nie jesteśmy w stanie się bez nich obyć.

Najważniejsze wydarzenia:

  • 1994 rok – Yahoo! (David Filo, Jerry Yang)
  • 1996 rok – Google (Larry Page, Siergiej Brin)
  • 2000 rok – Baidu
  • 2009 rok – Bing

Czym jest i jak działa wyszukiwarka internetowa?

Jest to program (bądź strona internetowa), której zadaniem jest odnajdywanie umieszczonych w internecie informacji pod kątem zapytań użytkowników. Zapytania i hasła są formułowane i dobierane na podstawie słów kluczowych w danym języku. Dopasowanie treści do zapytania jest skonfigurowane za pomocą działań algorytmów. W Polsce w 2021 roku najpopularniejszą wyszukiwarką był (i jest nadal) Google, który generuje niemal 98% wyszukiwań z internetu.

Wyszukiwarki działają na podstawie zestawów mniejszych programów, które wykonują konkretne zadania:

  • Crawling
  • Pająk, pełzacz, robot, bot – to wszystkie nazwy programu, którego zadaniem jest badanie struktury, zawartości i kodowania stron. Zbierają one niezbędne informacje, aby móc dopasować wyniki wyszukiwania do zapytań internautów. Mowa tutaj o dwóch rodzajach skanowania, czyli deep crawl (dogłębne, pełne badanie witryny) oraz fresh crawl (badanie stron często aktualizowanych).

  • Indeksowanie
  • W tym przypadku mowa o systemowej analizie plików HTML lub PDF. Roboty indeksujące zbierają informacje w oparciu o słowa kluczowe, multimedia oraz linki, a następnie dodają pozytywnie ocenioną stronę do zbioru adresów w wyszukiwarce. Dzięki temu procesowi witryna znajduje się w rankingu i każdy może skorzystać z jej zawartości.

  • Ranking
  • Po przejściu powyższych procesów dokonywana jest klasyfikacja. W internecie jest ponad 1,9 miliarda stron – wyszukiwarka układa je zgodnie z oceną czynników rankingowych. Mowa tutaj o działaniach on-site (w obrębie samej strony) oraz off-site (poza nią). Celem każdej ze stron jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce.

Algorytmy – czym są i do czego służą?

Są to zbiory czynności, które muszą zostać wykonane, aby uzyskać zamierzony efekt. W kontekście wyszukiwarek chodzi o wyświetlenie wartościowych stron użytkownikom. Tym, co klasyfikuje, szereguje, ocenia wartość, są właśnie algorytmy. W przypadku Google mowa o:

  • PageRank (klasyfikacja stron w oparciu o linki),
  • Panda (walka ze stronami o niskiej jakości, zduplikowanymi treściami),
  • Above the Fold (ocena reklam i nieużytecznych elementów na stronie),
  • Pingwin (walka ze spamem),
  • Pirat (pilnowanie praw autorskich w sieci),
  • Koliber (trafność wyszukiwań),
  • Gołąb (lokalne wyszukiwania),
  • Mobilność (ocena stron dopasowanych do niższych rozdzielczości),
  • Opos (geolokalizacja).

W jaki sposób wyszukiwarka ocenia stronę internetową?

Najważniejsze, podstawowe elementy podczas oceny witryny to:

Trafność dopasowania

Mowa tu o słowach kluczowych wyrażających intencje odbiorców. Google oraz inne wyszukiwarki internetowe biorą w tym celu pod uwagę również zachowanie użytkownika na samej stronie. Chodzi o jak najwyższy poziom user experience (UX). Z tego powodu Google średnio co rok wprowadza aktualizacje, których celem jest lepsze dopasowanie wyników do intencji. Musisz więc znać swoją grupę docelowych odbiorców, aby móc sprostać ich wymaganiom.

Wyszukiwarki odpowiadają na pytania, pamiętając o historii Twojego wyszukiwania. Biorą pod uwagę również rodzaj urządzenia, z którego korzystasz (desktopowe bądź mobilne), obecną lokalizację (głównie w kontekście lokalnych wyszukiwań) oraz język.

Elementy on-page

Pod uwagę brana jest również struktura samej strony w ujęciu technicznym. Pamiętaj więc o optymalizacji nagłówków (od H1 do H6), linkowaniu wewnętrznym (menu okruszkowe, kategorie i podkategorie), przyjaznym adresie URL, meta danych, mapie witryny, certyfikacie bezpieczeństwa SSL, a także mobilności strony. Każdy plik, każda treść musi być więc jak najwyższej jakości. Można powiedzieć, że jest to książka, na którą składa się każda kropka, aż po okładkę.

Treść

Najważniejsza na stronie jest jej zawartość. Treść to nie tylko artykuły czy teksty, ale także wszelkie multimedia, takie jak obrazy, wideo, wykresy. Musi być ona przede wszystkim autorska, zatem im więcej zduplikowanych treści na stronie, tym niższa ocena. Pilnuj więc:

  • unikalności,
  • obecności słów kluczowych,
  • długości,
  • świeżości.

Linki zwrotne

Backlinki są kolejnym elementem oceny dla robotów. Im więcej linków z innych stron prowadzi do witryny, tym lepszą zyskuje ona widoczność. Nie może to być jednak każdy link, tylko taki, który pochodzi z autorytatywnej i popularnej strony. Należy więc starać się pozyskiwać linki zewnętrzne za pomocą portali branżowych, blogów, wpisów gościnnych, mediów społecznościowych czy artykułów. Musisz dopasować witrynę do własnych treści, aby były one ze sobą skorelowane. Wówczas algorytm oceni stronę znacznie wyżej w rankingu.

Prędkość ładowania

Źródło: Daria Shevtsova/pexels.com

Elementem oceny jest również wynik podstawowych wskaźników internetowych, Core Web Vitals. Od 2021 roku są one obok mobilności ważnym czynnikiem dla Google. Mowa tutaj o wydajności jej ładowania (LCP), czasie interakcji z użytkownikiem (FID) oraz stabilności wyświetlanych elementów (CLS). Wszystkie je można sprawdzić za pośrednictwem panelu administratora Google Analytics. Warto o nie dbać, zwłaszcza, iż badania pokazują, że jeśli strona ładuje się powyżej trzech sekund, użytkownik prawdopodobnie z niej zrezygnuje. Twoja witryna musi być więc szybka.

Podsumowanie

Jak widzisz, wyszukiwarki, niezależnie od rodzaju, stawiają sobie za cel informację. To ona jest wartością nadrzędną i to pod jej kątem oceniane są witryny. Najpierw poznaj swoich odbiorców, staraj się myśleć jak oni i dopasowuj treści do ich oczekiwań oraz intencji. Pamiętaj również o technicznych aspektach strony oraz współpracy z algorytmami. Bez ich wsparcia i przychylnej oceny nie będziesz mieć szansy na miejsce w TOP10. Zaplanuj więc długofalową strategię, a następnie sięgnij do technik SEO, które będą nieocenionym wsparciem Twoich działań.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

    Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

    Dowiedz się, jak responsywność strony internetowej wpływa na pozycjonowanie i UX!
    Sitemap.xml – czym jest i jak stworzyć mapę witryny?

    Sitemap.xml – czym jest i jak stworzyć mapę witryny?

    Dowiedz się, dlaczego warto stworzyć mapę witryny. Czym jest, jakie są jej rodzaje, a także narzędzie pozwalające na wygenerowanie sitemap.xml? Zadbaj o swoją witrynę!
    Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

    Czym są pliki robots.txt i kiedy je stosować?

    Wiesz, jak ukryć stronę przed botami indeksującymi? Czemu służą pliki robots.txt? Kiedy je stosować? Mamy odpowiedzi na te pytania! Czytaj dalej.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.