Zapytaj o ofertę
Google, Bing, Yahoo i inne – czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Google, Bing, Yahoo i inne – czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć?

Google, Bing, Yahoo i inne – czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć?

15 min. czytania

Internet jest nieskończoną przestrzenią, która wciąż powiększa swój zasób danych. Rośnie liczba internautów oraz stron. Jak więc ułatwić odnajdywanie pożądanych treści odbiorcom? Z pomocą przychodzą wyszukiwarki internetowe, które wraz z całym zapleczem algorytmicznym pomagają szybko trafić w poszukiwane miejsce. Minęło zaledwie trzydzieści lat, odkąd powstała pierwsza wyszukiwarka – Archie (Alan Emtage, Peter J. Deutsch, Bill Heelan). Dziś nie jesteśmy w stanie się bez nich obyć.

Czym jest i jak działa wyszukiwarka internetowa?

Jest to program (bądź strona internetowa), której zadaniem jest odnajdywanie umieszczonych w internecie informacji pod kątem zapytań użytkowników. Zapytania i hasła są formułowane i dobierane na podstawie słów kluczowych w danym języku. Dopasowanie treści do zapytania jest skonfigurowane za pomocą działań algorytmów. W Polsce w 2021 roku najpopularniejszą wyszukiwarką był (i jest nadal) Google, który generuje niemal 98% wyszukiwań z Internetu.

Wyszukiwarki działają na podstawie zestawów mniejszych programów, które wykonują konkretne zadania:

Crawling

Pająk, pełzacz, robot, bot – to wszystkie nazwy programu, którego zadaniem jest badanie struktury, zawartości i kodowania stron, czyli crawling. Zbiera one niezbędne informacje, aby móc dopasować wyniki wyszukiwania do zapytań internautów. Mowa tutaj o dwóch rodzajach skanowania, czyli deep crawl (dogłębne, pełne badanie witryny) oraz fresh crawl (badanie stron często aktualizowanych).

Indeksowanie

Indeksowanie to systemowa analiza plików HTML lub PDF. Roboty indeksujące zbierają informacje w oparciu o słowa kluczowe, multimedia oraz linki, a następnie dodają pozytywnie ocenioną stronę do zbioru adresów w wyszukiwarce. Dzięki temu procesowi witryna znajduje się w rankingu i każdy może skorzystać z jej zawartości.

Ranking

Po przejściu powyższych procesów dokonywana jest klasyfikacja. W Internecie jest ponad 1,9 miliarda stron – wyszukiwarka układa je zgodnie z oceną czynników rankingowych. Mowa tutaj o działaniach on-site (w obrębie samej strony) oraz off-site (poza nią). Celem każdej ze stron jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce.

Algorytm wyszukiwarki – co to takiego?

Są to zbiory czynności, które muszą zostać wykonane, aby uzyskać zamierzony efekt. W kontekście wyszukiwarek chodzi o wyświetlenie wartościowych stron użytkownikom. Tym, co klasyfikuje, szereguje, ocenia wartość, są właśnie algorytmy. W przypadku Google mowa o na przykład:

  • PageRank (klasyfikacja stron w oparciu o linki),
  • Above the Fold (ocena reklam i nieużytecznych elementów na stronie),
  • Pirat (pilnowanie praw autorskich w sieci),
  • Gołąb (lokalne wyszukiwania),
  • Mobilność (ocena stron dopasowanych do niższych rozdzielczości),
  • Opos (geolokalizacja),
  • BERT (trafność wyników wyszukiwania),
  • Coati (klasyfikacja stron w oparciu o treść).

W jaki sposób wyszukiwarka ocenia stronę internetową?

Najważniejsze, podstawowe elementy podczas oceny witryny to:

Trafność dopasowania

Mowa tu o słowach kluczowych wyrażających intencje odbiorców. Google oraz inne wyszukiwarki internetowe biorą w tym celu pod uwagę również zachowanie użytkownika na samej stronie. Chodzi o jak najwyższy poziom user experience (UX). Z tego powodu Google średnio co rok wprowadza aktualizacje, których celem jest lepsze dopasowanie wyników do intencji. Musisz więc znać swoją grupę docelowych odbiorców, aby móc sprostać ich wymaganiom.

Wyszukiwarki odpowiadają na pytania, pamiętając o historii Twojego wyszukiwania. Biorą pod uwagę również rodzaj urządzenia, z którego korzystasz (desktopowe bądź mobilne), obecną lokalizację (głównie w kontekście lokalnych wyszukiwań) oraz język.

Elementy on-page

Pod uwagę brana jest również struktura samej strony w ujęciu technicznym. Pamiętaj więc o optymalizacji nagłówków (od H1 do H6), linkowaniu wewnętrznym (menu okruszkowe, kategorie i podkategorie), przyjaznym adresie URL, meta danych, mapie witryny, certyfikacie bezpieczeństwa SSL, a także mobilności strony. Każdy plik, każda treść musi być więc jak najwyższej jakości. Można powiedzieć, że jest to książka, na którą składa się każda kropka, aż po okładkę.

Treść

Najważniejsza na stronie jest jej zawartość. Treść to nie tylko artykuły czy teksty, ale także wszelkie multimedia takie jak obrazy, wideo, wykresy. Musi być ona przede wszystkim autorska, zatem im więcej zduplikowanych treści na stronie, tym niższa ocena. Pilnuj więc:

  • unikalności,
  • obecności słów kluczowych,
  • długości,
  • świeżości.

Linki zwrotne

Backlinki są kolejnym elementem oceny dla robotów. Im więcej linków z innych stron prowadzi do witryny, tym lepszą zyskuje ona widoczność. Nie może to być jednak każdy link, tylko taki, który pochodzi z autorytatywnej i popularnej strony. Należy więc starać się pozyskiwać linki zewnętrzne za pomocą portali branżowych, blogów, wpisów gościnnych, mediów społecznościowych czy artykułów. Musisz dopasować witrynę do własnych treści, aby były one ze sobą skorelowane. Wówczas algorytm umieści stronę znacznie wyżej w rankingu.

Prędkość ładowania

Elementem oceny jest również wynik podstawowych wskaźników internetowych – Core Web Vitals. Od 2021 roku są one obok mobilności ważnym czynnikiem dla Google. Mowa tutaj o wydajności jej ładowania (LCP), czasie interakcji z użytkownikiem (FID) oraz stabilności wyświetlanych elementów (CLS). Wszystkie je można sprawdzić za pośrednictwem panelu administratora Google Analytics. Warto o nie dbać, zwłaszcza iż badania pokazują, że jeśli strona ładuje się powyżej trzech sekund, użytkownik prawdopodobnie z niej zrezygnuje. Twoja witryna musi być więc szybka.

TOP 10 wyszukiwarek

Ten spis został przygotowany według popularności danej wyszukiwarki w Polsce. Jeśli chodzi o wyszukiwarki ranking wydaje się być oczywisty, gdy mowa o miejscu pierwszym, jednak już kolejne pozycje (a przynajmniej część z nich) mogą Cię zaskoczyć.

Google

Na pierwszym miejscu zestawienia znajduje się, oczywiście, wyszukiwarka Google. Nic dziwnego, bo ponad 95% polskich internautów korzysta właśnie z niej (statcounter.com).

Wyszukiwarka Google powstała w 1988 roku i od tej pory nie tylko zaczęła dominować w sieci, ale wręcz wyznaczyła kierunek jej rozwoju, a charakterystyczne kolorowe logo znane jest na całym świecie.

google.comgoogle.com


Poza standardowym wyszukiwaniem, Google umożliwia też skorzystanie z opcji „szczęśliwy traf”, która przenosi użytkownika na stronę z… bazgrołami. Jednak nie byle jakimi!

Google Doodle (ang. doodle to właśnie bazgroły) to specjalne, tymczasowo zmienione logo wyszukiwarki, odnoszące się do rozmaitych świąt, wydarzeń, rocznic czy akcji społecznych. Zdarza się, że Doodle są ruchome, a nawet przybierają postać interaktywnych gier.

Bing

Drugie miejsce w naszym kraju, według wspomnianego już raportu, zajął Bing z wynikiem 2,57%. Choć wynik jest dość skromny w obliczu popularności Google i tak robi wrażenie.

Bing został stworzony przez firmę Microsoft i był częścią portalu MSN. Jak zapewniają twórcy Binga, jest on nie tylko wyszukiwarką, ale też pomocnikiem w podejmowaniu decyzji.

bing.combing.com


Wyniki wyszukiwania Bing wyglądają bardzo podobnie (by nie napisać: identycznie) jak te z wyszukiwarki Google. Swego czasu żartowano nawet, że nazwa Bing pochodzi od słów But It’s Not Google.

Yahoo!

Trzecie miejsce należy do Yahoo! (0,63%). Główna strona tej wyszukiwarki to nie tylko pasek, służący wpisaniu zapytania, ale cały portal z prognozą pogody i newsami ze świata polityki, finansów, sportu czy show biznesu.

yahoo.comyahoo.com


Yahoo! ma w swojej ofercie także m.in. pocztę elektroniczną, własny komunikator internetowy oraz radio online.

DuckDuckGo

DuckDuckGo to wyszukiwarka, która w naszym kraju osiągnęła popularność na poziomie zaledwie 0,43% i wielu podejrzewa, że miała być pstryczkiem w nos dla Google.

duckduckgo.comduckduckgo.com


Twórcy wyszukiwarki kładą mocny nacisk na prywatność użytkowników, blokując m.in. skrypty śledzące, wykorzystywane w reklamach.

Baidu

Wyszukiwarka w Polsce zupełnie nieznana, za to szalenie popularna w Chinach (w których, co warto przypomnieć, wyszukiwarka Google jest zablokowana). W Państwie Środka jej udział w rynku wynosi aż 64%.

Z pomocą Baidu można przeszukiwać nie tylko obecne w Internecie teksty, ale również pliki głosowe, obrazy czy wiadomości w języku chińskim.

baidu.combaidu.com

Yandex

Yandex jest wyszukiwarką dedykowaną przede wszystkim tym użytkownikom, którzy posługują się językiem rosyjskim. Choć część rezultatów wyszukiwania pojawia się w języku angielskim, zdecydowaną większość można zobaczyć w cyrylicy.

yandex.comyandex.com


Podobnie jak Google, Yandex nie poprzestał wyłącznie na wyszukiwarce i oferuje swoim użytkownikom także Yandex Translate (odpowiednik Google Translate) czy Yandex Music.

Seznam

Seznam to wyszukiwarka naszych południowych sąsiadów, będąca jednocześnie największym portalem internetowym Czech. Oferuje ona m.in. katalog firm czeskich oraz własne mapy.

seznam.czseznam.cz

Ask

Wyszukiwarka Ask wita użytkownika pytaniem „What’s Your Question?”. Jak widać, strona główna Ask oferuje jednak nie tylko sam pasek wyszukiwania, ale również propozycje topowych artykułów.

ask.comask.com


Na rynek wprowadzona została w 1996 roku i w USA nadal zajmuje dość wysokie, czwarte miejsce na liście wyszukiwarek.

AOL Search

AOL Search spokojnie mógłby zostać okrzyknięty królem minimalizmu wśród wyszukiwarek. Wystarczy spojrzeć na jej stronę główną, by upewnić się, że twórcom musiała przyświecać myśl less is more.

aol.comaol.com


Podobnie jak w przypadku wyszukiwarki Google, tak i w AOL znajdziesz również wyszukiwanie obrazów czy wideo, a także osobne zakładki poświęcone mapom i zakupom w sieci.

Nekst

Wyszukiwarka Nekst, choć obecnie w zasadzie nie działa, musiała pojawić się w tym zestawieniu. Jest to bowiem pierwszy tego typu polski projekt, który – mimo szumnych zapowiedzi – zatrzymał się w fazie beta i nic nie wskazuje na to, by miał ruszyć do przodu.

Strona główna wyszukiwarki NekstStrona główna wyszukiwarki Nekst


Wyszukiwarka powstawała w latach 2009-2014 w Instytucie Podstaw Informatyki Polskiej Akademii Nauk, a za pracę nad nimi odpowiedzialni byli naukowcy z Warszawy oraz Wrocławia.

Charytatywne wyszukiwarki – co warto o nich wiedzieć?

Jeśli lubisz wspierać potrzebujących, koniecznie zapoznaj się z poniższymi pozycjami. Firmy te przekazują bowiem część funduszy za każde przeprowadzone wyszukiwanie na cele charytatywne.

Ecosia

Misją Ecosia jest poprawa stanu środowiska. Firma przekazuje w tym celu część dochodów na sadzenie drzew na całym świecie.

Podczas gdy Bing sam napędza wyniki wyszukiwania, aby użytkownicy dostali jak najtrafniejsze odpowiedzi, Ecosia kładzie większy nacisk na prywatność odbiorców, oferując im opcję wyłączenia śledzenia.

Dzięki charytatywnej działalności firmy na całym świecie zasadzono już ponad 100 milionów drzew!

Misja charytatywna i wyróżniająca się spośród innych wyszukiwarek ochrona danych sprawiają, że Ecosia zyskuje coraz większą popularność i powoli wkracza do topowych światowych rankingów.

ecosia.orgecosia.org

GiveWater

Korzystanie z GiveWater wspiera dbałość o czystą wodę i urządzenia sanitarne na całym świecie.

Użytkownicy generują bowiem darowizny, gdy klikają w płatne reklamy wyświetlane w wyszukiwarce. Mimo że GiveWater nie opublikowała jeszcze swoich wyników, z pewnością są one imponujące.

Z wyszukiwarką współpracuje Bing, co zapewnia użytkownikom, że wyświetlane ​​wyniki są wiarygodne.

givewater.comgivewater.com

Ekoru

Misją Ekoru jest oczyszczanie oceanów. Pewna część dochodów z każdego wyszukiwania jest wobec tego przeznaczana na oczyszczanie Wielkiego Błękitnego Oceanu i Operację Posejdona.

Warto też dodać, że serwery Ekoru czerpią energię z hydroelektryczności, a wyszukiwarka szczególnie dba o prywatność użytkowników, gdyż szyfruje wszystkie dane i nie przechowuje ich w swoich bazach.

ekoru.orgekoru.org

Najpopularniejsze wyszukiwarki w Polsce a pozycjonowanie

Mimo że cel każdej wyszukiwarki jest ten sam – przedstawić użytkownikom jak najwyższej jakości treści, dopasowane do ich intencji – ich algorytmy działają w nieco inny sposób. Na jakich zasadach opiera się pozycjonowanie w najpopularniejszych wyszukiwarkach?

Pozycjonowanie w Google

Proces ten rozpoczynają roboty, które z dużą dokładnością analizują strony internetowe i określają ich jakość, a także oceniają, na ile prezentowane treści są zgodne z danymi frazami kluczowymi. Na opinię robotów wpływa również zachowanie samych użytkowników – jeśli większość z nich szybko opuszcza witrynę i nie eksploruje jej dalej, dla botów Google jest to sygnał, że nie znaleźli na stronie tego, czego chcieli. Oczywiście, im wyższa ocena strony, tym wyżej zawędruje ona w wynikach wyszukiwania.

Pozycjonowanie w Bing

Bing od kilku lat buduje w Polsce i na świecie swoją popularność. Kilka lat temu udział tej wyszukiwarki był ponad 2 razy mniejszy. Warto podjąć działania zamierzające do zwiększania w niej widoczności – bardzo prawdopodobne, że z czasem jej popularność będzie rosła. Jakie czynniki mają znaczenie w przypadku tej wyszukiwarki? Otóż warto zwrócić uwagę na:

  • profil linkowy – tak samo jak w Google, również w tym przypadku odnośniki prowadzące do strony są jednym z czynników rankingowych. Natomiast tutaj ich wpływ nie jest aż tak duży. To znaczy, że niektóre czynniki można stawiać na równi z linkami prowadzącymi do witryny;
  • linkowanie wewnętrzne – to kolejny czynnik, który ma znaczenie. Warto dodawać odnośniki z tekstem kotwicy dopasowanym odpowiednio do linkowanego materiału;
  • tag keywords – w Google znaczenie ma zawartość znacznika title. Warto również dodawać opis, czyli description, ale ze względu na CTR w Google, a nie wpływ na pozycję. Natomiast w dokumentacji wyszukiwarki Bing znajdziemy informację, że może ona uwzględnić tag keywords. Z tego powodu nie warto pomijać tego elementu;
  • sygnały z serwisów społecznościowych – nie są one czynnikiem rankingowym w Google, ale pośrednio mogą mieć wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Natomiast Bing nie zamyka się na wpływ tych sygnałów. Długoterminowo mogą one mieć wpływ na widoczność organiczną;
  • grafika i materiały wideo – według wielu Bing radzi sobie z ich rozpoznawaniem i analizowaniem zdecydowanie lepiej niż Google. Ważne jest jednak, aby pliki te były zoptymalizowane oraz nie wpływały negatywnie na ładowanie strony;
  • słowo kluczowe w nazwie domeny – może to pozytywnie wpłynąć na widoczność witryny;
  • autorytet domeny – nowym stronom trudniej jest szybko osiągnąć oczekiwaną widoczność. Czynnik czasu ma znaczenie.

Przy okazji warto wspomnieć, że Bing dostarcza właścicielom stron wiele przydatnych narzędzi w ramach Bing Webmaster Tools. Jednym z nich jest szybkie indeksowanie zasobów witryny – można ręcznie zgłosić na raz wiele podstron, które powinny szybko pojawić się w indeksie wyszukiwarki. Bing Webmaster Tools przyda się nie tylko pozycjonującym w Bingu, ale również prowadzącym kampanię w Google. Dzięki temu można m.in. analizować linki prowadzące do konkurencji czy też przeprowadzić analizę słów kluczowych.

Pozycjonowanie w Yandex

Co ma znaczenie, jeśli chodzi o pozycjonowanie w Yandex? Część czynników, które mają wpływ na pozycję, jest taka sama, jak w przypadku algorytmu Google, ale nie wszystkie. Oto te, które mają znaczenie:

  • prosta struktura strony – to element ważny zarówno dla użytkownika, jak i dla algorytmu. Bardzo istotne jest ustalenie odpowiednich nazw poszczególnych kategorii w menu. Ponadto należy zwrócić uwagę na inne elementy nawigacji w witrynie, takie jak menu okruszkowe czy stopka. Istotne jest także linkowanie wewnętrzne pomiędzy poszczególnymi materiałami na stronie – przyspiesza to ich indeksowanie;
  • content – to element, który ma znaczenie we wszystkich popularnych wyszukiwarkach. Ważne jest optymalizowanie poszczególnych treści pod słowa kluczowe i jak najlepsze dopasowywanie contentu do oczekiwań użytkowników. Nie należy upychać słów kluczowych na siłę;
  • lokalizacja urządzenia – istotne jest, skąd użytkownik wysyła zapytanie do wyszukiwarki, tzn. gdzie się znajduje. Na tej podstawie Yandex wyświetla listę wyników. W przypadku wielu produktów w poszczególnych regionalnych wyniki są zupełnie inne;
  • wiek domeny – ma tak samo duże znaczenie jak w przypadku Google i Bing. Strony, które mają już zbudowaną pewną reputację w wynikach wyszukiwania, łatwiej się pozycjonuje. W przypadku dopiero zarejestrowanych adresów należy uzbroić się w cierpliwość;
  • profil linkowy – Yandex podchodzi do tej kwestii zupełnie inaczej niż Google. W zasadzie to odnośniki zostały usunięte z algorytmu. Nie oznacza to jednak, że nie trzeba ich zdobywać. Mogą wpłynąć na widoczność witryny, ale tylko wtedy, gdy będzie się to przekładać na przekierowania. Yandex surowo karze za korzystanie z linków ze stron uznanych za spamerskie. Mogą one spowodować, że widoczność witryny zostanie ograniczona na kilka miesięcy;
  • meta tagi – mają tak samo duże znaczenie jak w Google, ale Yandex ma bardziej rygorystyczne wymagania. Niedopatrzenie pod tym względem może negatywnie wpłynąć na widoczność. Tytuł powinien mieć około 60 zzs, a opis około 160 zzs. Yandex może jednak pominąć zdefiniowane tagi i wyświetlić takie, który według algorytmu są lepiej dopasowane do zapytania;
  • czynniki komercyjne – wprowadzenie ich do algorytmu rozpoczęło się w 2011 roku. Przedstawiciele wyszukiwarki przygotowali dokumentację dotyczącą tego, co powinno znaleźć się na stronie. Oczywiście witryny wdrożyły to w swoich serwisach. Brak tych informacji może negatywnie wpłynąć na widoczność strony w Yandex. W witrynie powinny się znaleźć szczegółowe dane kontaktowe, odnośniki do profili w social media, polityka zwrotów, możliwość kontaktu ze wsparciem klienta, ceny, szczegółowy opis produktów i informacje o zasadach dostawy.

Podsumowanie

Jak widzisz, wyszukiwarki, niezależnie od rodzaju, stawiają sobie za cel informację. To ona jest wartością nadrzędną i to pod jej kątem oceniane są witryny. Najpierw poznaj więc swoich odbiorców, staraj się myśleć jak oni i dopasuj treści do ich oczekiwań oraz intencji. Pamiętaj również o technicznych aspektach strony oraz współpracy z algorytmami. Bez ich wsparcia i przychylnej oceny nie będziesz mieć szansy na miejsce w TOP10. Zaplanuj więc długofalową strategię, a następnie sięgnij do technik SEO, które będą nieocenionym wsparciem Twoich działań.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 14
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak jej uniknąć?
    Czym jest kanibalizacja słów kluczowych? Jak jej uniknąć?
    Jednym z zagrożeń, które mogą pojawić się przy pozycjonowaniu strony, jest kanibalizacja fraz kluczowych. Dowiedz się, w jakich sytuacjach takie zjawisko stanowi problem, jak je rozpoznać i co zrobić, by go uniknąć.
    Cele SMART w SEO
    Cele SMART w SEO
    W złożonym procesie pozycjonowania stron, dużą rolę odgrywa ustalenie celów SMART. O tym, jak je tworzyć w strategii SEO, dowiesz się z naszego artykułu.
    Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
    Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
    Linki prowadzące do Twojej witryny mogą mieć różne atrybuty. Czym różnią się linki dofollow i nofollow? Kiedy z nich korzystać? Sprawdź to z nami.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.