Z ostatniej chwili, to dziś gorący temat, z bieżących informacji – te hasła pojawiają się każdego dnia niezależnie od branży. Nowości są wprowadzane częściej, niż nam się wydaje. Chcąc nadążyć za tym, co aktualne, bez odpowiedniego algorytmu nasze poszukiwania trwałyby wieki. A kto z nas ma na to czas? Google szybko to zauważył i wprowadził w tym celu projekt wspomagający potrzeby odbiorców. Dziś dowiesz się, dlaczego warto dbać o świeżość treści oraz aktualizacje strony. Chcesz być na topie? Keep your site fresh.
Jest to narzędzie pomagające internautom odnajdywać aktualne wydarzenia z kraju i świata, z wydarzeń politycznych, ekonomicznych, sportowych, muzycznych, kulturalnych etc. Działanie algorytmu ujawniło się w widoczny sposób podczas pandemii COVID-19, kiedy to odbiorcy poszukiwali cały czas nowych informacji. Ranking potrafił się wówczas zmienić wielokrotnie w ciągu jednej godziny!
Google wprowadził ten algorytm z uwagi na codziennie pojawiające się nowe treści – nikt nie byłby w stanie się przez nie przedrzeć. Aktualne informacje stały się więc niezwykle pożądanym towarem, zwłaszcza w dzisiejszym, szybko biegnącym świecie.
Wpływ algorytmu na pozycjonowanie był widoczny od razu. W momencie jego wprowadzenia zmiana wpłynęła na 35% wyszukiwań użytkowników. Jeśli więc zależy Ci na wysokim, stałym miejscu na liście rankingowej, musisz dbać o aktualność opublikowanych treści. Pamiętaj, „Content is king”, jak powiedział Bill Gates (1996). Google często aktualizuje swoje treści w SERP, co wpływa na współczynnik klikalności na naszej stronie (CTR). Dodatkowo algorytm ma bezpośredni wpływ na zaangażowanie internautów, a to na ich reakcjach zależy nam najbardziej.
Jeśli Twoja strona publikuje wiadomości bądź wydarzenia, powinieneś stać się pierwszym źródłem informacji. Zostajesz niejako reporterem w obrębie własnej niszy, musisz więc śledzić wszystkie wydarzenia, które łączą się z charakterem Twojej witryny. W takim przypadku użytkownicy będą wiedzieć, do kogo w pierwszej kolejności się zwrócić.
Mądrze podejmowane aktualizacje to niezawodny sposób na odświeżanie witryny. Zaglądaj więc do Google Analytics, gdzie znajdziesz wszelkie potrzebne Ci raporty o przepływie ruchu na stronie. Świeżość ma zaspokajać więc potrzeby użytkowników, co nie zawsze łączy się z gorącymi tematami. Ulepszenia nie mogą zakłócać odbioru strony, więc ich nie nadużywaj.
Warto również skorzystać ze znacznika czasu, który z jednej strony daje informacje użytkownikom o „dacie przydatności” publikacji, z drugiej zaś jest wyznacznikiem dla robotów Google podczas procesu indeksowania. Można z niego w łatwy sposób skorzystać, sięgając do wtyczek CMS.
Tak naprawdę najlepszym rozwiązaniem jest regularne publikowanie treści. Oczywiście nie chodzi o to, żeby tworzyć je każdego dnia i atakować nimi odbiorców. Chodzi o zdrowe utrzymanie balansu, aby użytkownicy sieci wyczekiwali nowych materiałów.
Częstotliwość to jedna strona medalu, po drugiej kryje się spójność materiałów. Konsekwencja podejmowanych tematów bądź dziedzin Ci się opłaci. Oczywiście nie musisz zamykać się w jednym profilu. Za pomocą menu okruszkowego możesz tworzyć segmenty różnych materiałów i pod ich kątem podejmować strategię optymalizacji.
Jeśli regularnie aktualizujesz swoją stronę, dajesz sygnał robotom wyszukiwarek, że warto zaglądać na nią częściej niż standardowo. Dbaj więc o sitemap.xml swojej witryny oraz linkowanie wewnętrzne.
Jak być szybko na bieżąco? Z pomocą przyjdą znane wszystkim social media. Zanim napiszesz długi materiał o wartości merytorycznej, warto wcześniej podłapać temat. Za pomocą Facebooka, Instagrama, Tik Toka czy Twittera od razu poinformujesz swoich odbiorców o tym, co ważne!
Jeśli zależy Ci na komunikacji z odbiorcami, postaw na pytania. Z pewnością będą one przydatne również dla innych internautów. Dostarczaj więcej informacji na najczęściej zadawane pytania.
Widzisz więc, że Algorytm Świeżości jest jednym z czynników rankingowych dla Google – jednak tylko w przypadku stron, które są sprofilowane pod zapytania wrażliwe na czas. Pamiętaj jednak, aby nie aktualizować samego znacznika bez aktualnej treści. Nie spoczywaj na laurach – na optymalizację czeka ponad 200 innych czynników, dlatego przede wszystkim staraj się dopasować do potrzeb swoich czytelników. Witryna nieodświeżana przez lata staje się nieatrakcyjna dla Google i internautów. Keep it fresh!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.