Zapytaj o ofertę
Krótka historia Internetu: od zimnej wojny do zakupów online
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Krótka historia Internetu: od zimnej wojny do zakupów online

Krótka historia Internetu: od zimnej wojny do zakupów online

6 min. czytania

Czy wyobrażasz sobie dzisiejszy świat bez Internetu? Aż ciężko uwierzyć, że jest to wynalazek stosunkowo nowy, a nasi rodzice nawet nie śnili o możliwościach, jakie daje nam sieć. Według badania We are social 2020 aktualnie z Internetu korzysta 4,54 miliarda osób na świecie – to 59% populacji całego globu! Jest to siedmioprocentowy wzrost w stosunku do wyników ze stycznia 2019. Wyszukiwarki internetowe, media społecznościowe, nieograniczony dostęp do informacji, czy zakupy online to tylko promil ogromnych możliwości, jakie daje nam Internet. Może on ułatwiać życie, ale również nieść za sobą wiele zagrożeń. W tym artykule przedstawimy Wam jego ciekawą historię.

Historia Internetu na świecie

Historia i rozwój Internetu wcale nie jest tak odległa na kartach historii, jak może się wydawać młodszym pokoleniom. Wszystko zaczęło się w USA na przełomie lat 50. i 60., gdy wiele wskazywało na to, że zimna wojna może przekształcić się w III wojnę światową. Zmienne okresy zaostrzania napięcia między mocarstwami sprawiły, że naukowcy oraz wojskowi postanowili rozpocząć poszukiwania skutecznych metod łączności i przesyłania danych na wypadek konfliktu zbrojnego. Jak wiemy z lekcji historii, rozwój broni masowego rażenia wymusił zintensyfikowanie prac nad pewnego rodzaju bezawaryjną siecią. Zaczęło się to w Stanach Zjednoczonych, gdzie już w roku 1969 urealniła się wizja Internetu, jaki znamy dzisiaj. Pierwsza próba sieci APARNET polegała na połączeniu kilku węzłów bez urządzenia centralnego – była to kooperacja jednostek akademickich oraz wojskowych. W kolejnych latach powstawały następne węzły, również poza USA. W roku 1971 został wysłany pierwszy e-mail w historii; była to wiadomość testowa wysłana przez programistę, który pracował nad specjalnym programem do przesyłania wiadomości. Do rozróżnienia hosta i odbiorcy wiadomości potrzebny był specjalny znak, którym został dobrze nam znany symbol „@”. Co ciekawe, popularna „małpa” nie jest wcale współczesnym znakiem! Zdaniem historyków symbol ten był już używany w XVI wieku przez miejskich kupców, ale to dłuższa historia warta osobnego artykułu.

Kolejnym krokiem milowym w historii sieci, która połączyła cały świat, był rozdział części akademickiej od wojskowej. Cywilny odłam zaczął być nazywany Internetem. Natomiast dopiero powstanie World Wide Web, czyli pierwszych stron internetowych było istną rewolucją, ponieważ dawało to możliwość szerszego wykorzystania sieci. Był to rok 1991 i niestety do wyboru nie było takiego wachlarza przeglądarek internetowych, jaki mamy dzisiaj – właściwie to nie było wtedy jeszcze żadnej technologii umożliwiającej przeglądanie dokumentów tekstowych z aktywnymi hiperłączami. Na pierwszą przeglądarkę trzeba było jeszcze chwilę poczekać, ale w kolejnych miesiącach zaczęły pojawiać się prototypy takiej technologii. Rozpoczął się zacięty wyścig pomiędzy prywatnymi firmami, którego zwycięzcą okazał się Microsoft ze swoim (nie)sławnym Internet Explorerem, rozwijanym na bazie kodu Mosaic, jednej z pierwszych przeglądarek internetowych działających w trybie graficznym. Kolejnym krokiem było powstanie wyszukiwarek internetowych. I choć trudno w to uwierzyć, to dobrze znane nam Google nie było wcale pierwszą! Prekursorem był World Wide Web Wanderer, który niejako rozpoczął erę robotów internetowych, przeszukujących strony www.

Historia Internetu w Polsce

Za początek Internetu w Polsce przyjmuje się rok 1991, kiedy to Naukowa Akademicka Sieć Komputerowa przy Uniwersytecie Warszawskim niejako wywalczyła dostęp do sieci. Wtedy właśnie zostało nawiązane pierwsze połączenie między Uniwersytetem Kopenhaskim a Wydziałem Fizyki UW. Następne miesiące to czas podłączania do Internetu kolejnych komputerów w naszym kraju, a w grudniu USA zniosło ograniczenia łączności z Polską. Jak pokazuje historia rozwoju Internetu, wcale nie byliśmy aż tak bardzo w tyle za innymi krajami. Projekt uruchomienia sieci w Polsce kosztował w przeliczeniu ze starych złotych na nowe 43,5 tys. i był możliwy dzięki dotacji naukowców z Komitetu Badań Naukowych. Mimo że do 1994 roku Internet w Polsce był na dobrą sprawę siecią wyłącznie akademicką, to w 1992 roku korzystało z niego już 2 tys. internautów.

Internet dla każdego Polaka stał się dostępny w 1994 roku, wtedy też w sieci została umieszczona strona internetowa rządu. Rok później młodzi naukowcy z Politechniki Gdańskiej postanowili stworzyć katalog ciekawych adresów internetowych i właśnie w ten sposób powstał pierwszy portal internetowy w naszym kraju – Wirtualna Polska. Przełomem okazała się oferta Telekomunikacji Polskiej, która uruchomiła usługę dostępu do Internetu poprzez modem telefoniczny. Nie było to jednak tanie, a w przypadku połączenia z Internetem w domu równocześnie nie można było korzystać z telefonu stacjonarnego. Szybkość połączenia jak na dzisiejsze standardy również nie porażała, ale i tak korzystanie z sieci (gdzie był promil zasobów dostępnych aktualnie) sprawiało internautom mnóstwo radości. Na popularności zyskiwały kafejki internetowe, które w tamtym czasie były świetnym pomysłem na biznes. W opinii prasy Internet był narzędziem nieciekawym, nieprofesjonalnym i bardzo kosztownym, jednak coraz większa liczba usług pojawiających się w sieci przekonywała kolejnych nieprzekonanych. Możliwość założenia własnej skrzynki e-mail, pierwsza księgarnia internetowa Merlin.pl oraz Allegro.pl to istne objawienia roku 1999. W następnych latach pojawiła się Neostrada, a ceny łączenia się z Internetem systematycznie spadały. Internet zaczął być obecny w coraz większej ilości polskich domów.

Jaki jest Internet dzisiaj?

Choć dziś nie wyobrażamy sobie życia bez Internetu, to warto pamiętać, że jest to wynalazek stosunkowo nowy. Sieć pomaga nam w codziennym życiu, ułatwia wiele spraw, a także jest miejscem pracy dla sporej części społeczeństwa. Umiejętne korzystanie z zasobów świata online dostarcza rozrywki, pozwala utrzymywać kontakty, edukować się zdalnie, a także dokonywać zakupów. Jednak warto pamiętać, że w internecie czyha na nas też wiele niebezpieczeństw. Pozorny brak kontroli nad tą przestrzenią w połączeniu z brakiem świadomości części internautów sprawia, że cyberprzestępcy wymyślają coraz to nowsze metody oszustw skierowane na użytkowników sieci. Świat online pod tym względem nie różni się od rzeczywistości offline. Coraz bardziej widoczne jest też zjawisko uzależnienia od Internetu i to nie tylko u najmłodszych pokoleń; szybszy przepływ informacji oraz ich ogromna ilość sprawiają natomiast, że łatwiej o zatarcie granicy między rzetelnością a fake newsami. Dlatego z możliwości, jakie oferuje sieć, należy po prostu korzystać rozsądnie.

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Marketing mix – czym jest?
    Marketing mix – czym jest?
    Zastanawiasz się, od czego zacząć przy planowaniu kampanii marketingowej? Na pojęcie marketing mix składa się kilka koncepcji, które mogą skutecznie wpłynąć na wizerunek Twojej firmy. Czytaj dalej.
    Długookresowa wartość klienta (CLTV) – co to jest i jak ją obliczyć?
    Długookresowa wartość klienta (CLTV) – co to jest i jak ją obliczyć?
    Długookresowa wartość klienta powie Ci o tym, jak zachowują się konsumenci względem Twojej marki. Sprawdź, jak ją obliczyć i wykorzystać do poprawy wyników!
    Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?
    Jakie znaczenie dla marki ma event marketing?
    Event marketing to bardzo skuteczny rodzaj reklamy oraz budowania zaufania klientów. Co warto wiedzieć o marketingu wydarzeniowym?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.