Zapytaj o ofertę

Długookresowa wartość klienta (CLTV) – co to jest i jak ją obliczyć?

5 min czytania
Długookresowa wartość klienta (CLTV) – co to jest i jak ją obliczyć?
Kategoria Marketing

Sprzedanie produktu obecnemu klientowi jest tańsze i łatwiejsze niż pozyskanie nowego. Z tego względu firmy skupiają się na budowaniu zaufania i lojalności. Jeszcze bardziej opłacalną praktyką jest jednak obliczenie wartości CLTV, a następnie skupienie się na najcenniejszych klientach. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!

Spis treści:

Czym jest długookresowa wartość klienta i dlaczego jest ważna?

CLTV (ang. Customer Lifetime Value) określa przychód (lub dochód), jakiego firma może realnie oczekiwać od klienta przez cały okres trwania relacji biznesowej. Jeśli robi on zakupy w Twoim sklepie 5 razy w roku za kwotę 100 zł, to jego CLTV w okresie 10 lat wynosi 5000 zł.

Oczywiście jest to bardzo uproszczony schemat. Aby dokładnie obliczyć zysk, jaki wygeneruje jeden klient, należy wziąć pod uwagę koszty jego pozyskania (np. budżet na reklamę).

Po co obliczać i analizować długookresową wartość klienta?

Wskaźnik CLTV pomaga przede wszystkim skuteczniej kierować strategiami marketingowymi oraz – jak niemal każde działanie w biznesie – poprawić wyniki.

Segmentacja klientów

Nie wszyscy konsumenci mają taką samą wartość dla firmy. Dzięki analizie CLTV będziesz w stanie pogrupować swoich klientów ze względu na to, jak duże zyski generują. To z kolei pozwoli Ci skierować zasoby czasowe i finansowe w odpowiednim kierunku.

Warto wspomnieć, że skupianie się wyłącznie na kosztach pozyskania klienta nie zawsze jest dobrym rozwiązaniem. Wyobraź sobie, że w kanale A pozyskałeś 100 klientów i wydałeś na to 1000 zł. Za pomocą kanału B udało Ci się natomiast zdobyć 50, ale całkowity koszt wyniósł 1500 zł.

tabelka dotycząca cltv

Na pierwszy rzut oka widać, że kanał A jest bardziej opłacalny, bo zdobywasz więcej klientów, a wydajesz mniej. Jednak jeśli skupisz się również na wartości, czyli CLTV, wnioski mogą być zupełnie inne.

tabelka dotycząca cltv

Ze względu na to, że klienci pozyskani kanałem B mają wyższą wartość, w ostateczności działania w tym kanale okazują się bardziej opłacalne. Dzięki takiej analizie już wiesz, że warto skierować swoje zasoby przede wszystkim na kanał B i to właśnie na tych konsumentach skupić się najbardziej.

W ten sposób jesteś w stanie obniżyć koszty sprzedaży!

Prognozowanie wyników sprzedażowych

CLTV pozwala obliczyć, jaki przychód prawdopodobnie wygeneruje klient w ciągu najbliższych dwóch, pięciu czy dziesięciu lat. Na podstawie takiej prognozy firma jest w stanie podjąć racjonalne decyzje w różnych obszarach (np. budżet na marketing, inwestycja w towar), a tym samym poprawić skuteczność swoich działań.

Przykład: dzięki obliczeniu średniej wartości klientów możesz zaplanować działania marketingowe tak, aby na pewno zyskać, a nie stracić.

Utrzymanie lojalności klientów

W bardzo dużym uproszczeniu można powiedzieć, że CLTV określa satysfakcję i lojalność klientów. Jeśli ktoś kupuje często w jednej firmie i do tego wydaje duże kwoty, najprawdopodobniej jest zadowolony ze „współpracy”.

Analogicznie, gdy CLTV jest niskie. Jeśli uda Ci się zweryfikować problem, a następnie go rozwiązać, możesz znacząco zwiększyć lojalność swoich klientów.

Jak obliczyć wartość wskaźnika CLTV?

Nie istnieje jeden wzór na obliczenie długookresowej wartości klienta. Zależy to m.in. od podejścia firmy, celów biznesowych oraz strategii.

Niektórzy korzystają ze wskaźnika po to, aby oszacować przychód, czyli nie uwzględniają kosztów marketingu i kosztów produkcji. Inni natomiast biorą pod uwagę mnóstwo czynników w celu określenia realnego zysku. To od Ciebie zależy, które rozwiązanie wybierzesz.

Modele obliczania CLTV można też podzielić na historyczne oraz przewidywalne. W pierwszym przypadku pod uwagę bierze się dane z przeszłości, takie jak średnia wartość klienta w ciągu roku. W drugim przypadku wykorzystuje się uczenie maszynowe.

Wzór na CLTV

Najprostszy i najczęściej wykorzystywany wzór na obliczenie długookresowej wartości klienta wygląda następująco:

wzór na cltv

Przykład:

Średnia długość życia klienta: 3 lata

Średnia wartość sprzedaży: 4 transakcje w ciągu roku o łącznej wartości 200 zł

Koszty pozyskania klienta: 150 zł

CLTV = 450 zł

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Jak poprawić CLTV?

Aby poprawić CLTV klienta, w pierwszej kolejności należy znaleźć źródło problemu. Może to być niska jakość obsługi, brak przywiązania do marki czy nawet źle zaplanowany remarketing.

Jeśli jednak klienci są zadowoleni ze współpracy i regularnie kupują w Twoim sklepie, a CLTV mimo to jest niskie, najskuteczniejszym sposobem na jego optymalizację są metody sprzedażowe, takie jak up-selling oraz cross-selling. Dzięki nim możesz znacznie zwiększyć wartość jednej transakcji, co z kolei przełoży się na wyższy współczynnik CLTV.

Up-selling polega na proponowaniu klientom droższej wersji produktu, natomiast cross-selling to zachęcanie do kupna dodatkowych akcesoriów np. etui do smartfona przy zakupie smartfona. Z takich rozwiązań bardzo często korzystają nie tylko sklepy stacjonarne, ale też internetowe.

przykład corss-sellingu na stronie interentowej empik empik.com

Podsumowanie

Obliczenie CLTV to dobry sposób na poznanie swoich klientów oraz przeanalizowanie tego, jak wygląda ich relacja z marką. Dzięki poznaniu tej wartości możesz efektywniej zarządzać swoim budżetem marketingowym, a także kierować działania do odpowiednich osób – do klientów, którzy mają największą wartość dla Twojej firmy.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 2

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Trendy w social mediach 2022
Trendy w social mediach 2022
Jesteś ciekawy co nowego w social mediach? Przeczytaj o trendach na 2022 rok!
Wszystko, co musisz wiedzieć na temat reklamy cyfrowej
Wszystko, co musisz wiedzieć na temat reklamy cyfrowej
Reklamy cyfrowe są obecnie najbardziej pożądaną formą promocji firmy w internecie. Warto więc dowiedzieć się więcej na ich temat.
Czym jest engagement marketing?
Czym jest engagement marketing?
Engagement marketing to świetny sposób na rozwijanie marki. Warto więc wiedzieć, na czym polega i dlaczego warto wykorzystać go w swojej strategii!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę