Skuteczna strategia pozycjonowania składa się z trzech podstawowych elementów – optymalizacji technicznej, pozycjonowania i dostosowania treści w obrębie witryny oraz działań SEO poza stroną www. W tym artykule skupimy się na link buildingu, który niezmiennie od wielu lat pozostaje ważnym czynnikiem rankingowym Google.
Przejdźmy do sedna: co to jest link building? Link building polega na pozyskiwaniu linków przychodzących do strony www z wartościowych źródeł. Tutaj liczy się przede wszystkim jakość, a nie ilość. Choć nieco bardziej doświadczeni pozycjonerzy pamiętają jeszcze czasy, kiedy by osiągnąć wysokie pozycje, wystarczyło zdobyć jak największą liczbę linków – i tak strona w ekspresowym tempie wskakiwała w TOP1. Dziś rzeczywistość wygląda trochę inaczej. Zwrot ku jakości wynika głównie ze wciąż zmieniających się algorytmów Google. Praktyka, która dominowała jeszcze 12 lat temu, obecnie może przynieść witrynie więcej szkód niż korzyści.
Chcesz poznać tajniki link buildingu? Obejrzyj odcinek Zapytaj o SEO “Link building bez tajemnic”.
W SEO mówi się, że content is king, ale nawet najlepiej dopasowane treści nie będą w stanie wznieść strony na wyżyny, jeśli nie będą zoptymalizowane pod kątem SEO i nasycone linkami.
„Naturalny” profil linków dopasowany jest do Twoich treści, produktów i usług – i, co najważniejsze, zawiera linki przydatne użytkownikom. Te linki nie mogą być spamem i powinny pochodzić z wiarygodnych źródeł. W dalszej części artykułu przeczytasz o tym, jak efektywnie pozyskiwać naturalne linki.
Zdobywanie linków w SEO to chleb powszechni dla każdego pozycjonera. Jednak czy można tak po prostu umieszczać linki wszędzie, gdzie się da? Absolutnie nie! Zanim wybierzesz miejsce, w którym docelowo dodasz link, musisz sprawdzić, czy jest ono powiązane tematycznie z treścią, jaką chcesz opublikować. Warto skorzystać też z profesjonalnych narzędzi, takich jak Surfer SEO czy Ahrefs. Dane zgromadzone w trakcie analizy: ruch, widoczność na wybrane frazy, trust flow i domain authority pomogą w procesie budowania skutecznego profilu linkowego.
Należy pamiętać o umieszczaniu linków ze zróżnicowanymi anchorami, które nie dezorganizują danej treści. Publikacja odnośnika z kotwicą w tekście, który nie jest spójny z tym, co znajduje się dookoła, może skutkować nałożeniem filtrów algorytmicznych.
Linki kierujące do domeny powinny pochodzić ze stron, które tematycznie nawiązują do Twojej branży. Cel linkowania to nie tylko wpisanie się w wymagania robotów wyszukiwarki Google, ale również przekierowanie użytkownika z jednej witryny do drugiej. Łatwiej będzie Ci to zrealizować, gdy zadbasz o aspekt tematyczności.
Zanim pozyskasz link, sprawdź parametry domeny, takie jak: domain raiting, url raiting i organic traffic. Warto przeanalizować też profil linkowy witryny i upewnić się, że jest wolny od linków niskiej jakości.
Linki z atrybutem dofollow są cenne w kontekście budowania wysokiej widoczności witryny. Atrybut dodaje “mocy” domenie i dzięki niemu roboty wyszukiwarek mogą śledzić dalej stronę.
Wydaje Ci się, że link building to jednorazowe działanie? Błąd! To ciągła praca poparta harmonogramem dostosowanym do Twojego budżetu. By robić to efektywnie, należy ustalić parametry domeny oraz z góry przyjąć liczbę linków, którą chcesz pozyskiwać.
Już wcześniej podkreślaliśmy, że w tym procesie kładzie się nacisk na jakość. Błędem jest pozyskiwanie odnośników ze stron, które mają niską widoczność w Google. Jeśli takie posiadamy, to należy się ich pozbyć. Zdarza się, że usunięcie linku o słabych parametrach nie jest możliwe. Wtedy warto skorzystać z dedykowanego narzędzia Webmaster Disavow Tool. Dzięki niemu jesteśmy w stanie zgłosić niechciany link.
Do procesu budowy profilu linkowego należy podejść z głową. Na wstępie warto przyjąć częstotliwość dodawania linków i zachować proporcjonalność. Gwałtowny przyrost linków może być uznany za nienaturalny, a to negatywnie wpłynie na widoczność witryny w wyszukiwarce.
Ile razy czytałeś wpis blogowy, który w każdym akapicie posiadał co najmniej jeden odnośnik? To jedna z praktyk zaliczana do Black Hat SEO. Upychanie linków nie tylko utrudnia lekturę, ale też grozi utratą pozycji.
Jak zatem powinno wyglądać budowanie bezpiecznego profilu linkowego, który rzeczywiście wpłynie pozytywnie na pozycję strony w wyszukiwarce? Wystarczy pamiętać o pięciu podstawowych zasadach. Pozyskiwanie linków powinno być:
Proces link buildingu jest złożony i wymaga zarówno doświadczenia, jak i wiedzy. W tym temacie należy na bieżąco śledzić wciąż zmieniające się wytyczne Google i pamiętać o naturalności. Sięganie po spamerskie chwyty może skończyć się nałożeniem surowych kar na domenę przez Google, co w konsekwencji doprowadzi do utraty pozycji. Chcesz wiedzieć więcej o link buildingu? Obejrzyj pierwszy odcinek drugiego sezonu Zapytaj o SEO i chłoń ekspercką wiedzę!
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.