Zapytaj o ofertę
Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?

Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?

12 min. czytania

Wyszukiwanie głosowe stanowi ponad 40% wszystkich wyszukiwań. Wykrywająca głos sztuczna inteligencja Siri, Alexy i Google wykroczyła poza same urządzenia mobilne, a Microsoft zintegrował Cortanę z systemem Windows 10 na komputery PC, telefony i Xbox. Wyszukiwać mową można zatem z każdego urządzenia z dostępem do Internetu!

Skąd ten wzrost w użyciu wyszukiwania głosowego? Głównym powodem jest zdecydowanie wygoda użytkownika. Odbiorcom łatwiej jest mówić, niż pisać. Zajmuje to też znacznie mniej czasu, gdyż zapytania głosowe są o wiele szybsze, a przeciętna osoba jest w stanie mówić około 150 słów na minutę, podczas gdy pisze w tempie 40 słów na minutę. Dzięki możliwości wypowiadania ponad trzykrotnie większej liczby słów, użytkownicy mogą łatwiej, szybciej i wygodniej wyszukiwać interesujące ich informacje.

Ten nowy styl wyszukiwania jest kluczowym czynnikiem napędzającym nowy marketing internetowy. Warto zatem wiedzieć, jak zoptymalizować treści i zawartość witryny pod kątem wyszukiwania głosowego.

Czym jest wyszukiwanie głosowe?

W 2011 roku Apple postanowiło wprowadzić do swojego systemu Siri, co było prawdziwym przełomem. Następnie pojawiło się Google Voice Search w 2012 roku, a Amazon z Echo i Cortana Microsoftu w 2014 roku. Kiedy sztuczna inteligencja uległa poprawie, zwykłe wyszukiwania szybko zmieniły się w codziennych pomocników.

Wyszukiwanie głosowe to możliwość rozmowy z urządzeniem i uzyskanie odpowiedzi. Zapytaj Alexę, jaka jest pogoda, a ona poda Ci aktualną temperaturę i prognozę dla miejsca, w którym się znajdujesz. Poproś Google o wiadomości, a odczyta Ci najnowsze nagłówki. Poproś Siri, aby dała Ci przepis na pizzę, ona to zrobi. Niesamowite, prawda?

Wyszukiwać głosem możesz w wielu sytuacjach:

  • w samochodzie, za pomocą wbudowanej funkcji lub za pośrednictwem systemu takiego jak Apple Carplay czy Android Auto.
  • w domu, za pomocą Amazon Echo, Google Home lub Apple HomePod. W Chinach korzystają z Ling Long Ding Dong (tak, ktoś naprawdę tak to nazwał)

Wyszukiwanie głosowe znacznie zmienia sposób dostarczania wyników użytkownikom. Zadajesz pytanie i natychmiast otrzymujesz odpowiedź czytaną przez asystenta. Przeciwieństwem jest tradycyjny sposób pisemnego wyszukiwania, podczas którego Twoim oczom ukazuje się lista odpowiedzi i sam musisz wybrać tę, która według Ciebie najtrafniej wyjaśnia Twój problem.

W związku z tym powinieneś zadbać o jakość treści na swojej stronie, aby odpowiedzieć na jak najwięcej pytań postawionych przez użytkowników. Zdobycie ich zaufania to najlepsze co możesz zrobić. Nie oznacza to jednak, że po osiągnięciu tego celu, już zawsze będziesz na pierwszej pozycji w rankingu. Wyszukiwarki nieustannie sprawdzają jakość i wiarygodność treści, aby znaleźć te, które rzeczywiście zaspokoją potrzeby użytkowników.

Nowy język optymalizacji

Konsumenci nieustannie uczą się, jak zadawać pytania, aby uzyskać konkretne odpowiedzi, co jest bardzo naturalnym rozszerzeniem ich obecnych zachowań. Dodatkowo wyjaśnia gwałtowny wzrost liczby wyszukiwań głosowych. Google i Amazon często wysyłają maile do swoich użytkowników z pomysłami dotyczącymi tego, co jeszcze mogą wypróbować.

Z pewnością zauważyłeś, że ludzie wpisują pytania w inny sposób, niż wypowiadają je na gos. Dzieje się tak za sprawą tego, że jesteśmy w stanie mówić szybciej, niż pisać, ale też dlatego, gdyż znacznie mniej kontrolujemy wypowiadane słowa, niż te zapisywane. Wyszukiwanie głosowe jest więc dużo bardziej naturalne.

SEO musi więc podążać za zachowaniami użytkowników i dokładnie określać, jakie pytania będą zadawane najczęściej. Chodzi o to, że słowa kluczowe nie są już najważniejsze. Podczas wpisywania polecenia w wyszukiwarce z pewnością użyjesz sformułowania “najlepsza pizza Olsztyn Starówka”. Jeśli natomiast będziesz korzystał z wyszukiwania głosowego, zapytasz “Jaka jest najlepsza pizza w Olsztynie na Starówce”.

Zauważasz różnicę? Wiesz już na pewno, jak ważna jest optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego. To zupełnie inny rodzaj pytań, do których Twoje treści powinny być jak najbardziej dostosowane. Zadbaj więc bardziej o szczegółowe opisy niż pojedyncze słowa kluczowe, gdyż to właśnie dłuższe formy dominują w tym sposobie poszukiwania odpowiedzi. Myśl jak klient. Zwróć uwagę na to, jak sam wyszukujesz informacje w internecie i zadaj sobie pytanie: jakiej odpowiedzi oczekuję?

Jak dokonać optymalizacji strony i treści pod kątem wyszukiwania głosowego?

Jeśli chcesz dokonać optymalizacji swojej strony internetowej pod kątem wyszukiwania głosowego Google, musisz przejść przez kilka ważnych kroków, by osiągnąć zadowalające rezultaty.

Zadbaj o responsywność swojej strony

Użytkownik nie powinien mieć żadnych problemów z jej wyświetlaniem na smartfonach czy tabletach. Jeśli witryna będzie nieczytelna i niewygodna w nawigacji, z pewnością większość odbiorców po prostu ją opuści. Tego typu sytuacja niekorzystnie wpłynie na współczynnik odrzuceń – im będzie wyższy, tym pozycja Twojej strony w rankingu wyszukiwania głosowego będzie niższa.

Wybieraj frazy long tail

Frazy długiego ogona precyzują zapytania internautów. Zawierają w sobie odpowiedzi na różne ich dylematy. Wyszukiwanie głosowe nastawione na krótkie frazy, nawet jeśli są lokalne, nie zapewni utrzymania wysokiej pozycji danej strony w rankingu SERP. Frazy powinny utożsamiać naturalną komunikację oraz konkretne potrzeby użytkowników.

Stosuj rozszerzone fragmenty, czyli zoptymalizowane pod wyszukiwanie głosowe

Nową funkcją, na którą warto zwrócić uwagę, są “polecane fragmenty”. Są to oczywiście: tytuł, opis, informacja o adresie URL, gwiazdki (oceny), obrazy, linki lub ceny. Dzięki temu nie tylko wzrośnie CTA, czyli współczynnik klikalności, ale też będziesz mieć szansę, aby wyróżnić się wśród innych marek z tej samej branży. Użytkownik, szukając danej firmy, z większym prawdopodobieństwem odwiedzi właśnie Twoją stronę. Dodatkową opcją jest też czytanie tekstu przez Asystenta Google. Nie ma idealnego sposobu na pojawienie się w polu polecanych fragmentów, ale dzięki wielu badaniom stworzono listę wskazówek, które mogą okazać się w tym pomocne.

  • Musisz stworzyć konkretną odpowiedź na konkretne pytanie użytkownika. Częściej wyszukiwane pytania będą lepsze w pojawieniu się odpowiedzi w polecanych fragmentach, zwłaszcza, jeśli Twoja treść ma formę listy lub instrukcji.
  • Twoja odpowiedź musi być prosta, jednoznaczna i wyczerpywać dany temat.
  • Niemal wszystkie treści w polecanych fragmentach pochodzą z pierwszych 10 stron na liście wyników wyszukiwania, więc odpowiednia optymalizacja ich zawartości powinna być Twoim priorytetem.
  • Upewnij się, że Twoja witryna jest bezpieczna. Google preferuje strony HTTPS, więc te zabezpieczone certyfikatem SSL zajmują wyższą pozycję na liście wyników wyszukiwania.
  • Ważne jest też to, aby Twoje treści zawierały pytania, którymi naprawdę posługują się ludzie. Zamiast “instrukcja składania samolotu z papieru” użyj “jak złożyć samolot z papieru?”

Nie są to jedyne sposoby na to, aby Twoje treści były odpowiedzią na pytania użytkowników, gdyż każdy z nich cechuje się odmiennymi preferencjami. Dla osób korzystających z telefonów responsywność stron i łatwość ich obsługi na mniejszym ekranie będzie równie ważna, jak znalezienie produktu, którego aktualnie potrzebują.

Wykorzystaj certyfikat SSL

To rodzaj zabezpieczenia strony przed chociażby atakami hakerskimi, ale przede wszystkim poczucie bezpieczeństwa przez użytkowników – wiedząc, że ich dane są chronione, chętniej dokonają transakcji na danej stronie oraz obdarzą Twoją markę zaufaniem. Certyfikat SSL gwarantuje ponadto poprawność i prawdziwość pobieranych treści.

Popraw tempo ładowania strony, szczególnie na urządzeniach mobilnych

Ten parametr bardzo korzystnie wpływa na User Experience. Daje też możliwość dotarcia na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania głosowego. Jeśli bowiem roboty Google będą sprawnie poruszać się po witrynie, szybciej ją zaindeksują. Tempo ładowania strony można sprawdzić za pomocą różnych narzędzi.

Myśl jak klient

Budowanie treści wyłącznie w oparciu o cel, którym jest stworzenie konkretnej konwersji okazać się może w obecnych czasach zbyt trywialne. Chociaż jest to bardzo ważne, obiektem Twoich największych starań powinien być klient, gdyż to właśnie dla niego tworzysz.

Twoje treści są internetowym głosem Twojej marki, który jako pierwszy dociera do użytkowników. Pamiętaj zatem o wartości „obsługi klienta”, jego potrzebach i korzyściach, jakie powinna zapewnić mu zawartość Twoich stron.

Pamiętaj o optymalizacji starszych treści

Decyzja o tworzeniu treści pod kątem wyszukiwania głosowego nie oznacza, że musisz ignorować możliwość wyświetlania innych stron. Oczywistym jest, że chcesz, aby Twoje wpisy były zoptymalizowane pod kątem wyszukiwań na komputerach i urządzeniach mobilnych. Zadbaj więc również o aktualizowanie starszych informacji tak, aby były łatwiejsze do odnalezienia wyłącznie głosem. Powinno się to stać Twoim priorytetem, gdyż może przynieść wiele korzyści związanych z lepszym pozycjonowaniem, a co za tym idzie, większą liczbą klientów. Koncentrując się na wyszukiwaniu głosowym, przejrzyj swoją witrynę i znajdź miejsca, w których słowa kluczowe long tail mogą być umieszczone w Twoich treściach. Pomoże Ci to przekształcić stronę w ten sposób, aby była swego rodzaju zbiorem informacji możliwych do wyszukania bez konieczności wpisywania pytań do wyszukiwarki.

Dostosuj się do użytkownika

Zwróć uwagę na to, jak sam wypowiadasz polecenia podczas wyszukiwania głosowego. Z pewnością nie przybierają one formy zwięzłych haseł, jak ma to miejsce podczas wpisywania tekstu w wyszukiwarkę. Zdecydowanie częściej występują w postaci rozbudowanych zdań, zwłaszcza pytań. Pamiętaj o tym podczas tworzenia treści na swojej stronie. Nie unikaj podawania szczegółowych fraz, zamiast dwuwyrazowych haseł. Postaw na sformułowania typu “jak nazywa się wynik dodawania?”, w zamian za “wynik dodawania”. Z pewnością trafniej wykorzystasz w ten sposób zachowania swoich odbiorców.

Zwróć uwagę na lokalne działania SEO

Badania pokazały, że większość wyszukiwań głosowych obejmuje konsumentów szukających wyniku w najbliższym otoczeniu. Jeśli chcesz pojawić się na pierwszej stronie wyszukiwań, musisz ulepszyć lokalne działania SEO. Zrobisz to dzięki skupieniu się na aktualnych treściach i aktualizacji informacji w Google Moja Firma. W kwestii wyszukiwania głosowego jest to szczególnie ważne, gdyż te zapytania dotyczą zazwyczaj lokalnych wyników. Aktualny adres lub godziny otwarcia mogą być zatem kluczem do zyskania nowych klientów! Im bardziej dostępne i łatwiejsze do wyszukania są Twoje informacje, tym szybciej roboty Google je odnajdą, a Twoja firma pojawi się na liście wyników wyszukiwań.

Korzystanie z możliwości tworzenia informacji firmowych w Google Moja Firma jest bardzo ważne, natomiast nie przyniesie żadnych korzyści jeśli Twoje dane nie będą stale aktualizowane. Posiadanie starego numeru telefonu, godzin pracy czy nieaktualnego adresu może poważnie zaszkodzić Twojej reputacji. Jest to gorsze nawet od całkowitego braku informacji, gdyż lepiej nie wiedzieć nic, niż mieć błędne dane i czekać pod restauracją w godzinach jej zamknięcia.

Bądź na bieżąco!

Regularnie sprawdzaj rankingi najczęściej wyszukiwanych fraz, stale uzupełniaj swoją wiedzę na temat tego, czego i w jaki sposób poszukują użytkownicy. Prowadź dyskusje ze swoimi odbiorcami na mediach społecznościowych, by wiedzieć, czego oczekują od Twojej strony. Pamiętaj, tworzysz dla nich, więc nie możesz zapominać o ich oczekiwaniach. Staraj się ulepszać swoją działalność każdego dnia!

Nie zapomnij o optymalizacji FAQ

Większość wyszukiwań głosowych stanowią pytania, dlatego też jednym ze sposobów optymalizacji treści pod kątem tego typu wyszukiwania jest skupienie się na sekcji FAQ (frequently asked questions) i przygotowanie się do odpowiedzi na konkretne pytania konsumentów we wszystkich obszarach witryny. Zoptymalizuj zawartość strony pod kątem dokładnych pytań, których spodziewasz się od klientów korzystających z wyszukiwania głosowego. Przede wszystkim wyposaż stronę w precyzyjne odpowiedzi, które nie tylko usatysfakcjonują użytkowników, ale też przyciągną uwagę Google. Doskonalenie tego działania wymaga pokaźnej wiedzy w dziedzinie, którą się zajmujesz oraz dokładnego zrozumienia wymagań konkretnych konsumentów. Jeśli ta działalność okaże się dla Ciebie zbyt wymagająca, zdecydowanie powinieneś zwrócić się do doświadczonego zespołu SEO, który pomoże Ci przeprowadzić niezbędne badania i stworzyć treści, które będą doskonałą odpowiedzią na pytania zadawane podczas wyszukiwania głosowego!

Podsumowanie

Wyszukiwanie głosowe to stale rozwijający się system. Każdy twórca musi więc zadbać o nieustanne aktualizowanie treści i uzupełnianie swojej wiedzy na temat najnowszych technologii. Z pewnością nie chcesz zostać w tyle, więc regularnie sprawdzaj wymienione wyżej kwestie.

Weź też pod uwagę, że ten rodzaj wyszukiwania związany jest wciąż z wieloma błędami, próbami i eksperymentami. Ważna jest również równowaga między tradycyjnymi a nowoczesnymi formami. Jeśli obawiasz się, że nie sprostasz tym wyzwaniom, najbezpieczniejszą opcją będzie tradycyjna optymalizacja pod kątem wyszukiwarek, która z pewnością nie zaszkodzi Twoje pozycji na liście wyników wyszukiwania głosowego. Próbuj więc różnych metod, monitoruj ich skuteczność i wybierz tę, która sprawdza się u Ciebie najlepiej.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest witryna internetowa?
    Co to jest witryna internetowa?
    Witryny internetowe to bez wątpienia najważniejszy element cyfrowego świata. Wyjaśniamy czym tak naprawdę są i podpowiadamy jak można je promować.
    Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
    Linki dofollow a nofollow – co warto o nich wiedzieć i czym się różnią?
    Linki prowadzące do Twojej witryny mogą mieć różne atrybuty. Czym różnią się linki dofollow i nofollow? Kiedy z nich korzystać? Sprawdź to z nami.
    Co to jest landing page i jak go stworzyć? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?
    Co to jest landing page i jak go stworzyć? Jakie ma znaczenie w procesie pozycjonowania?
    Dlaczego mało popularne strony mogą osiągać wysokie wyniki sprzedażowe? Od czego to zależy? Warto dowiedzieć się, czym jest landing page!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.