Przed nami trzecia część poradnika „Podstawy pozycjonowania ‒ od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty?”. Ten segment poświęcony zostanie przede wszystkim linkom i ich roli w pozycjonowaniu, a także innym czynnikom, które mają wpływ na widoczność strony.
Linki są kolejnym elementem, który składa się na pozycjonowanie. Najczęstszym problemem jest zwykle ich pozyskiwanie, nie tylko przez zwykłych użytkowników, ale również przez agencję. Biorą cały czas czynny udział w określaniu wartości strony, przy czym obecnie nie liczy się sama ilość. Im lepsze strony, z których pochodzą linki, tym lepiej.
Zanim jednak zaczniemy je pozyskiwać, warto dowiedzieć się, że w pozyskiwaniu linków najważniejsze jest:
Oznacza to pozyskiwanie ich z różnych źródeł np. forów internetowych, blogów, portali informacyjnych, stron partnerów itp.
Parametry linków możemy podzielić na:
Nie warto linkować z nowo powstałych portali internetowych bez historii lub z nieznaną historią. Pomóc w określeniu, czy strona jest wartościowa, mogą narzędzie typu ahrefs.com lub majestic.com, które oceniają wartość strony poprzez wewnętrzne rankingi. Możemy też samodzielnie ocenić, czy portal wydaje się wartościowy, np. sprawdzając wstawioną treść.
Linki możemy podzielić na tekstowe i graficzne:
`
W profilu linkowym przewagę powinna mieć strona główna z linkami na adresy URL oraz brandowe, w dalszej kolejności powinny się znaleźć linki typu URL do poszczególnych podstron, a najmniej powinno być linków typu anchor, czyli tekstowych dokładnych.
Nie linkujemy od mechanika do sklepu z odzieżą, ponieważ może zadziałać to na naszą niekorzyść.
Linki nofollow możemy pozyskiwać poprzez merytoryczne komentarze, np. na blogach tematycznych powiązanych z naszą branżą. Wiele blogów pozwala na podanie adresu strony, który jest zwykle używany w nazwie użytkownika lub jako „www”. Nie stosujmy linków w samym komentarzu, ponieważ zostanie potraktowane to jako tzw. SPAM.
Możemy skorzystać z usług firm link buildingowych, jednak musimy być zawsze pewni konkretnej firmy, a sami też powinniśmy mieć odpowiednią wiedzę lub znać kogoś, kto pomoże zweryfikować wartość pozyskanych w ten sposób linków. Pozyskane w taki sposób linki mogą być też znacznie droższe.
Kolejną z opcji jest skorzystanie z inkubatorów portali, które oferują publikację artykułu sponsorowanego z linkiem, np. whitepress.pl i linkhouse.co. Jednak, żeby nie przepłacić za nie, warto skorzystać z oceny profesjonalisty.
Unikajmy ofert na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Niska cena i obietnica szybkich efektów mogą kusić, ale zakup linków w tego typu miejscach może w dłuższej perspektywie mocno zaszkodzić, prowadząc do ogromnych spadków lub nałożenia przez Google filtrów algorytmicznych na naszą stronę. W takiej sytuacji pozostanie nam już działanie z nową domeną, czyli pozycjonowanie.
Najlepszą i wbrew pozorom najbardziej ekonomiczną opcją jest skorzystanie z usług pozycjonera lub agencji, która na bieżąco będzie nadzorowała pozyskiwanie linków i cały proces pozycjonowania.
Na widoczność strony w wyszukiwarkach wpływa też szereg innych czynników. Do głównych uwarunkowań oddziałujących na pozycjonowanie należą wiek i historia domeny oraz towarzystwo strony.
Na pozycjonowanie ma wpływ wiek domeny i to, jak długo już pracuje (to znaczy są na niej opublikowane i dostępne treści). Im dłużej i im więcej dobrych treści jest opublikowanych, tym lepiej dla nas. Nawet jeśli nikt nie przeprowadzał jeszcze żadnych optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, to treść na pewno była w jakiś sposób doceniana przez algorytmy i efekty działań po optymalizacji SEO mogą pojawić się znacznie szybciej, niż na nowo kupionej domenie.
Gdy od początku pozycjonuje stronę ktoś, kto się na tym zna, jesteśmy w dużo lepszej sytuacji, niż gdy poprawiamy po kimś nieudane linkowanie. Szczególnie złej jakości linki trudno nadrobić, gdyż wymaga to więcej czasu, a nie ma żadnej gwarancji powodzenia, że naprawiony profil linkowy da oczekiwane efekty.
To, gdzie umieszczona jest strona, również może wpływać na pozycjonowanie. Warto skorzystać z innego hostingu niż współdzielony, ponieważ na takim serwerze może być wiele innych stron, które niekoniecznie muszą korzystać z dobrych i bezpiecznych praktyk w kwestii optymalizacji SEO i linkowania.
W przypadku nowej witryny warto zainwestować w inny adres IP. Da nam to poczucie bezpieczeństwa i pewność, że w ocenianiu wartości naszej strony internetowej nie przeszkodzi nam żadna inna strona.
To była trzecia, a zarazem ostatnia część poradnika „Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty?”. Opisane zostały w nim najważniejsze elementy pozycjonowania. Trzeba jednak pamiętać, że na skuteczne pozycjonowanie to długotrwały i złożony proces, na który wpływa wiele czynników. Ponadto, zajmując się pozycjonowaniem, należy stale śledzić branżowe niuanse i zmiany algorytmów oraz dbać o stronę i wyszukiwać kolejne sposoby na podniesienie jej wartości w niewidocznym dla nas rankingu stron wyszukiwarki Google.
Dlatego, jeśli nie masz całych dni i nocy na optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek, warto zastanowić się nad powierzeniem pozycjonowania profesjonalistom. Sprawdź ofertę Grupy iCEA i umów się na bezpłatną konsultację SEO.
Artykuł powstał we współpracy z Pawłem Jagatem ‒ specjalistą SEO w Grupie iCEA.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.