Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty? Etap III: link building i inne elementy wpływające na widoczność strony

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Autor: Dominika Kawczyńska

Ukończyła filologię polską na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Obecnie studiuje zarządzanie na Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu. W Grupie iCEA zajmuje się tworzeniem contentu. Więcej

27 września 2021

Przed nami trzecia część poradnika „Podstawy pozycjonowania ‒ od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty?”. Ten segment poświęcony zostanie przede wszystkim linkom i ich roli w pozycjonowaniu, a także innym czynnikom, które mają wpływ na widoczność strony. 

Linki w pozycjonowaniu strony

Linki są kolejnym elementem pozycjonowania. Najczęstszym problemem jest zwykle ich pozyskiwanie, nie tylko przez zwykłych użytkowników, ale również przez agencję. Biorą cały czas czynny udział w określaniu wartości strony, przy czym obecnie nie liczy się sama ilość. Im lepsze strony, z których pochodzą linki, tym lepiej, 

Zanim jednak zaczniemy je pozyskiwać, warto dowiedzieć się, że w pozyskiwaniu linków najważniejsze jest:

  • Zdywersyfikowanie źródeł linków

Oznacza to pozyskiwanie ich z różnych źródeł np. forów internetowych, blogów, portali informacyjnych, stron partnerów itp.

  • Zdywersyfikowanie parametrów linków 

Parametry linków możemy podzielić na:

  • nofollow – linki, które nie przekazują mocy / autorytetu. Są to najczęściej linki z komentarzy na blogu i wpisy na forach. Obecnie robot Google ma samodzielnie decydować o braniu pod uwagę tego parametru,
  • follow – linki domyślnie śledzone, które bez żadnego z powyższych i poniższych parametrów przekazują moc strony do naszej, z której pochodzą. Takie linki możemy pozyskiwać od naszych partnerów, możemy też zapłacić za artykuły sponsorowane lub znaleźć miejsce, gdzie linki nie mają parametrów,
  • UGC (User Generated Content) – nowy parametr, który powstał w celu lepszego „zrozumienia” linków przez algorytmy wyszukiwarki Google. Określa treść tworzoną przez użytkowników, najczęściej dotyczy to forów i komentarzy na blogu. Nie powinny przekazywać mocy naszej domenie,
  • sponsored – drugi nowy parametr, który powstał w takim samym celu jak UGC. Jak sama nazwa wskazuje, są to linki sponsorowane, czyli opłacone, np. z reklam i innych tego typu źródeł.
  • Pozyskiwanie linków z wartościowych stron.

Nie warto linkować z nowo powstałych portali internetowych bez historii lub z nieznaną historią. Pomóc w określeniu, czy strona jest wartościowa, mogą narzędzie typu ahrefs.com lub majestic.com, które oceniają wartość strony poprzez wewnętrzne rankingi. Możemy też samodzielnie ocenić, czy portal wydaje się wartościowy, np. sprawdzając wstawioną treść

  • Linkowanie nie tylko na frazy kluczowe, które nas interesują 

Linki możemy podzielić na tekstowe i graficzne:

  • Tekstowe dokładne – dokładne frazy kluczowe np. pozycjonowanie poznań jako linki do naszej strony,
  • Tekstowe mieszane – np. Pozycjonowanie stron iCEA – połączenie brandu z frazą kluczową,
  • Tekstowe brandowe – nazwa naszej marki jako link do naszej strony
  • Tekstowe będące adresem url – np. https://grupa-icea.pl
  • Graficzne – w tym przypadku treścią linku będzie atrybut alternatywny obrazka

W profilu linkowym przewagę powinna mieć strona główna z linkami na adresy URL oraz brandowe, w dalszej kolejności powinny się znaleźć linki typu URL do poszczególnych podstron, a najmniej powinno być linków typu anchor, czyli tekstowych dokładnych. 

  • Pamiętanie o tym, aby źródła linków były tematyczne

Nie linkujemy od mechanika do sklepu z odzieżą, ponieważ może zadziałać to na naszą niekorzyść. 

Skoro wiemy już jakie, to skąd takie linki pozyskać?

Linki nofollow możemy pozyskiwać poprzez merytoryczne komentarze, np. na blogach tematycznych powiązanych z naszą branżą. Wiele blogów pozwala na podanie adresu strony, który jest zwykle używany w nazwie użytkownika lub jako „www”. Nie stosujmy linków w samym komentarzu, ponieważ zostanie potraktowane to jako tzw. SPAM.

Możemy skorzystać z usług firm link buildingowych, jednak musimy być zawsze pewni konkretnej firmy, a sami też powinniśmy mieć odpowiednią wiedzę lub znać kogoś, kto pomoże zweryfikować wartość pozyskanych w ten sposób linków. Pozyskane w taki sposób linki mogą być też znacznie droższe.

Kolejną z opcji jest skorzystanie z inkubatorów portali, które oferują publikację artykułu sponsorowanego z linkiem, np. whitepress.pl i linkhouse.co. Jednak, żeby nie przepłacić za nie, warto skorzystać z oceny profesjonalisty.

Unikajmy ofert na portalach aukcyjnych i ogłoszeniowych. Niska cena i obietnica szybkich efektów mogą kusić, ale zakup linków w tego typu miejscach może w dłuższej perspektywie mocno zaszkodzić, prowadząc do ogromnych spadków lub nałożenia przez Google filtrów algorytmicznych na naszą stronę. W takiej sytuacji pozostanie nam już działanie z nową domeną, czyli pozycjonowanie.

Najlepszą i wbrew pozorom najbardziej ekonomiczną opcją jest skorzystanie z usług pozycjonera lub agencji, która na bieżąco będzie nadzorowała pozyskiwanie linków i cały proces pozycjonowania.

Inne elementy wpływające na pozycjonowanie

Na widoczność strony w wyszukiwarkach wpływa też szereg innych czynników. Do głównych uwarunkowań oddziałujących na pozycjonowanie należą wiek i historia domeny oraz towarzystwo strony.

Wiek domeny i jej historia

Na pozycjonowanie ma wpływ wiek domeny i to, jak długo już pracuje (to znaczy są na niej opublikowane i dostępne treści). Im dłużej i im więcej dobrych treści jest opublikowanych, tym lepiej dla nas. Nawet jeśli nikt nie przeprowadzał jeszcze żadnych optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, to treść na pewno była w jakiś sposób doceniana przez algorytmy i efekty działań po optymalizacji SEO mogą pojawić się znacznie szybciej, niż na nowo kupionej domenie. 

Gdy od początku pozycjonuje stronę ktoś, kto się na tym zna, jesteśmy w dużo lepszej sytuacji, niż gdy poprawiamy po kimś nieudane linkowanie. Szczególnie złej jakości linki trudno nadrobić, gdyż wymaga to więcej czasu, a nie ma żadnej gwarancji powodzenia, że naprawiony profil linkowy da oczekiwane efekty. 

Towarzystwo strony

To, gdzie umieszczona jest strona, również może wpływać na pozycjonowanie. Warto skorzystać z innego hostingu niż współdzielony, ponieważ na takim serwerze może być wiele innych stron, które niekoniecznie muszą korzystać z dobrych i bezpiecznych praktyk w kwestii optymalizacji SEO i linkowania. 

W przypadku nowej witryny warto zainwestować w inny adres IP. Da nam to poczucie bezpieczeństwa i pewność, że w ocenianiu wartości naszej strony internetowej nie przeszkodzi nam żadna inna strona.  

To była trzecia, a zarazem ostatnia część poradnika „Podstawy pozycjonowania – od czego zacząć, by uzyskać najlepsze efekty?”. Opisane zostały w nim najważniejsze elementy pozycjonowania. Trzeba jednak pamiętać, że na skuteczne pozycjonowanie to długotrwały i złożony proces, na który wpływa wiele czynników. Ponadto, zajmując się pozycjonowaniem, należy stale śledzić branżowe niuanse i zmiany algorytmów oraz dbać o stronę i wyszukiwać kolejne sposoby na podniesienie jej wartości w niewidocznym dla nas rankingu stron wyszukiwarki Google.

Dlatego, jeśli nie masz całych dni i nocy na optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek, warto zastanowić się nad powierzeniem pozycjonowania profesjonalistom. Sprawdź ofertę Grupy iCEA i umów się na bezpłatną konsultację SEO.

Artykuł powstał we współpracy z Pawłem Jagatem ‒ specjalistą SEO w Grupie iCEA.