Aktualnie SEO to skomplikowany i złożony proces budowania zaufania do witryny w oczach robotów wyszukiwarek internetowych. Algorytmy biorą pod uwagę coraz więcej czynników rankingowych, ale podstawy działań są jasno określone. Wygrywa wysokiej jakości content i linki z zaufanych źródeł. Przedstawiamy podstawy, które powinna znać każda osoba, którą interesuje pozyskiwaniem ruchu z wyszukiwarek internetowych poprzez pozycjonowanie stron.
Źródło: pixabay.com
SEO (Search Engine Optimization) – to proces optymalizacji całości serwisu internetowego w celu zwiększenia ilości i jakości ruchu z naturalnych, bezpłatnych i organicznych wyników wyszukiwania w wyszukiwarce internetowej (np. Google). Algorytm wyszukiwarki ustala miejsca poszczególnych stron w swoim rankingu na podstawie kilkuset czynników, jednak nie wszystkie są nam znane. Aby działania SEO przyniosły zadowalające efekty, należy skupić się na wszystkich aspektach, o których wiadomo, że mają wpływ na pozycję witryny.
Skrót SEO pochodzi od angielskiego wyrażenia Search Engine Optimization. Search Engine to wyszukiwarka, a Optimization to optymalizacja. Zatem całe wyrażenie po polsku oznacza „optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych. Polskie tłumaczenie doskonale opisuje to, na czym polega SEO. Warto wspomnieć, że termin ten używany jest zamiennie z wyrażeniem pozycjonowanie stron.
SEO to usługa, której potrzebuje niemal każdy właściciel strony internetowej. Jeśli chcesz zająć wysokie miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania, musisz zadbać o odpowiednią optymalizację strony, profil linków zewnętrznych oraz wszystkie inne działania, na które zwraca uwagę wyszukiwarka Google.
SEO jest bardzo ważne. Wyszukiwarka Google wyświetla wyniki na konkretne frazy kluczowe na kilkunastu lub kilkudziesięciu stronach. Jednak dla użytkowników znaczenie mają tylko te wyniki wyszukiwania, które pojawią się na pierwszej i ewentualnie na drugiej stronie SERP (Search Engine Results Page). Większość internautów nie korzysta z kolejnych stron, co oznacza, że jeśli nie ma Cię w TOP20, to Twoje szanse na dotarcie do potencjalnych klientów są bardzo małe. W dzisiejszych czasach trudno jest realizować jakiekolwiek cele marketingowe bez SEO.
Dla niektórych osób SEO to spore wyzwanie, a dla innych – codzienność. Podstawowe działania w zakresie optymalizacji strony można wykonać nawet będąc osobą niedoświadczoną. Zwłaszcza że w Internecie znaleźć można mnóstwo poradników dotyczących przystosowania serwisu pod kątem wyszukiwarek. Jednak aby kompleksowo zoptymalizować stronę internetową pod kątem algorytmów Google, potrzebna jest już specjalistyczna wiedza i doświadczenie w zakresie Search Engine Optimization. Problem może stwarzać m.in. optymalizacja kodu źródłowego, dobór fraz kluczowych, a także audyt SEO.
SEO to składowa działań SEM (Search Engine Marketing), który obejmuje nie tylko ruch z bezpłatnych wyników wyszukiwania, ale także reklamy z płatnością za każde kliknięcie czy wyświetlenie w wyszukiwarce internetowej. Działania SEO dotyczą wyłącznie zwiększenia ruchu w organicznych wynikach wyszukiwania, natomiast SEM to wszystkie działania marketingowe wykonywane w obrębie wyszukiwarki Google (lub innej).
UX (User Experience) to inaczej wrażenia użytkownika w trakcie korzystania ze strony. Na ogół doświadczeń wpływają m.in.: wydajność strony, bezpieczeństwo i łatwość wykonywania zadań. Jeśli nie zadbasz o wrażenia użytkownika, możesz stracić sporą część potencjalnych klientów, ponieważ doświadczenia wpływają na decyzje zakupowe. A co mają wspólnego UX i SEO? Otóż, aby doprowadzić stronę internetową na wysoką pozycję w rankingu, należy dopasować ją do wytycznych Google. Oprócz podstawowych czynników SEO, odpowiednio dobranych fraz kluczowych i poprawnej optymalizacji treści, roboty Google wymagają również wysokiej wartości dla użytkownika. Jeśli strona będzie ładowała się zbyt wolno i nie będzie bezpieczna oraz użyteczna, to trudno będzie jej zdobyć wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania. Podstawowa zasada działań SEO to dopasować serwis zarówno pod kątem wyszukiwarek, jak i ludzi.
W Polsce czasami rozróżnia się SEO i pozycjonowanie jako inne procesy. W przypadku SEO mówi się wyłącznie o optymalizacji kodu i treści strony, a pozycjonowanie traktuje się jako całościowy proces poprawiania pozycji w wyszukiwarce, także za pomocą link-buildingu. Na świecie problem ten nie występuje ze względu na to, że nie ma innego odpowiednika terminu „pozycjonowanie” niż po prostu SEO.
Dodatkowo w naszym kraju czasami traktuje się SEM jako działania związane tylko z płatnymi wynikami wyszukiwania, gdzie w rzeczywistości jest to większy zbiór, w którym znajdziemy działania SEO i płatne kampanie w wyszukiwarce, czyli wszystkie działania, które mogą poprawić widoczność Twojej strony w sieci.
Źródło: Źródło: PhotoMIX Company / pixabay.com
Wydawać się może, że głównym celem osoby zajmującej się SEO będzie poprawienie pozycji w wyszukiwarce. To podejście nie jest jednak nastawione na sukces biznesowy danej strony. Naszym najważniejszym celem w przypadku procesu pozycjonowania będzie konwersja. Dla sklepu internetowego będą to po prostu dokonane transakcje, dla bloga ilość odwiedzin i subskrypcji, dla strony usługowej ilość telefonów i zapytań. Poprawa pozycji za pomocą optymalizacji strony i innych działań SEO to tylko sposób na zdobycie wartościowego ruchu i nie jest ona najważniejsza.
Pierwszym krokiem działań powinno być określenie celu biznesowego strony. Następnie dobranie takich słów kluczowych, które mogą sprowadzić do nas wartościowych użytkowników. Dopiero wtedy powinniśmy zadbać o wzrost pozycji dla bardzo szerokiego obszaru fraz, które jednak odpowiadają działalności witryny. Następnym krokiem powinna być także optymalizacja doświadczeń użytkowników (UX), którzy już na stronę weszli (UX i SEO zawsze powinny iść ze sobą w parze). Należy im ułatwić poruszanie się po niej tak, aby cele biznesowe strony zostały jak najszybciej osiągnięte. Innymi słowy, nie interesuje nas tylko i wyłącznie ilość ruchu, ale także jego jakość. Przy pozycjonowaniu stron trzeba zatem myśleć zarówno o widoczności, jak i o wartości strony dla użytkowników, czyli spełniać wymagania algorytmów Google oraz ludzi.
Źródło: Źródło: Lukas / pexels.com
Przed przystąpieniem do działań i po wykonaniu audytu strony, trzeba zastanowić się nad strategią działań SEO. Optymalizacja strony internetowej to proces długotrwały i wymagający dużego nakładu pracy, dlatego nie warto rozpoczynać projektu bez ogólnego planu. Musimy zastanowić się, w jakim obszarze słów kluczowych będziemy działać, ponieważ to właśnie one przyciągają potencjalnych klientów. Przeanalizować, jak dobrze podobne działania wykonuje nasza konkurencja, jak trudna jest nasza branża i oszacować koszty, które będziemy musieli ponieść, aby tę pracę wykonać. Nie warto przystępować do szerokich działań SEO, jeśli wiemy, że nie mamy odpowiedniego do tego budżetu.
Niezbędna tutaj będzie dokładna analiza słów kluczowych, ich potencjału i trudności w ich wypozycjonowaniu. Następnie musimy sprawdzić, jakie treści wyświetlają się na topowych pozycjach. Ocenić, ile nam do nich brakuje, a także znaleźć czynnik, który wyróżni nas z tłumu. Oprócz tego warto przeprowadzić analizę potencjalnych klientów i sprawdzić, jak zachowują się oni w wyszukiwarkach internetowych i jakich fraz kluczowych używają do odnalezienia konkretnych produktów czy usług.
Na wstępie warto też przeprowadzić pełną optymalizację techniczną. Z tak przygotowaną stroną przystąpimy do budowy treści SEO, która będzie tak samo dobra lub lepsza niż content konkurencji. Na koniec zajmiemy się budowaniem profilu linkowego z wysokich jakości domen, które są powiązane tematycznie ze stroną.
Musimy pamiętać, że wszystkie te działania kosztują i wymagają pracy. Efekty SEO to całościowy koszt poprawy widoczności strony, a nie tak jak w przypadku kampanii PPC płatność za każdego użytkownika. Praca będzie rozłożona w czasie, ale da efekty, które utrzymują się dłużej (ale nie na zawsze) – odpowiednio przeprowadzony proces optymalizacji strony internetowej sprawi, że będzie ona widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania jeszcze przez kilka miesięcy po zakończeniu działań SEO.
Pozycjonowanie stron to proces, do którego trzeba się odpowiednio przygotować, a także stworzyć instrukcje – ułatwią one planowanie działań SEO. Dlatego pierwszym krokiem przed przystąpieniem prac na stronie powinien być audyt SEO, który pomoże określić skalę projektu. W znalezieniu podstawowych błędów pomogą automatyczne narzędzia do sprawdzania wybranych elementów strony, jednak nic nie zastąpi samodzielnego poszukiwania potencjalnych miejsc do optymalizacji strony pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Tego typu pierwsza analiza strony internetowej trwa kilka godzin. Przy osobie doświadczonej w prowadzeniu audytów SEO można spodziewać się dużej ilość wniosków już po pierwszych kilkudziesięciu minutach pracy. Można wtedy określić elementy, które potrzebują pilnej optymalizacji, a także działania, które można rozłożyć w czasie oraz te, które nie będą traktowane priorytetowo na początku projektu, jakim jest pozycjonowanie strony.
Audyty należy regularnie powtarzać, gdyż na stronach internetowych zawsze można znaleźć elementy, które warto poprawić i zoptymalizować. Warto również pamiętać, że wytyczne Google i trendy w budowie stron internetowych szybko się zmieniają, a nasza strona zawsze powinna być z nimi na bieżąco. Dlatego przeprowadzanie audytu SEO powinno na stałe znaleźć się wśród działań pozycjonerskich, zwłaszcza gdy właściciel strony internetowej nie chce pozwolić sobie na przegraną z konkurencją w wynikach wyszukiwania.
Algorytmy wyszukiwarek wraz z upływem czasu stają się coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane – m.in. dlatego tak ważne jest regularne przeprowadzanie audytu SEO. Dzisiaj trudno zliczyć czynniki SEO, które mają wpływ na pozycje strony w wyszukiwarce. Można je jednak łatwo podzielić na kilka grup, ale jednoznaczne określenie, które czynniki są najważniejsze jest niemożliwe. Najlepiej starać się optymalizować wszystkie, w miarę naszych możliwości. Dzięki temu optymalizacja strony będzie znacznie bardziej skuteczna i pozwoli walczyć o najwyższe pozycje organicznych wyników wyszukiwania.
Na skuteczność prowadzonej strategii SEO wpływają nie tylko czynniki zależne od pozycjonera, ale również te, na które wpływu nie ma nikt. Jednym z nich jest wiek serwisu internetowego. Większość stron pojawiających się wysoko w wynikach wyszukiwania posiada historię dłuższą niż 3 lata. Zaufanie do domeny jest budowane stopniowo i przy odpowiednim prowadzeniu strony domena będzie zyskiwać automatycznie. Oczywiście długie życie serwisu internetowego nie będzie atutem, jeśli w tym czasie wyszukiwarka nałożyła na niego karę za niedozwolone działania SEO, czyli tzw. Black Hat SEO.
Jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Wyszukiwarki internetowe to przede wszystkim wyszukiwarki tekstowe i treści odgrywają niesamowitą rolę w ocenie witryny przez algorytmy. Obecność słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne, poprawność, długość, jakość i unikalność treści, a także jej oryginalność i informacje, które strona ze sobą niesie to klucz do zwiększania widoczności w sieci, a także szansa na zainteresowanie potencjalnych klientów. Dlatego optymalizacja treści pod kątem SEO to podstawa, ale nie można zapominać o wartości dla czytelnika.
Aby strona zdobywała wysokie pozycje w wyszukiwarce, konieczna jest tzw. optymalizacja techniczna. Trzeba zadbać przede wszystkim o jakość kodu oraz o nawigację w serwisie – struktura strony powinna być przejrzysta zarówno dla wyszukiwarki Google, jak i dla użytkowników. Musimy umożliwić botom łatwą indeksację treści, które znajdują się na witrynie. Ważne jest wykorzystywanie odpowiednich elementów kodu, specjalne oznaczenia dla najważniejszych informacji, linkowanie wewnętrzne i wiele innych. Bez tego elementu nawet najlepszy content nie zdobędzie wysokich pozycji w wyszukiwarce.
Tutaj mamy na myśli wszystkie linki przychodzące do strony, czyli najważniejszy czynnik off page SEO. Pod uwagę bierzemy linki „dofollow” i „nofollow”. Musimy zadbać o to, aby pochodziły one z zaufanych, wysokiej jakości stron, powiązanych tematycznie z naszą witryną. Nienaturalny profil linków może nie spodobać się wyszukiwarce Google, czego konsekwencją będzie kara w postaci obniżenia pozycji lub ban.
Aktywność w social mediach to kolejne działanie należące do off page SEO. Ważne, aby robot wyszukiwarki otrzymywał sygnały o obecności Twojej strony internetowej w social media. Buduje to zaufanie do marki, różnicuje profil linkowy i pokazuje aktywność Twojej działalności.
Źródło: pixabay.com
Posiadanie wersji strony internetowej na urządzenia przenośne jest już dzisiaj koniecznością. Wszystkie wyszukiwarki zwracają na to uwagę, a Google postrzega wersję mobilną za wersję domyślną, czyli sprawdza ją w pierwszej kolejności. Responsywny design ma znaczenie w przypadku każdej strategii SEO, jednak kluczową rolę odgrywa zwłaszcza w przypadku SEO lokalnego, ponieważ to właśnie z urządzeń mobilnych pochodzi większość ruchu związanego z wyszukiwaniami lokalnymi.
Kolejny czynnik wyszukiwarki Google, nad którym warto popracować to szybkość ładowania i ogólna wydajność strony. Algorytmy mają dostosowywać wyniki wyszukiwania pod użytkowników, a żaden użytkownik nie chce odwiedzać strony, na której czeka dłużej niż kilka sekund na wartościowe informacje.
Źródło: pixabay.com
W czasach transakcji płatniczych dokonywanych przez internet certyfikat SSL, czyli szyfrowanie strony i dbałość o bezpieczeństwo danych naszych użytkowników to konieczność. Brak przedrostka https oraz zamkniętej kłódki przed adresem strony może zniechęcić odwiedzających do wykonania konwersji, na czym traci oczywiście właściciel serwisu, a także negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie strony, ponieważ Google nie promuje niebezpiecznych witryn. Dodatkowo należy zwrócić uwagę na politykę prywatności i dostosowanie strony do wytycznych RODO.
Razem z rozwojem algorytmów wyszukiwarek coraz większe znaczenie zdobywa User Experience. Roboty wyszukiwarek biorą już pod uwagę strukturę strony, jej architekturę czy elementy Call-To-Action. Witryny internetowe powinno się przygotowywać już teraz na zwiększenie znaczenia doświadczeń użytkowników jako czynnika rankingowego SEO. Optymalizacja treści i wszystkich innych elementów na stronie pod kątem UX to nieodłączny element procesu Search Engine Optimization. Takie działanie pozwala przełożyć zdobyty ruch na konwersję, a konwersja to korzyść dla firmy (nie tylko ta w postaci zakupu produktu).
Źródło: Źródło: Kindel Media / pexels.com
Na przestrzeni lat wiele organizacji zbudowało szereg narzędzi, które pozwalają na automatyzację analizy stron pod kątem SEO. W zależności od ich przeznaczenia można nimi zweryfikować budowę techniczną strony, profil linkowy domeny, jakość naszych treści i ogólne dopasowanie serwisu do wytycznych Google, a także zaplanować działania i wyszukać słowa kluczowe. Część narzędzi działa również jako wtyczki do wybranych systemów CMS.
Google Search Console to darmowe narzędzie, które pozwala na sprawdzenie podstawowych danych i statystyk dotyczących widoczności naszej strony w Google, takich jak: ilość wejść na stronę z wyszukiwarki, stan indeksacji strony, analizę linków wewnętrznych i zewnętrznych. Oprócz tego jest to najprostszy sposób na przyspieszenie indeksowania strony i dodania jej do zasobów wyszukiwarki Google.
Rozbudowane narzędzie do dokładnego śledzenia ruchu na naszej stronie. Można tu sprawdzić nie tylko ilość użytkowników, ale także ich lokalizację, dane demograficzne, technologię, z której korzystali, kanał pozyskania użytkownika czy ścieżkę jego pobytu na stronie. Informacje pozyskane za pomocą tego narzędzia pomogą w modyfikowaniu czy planowaniu nowej strategii SEO.
Proste narzędzie, które sprawdza dostosowanie strony internetowej do urządzeń przenośnych i wskazuje błędy, które należy poprawić. Warto skorzystać z niego, przeprowadzając audyt SEO.
Narzędzie SEO, które pozwala na ocenę szybkości naszej strony. Sprawdzi ono czas oczekiwania do pierwszego bitu, czas ładowania i inne parametry, a także zasugeruje elementy, które warto poprawić w celu zwiększenia prędkości witryny. Poprawa wydajności strony to element optymalizacji technicznej, a jak już wiesz, techniczne EO odgrywa istotną rolę w całym procesie pozycjonowania.
Planer słów kluczowych dostępny jako element usługi Google Ads, który pozwala na wyszukiwanie nowych słów kluczowych, a także sprawdzanie ilości miesięcznych wyszukiwań danej frazy. Analiza słów kluczowych to element SEO, dzięki któremu możliwe jest dopasowanie fraz generujących wartościowy ruch. Inaczej mówiąc, dobór odpowiednich fraz oraz optymalizacja treści pod ich kątem pozwolą Ci przyciągać tylko zainteresowanych użytkowników, którzy prawdopodobnie wykonają na stronie jakąś akcję. Dlatego warto korzystać z tego narzędzia, zwłaszcza że jest ono bezpłatne.
Rozbudowane i płatne narzędzie SEO, które pozwala na analizę profilu linkowego strony. Dodatkowo posiada moduły widoczności strony, analizy słów kluczowych, wyszukiwarkę publikacji na podstawie danej frazy, automatyczny audyt techniczny strony i wiele innych.
Kolejne narzędzie SEO, którego podstawową funkcją jest analiza profilu linkowego domeny. Pozwala na ocenę linków przychodzących i wyszukiwanie potencjalnych miejsc linkowania.
Program komputerowy pozwalający na dokładną analizę budowy naszego serwisu. Jest to rozbudowany crawler, który znajdzie dla nas niedziałające linki, przekierowania, pozwoli na analizę elementów, takich jak tytuł i opis strony, nagłówków czy sitemapy, znajdzie duplikację treści i wiele innych. Pozwala on w łatwy sposób zbadać elementy strony mające wpływ na SEO. Niektóre z nich bezpośrednio wpływają na pozycję w wynikach wyszukiwania, dlatego użycie tego narzędzia i odpowiednia reakcja na stronie mogą szybko poprawić miejsce w rankingu. Oczywiście Screaiming Frog to nie to samo co kompleksowy audyt SEO, ale trzeba przyznać, że jest to niezwykle rozbudowane narzędzie.
Narzędzie SEO, które pozwala na porównanie naszej strony do najlepszych witryn dla danej frazy pod kątem ilości treści i użytych elementów takich jak nagłówki, tytuły, opisy alternatywne zdjęć. Pozwala w prosty sposób określić ilość potrzebnego nam contentu, a także zaprojektować plan optymalizacji treści pod kątem SEO.
Senuto to narzędzie SEO, którego główną funkcją jest analiza widoczności strony w wyszukiwarce Google. Pozwala nam określić w przybliżeniu na ile słów kluczowych wyświetla się nasza strona w wybranych przedziałach pozycji, ale również sprawdzić frazy kluczowe pod kątem kanibalizacji. Kanibalizacja to zjawisko, gdy kilka podstron wyświetla się na jedno słowo kluczowe. Taka sytuacja nie jest korzystna pod względem SEO.
To narzędzie to kolejne rozwiązanie pokazujące widoczność strony w internecie. Pozwala nam na to monitoring pozycji połączony z analizą konkurencji, która jest istotnym aspektem przy planowaniu strategii SEO.
Alternatywa dla Planera słów kluczowych Google. Pozwala w łatwy sposób znaleźć frazy kluczowe, na które warto pozycjonować naszą stronę i określić ich potencjał. Inaczej mówiąc, jest to proste i przydatne narzędzie do analizy słów kluczowych i planowania procesu SEO pod ich kątem.
Narzędzie mierzące bardzo dokładnie szybkość naszej strony. Pozwala na rozbudowaną analizę ładowania się poszczególnych elementów, zdjęć i skryptów na stronie. Dzięki temu można sprawdzić, co spowalnia witrynę, a następnie pozbyć się takich elementów.
Yandex.Metrica to narzędzie, które pozwala sprawdzić stronę pod kątem SEO, a także UX. Jest to alternatywa dla Google Analytics stworzona przez zespół wyszukiwarki Yandex używanej głównie w krajach rosyjskojęzycznych. Oprócz standardowych raportów ilości użytkowników, ich danych i zachowań pozwala na nagrywanie sesji i dokładne śledzenie kroków użytkownika. Dzięki takim raportom możesz zatem zaplanować strategię SEO, dopasowaną do wymagań wyszukiwarki Google, ale również potrzeb i zachowań potencjalnych klientów.
Jest to narzędzie, które umożliwia w łatwy sposób przeanalizować podstawowe błędy SEO pojawiające się na stronie. Sprawdzi się szczególnie w przypadku osób początkujących, które potrzebują wsparcia na początkowym etapie procesu Search Engine Optimization.
Wszystkie działania SEO dzielimy na aktywność on-site oraz off-site. Pierwsza grupa to prace związane z budową naszej strony internetowej i dostępnej tam treści – m.in. techniczne SEO, optymalizacja treści, linkowanie wewnętrzne i umieszczenie fraz kluczowych. Działania off-site, czyli tzw. off page SEO to budowanie naszej widoczności poza naszą domeną – będą to działania w social media oraz zdobywanie wartościowych linków poprzez publikowanie artykułów sponsorowanych czy wpisy gościnne na serwisach podobnych tematycznie.
Podczas audytu technicznego koniecznie musimy sprawdzić wymienione poniżej elementy. Niektóre z nich bezpośrednio wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, inne wspierają proces SEO. Lista powinna być zdecydowanie dłuższa, ale na początek naszych działań z pewnością wystarczy.
Źródło: pixabay.com
Kod odpowiedzi to numeryczna informacja wysyłana przez serwer, która w prosty sposób określa odpowiedź serwera. Określają one, czy pod danym adresem znajduje się ważna treść, przekierowania czy może strona błędu. Jeśli np. dana podstrona zostanie usunięta lub produkt w sklepie internetowym zostanie wycofany, użytkownikowi wyświetli się błąd 404. Aby tego uniknąć, warto stosować przekierowania, które przeniosą użytkownika pod działający link, a także przekażą część mocy niedziałającej podstrony, co będzie miało pozytywny wpływ na SEO.
Pełna lista odpowiedzi serwera znajduje się pod adresem: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kod_odpowiedzi_HTTP.
Certyfikat SSL to rozwiązanie pozwalające na szyfrowanie Twojej strony, dzięki czemu połączenie się z nią staje się bezpieczne. Szczególnie ważne jest to w przypadku sklepów internetowych, gdzie Klienci dokonują swoich płatności online. Bezpieczeństwo to jeden z czynników rankingowych SEO, które bierze pod uwagę wyszukiwarka Google. Warto też wspomnieć, że jest to czynnik wpływający na wrażenia użytkownika. Internauci mogą z łatwością ocenić, która strona jest zabezpieczona przez protokół https, ponieważ taki przedrostek pojawia się w adresie URL strony, a do tego widać tam również zamkniętą kłódkę.
Ze względu na to, że dla Google adres www.twoja-domena.pl oraz twoja-domena.pl to dwa różne adresy URL, należy zadbać o obecność podstawowych przekierowań 301. Strona powinna być dostępna tylko pod jedną wersją adresu z www/bez www oraz http/https. W przeciwnym wypadku jedna wersja witryny może zostać uznana za duplikat drugiej w wyszukiwarkach internetowych. Pamiętaj, że eliminowanie duplikatów to część procesu on page SEO. Strona powinna być również dostępna w jednej wersji adresu z i bez znaku “/” na końcu. Dla stałych przekierowań należy korzystać z przekierowań 301. W niektórych sytuacjach zamiennie mogą działać linki kanoniczne.
Link kanoniczny to specjalny znacznik meta wprowadzany w sekcję head kodu strony. Informuję on robota wyszukiwarki o tym, że treść strony, na której przebywamy docelowo powinna znajdować się pod wskazanym tam adresem. Po co się to robi i jakie ma to znaczenie dla SEO? Chodzi o to, aby pozbyć się duplikatów. Jeśli jedna strona dostępna jest pod kilkoma adresami, to warto to zmienić. Link kanoniczny informuje roboty wyszukiwarki, że adres widoczny w metatagu jest adresem oryginalnym.
Pamiętaj, że Twoja strona internetowa musi być odblokowana dla robotów wyszukiwarki. W przeciwnym wypadku optymalizacja SEO, bogaty profil linków i content marketing niewiele pomogą – mimo wszystkich tych działań strona i tak nie będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Najpopularniejszymi sposobami sterowania ruchem botów jest plik robots.txt w głównym katalogu strony oraz znacznik meta-robots w sekcji head kodu strony. Warto jednak pomyśleć o zablokowaniu nieprzydatnych stron. Plik robots.txt, mapa strony oraz przyjazne adresy URL to elementy, które odblokowują możliwość indeksowania i ułatwiają odnalezienie strony. Ich poprawna optymalizacja to ważna część procesu SEO.
Znaczniki hreflang znajdujące się w sekcji head określają, pod jakimi adresami znajdują się odpowiadające sobie treści w różnych językach. Istotne znaczenie ma do przede wszystkim dla SEO zagranicznego.
Od dłuższego już czasu prędkość strony to czynnik rankingowy, który ma ogromne znaczenie dla SEO. Warto dbać o to, aby strona ładowała się szybko w wersji na desktopowej oraz mobilnej.
W dzisiejszych czasach strona musi mieć wersję dla urządzeń przenośnych. Jest to jeden z czynników SEO. Warto to sprawdzić pod adresem https://search.google.com/test/mobile-friendly. Jest to narzędzie od Google, które pozwoli Ci określić, czy Twoja strona jest przyjazna dla urządzeń mobilnych.
Chodzi tutaj o sposób budowy adresów URL kolejnych podstron w serwisie internetowym. O wiele lepiej będzie tutaj wyglądał adres domena.pl/oferta/nazwa-produktu/ niż wszystkie inne kombinacje zawierające przypadkowe numery, znaki specjalne i inne nieczytelne informacje. Jest to ważne zarówno dla użytkownika strony, któremu łatwiej będzie poruszać się po stronie, jak i dla wyników SEO.
Pamiętaj, że zarówno robot, jak i zwykły użytkownik strony będzie chciał się po niej sprawnie poruszać. Dlatego dla SEO oraz dla UX niezwykle ważna jest nawigacja i przejrzysta struktura strony. Wszystkie jej elementy, takie jak menu główne, menu boczne i inne linki wewnętrzne muszą być przemyślane. Warto postarać się o to, aby linki do najważniejszych podstron Twojego serwisu były dostępne zawsze w menu głównym. Pamiętaj przy tym jednak, że musi ono pozostać przejrzyste i czytelne. Dzięki temu odwiedzający będą mogli sprawnie poruszać się po stronie, a boty wyszukiwarki łatwo zinterpretować i zindeksować zawartość, co znacznie ułatwi przeprowadzenie procesu SEO.
Self-link to link, który kieruje do tej samej strony, na której się znajduje. Często można znaleźć je np. w tytułach artykułu. Po ich kliknięciu strona się po prostu przeładuje. Warto zastanowić się nad usuwaniem linków z tego typu elementów. Nie jest to atrakcyjne dla potencjalnych klientów, a do tego może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie stron. Self linki można wykryć za pomocą specjalnych narzędzi, przeznaczonych do analizy profilu linków, lub przeprowadzając audyt SEO.
Plik sitemap.xml zgłoszony w narzędziach Google Search Console pomoże zindeksować wszystkie podstrony. Ułatwia on pracę robotom wyszukiwarki. Warto stworzyć ten plik i w procesie SEO zadbać o to, aby znalazły się tam wszystkie ważne podstrony Twojej witryny, a ich lista była regularnie aktualizowana. Dzięki temu pojawiające się nowe treści będą mogły zostać szybko sprawdzone przez boty indeksujące i pojawić się w wynikach wyszukiwania. Plik sitemap.xml jest konieczny, zwłaszcza gdy struktura strony jest mocno rozbudowana tak jak np. w sklepach internetowych.
To specjalne znaczniki, które ułatwiają interpretację najważniejszych informacji na stronie dla robotów wyszukiwarek, sprawdzających zawartość pod względem SEO. Warto skorzystać ze strony schema.org i zapoznać się z ich pełną listą. Dla każdej strony internetowej znajdzie się tam co najmniej kilka znaczników, które należy zastosować. Będą to np. Organization, Website, PostalAdress, Product i wiele, wiele innych. Wpiszesz tam dane teleadresowe firmy, profile społecznościowe, opisy produktów, informację o autorze wpisów i inne. Mikrodane pozwolą wyszukiwarce Google lepiej zrozumieć zawartość strony, co oczywiście pozytywnie wpływa na cały proces SEO.
Pamiętaj, aby logo widoczne w górnej części strony było dobrze zoptymalizowane. To bardzo ważny element strony, który dla robotów wyszukiwarek będzie zawsze kojarzony jako grafika brandu Twojej firmy. Wprawdzie nie wpływa on bezpośrednio na pozycję strony, jednak ma znaczenie w procesie SEO. W nazwie pliku powinieneś umieścić słowo „logo” i opcjonalnie nazwę Twojej firmy. Grafika powinna zostać podlinkowana do strony głównej oraz opatrzona opisem alternatywnym zdjęcia z nazwą Twojej firmy.
Jeśli na Twojej stronie znajdują się linki wychodzące do innych domen zadbaj o to, aby umieścić w nich atrybut rel=”nofollow”. Sprawi to, że robot wyszukiwarki nie dotrze do strony wskazanej przez odnośnik. Oczywiście nie musisz blokować wszystkich odnośników – możesz zostawić odblokowanych kilka linków do swoich stron, wartościowych źródeł czy partnerów. Pamiętaj jednak, że nienaturalny profil linków nie jest dobrze postrzegany przez wyszukiwarkę i może obniżyć wartość strony pod kątem SEO.
Każdy obraz na stronie powinien być opisany za pomocą elementu alt=””. Należy tam umieścić krótki opis tego, co możemy zobaczyć na zdjęciu. Optymalizacja SEO plików graficznych będzie dobrze wpływała na pozycję w wynikach organicznych, ale również na widoczność w Google Images.
To tak zwane „okruszki chleba”. Ścieżka danej podstrony wyświetlana najczęściej w górnej części serwisu i pokazująca, w którym miejscu struktury strony się znajdujemy. Należy ją uzupełnić o odpowiednie dane schema.org. Ze względu na to, że Breadcrumbs ułatwiają odczytywanie struktury serwisu, korzystnie wpływają na pozycjonowanie stron.
Niestety czynników on-site ważnych dla SEO jest o wiele więcej. Powyższa lista to najważniejsze z nich. Od tego typu pozycji zaczyna się audyt strony i praca nad jej optymalizacją. Jeśli chcesz podbić naturalne wyniki wyszukiwania, musisz zadbać o znacznie więcej aspektów. Pamiętaj jednak, aby nigdy nie przekładać SEO nad wartość dla użytkowników.
W dzisiejszych czasach optymalizacja strony to nie tylko element ważny w kontekście działań SEO. Oczywiście zapewni ona poprawienie pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ale usprawni także działanie serwisu i ułatwi użytkownikom zdobywanie wartościowych informacji czy dokonywanie zakupów.
Optymalizacja strony pod kątem SEOdotyczy zarówno jej warstwy tekstowej, jak i technicznej. Należy zadbać o szybkie działanie, przejrzystość dla użytkownika, wartościowe informacje w treściach i umożliwić jej prostą indeksację dla robotów wyszukiwarki.
Content marketing to aspekt, bez którego pozycjonowanie stron nie mogłoby się odbyć. Treści, które tworzymy dla strony to podstawa działań SEO. To w nich umieścimy słowa kluczowe i na ich podstawie algorytm oceni tematykę naszej witryny. Oprócz tego są one doskonałym obszarem na linkowanie wewnętrzne, które jest istotne z punktu widzenia SEO.
Content SEO na stronie musi być przede wszystkim unikalny. Algorytmy wyszukiwarek nie akceptują stron, które kopiują swoje treści z innych witryn. Optymalizacja treści powinna zatem uwzględniać nie tylko nasycenie tekstu frazami kluczowymi, ale również dbałość o wrażenia odbiorców. Musi się on odznaczać wysoką jakością i dostarczać informacji wartościowych z punktu widzenia użytkownika. Dodatkowo musi być on także poprawny językowo i atrakcyjny wizualnie.
Żeby sprawdzić, ile brakuje Ci do konkurencji, sprawdź strony widoczne w TOP10 dla najważniejszych dla Ciebie fraz. Zweryfikuj, czy Twoja konkurencja tworzy rozbudowane treści na podstronach usługowych, czy na stronie znajduje się blog z artykułami tematycznymi, czy produkty i kategorie są dokładnie opisane. Warto skorzystać z narzędzi SEO takich jak ahrefs i sprawdzić najpopularniejsze artykuły na blogach o tematyce podobnej do Twojej witryny i starać się tworzyć ciekawsze treści. Może warto wzorować się na optymalizacji treści na podobnych stronach, które działają za granicą?
Pamiętaj, że wszystkie treści pod SEO powinny wyglądać atrakcyjnie. Starajmy się umieszczać na naszej stronie odpowiednie materiały wideo, grafiki, rozbudowane infografiki, a teksty urozmaicać o listy wypunktowane i pogrubienia.
Dla większości podstron w Twoim serwisie powinieneś wybrać słowa kluczowe, na które warto wyświetlać ten adres w Google. Następnie konieczne jest zadbanie o to, aby w tekście znalazły się te frazy kluczowe w różnych formach językowych i regularnych odstępach. Nie wolno z tym jednak przesadzać. Rozkład słów kluczowych powinien być jak najbardziej naturalny. Nie możemy umieszczać fraz w tekście na siłę i w nienaturalnej formie. Takie działanie mogłoby negatywnie wpłynąć na SEO, a także spowodować, że serwis otrzymałby karę za naruszanie polityki wyszukiwarki. Upychanie zbyt dużej ilości fraz kluczowych należy do działań Black Hat SEO.
A jakie frazy wybrać, aby pozyskać wartościowy ruch na stronie? Wiele zależy od tego, jakie zadania ma spełniać Twój serwis internetowy. Słowa kluczowe możemy podzielić na:
Ogólne słowa kluczowe najczęściej składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Nie zdradzają one szczegółowo intencji użytkownika, ale cechują się najwyższą średnią liczbą wyszukiwań. Ogólną frazą może być np. „piłka do koszykówki”. Nie wiadomo, czy osoba, która wpisuje taką frazę zamierza kupić piłkę, czy dowiedzieć się, na jakiej parametry zwrócić uwagę przy wyborze. Intencje mogą być różne. Pozycjonowanie na takie słowa wiąże się z dużą konkurencją, jednak mimo to warto uwzględnić je w procesie SEO.
Frazy długoogonowe lub inaczej long tail składają się z kilku wyrazów i dokładnie opisują intencję użytkownika. Z tego względu bardzo dobrze sprawdzają się do pozycjonowania sklepów internetowych. Charakteryzują się niską średnią liczbą wyszukiwań, ale za to generują wiele konwersji.
Do innych rodzajów słów kluczowych pod SEO zaliczyć można frazy brandowe, czyli zawierające nazwę marki czy firmy. Z takich fraz powinny korzystać wyłącznie te firmy, które cieszą się rozpoznawalnością na rynku. W przeciwnym wypadku szybko uzyskana wysoka pozycja nie będzie generowała ruchu.
Do pozycjonowania stron lokalnych wykorzystuje się natomiast frazy zawierające nazwę miasta, regionu czy dzielnicy. Tak zoptymalizowana strona daje wyszukiwarce Google znać, że chce być wyświetlana tylko konkretnym użytkownikom lub w konkretnym obszarze geograficznym. SEO lokalne przeznaczone jest głównie dla stacjonarnych firm usługowych, jednak przedsiębiorstwa działające na szeroką skalę również chętnie korzystają z takiej strategii.
Gdzie umieszczać słowa kluczowe? Muszą się one znaleźć przede wszystkim w treściach SEO, ale także w poniższych elementach kodu:
Element Meta-Title to tytuł strony określony w sekcji head. Powinien on liczyć około 70 znaków. Jednak jego długość jest tak naprawdę liczona w pikselach (600px) dlatego może być on krótszy lub dłuższy w zależności od znaków, których użyliśmy. Co ważne, powinien on wprost opisywać co znajdziemy na stronie, być uzupełniony naturalnie o słowa kluczowe i kończyć się nazwą firmy lub domeny. Meta-Title ma znaczenie dla SEO (roboty Google mogą zorientować się, co znajduje się na danej podstronie), ale też dla UX.
Jest to opis widoczny w wynikach wyszukiwania, który znajduje się w sekcji head kodu html. Nie jest to czynnik rankingowy, dlatego nie ma bezpośredniego wpływu na miejsce pozycjonowanej strony w rankingu, ale może zachęcić użytkownika do wyboru właśnie Twojej witryny. Jego długość powinna wynosić około 150-160 znaków i powinien on zawierać krótki opis tego, co można znaleźć pod wybranym adresem.
Największe znaczenie dla SEO ma nagłówek rzędu pierwszego, dlatego na każdej podstronie naszego serwisu należy umieścić jeden znacznik H1. Dodatkowo dla wszystkich treści starannie zaplanować strukturę nagłówków H2-H6. Nie powinno używać się tego typu elementów do stałych fragmentów treści na naszej stronie, linków w menu itp. Nagłówki również należy rozsądnie uzupełnić o wybrane słowa kluczowe. W nagłówkach pierwszego rzędu powinny znaleźć się najważniejsze frazy kluczowe dla danej podstrony.
Każda grafika, której używamy na stronie powinna mieć swój opis alternatywny (alt=””), czyli atrybut ALT. Dzięki niemu użytkownik będzie wiedział, co znajduje się na zdjęciu, nawet jeśli się ono nie wczyta. Oprócz tego opis alternatywny jest istotny dla SEO – pomaga pozycjonować stronę. A jak stworzyć skuteczny atrybut ALT? Należy tam krótko opisać zawartość zdjęcia. Element ten można ewentualnie uzupełnić o słowa kluczowe.
Oprócz wymienionych wyżej elementów, do on-site SEO można zaliczyć również regularne odświeżanie i rozbudowywanie strony. Wyszukiwarka Google lubi serwisy, które żyją i na których stale coś się dzieje. Warto regularnie aktualizować swoją stronę i dodawać nową treść np. poprzez artykuły na blogu.
Źródło: pixabay.com
Off page SEO to nieco mniejszy zakres działań, ale nie mniej ważny od optymalizacji na stronie. Najważniejszym aspektem w tym obszarze jest link building. Cały proces ma polegać na zdobywaniu linków do Twojej strony. Na tej podstawie algorytm Google oceni popularność witryny w sieci i przeliczy pozycje dla poszczególnych słów kluczowych domeny w wynikach wyszukiwania. Linki to po prostu odnośniki do domeny z innych stron umieszczonych w sieci. Po kliknięciu takiego linku przeglądarka powinna otworzyć Twoją stronę.
Co zrobić, aby pozyskane odnośniki liczyły się dla SEO? Link na stronie można umieścić w postaci fragmentu tekstu, dokładnego adresu, a nawet grafiki. Należy także pamiętać o atrybutach „dofollow” i „nofollow” dla linku. Dodawane są jako dodatkowy fragment powyższego kodu. Atrybut „dofollow” zawsze oznacza większą wartość dla działań SEO. „Zachęca on” robota wyszukiwarki do przejścia w ten link. Teoretycznie atrybut „nofollow” blokuje dostęp robota do zawartości linku, jednak takie linki również są wartościowe dla procesu pozycjonowania i rozbudowywania różnorodnego profilu linkowego. W procesie SEO liczy się to, aby profil linków wyglądał naturalnie, dlatego nie warto budować profilu odnośników wyłącznie na jednym ich rodzaju.
Wszystkie linki powinny pochodzić ze stron, które przynajmniej częściowo są powiązane tematycznie z Twoją działalnością. Powinny to być wysokiej jakości strony, które wyglądają nowocześnie, posiadają wartościowy content i są widoczne w Google. Warto też spróbować powalczyć o linki z domen rządowych czy edukacyjnych. Od czasu wprowadzenia algorytmu Pingwin, tylko takie odnośniki mają znaczenie dla SEO. Od 2012 roku liczy się przede wszystkim ich jakość, a nie ilość.
Warto podejmować współpracę z właścicielami blogów i stron w celu publikacji artykułów na temat Twojej działalności. Jeśli dostarczysz im wartościową i interesującą treść, mogą w zamian podlinkować Twoją stronę. Pamiętaj, że jeśli publikujesz artykuły prowadzące do Twojej witryny, musisz zadbać o wysoką jakość treści. Dla wyszukiwarki Google liczy się to, co otacza link. Jeśli treść będzie słabej jakości, pozyskany odnośnik niewiele pomoże w SEO.
To w zasadzie rodzaj artykułu gościnnego, za który trzeba zapłacić. Należy przygotować wysokiej jakości treści z linkiem do strony, a właściciel portalu publikuje je za wyznaczoną przez niego cenę. Ceny wahają się od 150 do nawet 3000 zł. Artykuły sponsorowane to najpopularniejszy i najskuteczniejszy sposób na budowanie wartościowego dla SEO profilu linków.
Wszystkie firmy i organizacje, z którymi współpracujecie z pewnością posiadają własne strony internetowe. Warto prosić je o publikację wzmianki na Wasz temat lub umieszczenie linku z logo w sekcji „Partnerzy”. Dzięki temu, że prawdopodobnie takie serwisy będą w jakiś sposób związane tematycznie z pozycjonowaną stroną, będą miały większe znaczenie dla SEO.
Spróbuj znaleźć artykuły i strony internetowe, które mówią o Twojej usłudze lub produktach. Możliwe, że uda się zdobyć link kierujący do Twojej witryny przy odpowiednim kontakcie z właścicielem serwisu. Trzeba jednak pamiętać, że niektóre serwisy nie pozwalają na umieszczanie linków na potrzeby SEO. Takie działanie może zostać uznane za spam i oczywiście nie spodobać się również wyszukiwarce Google. Przed publikacją linku warto sprawdzić regulamin lub zdobyć pozwolenie.
Aby zacząć działać w SEO, musisz przede wszystkim zastanowić się, czy będziesz prowadził działania samodzielnie, czy raczej wynajmiesz do tego profesjonalną agencję. Co będzie lepszym rozwiązaniem? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jak zostało wspomniane wcześniej, w Internecie znajdziesz mnóstwo poradników, dzięki którym opanujesz podstawy SEO i będzie mógł wdrożyć je na swojej stronie. Jednak pamiętaj, że samymi podstawami nie wygrasz walki o wysokiej miejsce w wynikach wyszukiwania. Do tego potrzebujesz bardziej skomplikowanych czynności optymalizacyjnych, a także działań w zakresie off page SEO. Jeśli nie masz wiedzy i doświadczenia w tej dziedzinie, zdecydowanie lepiej nawiązać współpracę z agencją.
A od czego powinien zaczynać się każdy proces zwiększenia widoczności w wyszukiwarce internetowej? Pierwsze kroki to określenie własnych celów oraz budżetu firmy, analiza konkurencji i grupy docelowej oraz oczywiście audyt SEO. Bez tych wszystkich aspektów trudno byłoby zaplanować skuteczną strategię.
Jeśli będziesz korzystał z usług SEO w agencji, cena będzie zależała od konkretnej firmy. Średni miesięczny koszt za pozycjonowanie stron to od jednego do kilku tysięcy złotych netto. Ceny różnią się w zależności od ilości fraz kluczowych, aktualnej sytuacji serwisu i jego wielkości, a także od popularności branży. Koszt usługi SEO będzie znacznie wyższy w przypadku obszernego sklepu, którego właściciel chce pozycjonować się na kilkaset fraz, a do tego działa w bardzo konkurencyjnej branży. Firma świadcząca usługi lokalnie, która chce być widoczna na kilkanaście słów kluczowych może liczyć na niższą cenę.
A co jeśli chcesz przeprowadzić pozycjonowanie samodzielnie? Ile wtedy będzie kosztowało SEO? Na początku warto wspomnieć, że samodzielne zwiększenie widoczności nie jest darmowe. Trzeba zapłacić za narzędzia i programy, poświecić swój czas lub zapłacić pracownikom, a także zainwestować w wartościowe treści. Nawet jeśli samemu będziesz wdrażał działania, musisz liczyć się z kosztami. Oczywiście będą one niższe niż w przypadku opłacania usługi SEO w agencji, ale warto pamiętać, że działanie na własną rękę wiąże się z dużym ryzykiem.
Optymalizacja SEO to konieczność dla niemal wszystkich serwisów internetowych – niezależnie od tego, czy dotyczą one branży e-commerce, czy działalności stacjonarnej. Wszystko ze względu na przyzwyczajenia i zachowania współczesnych konsumentów. Dziś, niezależnie od tego, czy szukamy produktu, czy lokalnej usługi, pierwsze co robimy, to kierujemy pytanie do wyszukiwarki. To oznacza, że firmy, które nie będą widoczne w wyszukiwarce już na starcie tracą szansę na zainteresowanie potencjalnych klientów. SEO to obecnie podstawa digital marketingu. A kiedy zdecydować się na taką usługę w agencji? Przede wszystkim wtedy, gdy widzisz, że Twoje działania nie przynoszą efektów lub zauważysz znaczny spadek ruchu na stronie.
SEO nie będzie natomiast dobrym rozwiązaniem w przypadku biznesów krótkoterminowych, które potrzebują bardzo szybkich efektów. Jeśli organizujesz wydarzenie, które ma odbyć się za kilka tygodni, lepiej zdecydować się na inny rodzaj promocji w Internecie. Zwiększenie widoczności w wynikach organicznych niekiedy może trwać nawet kilkanaście miesięcy. Nie można tu mówić o szybkich efektach.
Wybór agencji SEO będzie miał wpływ na efekty pozycjonowania. Jeśli chcesz, aby Twoja inwestycja w usługi się opłaciła, musisz dobrze wybrać firmę do współpracy. Na co zwrócić uwagę? Przede wszystkim na opinie innych. Jeśli wśród znajomych czy rodziny nie masz nikogo, kto wcześniej korzystał z usług SEO, sprawdź opinie w Internecie. Wysoka jakość świadczonych usług na pewno zostanie zauważona przez innych i doceniona w postaci pozytywnej opinii w sieci – skorzystaj z mocy Internetu. Gdy już wybierzesz kilka firm z najlepszymi opiniami, możesz przejść do kolejnego etapu. Warto dokładnie zapoznać się z ofertą każdej firmy, a następnie odrzucić te, które nie odpowiadają na Twoje potrzeby. Kolejny etap to rozmowy i zapoznanie się ze szczegółami współpracy. Warto zwrócić uwagę na to, jak wygląda rozmowa z przedstawicielem firmy. Czy pyta o szczegóły dotyczące Twojego biznesu, Twoich celów, potrzeb grupy docelowej? Jeśli nie, możesz być pewny, że strategia SEO, którą zaproponuje Ci taka firma, nie będzie skuteczna, ponieważ nie będzie dopasowana do indywidualnego przypadku.
Optymalizacja strony oraz off page SEO to skomplikowane działania, których wykonanie wymaga sporej wiedzy, a także doświadczenia. Lepsze efekty można uzyskać, współpracując z profesjonalną agencją. Jednak jeśli z jakiegoś powodu zdecydujesz się na samodzielnie zwiększenie widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania, pamiętaj o kilku ważnych wskazówkach:
Źródło: pixabay.com
SEO (z ang. Search Engine Optimization) to nic innego jak optymalizacja stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (głównie Google). Celem pozycjonowania stron WWW jest zwiększenie ich widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania i znalezienie się na jak najwyższej pozycji.
Odpowiedź jest prosta: oczywiście, że tak! Dlaczego? Ponieważ SEO niesie za sobą szereg korzyści. Wyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania, to większa szansa na pozyskanie nowych klientów, a co za tym idzie – większe zarobki dla firm oraz zwiększenie autorytetu w sieci.
Optymalizacja SEO to proces, którego celem jest poprawa budowy strony tak, aby odpowiadała wszelkim wymaganiom wyszukiwarek internetowych. Chodzi tutaj przede wszystkim o takie ulepszanie różnych elementów w witrynie, aby znaleźć się na jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja strony składa się z wielu elementów. Jest to między innymi: odpowiednia optymalizacja meta description, grafik (dodawanie atrybutu ALT), nagłówków H1, H2 oraz H3, adresów URL oraz umieszczanie odpowiednich słów kluczowych w tekstach. Należy pamiętać, że optymalizacja strony pod SEO to bardzo złożony proces, który wymaga czasu i cierpliwości.
Wybór najlepszej agencji SEO nie jest prostym zadaniem. Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czego oczekujesz od agencji i czego potrzebuje Twoja firma. Postaw na dobry research – sprawdź opinie o danej agencji i jej doświadczenie w branży. Najlepszym wyborem będzie współpraca z agencją, która wykona profesjonalny audyt strony i przygotuje dla Ciebie odpowiednią strategię.
Pozycjoner to osoba, która odpowiada za pozycjonowanie i optymalizację stron internetowych. Specjalista ds. SEO powinien być przede wszystkim cierpliwy i wytrwały. Aby zostać specjalistą z zakresu SEO trzeba mieć oczywiście podstawową wiedzę na temat pozycjonowania i optymalizacji stron internetowych, a także na bieżąco śledzić wszystkie zmiany algorytmów. Warto brać udział w różnego rodzaju kursach i szkoleniach.
Teksty SEO to teksty, które są przyjazne zarówno dla odbiorców, jak i dla wyszukiwarek. Ich zadaniem jest poprawa widoczności witryny w wynikach wyszukiwania. Teksty SEO powinny być atrakcyjne dla użytkownika. Jak pisać takie teksty? Oprócz tworzenia wysokiej jakości treści, należy w nich umieszczać także frazy kluczowe, które są niezwykle ważne w procesie pozycjonowania. Pamiętaj także o meta description.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.