Wielu twórców wciąż uważa, że należy zdecydować się na jedną strategię marketingową: albo SEO, albo PPC. Właściciele stron internetowych poszukują informacji dotyczących tego, która metoda zapewni im największe zyski. Okazuje się jednak, że kampanie te zapewniają najkorzystniejszy zwrot z inwestycji, kiedy ze sobą współpracują. Ich połączenie powoduje rozszerzenie działalności marketingowej na wielu obszarach. Logicznym wydaje się bowiem fakt, że wykorzystując wiele środków, można osiągnąć wiele różnych efektów. Zasada ta znajduje zastosowanie także w przypadku wdrożenia strategii PPC i SEO.
W tym artykule poznasz kilka powodów, dla których warto zastosować wyżej wymienione techniki marketingowe jednocześnie i dowiesz się, co możesz osiągnąć dzięki takiej współpracy. Aby jednak lepiej zrozumieć ich zalety, przyjrzyjmy się bliżej podstawom tych strategii.
Przypomnijmy, czym jest SEO. Anglojęzyczny akronim od Search Engine Optimization to nic innego jak szereg praktyk, których celem jest intensyfikacja ruchu organicznego na stronie internetowej poprzez poprawę jej jakości.
PPC (Pay Per Click) natomiast to model rozliczeń umożliwiający umieszczenie reklam w konkretnej witrynie i ponoszenie kosztów tylko w sytuacji, gdy internauta kliknie jedną z nich. Wyświetlenia nie odgrywają większego znaczenia. Wynika to z faktu konieczności uiszczania opłaty, jeżeli potencjalny klient rzeczywiście kliknie baner.
Mówiąc najprościej, SEO nie wymaga bezpośrednich finansowych inwestycji w pozycjonowanie strony w rankingu wyszukiwania. Z kolei decydując się na PPC, musisz sięgnąć do określonych zasobów budżetu. Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czym jest model PPC, spieszymy z… przykładem. Dobrze znany Google Ads jest jednym z systemów reklamowych opartych na tym modelu. Jeżeli wpiszesz dowolne hasło w wyszukiwarkę Google, dostrzeżesz, że na pierwszym miejscu pojawią się treści promowane. Możliwy jest też zakup postów sponsorowanych oraz przekazów reklamowych w serwisach społecznościowych typu Facebook czy Instagram.
Małe inwestycje, dużo pracy – tak można byłoby w zwięzły sposób podsumować działania właściwe dla organicznego pozycjonowania witryn. Niskie nakłady finansowe w połączeniu z dłuższym okresem działań mogą przełożyć się na skuteczność w zajmowaniu „liderskich” miejsc w wynikach wyszukiwania.
To również naturalny sposób budowania świadomości marki wśród użytkowników odwiedzających witrynę. Co więcej, bezpłatna optymalizacja stron wzmacnia wiarygodność i zaufanie obecnych w Internecie klientów. Dzięki prawidłowo opracowanej strategii SEO zyskasz przewagę nad konkurentami i osiągniesz długoterminowe rezultaty, widoczne w pierwszych miejscach wyszukiwarki
„Płatność za kliknięcie” to płatność za dobór właściwych fraz kluczowych, które prowadzą do pierwszych pozycji w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu działaniu uzyskujesz natychmiastowe rezultaty oraz wgląd do danych. Ich analiza koncentruje się na dostarczeniu informacji o efektywności słów kluczowych w samej kampanii.
Co więcej, wybierając model Pay Per Click, określasz target, do którego chcesz kierować swoją treść. W precyzowaniu grupy docelowej powinieneś wziąć pod uwagę takie czynniki, jak: wiek, płeć, język, zainteresowania, lokalizacja czy użytkowany przez nich sprzęt.
Pomimo że zadbałeś o to, aby zamieszczane przez Ciebie treści były jak najlepsze pod względem jakości, nie masz gwarancji, że Twoja strona będzie chętniej odwiedzana przez użytkowników i pozycjonowana na właściwe słowo kluczowe. Rynek jest konkurencyjny, a branżowi rywale mogą wyprzedzać Cię w „wyścigu” na daną frazę. To spowoduje, że nie znajdziesz się na pierwszej stronie w wyszukiwaniach.
Długotrwałość procesu może okazać się niezbyt atrakcyjna dla tych, którym brakuje cierpliwości. Na wdrażanie strategii SEO możesz poświęcić nawet pół roku, aby zauważyć pierwsze efekty.
Z założenia SEO jest bezpłatne, ale to trochę utopijne stwierdzenie. Bądźmy uczciwi. Jeżeli zależy Ci na stałym monitorowaniu efektów i osiągnięciu dobrych wyników, będziesz musiał zainwestować w narzędzia. Oczywiście istnieją bezpłatne opcje, ale te mają dość zawężony zakres działania. W tych z kategorii premium uzyskasz m.in. dostęp do funkcji audytu witryny czy obszernych raportów.
Zdarzają się sytuacje, kiedy model PPC jest zbyt drogi, a nawet (to może niektórych zaskoczyć) czasochłonny, zwłaszcza gdy jest brany pod uwagę jako jedyna opcja marketingu cyfrowego. Dlatego najlepiej sprawdza się w sytuacji, kiedy potraktujemy go jako element uzupełniający taktyki optymalizacji pod kątem wyszukiwania.
Kolejnym minusem jest to, że w momencie wyczerpania finansów bądź usunięcia reklamy Twoje przedsiębiorstwo przestaje istnieć w otchłani Internetu. Na drodze może pojawić się silna konkurencja, która przeznaczy większy budżet na ekspozycję reklamy. Warto dokonać przeglądu głównych internetowych graczy z obszaru branży, którą się zajmujesz. Niewielki wkład inwestycyjny może doprowadzić do nikłego odbioru tworzonych przez Ciebie treści.
Możliwość ustawienia zautomatyzowanych kampanii nie jest najlepszą opcją w generowaniu wysokiego zwrotu z inwestycji. Skuteczny marketing PPC jest czasochłonny, chociaż wydawać by się mogło, że to cecha charakterystyczna jedynie dla kampanii SEO.
Aby jak najlepiej rozpocząć swoje działania, będziesz potrzebował kilku narzędzi, jednak prawdopodobnie masz już większość z nich! Oczywiście musisz zacząć od Google Search Console (GSC) i Google Ads (stamtąd pochodzą wszelkie dane PPC). Następnie Screaming Frog, Sitebulb i generator słów kluczowych.
Nie zapomnij określić też okresu, który chcesz raportować i upewnij się, że wybrałeś te same daty zarówno w GSC, jak i Google Ads. W przeciwnym razie będziesz musiał zacząć wszystko od nowa, gdyż Twoje badania nie będą miarodajne.
Początkujące firmy często obawiają się, że naturalne budowanie ruchu na stronie zajmie wieki. Korzystanie z Google Ads może znacznie przyspieszyć ten proces. Lepsze pozycjonowanie możesz osiągnąć dzięki SEO, natomiast pełna optymalizacja strony internetowej wymaga trochę czasu. Jeśli zależy Ci na szybkich rozwiązaniach, doskonałą opcją będzie wykorzystanie Google Ads w swojej strategii. Ty zajmiesz się tworzeniem najwyższej jakości treści na swoich stronach, a Google Ads skutecznie doprowadzi do Ciebie nowych użytkowników. Wszystko za sprawą odpowiednio dobranych słów kluczowych.
Pomyśl o SEO jak o drodze do osiągnięcia najwyższego stanowiska w firmie. Proces będzie wymagający i czasochłonny, ale efekt z pewnością Cię usatysfakcjonuje. Z pewnością ostatecznie stwierdzisz, że był wart tej ciężkiej pracy. Jeśli będziesz konsekwentny i stale będziesz stosował elementy swojej strategii marketingowej, SEO będzie w stanie umieścić Cię na najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania Google.
Z kolei Google Ads to fascynujący, ale krótki proces. Zwiększony ruch to efekt Twoich inwestycji w płatne reklamy. Jeśli przestaniesz płacić, przestaniesz również zauważać efekty. Nie jest to więc zbyt opłacalne i nie zachęca do stosowania na dłuższą metę. Usługi Google Ads mogą wykraczać poza Twój budżet, ale czas ich stosowania będzie niewątpliwie jednym z najlepszych w historii istnienia Twojej marki.
Połączenie strategii Google Ads i SEO może przynieść Ci niesamowite wyniki. Jeśli stawiasz pierwsze kroki w świecie internetowego biznesu, przydatne może okazać się zastosowanie płatnych reklam PPC, aby łatwo i szybko zwiększyć ruch na stronie. Analizując dodatkowo CPC i skuteczność słów kluczowych, realnie zwiększysz efektywność swoich działań optymalizacyjnych.
Pamiętaj natomiast, aby nie polegać wyłącznie na Google Ads. Jeśli zrezygnujesz z SEO, osiągane przez Ciebie rezultaty nie będą trwałe i szybko wrócisz na miejsce, z którego zaczynałeś. Zwróć też uwagę, że Google Ads działa tylko dla Google. Użytkownicy korzystający z Yahoo czy Bing nie trafią na Twoje reklamy, a więc nie staną się Twoimi klientami.
Napływ ruchu z kampanii PPC jest ekscytujący szczególnie dla młodej firmy. To świetny sposób na przedstawienie swojej marki nowym klientom i poprawę pozycji strony na liście wyników wyszukiwania.
Osiągnięcie wysokiej pozycji na liście wyników wyszukiwania może zrewolucjonizować Twoje podejście do marketingu w sieci. Dzięki widoczności w wyszukiwarce nie tylko zwiększysz ruch na swojej stronie, ale też zabierzesz miejsce branżowym rywalom, wskutek czego udział Twojej marki w internetowym rynku wzrośnie.
Wdrożenie strategii marketingowej, która obejmuje zarówno PPC, jak i SEO, spowoduje, że użytkownicy zobaczą Twoją stronę na liście wyników wyszukiwania aż dwukrotnie. Skutkować to będzie wzmożonym zaufaniem do marki, co jest niezwykle pożądanym efektem.
Pamiętaj, że SEO to inwestycja, na której jakiekolwiek efekty można czekać nawet kilka miesięcy. Z kolei wyniki PPC pojawiają się niemal natychmiast. Dzięki połączeniu tych dwóch strategii osiągniesz sukces. Podczas gdy Ty będziesz działać w celu zdobycia wysokich pozycji organicznych przy pomocy SEO, reklamy PPC będą już widoczne dla użytkowników. Wynika z tego, że maksymalnie wykorzystujesz swój czas, dzięki czemu osiągnięte rezultaty zaskoczą nawet Ciebie.
Można pokusić się o stwierdzenie, że Twoja strategia SEO nie jest kompletna bez wykorzystania kampanii PPC. Płatne reklamy umożliwiają bowiem przeprowadzenie testów słów kluczowych, dzięki czemu ustalisz, jakie frazy są najchętniej poszukiwane przez grupę docelową i skutecznie przyciągają odbiorców do Twojej witryny.
Jeśli okaże się, że wykorzystanie pewnych słów kluczowych w reklamach PPC jest zbyt drogie, świetnym pomysłem będzie wdrożenie ich do strategii SEO. Dzięki temu zaoszczędzisz pieniądze i skierujesz swoje treści na popularne frazy.
Jak widzisz, najlepsza strategia słów kluczowych obejmuje jednoczesne wykorzystanie SEO i PPC. Nie rezygnuj więc z żadnej z tych technik, a osiągniesz niesamowite efekty.
Aby zdecydować, które słowa kluczowe są najważniejsze, musisz spojrzeć na liczbę wyszukiwań. Sukcesem można określić jednak tylko sytuację, kiedy uda Ci się przekształcić powstały w wyniku tego ruch w sprzedaż. Musisz więc wziąć pod uwagę również konwersję!
W tym celu warto skorzystać z generatora słów kluczowych. Wiele narzędzi SEO zapewnia tę usługę (SEMRush, SEO Monitor itp.), ale jeśli chcesz użyć bezpłatnej opcji, spójrz na Rank Tank.
Wśród dominujących czynników, mających bezpośredni wpływ na wynik jakości słów kluczowych, wymienia się ogólną jakość strony docelowej. Sprawna współpraca z autorami publikowanych treści, z chwilą, gdy strona, do której wprowadzasz reklamę, wyświetla stronę docelową poniżej średniej, jest w stanie usprawnić ranking reklamy, przy jednoczesnej redukcji kosztów od kliknięcia. Reklama, której zawartość zgodna jest z tym, co się za nią kryje, stanowi clou w zmniejszaniu współczynnika odrzuceń. W tej relacji każdy otrzymuje to, czego oczekiwał – potencjalny klient rozważa wcześniej wybraną ofertę, a Twoja promocja przekłada się na skuteczność.
Zarówno na efekty SEO, jak i PPC w dużym stopniu wpływa jakość strony docelowej. Jeśli wykorzystasz w jej treści odpowiednie słowa kluczowe i zaprojektujesz zawartość zgodnie z zasadami optymalizacyjnymi, współczynnik konwersji PPC z pewnością się polepszy. Ponadto przenoszenie użytkowników do witryny za pośrednictwem płatnych reklam i organicznych pozycji na liście wyników wyszukiwania zapewni Ci podwójne efekty! Nie rezygnuj więc z tych korzyści i wykorzystaj obie te techniki w swojej strategii sprzedażowej.
Jednoczesne wykorzystanie PPC i SEO pomaga dotrzeć do docelowych odbiorców na wielu internetowych obszarach. Jeśli użytkownik znajdzie Twoją firmę na liście organicznych wyników wyszukiwania i nie odwiedzi jej strony, możesz go ponownie zaangażować za pomocą kampanii PPC. To doskonały sposób na budowanie ruchu w witrynie, więc warto wdrożyć go do swojej strategii marketingowej.
Nie jest to do końca zweryfikowane, jednak prawie sto procent odwiedzających nie konwertuje w ramach pierwszej wizyty w witrynie. Statystyczna większość wyszukiwań realizowana jest z intencją uzyskania informacji, a w takiej sytuacji z pomocą może przyjść PPC, które jest w stanie ponownie zaprowadzić odwiedzających do Twojej witryny – mowa wówczas o kampanii remarketingowej.
Wyniki organiczne należy traktować jako oznakę, że odbiorca dotarł na Twoją stronę i zapoznał się z jej treściami. Następnie, stosując remarketing, ponownie należy zaprosić go do swojej witryny, starając się pozostać w jego pamięci i nakłonić do skorzystania z oferty w szerszej perspektywie czasu.
Pamiętaj, że nie wszystkie reklamy PPC są tak samo skuteczne. Podobnie jest z optymalizacją treści. Czasami na efekty SEO wystarczy poczekać dwa miesiące, a czasami pozycja na liście wyników wyszukiwania nie będzie zmieniała się przez kolejne pół roku. Właśnie dlatego tak ważna jest współpraca SEO i PPC, gdyż podczas niewydajności jednej strategii, druga będzie pchać Twój biznes do przodu.
Z pewnością już wiesz, że SEO i Google Ads nie konkurują ze sobą. Bez wykorzystania płatnych reklam wciąż jesteś w stanie zbudować dobrą stronę internetową, która przyciągnie wielu odbiorców. Warto jednak rozwinąć swoją strategię SEO o nowe możliwości, jakie daje właśnie Google Ads. Twoja firma nie będzie się rozwijać tylko dzięki reklamom PPC, ale też nie osiągnie maksymalnych zysków, wykorzystując wyłącznie optymalizację treści. Odpowiednie działania SEO są podstawą Twojego sukcesu, ale wzbogacone o wykorzystanie platformy Google Ads mogą zdziałać cuda. Rozważ zatem tę opcję podczas wybierania swojego sposobu marketingu internetowego.
Jeśli masz jakieś wątpliwości związane z optymalizacją treści, chętnie odpowiemy na Twoje pytania. Skontaktuj się z nami w celu poszerzenia swojej wiedzy i osiągnięcia wyników, na które zasługuje Twoja firma!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.