Uniform Resource Locator – czym jest adres URL i jakie ma znaczenie dla SEO?

Uniform Resource Locator – czym jest adres URL i jakie ma znaczenie dla SEO?

George Milton/pexels.com

Każdy adres jest wyjątkowy, niepowtarzalny – zamieszkania, poczty elektronicznej, IP czy strony internetowej. Pomaga innym odnaleźć nasze miejsce, jest narzędziem komunikacji. Nie jesteśmy bez niego w stanie funkcjonować w przestrzeni offline i online. Dowiedz się, jak ważny jest adres URL Twojej strony internetowej oraz w jaki sposób wykorzystać jego potencjał w budowaniu wizerunku. Pozwól innym się odnaleźć!

Adres URL

Jest to po prostu nazwa strony WWW – jej adres, za którego pomocą możesz trafić na konkretną witrynę w sieci. Wskazuje on położenie strony w przestrzeni internetu. Na adres URL składają się: protokół (najczęściej jest to http, https), sub-domena (WWW), nazwa główna, rozszerzenie (w zależności od domeny, np. com, pl). W przypadku rozbudowanej witryny możemy również odnaleźć człon adresu podstrony, co ułatwia jej odnalezienie.

Adres strony powinien być przyjazny zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. To dzięki niemu jesteś w stanie wysłać komuś link, ponieważ to właśnie URL służy do adresowania treści. Bez adresu nie ma platformy dla użytkownika.

Typologia adresów

Tworząc adres, warto wiedzieć jakie formaty i typy istnieją, aby dobrać odpowiedni do stworzenia własnej strony internetowej:

  • adres absolutny (posiadający wszystkie wyżej wymienione elementy w ujęciu całościowym),
  • adres względny (pozbawiony protokołu i domeny),
  • http (adres niezabezpieczony certyfikatem),
  • https (adres posiadający certyfikat bezpieczeństwa SSL),
  • www,
  • bez www,
  • front loaded (adres w którym, słowa kluczowe są dodane na początku URL),
  • adres statyczny,
  • adres dynamiczny.

Statyczny a dynamiczny adres URL – który wybrać?

Jeśli dopiero planujesz zaprojektowanie strony, musisz podjąć decyzję na temat jej rodzaju, od tego będą zależeć Twoje narzędzia administratora, edycja, a także pozycjonowanie.

Statyczny adres – to strona, która nie przepada za zmianami, ponieważ jest pozbawiona możliwości zarządzania treścią (CMS). Jej treści są wyświetlane jednakowo niezależnie od zmieniających się czynników, nie wymaga też tworzenia baz danych.

Dynamiczny adres – jest wykorzystywany w przypadku stron, których treści zmieniają się w zależności od wyszukiwarki, rodzaju urządzenia (desktopowe bądź mobilne), strefy czasowej i wielu inny czynników. Mają one możliwość zarządzania treścią za pomocą aktualizacji.

Wybierając w tym przypadku rodzaj URL, należy ocenić swoje potrzeby. Pod kątem SEO oraz UX zaleca się sięganie do adresów dynamicznych. Chociaż są one bardziej złożone pod kątem konfiguracji i mogą okazać się droższe w utrzymaniu, to są znacznie łatwiejsze w późniejszej obsłudze treści – pozwalają na większą interakcję z odbiorcami, są bardziej funkcjonalne dla witryn e-commerce.

Indeksowanie

Aby móc znaleźć stronę w wynikach wyszukiwania, musi ona przejść proces indeksowania. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę z tego, iż wyszukiwarki mają ograniczone możliwości. Wiąże się z tym crawl budget, czyli liczba stron, jakie wyszukiwarka jest w stanie przeanalizować w danym okresie. Oczywiście wiąże się to z adresem URL. Musisz więc zadbać o dobrze zoptymalizowany adres, inaczej Google nie będzie w stanie poprawnie przeanalizować witryny.

Sprawdź: Czym jest URL i jak powinien wyglądać dobry adres pod pozycjonowanie?

URL a SEO

Adres strony jest jednym z najważniejszych elementów przy planowaniu strategii optymalizacji On-Site. Wpływa na sposób indeksowania naszej strony przez roboty wyszukiwarek, a także jest brany pod uwagę podczas pozycjonowaniu na liście rankingowej. Odpowiednia budowa linku ułatwia jego wyszukiwanie, co w prosty sposób przekłada się na zwiększenie ruchu organicznego na stronie czy wzrost konwersji.

Jak tworzyć adres URL?

Przede wszystkim kieruj się zasadą czytelności. Adres URL powinien być łatwy do zapamiętania przez użytkowników. W takim razie najlepiej jeśli jest on krótki, nie zawiera niezrozumiałych kodów, cyfr czy dat. Przyjazny adres to taki, który kojarzy się z zawartością strony. Dzięki tym kilku wskazówkom stanie się on przyjemniejszy w użytkowaniu.

Jak optymalizować adres?

Oto kilka porad, w jaki sposób stworzyć przyjazny adres URL spełniający założenia optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych:

Wskazówka 1: Przy tworzeniu sekcji strony pamiętaj, aby główny adres się nie zmienił, a został jedynie dopełniony. Są to wszelkie podziały wykorzystujące separatory (takie jak „/” czy „-”).

Wskazówka 2: Nie używaj wielkich liter, wbrew pozorom są one trudniejsze do odczytania, a tym samym zapamiętania.

Wskazówka 3: Nie zapomnij o dostosowaniu adresu do urządzenia mobilnego i skorzystaj z możliwości strony responsywnej.

Wskazówka 4: Wykorzystaj w strukturze adresu słowa bądź frazy kluczowe – to one są wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników. Zastosowanie ich wpłynie pozytywnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nie nadużywaj ich jednak!

Wskazówka 5: Nie twórz zbyt długiego adresu, ponieważ zbyt duże zagęszczenie słów może zostać potraktowane jako spam.

Wskazówka 6: Nie stosuj znaków diakrytycznych (tzn. liter typu „ń”, „ą”, „ć”). Strony je wykorzystujące są trudniejsze w pozycjonowaniu, a dodatkowo wyszukiwarki często ich nie rozpoznają.

Źródło: Andrew Neel/pexels.com

Wskazówka 7: Nie używaj spacji, gdyż nie jest przepisywana po przejściu na daną stronę, co skutkuje zmianą nazwy zawierającą kod „%20”. Adres staje się wówczas niezrozumiały.

Wskazówka 8: Zadbaj o bezpieczeństwo. W tym kontekście bezpieczniej jest stosować protokół HTTPS zawierający standard SSL zabezpieczający prywatne dane.

Wskazówka 9: Jeśli posiadasz więcej wersji swojej strony, zastosuj przekierowanie 301, aby każdy użytkownik sieci mógł skorzystać z głównego adresu.

Podsumowanie

Tworząc stronę internetową za pomocą adresu, sprawiasz, że jest ona widoczna w sieci. Jest to miejsce zamieszkania Twoich treści, do którego zapraszasz użytkowników. Warto więc zadbać o jak najbardziej przyjazny adres, który zachęci do skorzystania z witryny. Pamiętaj, aby był poprawny i czytelny dla odbiorców raz robotów wyszukiwarek. Adres jest Twoją wizytówką.

W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Niezbędne informacje SEO dla małych, lokalnych firm

    Niezbędne informacje SEO dla małych, lokalnych firm

    Prowadzisz lokalną firmę i chciałbyś zaistnieć w świecie online? SEO to rozwiązanie dla Ciebie! Przeczytaj nasz artykuł.
    Atrybut alt i Title – jak prawidłowo je wykorzystać? Poznaj dobre praktyki SEO

    Atrybut alt i Title – jak prawidłowo je wykorzystać? Poznaj dobre praktyki SEO

    Jeśli chcesz, by Twoja witryna wyświetlała się wysoko w wyszukiwarce, musisz zadbać o optymalizację grafik. Dlaczego atrybut alt i title są tak ważne?
    Zatrudnienie specjalisty SEO? 7 ważnych pytań, które musisz zadać

    Zatrudnienie specjalisty SEO? 7 ważnych pytań, które musisz zadać

    Jakie pytania zadać specjaliście SEO na rozmowie kwalifikacyjnej? Nasz ekspert podpowiada, na jakich aspektach się skupić, by podjąć najlepszą decyzję.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.

        Chcesz poznać
        ofertę?
        Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
        Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
        Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.

        Rozpocznij chat
        Zamów rozmowę