Każdy adres jest wyjątkowy, niepowtarzalny – zamieszkania, poczty elektronicznej, IP czy strony internetowej. Pomaga innym odnaleźć nasze miejsce, jest narzędziem komunikacji. Nie jesteśmy bez niego w stanie funkcjonować w przestrzeni offline i online. Dowiedz się, jak ważny jest adres URL Twojej strony internetowej oraz w jaki sposób wykorzystać jego potencjał w budowaniu wizerunku. Pozwól innym się odnaleźć!
Jest to po prostu nazwa strony WWW – jej adres, za którego pomocą możesz trafić na konkretną witrynę w sieci. Wskazuje on położenie strony w przestrzeni internetu. Na adres URL składają się: protokół (najczęściej jest to http, https), sub-domena (WWW), nazwa główna, rozszerzenie (w zależności od domeny, np. com, pl). W przypadku rozbudowanej witryny możemy również odnaleźć człon adresu podstrony, co ułatwia jej odnalezienie.
Adres strony powinien być przyjazny zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. To dzięki niemu jesteś w stanie wysłać komuś link, ponieważ to właśnie URL służy do adresowania treści. Bez adresu nie ma platformy dla użytkownika.
Tworząc adres, warto wiedzieć jakie formaty i typy istnieją, aby dobrać odpowiedni do stworzenia własnej strony internetowej:
Jeśli dopiero planujesz zaprojektowanie strony, musisz podjąć decyzję na temat jej rodzaju, od tego będą zależeć Twoje narzędzia administratora, edycja, a także pozycjonowanie.
Statyczny adres – to strona, która nie przepada za zmianami, ponieważ jest pozbawiona możliwości zarządzania treścią (CMS). Jej treści są wyświetlane jednakowo niezależnie od zmieniających się czynników, nie wymaga też tworzenia baz danych.
Dynamiczny adres – jest wykorzystywany w przypadku stron, których treści zmieniają się w zależności od wyszukiwarki, rodzaju urządzenia (desktopowe bądź mobilne), strefy czasowej i wielu inny czynników. Mają one możliwość zarządzania treścią za pomocą aktualizacji.
Wybierając w tym przypadku rodzaj URL, należy ocenić swoje potrzeby. Pod kątem SEO oraz UX zaleca się sięganie do adresów dynamicznych. Chociaż są one bardziej złożone pod kątem konfiguracji i mogą okazać się droższe w utrzymaniu, to są znacznie łatwiejsze w późniejszej obsłudze treści – pozwalają na większą interakcję z odbiorcami, są bardziej funkcjonalne dla witryn e-commerce.
Aby móc znaleźć stronę w wynikach wyszukiwania, musi ona przejść proces indeksowania. Niewiele osób jednak zdaje sobie sprawę z tego, iż wyszukiwarki mają ograniczone możliwości. Wiąże się z tym crawl budget, czyli liczba stron, jakie wyszukiwarka jest w stanie przeanalizować w danym okresie. Oczywiście wiąże się to z adresem URL. Musisz więc zadbać o dobrze zoptymalizowany adres, inaczej Google nie będzie w stanie poprawnie przeanalizować witryny.
Adres strony jest jednym z najważniejszych elementów przy planowaniu strategii optymalizacji On-Site. Wpływa na sposób indeksowania naszej strony przez roboty wyszukiwarek, a także jest brany pod uwagę podczas pozycjonowaniu na liście rankingowej. Odpowiednia budowa linku ułatwia jego wyszukiwanie, co w prosty sposób przekłada się na zwiększenie ruchu organicznego na stronie czy wzrost konwersji.
Przede wszystkim kieruj się zasadą czytelności. Adres URL powinien być łatwy do zapamiętania przez użytkowników. W takim razie najlepiej jeśli jest on krótki, nie zawiera niezrozumiałych kodów, cyfr czy dat. Przyjazny adres to taki, który kojarzy się z zawartością strony. Dzięki tym kilku wskazówkom stanie się on przyjemniejszy w użytkowaniu.
Oto kilka porad, w jaki sposób stworzyć przyjazny adres URL spełniający założenia optymalizacji pod kątem wyszukiwarek internetowych:
Wskazówka 1: Przy tworzeniu sekcji strony pamiętaj, aby główny adres się nie zmienił, a został jedynie dopełniony. Są to wszelkie podziały wykorzystujące separatory (takie jak „/” czy „-”).
Wskazówka 2: Nie używaj wielkich liter, wbrew pozorom są one trudniejsze do odczytania, a tym samym zapamiętania.
Wskazówka 3: Nie zapomnij o dostosowaniu adresu do urządzenia mobilnego i skorzystaj z możliwości strony responsywnej.
Wskazówka 4: Wykorzystaj w strukturze adresu słowa bądź frazy kluczowe – to one są wpisywane do wyszukiwarki przez użytkowników. Zastosowanie ich wpłynie pozytywnie na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Nie nadużywaj ich jednak!
Wskazówka 5: Nie twórz zbyt długiego adresu, ponieważ zbyt duże zagęszczenie słów może zostać potraktowane jako spam.
Wskazówka 6: Nie stosuj znaków diakrytycznych (tzn. liter typu „ń”, „ą”, „ć”). Strony je wykorzystujące są trudniejsze w pozycjonowaniu, a dodatkowo wyszukiwarki często ich nie rozpoznają.
Wskazówka 7: Nie używaj spacji, gdyż nie jest przepisywana po przejściu na daną stronę, co skutkuje zmianą nazwy zawierającą kod „%20”. Adres staje się wówczas niezrozumiały.
Wskazówka 8: Zadbaj o bezpieczeństwo. W tym kontekście bezpieczniej jest stosować protokół HTTPS zawierający standard SSL zabezpieczający prywatne dane.
Wskazówka 9: Jeśli posiadasz więcej wersji swojej strony, zastosuj przekierowanie 301, aby każdy użytkownik sieci mógł skorzystać z głównego adresu.
Tworząc stronę internetową za pomocą adresu, sprawiasz, że jest ona widoczna w sieci. Jest to miejsce zamieszkania Twoich treści, do którego zapraszasz użytkowników. Warto więc zadbać o jak najbardziej przyjazny adres, który zachęci do skorzystania z witryny. Pamiętaj, aby był poprawny i czytelny dla odbiorców raz robotów wyszukiwarek. Adres jest Twoją wizytówką.
W przypadku pytań zapraszamy do skorzystania z formularzy naszej agencji SEO.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.