Zapytaj o ofertę
Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?

Czym są przyjazne adresy URL? Dlaczego warto je stosować?

12 min. czytania

W jaki sposób Google oraz inne wyszukiwarki skanują i przeszukują strony w poszukiwaniu informacji? Co znajduje się w technicznym zapleczu SEO Twojej strony? Jaki element witryny jest niezbędny, aby doszło do procesu indeksowania? Otóż odpowiedź na każde z pytań brzmi: adres URL. Jest on fundamentem Twojej strony, od którego wszystko się zaczyna. Dowiedz się więc o nim więcej, aby poprawić funkcjonowanie swojej witryny.

Czym jest adres URL i z czego się składa?

URL, czyli Uniform Resource Locator, tłumaczy się z angielskiego jako ujednolicony format adresowania. Jest to unikalny zestaw znaków umożliwiający identyfikację wszelkiego rodzaju zasobów w Internecie (stron witryny, plików, obrazów, filmów itp.). Określa więc lokalizację określonej witryny w sieci i sposób, w jaki można uzyskać do niej dostęp.

Aby ujednolicić adresy internetowe, stworzono specjalny standard, dzięki któremu struktura każdego URL jest taka sama. Składa się z protokołu, nazwy hosta/domeny z rozszerzeniem oraz ścieżki zasobu.

Przykład adresu URL w wynikach wyszukiwaniaPrzykład adresu URL w wynikach wyszukiwania

Protokół

Na pewno niejeden raz zauważyłeś http:// lub https:// na początku każdego adresu. Ten element nazywa się „protokołem”, a jego znaczenie jest naprawdę duże.

Protokół mówi przeglądarce, jak wchodzić w interakcję z serwerem, w szczególności wysyłać i odbierać informacje. Innymi słowy, właśnie to umożliwia działanie linków. Zwykle używany jest protokół HTTP (Hypertext Transfer Protocol).

Duża zmiana w zakresie bezpieczeństwa nastąpiła wraz z pojawieniem się HTTPS, bezpiecznego protokołu przesyłania danych. W zasadzie robi to samo, z jednym wyjątkiem. Wszystkie informacje przesyłane między przeglądarką a serwerem są szyfrowane. W przypadku witryn z takim protokołem obok adresu w pasku przeglądarki widnieje ikona zamkniętej kłódki.

Domena

Kolejna część to najbardziej identyfikujący element adresu – nazwa domeny. Składa się z dwóch części – tytułu i rozszerzenia (.pl, .com, .net i innych). Jest to identyfikator zasobu, po kliknięciu którego użytkownik zostanie przeniesiony na stronę główną.

Jeśli tworzysz nową witrynę, zwróć szczególną uwagę na ten element. Wybierz unikalną, łatwą do zapamiętania nazwę z rozszerzeniem krajowym, właściwym dla Twoich odbiorców docelowych.

Ścieżka zasobu

Każda pojedyncza strona lub plik znajdujący się w domenie ma swój unikalny URL. Ta część adresu po protokole, domenie i ukośniku nazywana jest ścieżką – wskazuje przeglądarce drogę do określonej sekcji, dokumentu lub pliku.

Rodzaje adresów URL

Istnieją dwa rodzaje adresów internetowych: statyczne i dynamiczne.

Statyczny URL to stały adres stron, który nie zawiera dodatkowych parametrów i nie zmienia się w czasie (lub zmienia się, ale bardzo rzadko). Dynamiczny URL jest natomiast generowany w odpowiedzi na określone zapytanie użytkownika i zawiera specjalne separatory: „?”, „=”, „&”, po których wyświetlane są dodatkowe parametry strony, np.: https://nazwasklepu.pl/kolekcje/wszystkie-produkty?sort=created-descending.

Dynamiczne adresy URL są zwykle tworzone, gdy użytkownik korzysta z filtrów, sortuje produkty w witrynie lub korzysta z wyszukiwarki w samym zasobie. Najczęściej wykorzystywane są w wielostronicowych witrynach i zasobach ze zintegrowanymi filtrami, np. w sklepach internetowych, mediach, portalach informacyjnych itp.

Dynamiczny adres URL jest lepiej indeksowany przez wyszukiwarki, upraszcza nawigację i system zarządzania witryną. W razie potrzeby programiści wprowadzają zmiany na setkach stron jednocześnie. Z drugiej strony, z punktu widzenia SEO, lepiej korzystać ze statystycznych adresów URL, ponieważ są przyjazne użytkownikom. W praktyce są one krótsze, łatwiejsze do zapamiętania, wyjaśniają treść strony i mogą zawierać słowa kluczowe.

Przyjazne i nieprzyjazne adresy URL – na czym polegają?

Pod kątem optymalizacji i SEO adresy URL dzieli się na przyjazne oraz nieprzyjazne. Świadomość ich istnienia, a także umiejętność dostrzeżenia różnic między nimi może być kluczowym aspektem, jeżeli zależy Ci na budowaniu wysokiej pozycji danej strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania.

Jak wyglądają przyjazne adresy URL?

Przyjazny adres URL jest przede wszystkim krótki, czytelny i łatwy do zapamiętania. Informuje internautów o strukturze strony, a także wygląda atrakcyjnie. Takimi adresami stron WWW internauci dzielą się zdecydowanie częściej oraz łatwiej je sobie utrwalić w głowie. Jedną z zasad ich tworzenia są słowa kluczowe, które powinien zawierać adres URL. Google dzięki temu uzna stronę za bardziej wartościową, co przełoży się na dodatkowe punkty do rankingu i lepsze jej pozycjonowanie. Przyjazny adres URL wpływa również korzystnie na indeksowanie strony oraz ułatwia nawigację, dzięki czemu użytkownik przechodzi bez trudu do wcześniej odwiedzanej podstrony.

Wygląd adresu URL uznanego za przyjazny może być taki: https://imienazwisko.pl/edukacja.

Niezbyt przyjazne adresy URL

Nieprzyjazne adresy URL to takie, które wyglądają źle wizualnie, są trudne do zapamiętania oraz bardzo rozbudowane. W związku z tym negatywnie wpływają na zabiegi związane z pozycją strony w sieci i stosunkowo często traktowane są jako spam. Takie adresy są rzadziej udostępniane przez internautów, zaburzają strukturę witryny internetowej oraz utrudniają użytkownikom nawigację i powrót do wcześniej odwiedzanej podstrony. Warto również zwrócić uwagę na to, że ze względu na swoją budowę mało przyjazne adresy URL mogą być postrzegane przez roboty Google jako niebezpieczne linki. To sprawia, że w ramach optymalizacji i SEO konieczne jest przygotowanie czytelnych, przyjaznych linków.

Mało przyjazny adres URL może wyglądać tak: https://imienazwisko.pl/index.php?action-edukacja&s37654326d

Tworzenie linku dobrego dla ludzi i botów

Podczas optymalizacji adresów URL weź pod uwagę kilka przydatnych wskazówek.

  1. Używaj słów kluczowych – takie adresy zajmują lepsze pozycje w rankingu i pomagają odwiedzającym ocenić przydatność strony jeszcze przed wejściem na nią.
  2. Nie używaj “#”. Google Developers twierdzi, że ten symbol w linku ma zły wpływ na indeksowanie. Jeśli link zawiera “#”, bot wyszukiwarki po prostu usunie tę część linku z indeksu.
  3. Rozdziel elementy linku łącznikiem (dywizem). Google nie zaleca rozdzielania słów w linku spacjami lub znakiem podkreślenia, ponieważ to znacznie utrudnia odczytanie adresu.
  4. Twórz krótkie URL. Im dłuższy adres, tym trudniej robotom wyszukiwania przeanalizować link. Krótkie adresy poprawiają pozycję witryny w Google i są wygodne dla odwiedzających.
  5. Oceń czytelność linku. Wygląd adresu URL jest ważny dla użytkowników. Muszą zrozumieć, co zobaczą, gdy wejdą na stronę. Współczynnik klikalności i liczba przejść dla zrozumiałych linków są wyższe.
  6. Usuń liczby, daty, znaki specjalne i nic nieznaczące ciągi liter.

Wśród webmasterów zazwyczaj używa się nie więcej niż 3-5 słów w adresie. W tym wypadku mniej znaczy lepiej. Długie adresy URL są obcinane w SERP-ach, co zmniejsza wagę słów kluczowych. Są również niewygodne dla użytkowników.

Dlaczego to takie ważne?

Przyjazny, statyczny adres URL jest bardzo istotny z punktu widzenia właściciela strony, np. firmy. Wpływa to m.in. na:

  • lepsze SEO: zwiększa się widoczność witryny w sieci i szanse na konwertujący ruch z organicznego wyszukiwania;
  • dobry UX: lepsze przygotowanie strony pod kątem UX wpływa na jej popularność i doświadczenia odbiorców;
  • wyższy wskaźnik CTR: odpowiednio skonstruowany adres URL przekłada się na lepszą klikalność strony z poziomu wyszukiwarki;
  • pozyskiwanie linków: im lepszy adres, tym chętniej udostępniany jest przez internautów w sieci i na portalach zewnętrznych.

Jaki wpływ ma struktura adresów URL na SEO?

Jeśli dokładnie przyjrzysz się adresom URL wyświetlanym na liście wyników wyszukiwania, z pewnością nie zobaczysz takiego, który ma niewłaściwą strukturę.

Każda pozycja w SERP składa się bowiem z trzech głównych elementów widocznych dla danego użytkownika. Są to adres URL, tytuł i opis strony internetowej.

Nie ulega wątpliwościom, że najczęściej liczy się pierwsze wrażenie, co jest zasadą szczególnie uznawaną przez wyszukiwarki internetowe. Na podstawie tych czynników użytkownik decyduje się na kliknięcie danej pozycji i odwiedzenie konkretnej witryny.

Poza aspektami informacyjnymi istnieje również kilka innych powodów, dla których struktury adresów URL są tak ważne. Oto niektóre z nich.

Doświadczenie użytkownika

Odpowiednia struktura adresów URL ma za zadanie dokładnie opisać stronę internetową w sposób zrozumiały zarówno dla wyszukiwarek, jak i użytkowników. Element ten ma bowiem bezpośredni wpływ na współczynnik klikalności i znacznie ogranicza liczbę odrzuceń, co przekłada się na osiąganą konwersję. Nie powinien więc zawierać zbędnych danych, aby jasno określać zawartość witryny.

Pozycja na liście wyników wyszukiwania

Na podstawie wielu badań okazało się, że adresy URL odgrywają istotną rolę w pozycjonowaniu strony internetowej. Chociaż elementy te nie mają bezpośredniego wpływu na pozycję witryny w SERP-ach, słowo kluczowe zawarte w adresie URL może znacznie poprawić ranking strony w Google. Ważne jest zatem, aby adresy URL dokładnie opisywały zawartość strony, wykorzystując przy tym najistotniejsze frazy.

Sieć linków

Zoptymalizowany adres URL może służyć jako skuteczny anchor text, gdy jest wykorzystywany w treści artykułów blogowych, w mediach społecznościowych, na forach internetowych itp. Warto więc unikać podstawowych linków jako odnośników w treści, gdyż długie i niezrozumiałe adresy URL nie będą w stanie skutecznie zachęcić użytkownika do odwiedzenia witryny.

Pierwotny link wygląda bowiem jak nienaturalnie długi ciąg liczb i znaków, które nie mają żadnego sensu i nie przedstawiają zawartości strony internetowej. Optymalizacja adresu URL jest więc podstawowym zadaniem, które doprowadzić może do większej liczby odbiorców.

Śledzenie działań w Google Analytics

Warto zapoznać się też z działaniem stron docelowych. Każda witryna może mieć setki tego typu elementów, więc posiadanie zrozumiałej struktury adresów URL bardzo korzystnie wpłynie na świadomość użytkowników i zwiększy ruch na stronie. Dzięki monitorowaniu swoich wyników w Google Analytics jesteś w stanie stwierdzić, które strony są skuteczne, co pozwoli Ci odpowiednio zoptymalizować treści oraz wykluczyć wszelkie błędy.

Kiedy korzysta się z adresów URL?

W zasadzie ciągle! Każda sytuacja wymagająca np. przesłania hiperłącza (linku) do danej witryny lub jej podstrony wiąże się z adresem URL, który albo zachęci odbiorcę, albo… cóż, wręcz przeciwnie.
Z punktu widzenia marketingowego można jednak wyróżnić sytuacje, w których przyjazny adres URL będzie szczególnie cenny.

Newslettery

To w newsletterach (potocznie zwanych także mailingiem) możesz zamieścić przyjazne linki do konkretnego produktu lub usługi, do której chcesz zachęcić swoich klientów. Oczywiście, taki link często może być „ukryty” np. w grafice, jednak nie zawsze tak jest, dlatego tekstowy, uporządkowany, przyjazny URL zawsze będzie działać na Twoją korzyść.

Linki w social mediach

Jeśli Twoja firma jest obecna w sieci, z dużym prawdopodobieństwem gości także na różnych portalach społecznościowych. W nich także (np. w postach na Facebooku bądź w relacjach na Instagramie) możesz linkować do swojej oferty. Gdy link będzie jasno wskazywał odbiorcy, gdzie przeniesie się po jego kliknięciu, zyskasz większe zaufanie.

Wiadomości do klientów

Biznesowe maile są codziennością. Nierzadko to właśnie ich treść i wygląd (a nie np. konkurencyjność cenowa samej oferty) przekonują klienta o podjęciu współpracy, dlatego warto zadbać o każdy detal takiej wiadomości. Jednym z nich będzie właśnie poprawnie zbudowany adres URL.

Marketing szeptany

Nie od dziś wiadomo, że rekomendacje zadowolonych klientów są jedną ze skuteczniejszych form reklamy. Często nie są jednak szeptane, a… wystukiwane na klawiaturze i wysyłane przez komunikatory. Jeśli chcesz zatem, by adresy URL (np. do podstrony z ofertą Twojej firmy) wysłane kolejnej osobie nie odstraszały, ale zachęcały, zadbaj o to, by wyglądały przejrzyście.

Jak optymalizować adresy URL?

Musisz budować adresy URL, które są zrozumiałe, skuteczne i atrakcyjne z punktu widzenia zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek. Najlepsze efekty przyniesie zawsze krótki adres URL, który posiada najważniejsze słowa kluczowe i koncentruje się na zawartości danej witryny.

Aby zadbać o odpowiednią strukturę adresów URL, warto wziąć pod uwagę zasady SEO. Oznacza to, że elementy te muszą być dostosowane do wytycznych Google i uwzględniać rodzaj konkretnej witryny. Warto też zwrócić uwagę, że w optymalizacji treści nie chodzi tylko o wykorzystanie najpopularniejszych słów kluczowych, ale też o dostosowanie zawartości do preferencji grupy docelowych odbiorców, co powinno mieć odzwierciedlenie w strukturze adresu URL.

Czy warto skorzystać ze wsparcia agencji SEO?

Przygotowanie przyjaznego adresu URL to odpowiedzialne i ważne zadanie. Tak naprawdę warto od tego zacząć, aby budować czytelną strukturę witryny oraz tworzyć konkretne strony będące łatwe w pozycjonowaniu. Prawidłowy adres URL jest ważnym czynnikiem rankingowym dla robotów Google, dlatego warto poświęcić temu nieco więcej uwagi. Zastosowanie się do podanych w tekście wskazówek pomoże w stworzeniu przyjaznego, skutecznego adresu URL.

W tym zakresie skorzystaj ze wsparcia doświadczonej agencji SEO, dzięki czemu skróci się proces tworzenia adresów URL. Unikniesz wielu błędów, gdyż specjaliści od A do Z wdrożą strategię, która pozwoli Ci zdobyć wysoką pozycję strony WWW. Im lepsza pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania, tym większe szanse na sukces Twojej witryny.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Cele SMART w SEO
    Cele SMART w SEO
    W złożonym procesie pozycjonowania stron, dużą rolę odgrywa ustalenie celów SMART. O tym, jak je tworzyć w strategii SEO, dowiesz się z naszego artykułu.
    Jak nagłówek wpływa na wyszukiwanie? Tag H1 jako narzędzie w pozycjonowaniu
    Jak nagłówek wpływa na wyszukiwanie? Tag H1 jako narzędzie w pozycjonowaniu
    Prowadzisz firmową stronę internetową i zadbałeś o wszystko, a mimo to nie dostrzegasz zwiększonego ruchu? Odkryj rolę tagu H1 i moc nagłówków, aby pomóc wyszukiwarce.
    Co to jest paginacja stron  i czy warto ją stosować?
    Co to jest paginacja stron i czy warto ją stosować?
    Paginacja stron to często wykorzystywany sposób organizowania struktury witryny. Warto więc wiedzieć, na czym polega i kiedy jest przydatny.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.