Gabriel Peter / pexels.com
Przenośne urządzenia elektroniczne pozwalające na przetwarzanie, odbieranie i wysyłanie danych bez obowiązku utrzymywania łącza z siecią. Ich typowym zastosowaniem jest korzystanie z zasobów sieci WWW, poczty elektronicznej czy bankowości. Telefony, smartfony, tablety, notebooki, PlayStation – to tylko nieliczne przykłady sprzętów „do ręki”.
Rynek urządzeń mobilnych jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi handlu. Zgodnie z raportem Digital 2021 ponad 5 miliardów populacji (czyli około 66% ludności) posiada urządzenie mobilne. Pokazuje to istnienie wielkiej potrzeby bycia połączonym z technologią, z siecią, z innymi użytkownikami. Jeśli prowadzisz stronę internetową, wiesz, jak ważne jest dostosowanie jej do możliwości małego ekranu.
Smartfony są najpopularniejszymi urządzeniami mobilnymi. Ich liczba rośnie co roku, więc nic dziwnego, iż wywiązała się dyskusja na temat optymalizowania stron internetowych do mniejszego ekranu. Użytkownicy niezależnie od urządzenia oczekują wysokiej jakości, a to o nią właśnie należy zadbać, jeśli zależy nam na byciu liderem w rankingu wyszukiwarek.
Pierwszym krokiem w optymalizacji będzie podjęcie decyzji dotyczącej rodzaju strony. Są tutaj trzy możliwości:
Współcześnie prym wiedzie możliwość korzystania ze strony responsywnej (RWD), czyli takiej, której wygląd i układ automatycznie dostosowuje się do rozmiaru okna przeglądarki, na której wyświetla się strona. Jest to metoda uniwersalna zarówno dla komputerów, jak i nośników mobilnych. Co więcej, strona responsywna jest lepiej oceniana przez algorytmy Google, co znacząco wpływa na SEO.
Skoro mowa o Google – wraz z rosnącym zapotrzebowaniem dostosowania strony do mniejszego urządzenia w 2016 roku została opracowana skala, na której podstawie ocenia się jakość strony. Google zdecydował się na to rozwiązanie ze względu na wyraźne różnice między stronami www w wersji desktop i mobilnej. System ten pomaga indeksować zawartość strony oraz wzbogacić user experience. Dana strona nie musi być dostosowana do innych urządzeń, ale należy liczyć się z obniżeniem pozycji w rankingach wyszukiwarek.
Warto pamiętać, że od połowy 2021 roku roboty indeksujące biorą pod uwagę jedynie mobilną wersję strony internetowej. Z tego powodu każda nowa witryna, dla której tworzy się URL, musi taką wersję posiadać.
Jest to znacznik HTML używany do optymalizacji strony, określających sposób wyświetlania się witryny na danym urządzeniu mobilnym. Za jego pomocą można dostosowywać skalę początkową, szerokość, wysokość, skalę minimalną i maksymalną. Podobnie jak inne met tagi znajduje się on w sekcji „head”. Najczęściej stosuje się wartość <meta name=viewport content=”width=device-width, initial-scale=1″>, która pozwala na rozciągnięcie szerokości obrazu bez skalowania, chociaż użytkownik będzie mógł swobodnie przybliżać lub oddalać pożądane elementy.
Pierwszym krokiem do zoptymalizowania strony będzie po prostu test tego, w jaki sposób wyświetla się Twoja strona na smartfonie. Google oferuje narzędzie testowe, która przegląda stronę i dostarcza informacji o tym, które obszary wymagają naprawy.
Wykorzystaj zasoby meta robots, które wiążą się z rodzajem indeksowania strony, podstron i odnośników. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu tagi nofollow i noindex, czyli te, które blokują indeksowanie podstron. Dostosujesz się w ten sposób do algorytmów wykorzystywanych przez roboty Google.
Skorzystaj z pliku robots.txt, aby móc kontrolować adresy URL na swojej witrynie. Jeśli masz w swoich zasobach zablokowane adresy, powinieneś je skonfigurować, aby poprawić działanie witryny.
Jednym z ważniejszych elementów jest prędkość. Ile czasu zajmuje Twojej stronie pełne załadowanie na urządzeniu mobilnym? Masz tylko kilka sekund, aby przykuć uwagę użytkownika, w przeciwnym razie zrezygnuje on ze strony na rzecz szybszej. Sprawdź więc wielkość multimediów, rodzaj czcionki oraz układ poszczególnych fragmentów strony.
Zadbaj o to, aby Twoja witryna wyświetlana na komputerze była połączona z wersją mobilną. Zachowaj spójność estetyczną oraz techniczną, aby nie wprowadzać zamieszania użytkownikom.
Pamiętaj, aby nie wykorzystywać tych samych danych strukturalnych na różnych urządzeniach. Chodzi o to, aby Twoja strona wyglądała niemal identycznie u wszystkich odbiorców. Sprawdź w tym celu wykorzystywane adresy URL oraz linki: wewnętrzne i zewnętrzne.
Jednym z elementów utrudniających korzystanie ze strony na urządzeniu mobilnym są niepożądane reklamy – zwłaszcza te, które otwierają się automatycznie po wejściu. Strony je wykorzystujące będą niżej oceniane przez wyszukiwarki, ponieważ algorytmy Google chcą, aby użytkownik od razu mógł korzystać z poszukiwanej treści.
Urządzenia mobilne powinny mieć na stronach dodatkowe opcje nawigacji, które ułatwiają korzystanie ze strony. Jedną z możliwości jest sięgnięcie do przycisków CTA (Call to Action), które przekładają się na współczynnik konwersji. Niezwykle istotne jest ich umiejscowienie na stronie – pamiętaj, że użytkownik wykorzystuje w większości przypadków tylko jedną rękę. Zadbaj więc o to, aby odnalezienie przycisków było intuicyjne.
Nieustanny rozwój technologii mobilnych sprawił, że smartfony są integralną częścią życia każdego z nas. Aby móc doskonalić swoją stronę na urządzeniach mobilnych, warto skorzystać z możliwości Google Analytics. Pozwoli nam to na prześledzenie zachowań użytkowników na stronie, dzięki czemu sprawdzimy, które z elementów są wykorzystywane częściej, a które należy wyeliminować.
Dostosowanie strony do urządzenia mobilnego jest zadaniem trudnym i czasochłonnym, jednak w perspektywie czasu sprawia, że nasza strona jest bardziej klikalna. Nie można lekceważyć użytkowników mobilnych – dziś to oni są filarem rynku. Chodzi o podtrzymywanie pozytywnego wizerunku marki w świecie wirtualnym.
Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.