Urządzenia mobilne – jak dostosować stronę do małego ekranu?

Urządzenia mobilne – jak dostosować stronę do małego ekranu?

Gabriel Peter / pexels.com

Przenośne urządzenia elektroniczne pozwalające na przetwarzanie, odbieranie i wysyłanie danych bez obowiązku utrzymywania łącza z siecią. Ich typowym zastosowaniem jest korzystanie z zasobów sieci WWW, poczty elektronicznej czy bankowości. Telefony, smartfony, tablety, notebooki, PlayStation – to tylko nieliczne przykłady sprzętów „do ręki”.

Rynek urządzeń mobilnych jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi handlu. Zgodnie z raportem Digital 2021 ponad 5 miliardów populacji (czyli około 66% ludności) posiada urządzenie mobilne. Pokazuje to istnienie wielkiej potrzeby bycia połączonym z technologią, z siecią, z innymi użytkownikami. Jeśli prowadzisz stronę internetową, wiesz, jak ważne jest dostosowanie jej do możliwości małego ekranu.

Zoptymalizowane indeksowanie – mobile-friendly sites

Smartfony są najpopularniejszymi urządzeniami mobilnymi. Ich liczba rośnie co roku, więc nic dziwnego, iż wywiązała się dyskusja na temat optymalizowania stron internetowych do mniejszego ekranu. Użytkownicy niezależnie od urządzenia oczekują wysokiej jakości, a to o nią właśnie należy zadbać, jeśli zależy nam na byciu liderem w rankingu wyszukiwarek.

Pierwszym krokiem w optymalizacji będzie podjęcie decyzji dotyczącej rodzaju strony. Są tutaj trzy możliwości:

  • utworzenie dwóch wersji tej samej strony,
  • wykorzystanie strony responsywnej,
  • zbudowanie strony tylko dla urządzeń mobilnych.

Współcześnie prym wiedzie możliwość korzystania ze strony responsywnej (RWD), czyli takiej, której wygląd i układ automatycznie dostosowuje się do rozmiaru okna przeglądarki, na której wyświetla się strona. Jest to metoda uniwersalna zarówno dla komputerów, jak i nośników mobilnych. Co więcej, strona responsywna jest lepiej oceniana przez algorytmy Google, co znacząco wpływa na SEO.

Mobile first index

Skoro mowa o Google – wraz z rosnącym zapotrzebowaniem dostosowania strony do mniejszego urządzenia w 2016 roku została opracowana skala, na której podstawie ocenia się jakość strony. Google zdecydował się na to rozwiązanie ze względu na wyraźne różnice między stronami www w wersji desktop i mobilnej. System ten pomaga indeksować zawartość strony oraz wzbogacić user experience. Dana strona nie musi być dostosowana do innych urządzeń, ale należy liczyć się z obniżeniem pozycji w rankingach wyszukiwarek.

Warto pamiętać, że od połowy 2021 roku roboty indeksujące biorą pod uwagę jedynie mobilną wersję strony internetowej. Z tego powodu każda nowa witryna, dla której tworzy się URL, musi taką wersję posiadać.

Meta viewport

Jest to znacznik HTML używany do optymalizacji strony, określających sposób wyświetlania się witryny na danym urządzeniu mobilnym. Za jego pomocą można dostosowywać skalę początkową, szerokość, wysokość, skalę minimalną i maksymalną. Podobnie jak inne met tagi znajduje się on w sekcji „head”. Najczęściej stosuje się wartość <meta name=viewport content=”width=device-width, initial-scale=1″>, która pozwala na rozciągnięcie szerokości obrazu bez skalowania, chociaż użytkownik będzie mógł swobodnie przybliżać lub oddalać pożądane elementy.

Jak sprawić, aby strona internetowa była dostosowana do urządzeń mobilnych?

1. Wykonaj test

Pierwszym krokiem do zoptymalizowania strony będzie po prostu test tego, w jaki sposób wyświetla się Twoja strona na smartfonie. Google oferuje narzędzie testowe, która przegląda stronę i dostarcza informacji o tym, które obszary wymagają naprawy.

2. Zaktualizuj metatagi

Wykorzystaj zasoby meta robots, które wiążą się z rodzajem indeksowania strony, podstron i odnośników. Najczęściej wykorzystuje się w tym celu tagi nofollow i noindex, czyli te, które blokują indeksowanie podstron. Dostosujesz się w ten sposób do algorytmów wykorzystywanych przez roboty Google.

3. Wykorzystaj możliwości robotów

Skorzystaj z pliku robots.txt, aby móc kontrolować adresy URL na swojej witrynie. Jeśli masz w swoich zasobach zablokowane adresy, powinieneś je skonfigurować, aby poprawić działanie witryny.

4. Zadbaj o prędkość

Jednym z ważniejszych elementów jest prędkość. Ile czasu zajmuje Twojej stronie pełne załadowanie na urządzeniu mobilnym? Masz tylko kilka sekund, aby przykuć uwagę użytkownika, w przeciwnym razie zrezygnuje on ze strony na rzecz szybszej. Sprawdź więc wielkość multimediów, rodzaj czcionki oraz układ poszczególnych fragmentów strony.

5. Zintegruj stronę komputerową z wersją mobilną

Zadbaj o to, aby Twoja witryna wyświetlana na komputerze była połączona z wersją mobilną. Zachowaj spójność estetyczną oraz techniczną, aby nie wprowadzać zamieszania użytkownikom.

Źródło: Pixabay / pexels.com

6. Nie mieszaj danych

Pamiętaj, aby nie wykorzystywać tych samych danych strukturalnych na różnych urządzeniach. Chodzi o to, aby Twoja strona wyglądała niemal identycznie u wszystkich odbiorców. Sprawdź w tym celu wykorzystywane adresy URL oraz linki: wewnętrzne i zewnętrzne.

7. Dopasuj reklamy

Jednym z elementów utrudniających korzystanie ze strony na urządzeniu mobilnym są niepożądane reklamy – zwłaszcza te, które otwierają się automatycznie po wejściu. Strony je wykorzystujące będą niżej oceniane przez wyszukiwarki, ponieważ algorytmy Google chcą, aby użytkownik od razu mógł korzystać z poszukiwanej treści.

8. Dodatkowa nawigacja

Urządzenia mobilne powinny mieć na stronach dodatkowe opcje nawigacji, które ułatwiają korzystanie ze strony. Jedną z możliwości jest sięgnięcie do przycisków CTA (Call to Action), które przekładają się na współczynnik konwersji. Niezwykle istotne jest ich umiejscowienie na stronie – pamiętaj, że użytkownik wykorzystuje w większości przypadków tylko jedną rękę. Zadbaj więc o to, aby odnalezienie przycisków było intuicyjne.

Go mobile!

Nieustanny rozwój technologii mobilnych sprawił, że smartfony są integralną częścią życia każdego z nas. Aby móc doskonalić swoją stronę na urządzeniach mobilnych, warto skorzystać z możliwości Google Analytics. Pozwoli nam to na prześledzenie zachowań użytkowników na stronie, dzięki czemu sprawdzimy, które z elementów są wykorzystywane częściej, a które należy wyeliminować.

Dostosowanie strony do urządzenia mobilnego jest zadaniem trudnym i czasochłonnym, jednak w perspektywie czasu sprawia, że nasza strona jest bardziej klikalna. Nie można lekceważyć użytkowników mobilnych – dziś to oni są filarem rynku. Chodzi o podtrzymywanie pozytywnego wizerunku marki w świecie wirtualnym.

Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?

    Czym dokładnie jest duplicate content? Dlaczego należy go unikać?

    Na Twojej stronie powinny się znajdować unikatowe treści. Czy wiesz, czym jest duplicate content? Zdajesz sobie sprawę z tego, że problem duplikacji tekstu występować może na Twojej stronie i nawet o tym nie wiesz? Sprawdź, co możesz zrobić.
    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat treści SEO na stronie

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat treści SEO na stronie

    Treść zawsze była królem w SEO, dlatego tak ważne jest, aby nie zapominać o niej podczas prowadzenia swojej strony internetowej.
    Jak tworzyć przyjazne linki do strony?

    Jak tworzyć przyjazne linki do strony?

    Czym są przyjazne linki i jak je tworzyć? Dlaczego odpowiednie adresy URL przekładają się na pozycję witryny w sieci i jej widoczność? Sprawdźmy.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.