Prowadzisz sklep internetowy? Zależy Ci na poprawie wyników sprzedaży? Poznaj fundamenty SEO dla sklepów internetowych. Zapraszamy!
Prowadząc sklep internetowy, musisz skupić się na większej ilości czynników niż sam produkt czy konkurencyjna cena. Współcześni klienci oczekują znacznie więcej – wartości pozamaterialnych, dzięki którym wracają do danego miejsca. W tej sytuacji kluczowa jest wiedza na temat optymalizacji i pozycjonowania strony w wynikach wyszukiwania. Czym jest SEO, SEM i PPC? Jakie mają znaczenie dla handlu elektronicznego? Dowiedz się, jakie elementy na stronie mogą poprawić Twoją widoczność w sieci.
E-commerce to każda transakcja elektroniczna dokonywana za pośrednictwem internetu. Dlatego w istocie jest to sprzedaż i zakup towarów lub usług w sieci. Zakupy online są najpopularniejszą formą e-commerce. W związku z tym dużo firm przenosi swoją ofertę do internetu.
Optymalizacja stron internetowych pod kątem SEO jest niezbędnym procesem, jeśli chcesz osiągnąć sukces sprzedażowy. SEO to działania polegające na dostosowywaniu swoich treści oraz całej witryny do określonych wytycznych tak, aby generować większy ruch. Pozycjonowanie e-commerce to właściwie ten sam proces, ale dostosowany do sklepu internetowego. SEO to ważny element działań marketingowych Twojej firmy. Dobra strategia pozycjonująca pozwoli Ci zająć wysokie miejsce w rankingu SERP. Dzięki temu użytkownicy będą w stanie szybko znaleźć Twoją witrynę.
Jeśli chcesz poprawić swoją pozycję w wynikach wyszukiwania, musisz zadbać o kilka kluczowych elementów na stronie.
SEO, czyli Search Engine Optimization, to proces, którego zadaniem jest zwiększenie widoczności oraz poprawa pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Pojawienie się na pierwszej stronie listy wyników wyszukiwań wymaga prowadzenia działań pochodzących z różnych obszarów – od technik informatycznych, po promocję wizerunku. SEO jest więc działaniem interdyscyplinarnym, które skupia się na bezpłatnych wynikach wyszukiwania w oparciu o wysoką jakość treści i techniczne aspekty związane ze strukturą strony.
SEM z kolei, czyli Search Engine Marketing, jest znacznie szerszym pojęciem i zawiera w sobie elementy SEO. W tym przypadku skupiamy się dodatkowo na płatnych wynikach wyszukiwania. Mowa tutaj o kampaniach PPC (Pay Per Click), linkach i artykułach sponsorowanych.
Pierwszy i najważniejszy krok to przejście procesu indeksowania. Bez niego żadna praktyka optymalizacji nie będzie działać – strona musi zaistnieć w sieci. Cały ten proces możesz śledzić za pomocą Google Search Console w zakładce „Błędy indeksowania”, gdzie otrzymasz kompleksowe informacje na temat wykorzystanych adresów URL. One będą niezbędne podczas planowania strategii optymalizacji.
Nie zapomnij o mapie witryny. Stanowi nieocenione wsparcie dla robotów indeksujących. Odnajdują one w pliku wszystkie błędy w kodowaniu, przekierowaniach oraz linkach. Roboty mogą zmarnować czas na przeszukiwanie stron, które nie są już dostępne, a dodatkowo są negatywnie oceniane przez użytkowników.
Koniecznie zadbaj o poszczególne fragmenty kodu HTML dostępne w sekcji nagłówka. Tagi są również brane pod uwagę podczas wspomnianego procesu indeksowania.
Podstawowe meta tagi to: tag tytułowy, opis meta, frazy kluczowe strony. Należy zoptymalizować ich długość, zawarte w nich słowa kluczowe oraz nazewnictwo. Pamiętaj, że mogą one również służyć do zastosowania call to action – jest to szczególnie przydatne sformułowanie w kontekście sklepów internetowych.
Teraz dochodzimy do momentu, kiedy nasze działania są już bezpośrednio widoczne dla naszych użytkowników. Adres URL jest tym, co jako pierwsze zapamiętują internauci. Dzięki adresom URL trafiamy w pożądane miejsce. Zadbaj więc o jak najbardziej przyjazny URL, który zawiera w swojej strukturze słowa kluczowe, nie posiada wielkich liter, znaków synkretycznych, cyfr, dat oraz spacji, nie jest też za długi. Im prościej, tym lepiej!
Znacznik ten pozwala na oznaczanie wielu rodzajów danych, również tych bardzo szczegółowych. Są to na przykład dane kontaktowe firmy, grafika z logo, dane pochodzące ze strony internetowej i jej zawartości czy ocena produktów, usług, artykułów. Pozwalają one na zaprezentowanie wizerunku sklepu. Mikrodane możesz zaimplementować poprzez JSON-LD, RDFa, tagi HTML.
Kolejny element to strategia link buildingu, która opiera się przede wszystkim na indeksowaniu treści na stronie. Linki wewnętrzne znajdują się w samej strukturze strony i pozwalają na jej lepszą nawigację. Linki zewnętrzne z kolei to wszystkie odnośniki z innych witryn, które prowadzą do naszej domeny. W tym celu najlepiej sięgnąć do katalogów stron, komentarzy na forach, blogów, guest postów czy komunikacji w social mediach. Im bardziej autorytatywne miejsce linków, tym lepiej spogląda na nas Google.
Skoro mowa o wewnętrznej strukturze strony – konieczna jest jej odpowiednia budowa. Musi być ona jak najbardziej intuicyjna dla klienta. Zadbaj więc o menu okruszkowe oraz strony kategorii z możliwością filtrowania wyników. Dzięki temu użytkownik z łatwością trafia w pożądane miejsce, a Ty jesteś w stanie prześledzić jego ścieżkę transakcyjną. Pamiętaj też o widocznych przyciskach, np. dodaj do koszyka, aby przyspieszyć cały proces usługowy.
Dopełnieniem strony głównej są karty produktowe. Stanowią one dopełnienie kategorii. Karta udostępnia jak najwięcej informacji o produkcie, więc powinna być jak najbardziej zachęcająca. Wspomaga ona również decyzję zakupową, ponieważ klient otrzymuje informacje o nazwie, cenie, metodach dostawy oraz płatności, a także o zastosowaniu danego produktu.
Elementem dopełniającym kartę są zdjęcia oraz materiały wideo. Powinny być one oryginalne i autorskie. Z jednej strony spełniają funkcje estetyczne, z drugiej zaś wspomagają pozycjonowanie w obrębie Grafiki Google. Zadbaj więc o wysoką jakość, możliwość oglądania produktów w 3D oraz funkcję lupy, która pozwala na przybliżanie i oddalanie.
Opinie użytkowników na temat produktów świadczą o wartości i autorytecie Twojej strony internetowej. Czytając pochlebne opinie, klient czuje, że ma do czynienia z renomowanym produktem. Dzięki umieszczeniu recenzji w swojej witrynie e-commerce możesz zwiększyć konwersje. Z pewnością pomoże to Twojemu SEO.
Musisz pamiętać, że słowa kluczowe są istotną częścią działań SEO. Odpowiednio dobrane frazy sprawiają, że Twoja strona WWW zyskuje wyższą pozycję w wynikach SERP. Obecnie istnieją 2 główne typy słów kluczowych, których możesz użyć: słowa kluczowe z długim ogonem i słowa kluczowe z krótkim ogonem.
Słowa kluczowe z krótkim ogonem obejmują 1–3 słów, natomiast te z długim ogonem zawierają więcej niż 3 słowa. W branży e-commerce najlepiej sprawdzą się frazy long tail. Przykładem może być tutaj fraza: „buty ze skóry na obcasie”. Jest to bardziej szczegółowe hasło niż zwykłe „buty”.
Słowa kluczowe z długim ogonem generują konwersję, natomiast słowa kluczowe z krótkim ogonem pomagają zwiększyć ruch na stronie. Dlatego powinieneś uwzględnić w swojej firmie oba typy słów kluczowych, zwracając szczególną uwagę na te z długim ogonem.
Musisz wiedzieć, czego szukają Twoi potencjalni odbiorcy. Skuteczna analiza słów kluczowych sprawi, że ludzie łatwiej znajdą Twoją witrynę e-commerce. Możesz do tego zadania użyć narzędzi do badania słów kluczowych, które są dostępne online.
Sposób, w jaki opisuje się produkty w sklepie internetowym, jest często pomijany. Jednak jest to bardzo skuteczna technika SEO, dzięki której wyróżnisz się na tle konkurencji. Jeżeli chcesz, aby Twoja treść była atrakcyjna i wyjątkowa dla klientów, to powinieneś umieścić w opisach odpowiednie słowa kluczowe, które płynnie się łączą, a przy tym działają cuda dla pozycjonowania.
Niestety zduplikowane treści są zmorą każdego właściciela strony WWW, dlatego ważne jest, aby rozwiązywać ten problem na bieżąco. Informacje na poszczególnych podstronach nie powinny się powielać. Aby zbadać treści w swojej witrynie, możesz użyć oprogramowania do sprawdzania plagiatu, które podpowie Ci, na co warto zwrócić uwagę.
To właśnie w sklepach internetowych najczęściej pojawiają się zduplikowane treści. Dzieje się tak, ponieważ treści zawierają te samy nazwy produktów i podobne opisy, które zapewnia producent i które umieszcza na swojej stronie konkurencja. Aby przeciwdziałać takiemu powielaniu treści, należy wprowadzić pewne urozmaicenie w opisach produktów. Czasami wystarczy po prostu sparafrazować niektóre z nich. Sprawdź dokładnie, czy dane informacje nie zawierają zduplikowanych treści, zanim wdrożysz je na swoją stronę.
Twoja grupa docelowa to osoby, do których kierujesz swój produkt lub usługę. Powinieneś dobrze ją poznać i scharakteryzować. W tym celu warto określić podstawowe dane, takie jak wiek czy płeć. Ogromne znaczenie mają również dochody oraz lokalizacja użytkowników. Dzięki temu będziesz wiedział, do kogo kierować swoje reklamy i poprawisz ich trafność, co pozwoli Ci osiągnąć sukces.
Dodanie obrazów o wysokiej jakości do witryny e-commerce sprawia, że strona wygląda ładniej i przyciąga zainteresowanie odbiorców. Trudno wyobrazić sobie sklep internetowy bez zdjęć każdego produktu. Jednak funkcja obrazów na stronie wykracza poza przywołane przez nas przykłady, ponieważ są one również ważnym elementem strategii SEO. Wyszukiwarki nie mogą odczytać obrazu w istniejącym typie pliku, dlatego musisz dołączyć do niego tekst alternatywny. Dzięki temu roboty Google będą mogły zidentyfikować, co przedstawia dana grafika.
Tekst alternatywny to krótki fragment tekstu używany do opisania zawartości obrazu. Powinien zawierać jasny i zwięzły tekst alternatywny oraz być skompresowany pod kątem odpowiednich rozmiarów plików względem szybkości ładowania. Większość klientów nie zostanie zbyt długo w witrynie, jeśli obrazy ładują się zbyt wolno lub cała strona zaczyna przez nie źle działać.
Algorytmy wyszukiwarek preferują strony internetowe, które łączą się z innymi za pośrednictwem linków. Dzięki witrynie e-commerce możesz tworzyć wiele wewnętrznych linków do stron z podobnymi lub uzupełniającymi się produktami oraz kierować użytkowników do innych artykułów, które zawierają więcej szczegółów na temat konkretnego produktu.
Pamiętaj, że obecnie media społecznościowe są idealnym sposobem na promocję marki w sieci. Możesz tutaj zadbać osobiście o swoich odbiorców i reagować na ich potrzeby. Wyszukiwarki cenią sobie strony, na których umieszczone są odnośniki do mediów społecznościowych firmy.
Szybkość ładowania strony internetowej ma duży wpływ na SEO. Jeżeli zauważysz spadek w wydajności witryny, to szybko zacznij działać, ponieważ może to przełożyć się na spadek pozycji witryny w rankingu.
Obecnie użytkownicy dokonują zakupów głównie online za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Niezależnie od tego, czy prowadzisz mniejszą, lokalną firmę, czy krajową markę, konieczne zoptymalizuj witrynę sklepu pod kątem urządzeń mobilnych. Jeżeli nie zainteresujesz się tym tematem, pozycja Twojej strony w wyszukiwarce może spaść.
Każdy użytkownik Internetu oczekuje prostej w obsłudze strony internetowej, zwłaszcza potencjalni klienci chcą czuć się komfortowo podczas finalizowania zakupów. Jeśli sprawisz, że ten proces przebiegnie sprawnie i bez zbędnych problemów, to zostaniesz nagrodzony lepszą pozycją w wynikach wyszukiwania.
Jeżeli zauważysz, że skończyły Ci się produkty dostępne na stronie, to pod żadnym pozorem nie usuwaj podstrony z tym asortymentem. Takie działanie nie pomoże Ci w pozycjonowaniu strony WWW. Osoby, które trafią na Twoją witrynę i zauważą pustą stronę, od razu ją opuszczą. Zamiast tego postaraj się zostawić wiadomość wyjaśniającą, że produkt jest tylko chwilowo niedostępny i zagwarantuj klientowi, że niedługo pojawi się na stronie. Jeżeli produkt został przez Ciebie wycofany, to umieść link do podobnych produktów w witrynie. Możesz również usunąć oryginalną stronę i zastosować przekierowanie 301, które przeniesie użytkowników bezpośrednio do odpowiedniej strony produktu.
Optymalizacja strony internetowej nie jest prostym zadaniem – wymaga wiele pracy. Jednak na szali jest sprzedaż oraz płynące z niej zyski. Nie możesz jednak zapominać, że każde działanie musi zostać zoptymalizowane pod kątem klienta. To on jest miarą Twoich działań, a jego zadowolenie kluczem do sukcesu. Przypomnij więc sobie własne doświadczenia transakcyjne i zastanów się, czego oczekiwałeś od sklepu internetowego, a następnie – co możesz dać swoim klientom?
Mamy nadzieję, że nasze wskazówki przydadzą Ci się podczas zarządzania stroną sklepu internetowego pod kątem SEO. Pamiętaj, że są to najważniejsze czynniki, które zbliżą Cię do osiągnięcia sukcesu.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię SEO dzięki nam! Czekamy na Ciebie!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.