Zapytaj o ofertę
Jakie są rodzaje linków?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jakie są rodzaje linków?

Jakie są rodzaje linków?

12 min. czytania

Pozycjonowanie stron to złożony proces, który – aby był naprawdę skuteczny – musi uwzględnić wiele różnorodnych czynników. Jednym z bardziej istotnych i trwałych jest tzw. link building, o którym dziś napiszemy nieco więcej. Z tego artykułu dowiesz się:

  • na czym polega link building,
  • jak linkowanie wpływa na SEO,
  • czym różnią się do siebie linki zewnętrzne i linki wewnętrzne (podział linków),
  • jakie mogą być rodzaje linków,
  • jakie atrybuty i parametry mogą posiadać,
  • oraz w jaki sposób zbudować dobry profil linkowy.

Link building polega na zdobywaniu linków dla Twojej witryny z zewnątrz oraz odpowiednim zamieszczaniu w obrębie strony linków wewnętrznych. Sam link to nic innego jak hiperłącze (np. w postaci tekstowej bądź graficznej), po kliknięciu którego użytkownik sieci jest przenoszony w jej inne miejsce.

W jaki sposób linkowanie wpływa na SEO?

Możesz zastanawiać się, dlaczego linki są tak ważne w procesie pozycjonowania. Wszystkie strony w Internecie są regularnie odwiedzane i analizowane przez boty Google. Są one w stanie nie tylko odczytywać treść witryn, ale także sprawdzać ich parametry techniczne. W efekcie, na podstawie naprawdę wielu czynników, boty klasyfikują stronę jako mniej lub bardziej wartościową, przypisując jej określoną pozycję w wynikach wyszukiwania.

Linki (zwłaszcza te zewnętrzne) odczytywane są przez algorytm jako rodzaj „rekomendacji” dla strony. Boty wyszukiwarki zakładają, że strona chętnie linkowana przez inne witryny czy użytkowników sieci, musi oferować coś pożądanego, np. ciekawe treści lub wyjątkowy produkt.

Podział linków – linki wewnętrzne i zewnętrzne

Wyróżniamy dwa podstawowe typy linków: linki wewnętrzne i zewnętrzne. Oba w pozytywny sposób wpływają na pozycjonowanie strony, jednak mocno się od siebie różnią.

Linki wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne należy do tzw. pozycjonowania on-site, a więc tego, na który wpływ mają działania w obrębie witryny. Oczywiście, w pozycjonowaniu on-site istotną rolę odgrywa przede wszystkim content marketing czy tempo działania strony, jednak warto pamiętać także o linkowaniu wewnętrznym.

Na czym polega linkowanie wewnętrzne?

Na umieszczaniu w witrynie odnośników do jej innych sekcji (np. podstron z konkretnymi produktami do kupienia). Mają one znaczenie z co najmniej dwóch względów. Po pierwsze, znacząco ułatwiają użytkownikom poruszanie się po stronie, tym samym wydłużając czas, który na niej spędzają. Po drugie, ułatwiają nawigację także robotom wyszukiwarki, dzięki czemu są w stanie lepiej „zrozumieć” stronę i odnaleźć się na niej.

Świetnym przykładem takiego linkowania wewnętrznego jest np. artykuł blogowy z podlinkowaniem produktu. Jeśli prowadzisz sklep online z produktami dla dzieci, na sklepowym blogu możesz zamieścić artykuł 10 najlepszych pomysłów na prezent dla 5-latka, linkując od razu opisywane produkty. Prawda, że proste?

Linki zewnętrzne

Z linkami zewnętrznymi zwykle jest nieco trudniej, niż z linkami wewnętrznymi – podcza gdy o te drugie możesz zadbać sam, te pierwsze musisz… zdobyć. Warto podkreślić jednak, że gra jest warta świeczki.

Na czym polega linkowanie zewnętrzne?

To jedna z taktyk pozycjonerskich, polegająca na pozyskaniu wielu wartościowych odnośników (czyli linków) do danej witryny. Dzięki nim rośnie autorytet strony, co wpływa pozytywnie nie tylko na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, ale także zwiększa ruch na stronie.

Nie bez powodu podkreślono słowo wartościowych. O ile do 2013 roku faktycznie liczyła się tylko ilość pozyskanych linków, o tyle – po aktualizacji o nazwie Pingwin – boty wyszukiwarki zwracają uwagę także na jakość witryn, z których pochodzą. Właśnie dlatego proces budowy profilu linkowego jest obecnie dość żmudny i wymaga długofalowych, konsekwentnych działań.

Rodzaj linków. Który jest ważniejszy?

W świecie SEO ilu pozycjonerów, tyle opinii. Z pewnością część ekspertów opowiedziałaby się za linkami zewnętrznymi, jako tymi, które znajdują się wyżej w hierarchii. Rzeczywiście, linki zewnętrzne są nadal dobrze oceniane przez algorytm, jednak zwyczajnie nie opłaca się zapominać o linkowaniu wewnętrznym – kosztuje nas ono najmniej i mamy na nie stuprocentowy wpływ, więc zignorowanie go można śmiało uznać za zmarnowanie okazji na wzmocnienie pozycjonowania strony i lepsze doświadczenia użytkownika.

Czym charakteryzują się złe linki zwrotne?

Pamiętaj, że nie wszystkie linki zwrotne są dobre dla Twojej witryny. Po aktualizacji Penguin z 2011 r. firma Google na stałe zmieniła sposób oceniania rankingu stron WWW na podstawie prowadzących do nich linków.

Google obecnie bardzo ostrożnie podchodzi do tego, jakie linki otrzymuje dana witryna. Jeśli należą one do spamu lub nie mają żadnego związku z tematem artykułu, to nie pomogą uzyskać wyższej pozycji w rankingu wyników wyszukiwania.

Wszystkie nienaturalne lub spamerskie linki zostają uznane za naruszające zasady Google i mogą negatywnie wpłynąć na pozycję witryny w rankingu.

Pamiętaj, że nie wszystkie linki zwrotne są sobie równe, wyszukiwarki uważają niektóre za bardziej wartościowe od innych.

Czym odznaczają się dobre linki zwrotne?

Dobre backlinki pochodzą z odpowiedniej, wysokiej jakości witryny. Musisz o tym pamiętać, ponieważ jeden link zwrotny z zaufanej strony jest cenniejszy niż tysiące linków zwrotnych z innych, małowartościowych.

Dobrej jakości linki zwrotne pochodzą ze stron, które dobrze pozycjonują się w wyszukiwarce, mają wysoki autorytet domeny oraz zawierają istotną treść. Najbardziej pożądane są również silne linki z atrybutami dofollow i dokładnego dopasowania, czyli zawierające słowa kluczowe. Jednak bardzo ważna jest właściwa konfiguracja linków, tj. ich ocena i jakość (pochodzenie z różnych domen o różnych atrybutach), posegregowanie ich według tematu oraz wzrostu ich znaczenia w czasie.

Jak pozyskiwać linki zewnętrzne?

Linki zewnętrzne można pozyskiwać na wiele sposobów. Najbardziej zalecaną praktyką jest naturalne budowanie profilu linkowego, tzn. takie, które opiera się przede wszystkim o content marketing. To proste: jeśli stworzysz wartościowe dla odbiorców treści, chętniej będą się nimi dzielić z innymi. Możesz np. zaproponować rozwiązanie problemu, który trapi Twoją grupę docelową lub zaserwować jej prosty trik nawiązujący do Twojej branży.

Warto odświeżyć także swoje kontakty biznesowe i nawiązać współpracę. Może stworzysz dla innego portalu artykuł ekspercki, który będzie linkował do Twojej witryny lub gościnny wpis na blogu cieszącym się sporym zainteresowaniem?

Dobrym sposobem na pozyskanie linków zewnętrznych jest także influencer marketing. Jeśli odpowiednio wybierzesz influencera, możesz odnotować naprawdę spory wzrost ruchu na stronie i lepszą sprzedaż Twoich produktów. Tu liczy się przede wszystkim pomysł i dobra znajomość swojej społeczności. Jeśli powierzysz taką kampanię niewłaściwej osobie, zamiast wzrostów możesz odnotować spadki.

Typy linków – podział linków ze względu na atrybuty

Czy każdy link zewnętrzny będzie wart tyle samo? Oczywiście, że nie.

Na „wagę” znaczenia linku ma wpływ przede wszystkim autorytet witryny, która do Ciebie linkuje. Im lepiej jest wypozycjonowana i im więcej jakościowych treści oferuje, tym lepiej również dla Twojej strony.

Drugim istotnym czynnikiem jest atrybut, jaki zostanie nadany linkowi przez administratora strony.

Czym jest atrybut?

To znacznik HTML, który określa relację między stroną linkującą i tą linkowaną. Atrybuty ułatwiają botom wyszukiwarki poruszanie się po stronie oraz podążanie za hiperłączami (lub rezygnację z ich śledzenia).

Najpopularniejsze atrybuty linków

Atrybut nofollow

To oznaczenie niejako zmniejsza moc linku, ponieważ daje botom wyszukiwarki komendę: nie podążaj za tym linkiem. Używane jest przez osoby, które linkują np. do badania czy raportu, na który się powołują, jednak nie chcą nadmiernie „pomagać” oznaczonej witrynie.

Atrybut dofollow

Najbardziej pożądany atrybut linku, ponieważ sugeruje botom, by podążać za hiperłączem i odwiedzić linkowaną witrynę. Jest on atrybutem domyślnym, dlatego – w przeciwieństwie do np. nofollow czy noindex – nie musisz go w żaden sposób oznaczać.

Mniej popularne atrybuty linków

Inne, mniej typowe i rzadziej używane atrybuty, z którymi jednak możesz się spotkać, to między innymi:

  • atrybut author – wskazuje, że linkujesz do innej strony autora danej treści,
  • atrybut help – prowadzi do stron, na których można uzyskać pomoc (np. help desk, kontakt do Biura Obsługi Klienta czy lista najczęściej zadawanych pytań, tzw. FAQ),
  • atrybut next – pokazuje botom, że linkowana strona powiązana jest ze stroną właśnie przeglądaną (np. dalszą częścią artykułu),
  • atrybut sponsored – prowadzi do treści płatnych, np. artykułu sponsorowanego lub współpracy barterowej,
  • atrybut UGC – jego nazwa pochodzi od skrótu User Generated Content, a więc treści tworzonych przez użytkowników. Takie oznaczenie nawiązuje do linkowania obecnego np. w komentarzach w mediach społecznościowych lub na forach.

Warto nadmienić, że dwa ostatnie atrybuty (tj. sponsored i UGC) są stosunkowo nowymi i pełnią podobną funkcję co unfollow, z tą różnicą, że dzięki nim wyszukiwarka uzyskuje dodatkowe cenne informacje na temat linkowanych stron.

Rodzaj linków: linki tekstowe i graficzne

Linki można podzielić również ze względu na to, jaką formę przybierają. Link może być bowiem zarówno samym tekstem, jak i „ukrywać” się w grafice, po kliknięciu której użytkownik sieci przenosi się na inną witrynę.

Linki tekstowe

To po prostu adres URL strony, który pojawia się w ramach treści w witrynie. Zwykle wyróżnia się od pozostałego tekstu np. kolorem, pogrubieniem lub podkreśleniem. Do linków tekstowych zaliczymy:

Linki graficzne

Są to linki zamieszczone w ramach obrazu, bardzo często wykorzystywane w przypadku linkowania wewnętrznego, np. w przyciskach typu Call to Action („Kup nasz kurs teraz i oszczędź 200 zł!”). Ułatwiają nawigację na stronie, a przy okazji potrafią urozmaicić ją estetycznie. W ich przypadku warto pamiętać jednak o uzupełnieniu tekstu alternatywnego obrazu – w sytuacji, gdy strona nie załaduje obrazu poprawnie, nadal przekaże on odpowiednie informacje zarówno użytkownikom, jak i botom wyszukiwarki.

Najczęściej spotykane rodzaje linków zwrotnych

  • Redakcyjne linki zwrotne

    Najważniejsze, aby były one szczegółowe i wiarygodne, ponieważ tylko wtedy inni chcą się z nimi łączyć. Jeśli chcesz otrzymać linki redakcyjne, musisz stworzyć użyteczną, bogatą w informacje treść. Dodatkowo postaraj się stworzyć oryginalną infografikę z własnymi wynikami badań. Jest to dość trudny do uzyskania rodzaj linków zwrotnych, ale najbardziej opłacalny.

  • Rozpowszechnianie linków przez odbiorców

    Każdy chce dzielić się oryginalną wiedzą na dany temat, dlatego inni robią to, aby pokazać innym, co mieli okazję znaleźć. To zatem opłacalny sposób na promocję witryny oraz budowanie linków zwrotnych.

  • Linki zwrotne w postaci komentarzy na stronie

    Zawsze, kiedy dodajesz komentarz do konkretnego wpisu na blogu lub innego forum społecznościowego, możesz dodać do niego odpowiednie łącze.

    Jeśli publikujesz trafne komentarze na swojej stronie internetowej w stosunku do wysokiej jakości treści, łatwo możesz je połączyć bez żadnych negatywnych skutków.

    Może i nie należą one do najlepszych działań generowania linków, ale z pewnością w małym stopniu możesz pomóc swojej firmie budować ruch organiczny.

  • Link zwrotny z komunikatu prasowego

    Najczęściej, kiedy Twoja firma jest warta publikacji i wiąże się z konkretnym tematem, możesz uzyskać linki zwrotne z prasy. W tym celu możesz skontaktować się z lokalną prasą i sprawdzić, czy Twoja witryna pasuje do ich wymagań.

  • Linki zwrotne do konkretnych podstron w witrynie

    Dodanie linków do podstron katalogu firmowego jest świetnym sposobem na zdobycie linków zwrotnych. Dzięki temu użytkownicy mogą bezpośrednio przechodzić do konkretnej sekcji w Twojej witrynie, bez zbędnego szukania.

  • Backlinki na portalach społecznościowych

    Pamiętaj, że zawsze, kiedy tworzysz nowy profil firmowy w mediach społecznościowych, Twoja witryna otrzymuje link zwrotny. Celem tych powiązań nie jest przekazywanie wiedzy, ale zdobycie zaufania wśród odbiorców.

Linkowanie to świetne narzędzie, ale tylko wtedy, gdy jest odpowiednio używane. Istnieje część działań, które – choć mogą przynieść krótkotrwały efekt – w ostatecznym rozrachunku przyniosą Twojej stronie więcej szkody niż pożytku. Mowa tu przede wszystkim o:

  • korzystaniu z tzw. SWL (System Wymiany Linków) – to rodzaj platformy, która umożliwia manipulowanie pozycją strony i jej rankingiem PageRank. W związku z tym, że tego typu witryny nie posiadają żadnej sensownej treści, profil linkowy budowany na ich podstawie jest zupełnie nienaturalny i może zostać wychwycony przez algorytm,
  • umieszczaniu w treści strony linków ukrytych – dzieje się tak np. wtedy, gdy link zlewa się z kolorem tła strony, w związku z czym użytkownik może zupełnie przypadkowo kliknąć link i przenieść się do innej witryny,
  • tekstach preclowych – czyli prostych tekstach, które nie przedstawiają żadnej merytorycznej wartości, a ich nadrzędnym celem jest użycie określonych słów kluczowych i tym samym podbicie pozycji strony w wynikach wyszukiwania,
  • keyword stuffingu – a więc sztucznym upychaniu fraz kluczowych w tekście do tego stopnia, że traci on logiczną postać.

Pamiętaj więc, że tylko naturalnie budowany profil linkowy ma sens w dłuższej perspektywie, dlatego postaw na tworzenie dobrego contentu i… spróbuj podbić nim świat!

Podsumowanie

Jak mogłeś zauważyć, linki zwrotne i treść są ważne dla wyszukiwarek w kontekście oceny rankingów. Pamiętaj, że jeden, porządny link zwrotny jest o wiele lepszy niż 1000 słabych. Nie generuj więc spamu i żyj zgodnie z zasadami Google.

Mamy nadzieję, że teraz już wiesz, jak generować dobre linki zwrotne na swojej stronie internetowej, a także, jaki mają one wpływ na SEO.

Potrzebujesz pomocy? Napisz do naszej agencji SEO z Poznania!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 9
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?
    Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?
    Czym jest wyszukiwanie głosowe? Jak wpływa na SEO? Czy voice search to przyszłość marketingu internetowego? Czytaj dalej i poznaj odpowiedzi na te pytania.
    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?
    Jak sprawdzić, kto jest właścicielem domeny?
    Chcesz kupić domenę i zastanawiasz się, czy ma ona już właściciela? Zobacz, jak możesz to sprawdzić.
    Keep it fresh – algorytm Świeżości Google. O co chodzi?
    Keep it fresh – algorytm Świeżości Google. O co chodzi?
    Google wykorzystuje 200 algorytmów. Trudno spełnić je wszystkie, ale jednym z ważniejszych jest świeżość. Dowiedz się, czym jest Algorytm Świeżości.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.