Google, oceniając jakość danej witryny, bierze pod uwagę nie tylko treść, którą publikujemy, ale także wszelkie linki zewnętrzne kierujące do naszej strony. W zależności od różnych sytuacji, aby uniknąć potencjalnych kar za stosowanie niedozwolonych technik SEO, przychodzą nam z pomocą atrybuty linków. Nie wszystkie linki są sobie równe, niektóre są bardziej wartościowe dla wyszukiwarek, inne mniej. Jest to niezwykle ważna wiedza w kontekście optymalizacji i pozycjonowania strony. Dowiedz się, jakie są rodzaje atrybutów i w jaki sposób z nich korzystać, aby zbudować silną pozycję w rankingu.
Jest to pewnego rodzaju cecha charakterystyczna, która wyróżnia dany podmiot na tle innych. W przypadku stron internetowych oraz strategii linkowania mowa o zmianach w kodzie witryny, które pozwalają na udostępnianie oraz indeksowanie treści. Są to informacje przeznaczone wyłącznie robotom wykorzystującym algorytmy, które wiążą się z ruchem na stronie.
W kontekście linków można wyróżnić:
Mają one za zadanie poprawić jakość wyników wyszukiwania oraz zapobiegać technikom spamerskim. W jakich sytuacjach z nich korzystać oraz jakie znaczenie mają one dla SEO?
Są to najbardziej wartościowe linki prowadzące do strony. Atrybut ten wysyła jasny komunikat robotom Google, że strona jest warta jej odwiedzenia. Poprawiają one pozycję witryny w rankingu, ponieważ, jeśli są powiązane z autorytatywnymi stronami, oddają Ci część swojej mocy, czyli „link juice”. Im więcej tego typu linków, tym lepsza ocena. Najlepszym sposobem zdobywania linków dofollow jest tworzenie wysokiej jakości, oryginalnego contentu, który będzie chętnie udostępniany.
Wskazówka: Odsyłacz nie musi zawierać atrybutu dofollow, ponieważ jest on ustalony domyślnie. Robot traktuje oba zapisy w ten sam sposób.
Inaczej link equality bądź moc SEO. Jest to określenie wartości, jaka jest przekazywana z jednej strony na drugą zarówno w przypadku linkowania zewnętrznego, jak i wewnętrznego. Moc jednak nie zawsze jest taka sama, należy więc brać pod uwagę autorytet domeny, moc profilu linków oraz ilość wszelkich odnośników.
Przekazywanie mocy wygląda w ten sposób, że jest ona dzielona pomiędzy wszystkie linki na danej stronie, np.: jeśli mamy cztery strony, to każda z nich dostaje po 25% link juice, łącznie dając 100%. W praktyce jednak Google nieraz zmienia te proporcje ze względu na:
Atrybut ten służy do informowania robotów wyszukiwarek, aby nie uwzględniały w swojej ocenie jakości strony oznaczonego linku. Należy pamiętać, że od 2020 roku, w wyniku aktualizacji, jest to jedynie sugestia.
Wydawać by się mogło, że ich stosowanie nie ma sensu, jednak w długoterminowej perspektywie budowania linków są one niezwykle przydatne, aby zachować złoty środek. Zaświadczają one o naturalności witryny. Wspomagają jej pozycjonowanie w komentarzach, na forach i blogach. Ten rodzaj atrybutu nie przekazuje link juice, jednak generuje ruch w witrynie.
Wskazówka: Link nofollow został stworzony z myślą o linkowaniu zewnętrznym, jednak warto z niego korzystać również w obrębie strony. Chodzi tutaj o wszelkie odsyłacze do podstron takich jak rejestracja, logowanie, polityka prywatności.
W tym przypadku oznaczamy wszystkie treści, które zostały pozyskane płatnymi metodami. Są to głównie artykuły sponsorowane i materiały reklamowe. W 2020 roku atrybut ten stał się czynnikiem rankingowym.
Pełna nazwa tego atrybutu to User Generated Content i określa on linki wygenerowane przez samych użytkowników. Na forach, w komentarzach, na blogach – są one wygenerowane bez naszego udziału. Wyszukiwarka traktuje je tak, jak w przypadku atrybutu sponsored, jako czynnik rankingowy.
Pamiętaj, że należy zachować różnorodność. Strona posiadająca wyłącznie linki typu dofollow wygląda nienaturalnie w oczach robotów, w skrajnych przypadkach może nawet na nią zostać nałożona kara. Warto więc skorzystać ze wszystkich możliwych atrybutów, aby mieć pozytywny wpływ na silne linki.
Jeśli chcesz sprawdzić rodzaj atrybutu linku, najłatwiej zajrzeć do źródła strony za pomocą skrótu CTRL+U. W namierzaniu linków nofollow przydatna jest również wtyczka od Google Chrome o nazwie „NoFollow”, która oznacza ten rodzaj atrybutu czerwonym kolorem.
Link building jest jedynie jedną ze strategii pozycjonowania strony, niemniej bardzo istotną i wymagającą uwagi. Najważniejsze jest jednak, aby każda strona prowadząca do Twojej witryny cechowała się wysoką jakością – tylko w ten sposób znajdziesz się na szczycie listy rankingowej. Kluczem do oceny satysfakcji jest user experience. Nie możesz jednak zapominać o algorytmach – współpracuj z nimi mądrze. Zachowaj zdrowy rozsądek!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.