Internet jest nieskończoną przestrzenią, która wciąż powiększa swój zasób danych. Rośnie liczba internautów oraz stron. Jak więc ułatwić odnajdywanie pożądanych treści odbiorcom? Z pomocą przychodzą wyszukiwarki internetowe, które wraz z całym zapleczem algorytmicznym pomagają nam trafić w potrzebne miejsce bez konieczności utraty czasu. Minęło zaledwie trzydzieści lat, odkąd powstała pierwsza wyszukiwarka – Archie (Alan Emtage, Peter J. Deutsch, Bill Heelan). Dziś nie jesteśmy w stanie się bez nich obyć.
Najważniejsze wydarzenia:
Jest to program (bądź strona internetowa), której zadaniem jest odnajdywanie umieszczonych w internecie informacji pod kątem zapytań użytkowników. Zapytania i hasła są formułowane i dobierane na podstawie słów kluczowych w danym języku. Dopasowanie treści do zapytania jest skonfigurowane za pomocą działań algorytmów. W Polsce w 2021 roku najpopularniejszą wyszukiwarką był (i jest nadal) Google, który generuje niemal 98% wyszukiwań z internetu.
Wyszukiwarki działają na podstawie zestawów mniejszych programów, które wykonują konkretne zadania:
Pająk, pełzacz, robot, bot – to wszystkie nazwy programu, którego zadaniem jest badanie struktury, zawartości i kodowania stron. Zbierają one niezbędne informacje, aby móc dopasować wyniki wyszukiwania do zapytań internautów. Mowa tutaj o dwóch rodzajach skanowania, czyli deep crawl (dogłębne, pełne badanie witryny) oraz fresh crawl (badanie stron często aktualizowanych).
W tym przypadku mowa o systemowej analizie plików HTML lub PDF. Roboty indeksujące zbierają informacje w oparciu o słowa kluczowe, multimedia oraz linki, a następnie dodają pozytywnie ocenioną stronę do zbioru adresów w wyszukiwarce. Dzięki temu procesowi witryna znajduje się w rankingu i każdy może skorzystać z jej zawartości.
Po przejściu powyższych procesów dokonywana jest klasyfikacja. W internecie jest ponad 1,9 miliarda stron – wyszukiwarka układa je zgodnie z oceną czynników rankingowych. Mowa tutaj o działaniach on-site (w obrębie samej strony) oraz off-site (poza nią). Celem każdej ze stron jest znalezienie się w pierwszej dziesiątce.
Są to zbiory czynności, które muszą zostać wykonane, aby uzyskać zamierzony efekt. W kontekście wyszukiwarek chodzi o wyświetlenie wartościowych stron użytkownikom. Tym, co klasyfikuje, szereguje, ocenia wartość, są właśnie algorytmy. W przypadku Google mowa o:
Najważniejsze, podstawowe elementy podczas oceny witryny to:
Mowa tu o słowach kluczowych wyrażających intencje odbiorców. Google oraz inne wyszukiwarki internetowe biorą w tym celu pod uwagę również zachowanie użytkownika na samej stronie. Chodzi o jak najwyższy poziom user experience (UX). Z tego powodu Google średnio co rok wprowadza aktualizacje, których celem jest lepsze dopasowanie wyników do intencji. Musisz więc znać swoją grupę docelowych odbiorców, aby móc sprostać ich wymaganiom.
Wyszukiwarki odpowiadają na pytania, pamiętając o historii Twojego wyszukiwania. Biorą pod uwagę również rodzaj urządzenia, z którego korzystasz (desktopowe bądź mobilne), obecną lokalizację (głównie w kontekście lokalnych wyszukiwań) oraz język.
Pod uwagę brana jest również struktura samej strony w ujęciu technicznym. Pamiętaj więc o optymalizacji nagłówków (od H1 do H6), linkowaniu wewnętrznym (menu okruszkowe, kategorie i podkategorie), przyjaznym adresie URL, meta danych, mapie witryny, certyfikacie bezpieczeństwa SSL, a także mobilności strony. Każdy plik, każda treść musi być więc jak najwyższej jakości. Można powiedzieć, że jest to książka, na którą składa się każda kropka, aż po okładkę.
Najważniejsza na stronie jest jej zawartość. Treść to nie tylko artykuły czy teksty, ale także wszelkie multimedia, takie jak obrazy, wideo, wykresy. Musi być ona przede wszystkim autorska, zatem im więcej zduplikowanych treści na stronie, tym niższa ocena. Pilnuj więc:
Backlinki są kolejnym elementem oceny dla robotów. Im więcej linków z innych stron prowadzi do witryny, tym lepszą zyskuje ona widoczność. Nie może to być jednak każdy link, tylko taki, który pochodzi z autorytatywnej i popularnej strony. Należy więc starać się pozyskiwać linki zewnętrzne za pomocą portali branżowych, blogów, wpisów gościnnych, mediów społecznościowych czy artykułów. Musisz dopasować witrynę do własnych treści, aby były one ze sobą skorelowane. Wówczas algorytm oceni stronę znacznie wyżej w rankingu.
Elementem oceny jest również wynik podstawowych wskaźników internetowych, Core Web Vitals. Od 2021 roku są one obok mobilności ważnym czynnikiem dla Google. Mowa tutaj o wydajności jej ładowania (LCP), czasie interakcji z użytkownikiem (FID) oraz stabilności wyświetlanych elementów (CLS). Wszystkie je można sprawdzić za pośrednictwem panelu administratora Google Analytics. Warto o nie dbać, zwłaszcza, iż badania pokazują, że jeśli strona ładuje się powyżej trzech sekund, użytkownik prawdopodobnie z niej zrezygnuje. Twoja witryna musi być więc szybka.
Jak widzisz, wyszukiwarki, niezależnie od rodzaju, stawiają sobie za cel informację. To ona jest wartością nadrzędną i to pod jej kątem oceniane są witryny. Najpierw poznaj swoich odbiorców, staraj się myśleć jak oni i dopasowuj treści do ich oczekiwań oraz intencji. Pamiętaj również o technicznych aspektach strony oraz współpracy z algorytmami. Bez ich wsparcia i przychylnej oceny nie będziesz mieć szansy na miejsce w TOP10. Zaplanuj więc długofalową strategię, a następnie sięgnij do technik SEO, które będą nieocenionym wsparciem Twoich działań.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.