Zapytaj o ofertę

Trailing slash – co to jest?

5 min czytania
Trailing slash – co to jest?
Kategoria Pozycjonowanie

Od czasu do czasu wśród webmasterów i właścicieli witryn toczą się dyskusje na bardzo niestandardowe tematy związane z pozycjonowaniem i optymalizacją zasobów. Jednym z nich jest ukośnik na końcu oraz jego wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Największym problemem, jaki może wygenerować tzw. trailing slash, jest duplikacja treści, którą algorytmy Google oceniają negatywnie. W skrajnych przypadkach może ona doprowadzić nawet do ukarania zasobu nałożeniem filtru, obniżeniem pozycji lub zbanowaniem. Sprawdźmy więc, czym dokładnie jest trailing slash i jak należy używać go poprawnie na końcu adresów URL.

Spis treści:

Co to jest trailing slash?

Trailing slash URL to ukośnik znajdujący się na końcu adresu strony internetowej: https://nazwawitryny.pl/podstrona/. Kiedyś obecność ukośnika wskazywała na katalog, a adresy URL bez niego oznaczały plik. Dziś jest to podział umowny, którego nie stosują także boty Google.

Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że taki drobiazg, jak trailing slash, nie może spowodować żadnych problemów, to w rzeczywistości jego użycie budzi wiele wątpliwości wśród webmasterów. Jakich?

Czy trailing slash ma jakiekolwiek znaczenie?

John Mueller, Senior Webmastera Trends Analyst w Google, uważa, że ukośnik na końcu adresu URL ma znaczenie, ale nie zawsze. W poście na Twitterze opisał on to zagadnienie na następującym przykładzie:

Wypowiedź Johna Muellera odnośnie ukośnika na końcu URL

Oznacza to, że trailing slash zaraz po nazwie domeny oraz hosta nie ma znaczenia, ale we wszystkich innych przypadkach obecność lub brak trailing slash wpływa na budowanie konkretnego adresu URL.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Trailing slash SEO

Chociaż końcowy ukośnik w adresie URL nie zawiera konkretnych informacji, nie można zignorować jego znaczenia w optymalizacji SEO.

Ta sama treść = Duplikat

Trailing slash należy wziąć pod uwagę głównie w przypadkach, gdy dostęp do stron internetowych można uzyskać za pomocą adresu URL z inną liczbą końcowych ukośników. Powoduje to duplikowanie treści (duplicate content), których według wytycznych Google należy unikać. Spójrzmy na przykład:

  • https://nazwawitryny.pl/podstrona/
    https://nazwawitryny.pl/podstrona

Nawet jeśli te dwie strony są identyczne pod względem zawartości, to przez boty wyszukiwarki są rozpatrywane jako dwie oddzielne witryny. To znaczy, że są indeksowane niezależnie od siebie.

Problem polega na tym, że w tej sytuacji zostaną oznaczone jako zduplikowane treści. Wyszukiwarki kładą nacisk na dostarczanie użytkownikom unikalnych i oryginalnych treści, więc duplikaty mogą poważnie zaszkodzić pozycji strony.

Wielokrotne indeksowanie może negatywnie wpłynąć na witrynę w jeszcze inny sposób. Jeśli indeksowanych jest kilka adresów URL dla tych samych treści, ruch przychodzący jest dzielony na różne miejsca docelowe w SERP. W związku z tym w indeksie wyszukiwarki może znajdować się kilka adresów URL, ale żaden z nich nie ma dobrej pozycji, ponieważ algorytm musi wybierać między nimi.

Inna treść = kanibalizacja

Bardziej skomplikowanym problemem jest sytuacja, gdy dwie strony, jedna z ukośnikiem na końcu, a druga bez niego, mają zupełnie inną treść. Dzieje się tak najczęściej w testach A/B lub z powodu niewłaściwego rozwoju zasobu.

Jak poradzić sobie z niewłaściwymi ukośnikami?

Ogólnie można usunąć trailing slash (lub dodać), korzystając z odpowiednich ustawień CMS, bądź umieszczając w pliku .htaccess serwera WWW następujący kod:

  • RewriteCond %{REQUEST_URI} ^(.*)//(.*)$
  • RewriteRule . %1/%2 [R=301,L]

W ten sposób pozostanie tylko jedna wersja adresu URL. Jest to jednak zaawansowany sposób rozwiązania problemu i jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy, lepiej pozostawić to specjaliście. Z duplikacją treści możesz uporać się także, korzystając z przekierowania 301 lub kanonizacji.

Przekierowanie 301

Permanent redirect 301 służy do ustawienia stałego przekierowania z nieistotnej lub niedziałającej strony witryny do innego adresu w jej obrębie. Właściwe użycie przekierowania pozwala na przenoszenie treści bez utraty indeksowania i dotychczasowej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Istnieje kilka sposobów ustawienia przekierowania 301:

  • za pomocą HTML i PHP;
  • za pośrednictwem panelu sterowania lub wtyczek odpowiedniego CMS;
  • za pomocą specjalnych skryptów (programów);
  • na poziomie dostawcy hostingu;
  • wprowadzając odpowiednie dane w plikach .htaccess dla serwera Apache.

Redirect pokazuje botom indeksującym, że ​​strona mająca adres URL, z którego zostało ustawione przekierowanie 301, będzie teraz na stałe zlokalizowana pod innym URL. Rozwiązuje to problem duplikacji treści.

Kanonizacja adresu URL

Kanoniczny adres URL (canonical) pozwala wskazać wyszukiwarce, który link jest preferowany do indeksowania. Użycie atrybutu rel = ”canonical”, podobnie jak redirect 301, pomoże Ci rozwiązać problem zduplikowanej treści spowodowanej przez trailing slash.

Używać trailing slash w URL czy nie?

Wniosek nasuwa się jeden: trailing slash nie ma specjalnego znaczenia i od Ciebie zależy, czy chcesz go używać na końcu adresu URL swojego zasobu, czy nie. Istotna jest konsekwencja w wyborze formy zapisu adresów URL. Jeśli stosujesz zamiennie wersję z ukośnikiem i bez, to w końcu możesz popełnić błąd, który doprowadzi do wspomnianych wyżej problemów z duplikacją lub kanibalizacją treści.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 4.9/5 | Liczba ocen: 17

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?
Jak zmienić link do strony? O czym należy pamiętać przy zmianach adresów URL?
Chciałbyś zmienić nazwę strony na krótszą? Dowiedz się, na co powinieneś zwrócić uwagę podczas tej zmiany, aby zachować osiągniętą pozycję w wyszukiwarce.
Czym jest Alexa Rank?
Czym jest Alexa Rank?
Ranking popularności witryny, jakim jest Alexa Rank, jest niezwykle przydatny przy działaniach związanych z SEO. Dzięki niemu można przeanalizować stronę pod kątem jej popularności względem konkurencji. Zobacz, jak korzystać z tego narzędzia.
Co to jest RLSA?
Co to jest RLSA?
Prowadzisz sklep internetowy i chcesz przypomnieć o nim swoim klientom? Kampania RLSA jest idealną propozycją, którą zdecydowanie warto wdrożyć. Dowiedz się więcej na ten temat.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę