Od czasu do czasu wśród webmasterów i właścicieli witryn toczą się dyskusje na bardzo niestandardowe tematy związane z pozycjonowaniem i optymalizacją zasobów. Jednym z nich jest ukośnik na końcu oraz jego wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Największym problemem, jaki może wygenerować tzw. trailing slash, jest duplikacja treści, którą algorytmy Google oceniają negatywnie. W skrajnych przypadkach może ona doprowadzić nawet do ukarania zasobu nałożeniem filtru, obniżeniem pozycji lub zbanowaniem. Sprawdźmy więc, czym dokładnie jest trailing slash i jak należy używać go poprawnie na końcu adresów URL.
Trailing slash URL to ukośnik znajdujący się na końcu adresu strony internetowej: https://nazwawitryny.pl/podstrona/. Kiedyś obecność ukośnika wskazywała na katalog, a adresy URL bez niego oznaczały plik. Dziś jest to podział umowny, którego nie stosują także boty Google.
Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że taki drobiazg, jak trailing slash, nie może spowodować żadnych problemów, to w rzeczywistości jego użycie budzi wiele wątpliwości wśród webmasterów. Jakich?
John Mueller, Senior Webmastera Trends Analyst w Google, uważa, że ukośnik na końcu adresu URL ma znaczenie, ale nie zawsze. W poście na Twitterze opisał on to zagadnienie na następującym przykładzie:
Oznacza to, że trailing slash zaraz po nazwie domeny oraz hosta nie ma znaczenia, ale we wszystkich innych przypadkach obecność lub brak trailing slash wpływa na budowanie konkretnego adresu URL.
Chociaż końcowy ukośnik w adresie URL nie zawiera konkretnych informacji, nie można zignorować jego znaczenia w optymalizacji SEO.
Trailing slash należy wziąć pod uwagę głównie w przypadkach, gdy dostęp do stron internetowych można uzyskać za pomocą adresu URL z inną liczbą końcowych ukośników. Powoduje to duplikowanie treści (duplicate content), których według wytycznych Google należy unikać. Spójrzmy na przykład:
Nawet jeśli te dwie strony są identyczne pod względem zawartości, to przez boty wyszukiwarki są rozpatrywane jako dwie oddzielne witryny. To znaczy, że są indeksowane niezależnie od siebie.
Problem polega na tym, że w tej sytuacji zostaną oznaczone jako zduplikowane treści. Wyszukiwarki kładą nacisk na dostarczanie użytkownikom unikalnych i oryginalnych treści, więc duplikaty mogą poważnie zaszkodzić pozycji strony.
Wielokrotne indeksowanie może negatywnie wpłynąć na witrynę w jeszcze inny sposób. Jeśli indeksowanych jest kilka adresów URL dla tych samych treści, ruch przychodzący jest dzielony na różne miejsca docelowe w SERP. W związku z tym w indeksie wyszukiwarki może znajdować się kilka adresów URL, ale żaden z nich nie ma dobrej pozycji, ponieważ algorytm musi wybierać między nimi.
Bardziej skomplikowanym problemem jest sytuacja, gdy dwie strony, jedna z ukośnikiem na końcu, a druga bez niego, mają zupełnie inną treść. Dzieje się tak najczęściej w testach A/B lub z powodu niewłaściwego rozwoju zasobu.
Ogólnie można usunąć trailing slash (lub dodać), korzystając z odpowiednich ustawień CMS, bądź umieszczając w pliku .htaccess serwera WWW następujący kod:
W ten sposób pozostanie tylko jedna wersja adresu URL. Jest to jednak zaawansowany sposób rozwiązania problemu i jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy, lepiej pozostawić to specjaliście. Z duplikacją treści możesz uporać się także, korzystając z przekierowania 301 lub kanonizacji.
Permanent redirect 301 służy do ustawienia stałego przekierowania z nieistotnej lub niedziałającej strony witryny do innego adresu w jej obrębie. Właściwe użycie przekierowania pozwala na przenoszenie treści bez utraty indeksowania i dotychczasowej pozycji w wynikach wyszukiwania.
Istnieje kilka sposobów ustawienia przekierowania 301:
Redirect pokazuje botom indeksującym, że strona mająca adres URL, z którego zostało ustawione przekierowanie 301, będzie teraz na stałe zlokalizowana pod innym URL. Rozwiązuje to problem duplikacji treści.
Kanoniczny adres URL (canonical) pozwala wskazać wyszukiwarce, który link jest preferowany do indeksowania. Użycie atrybutu rel = ”canonical”, podobnie jak redirect 301, pomoże Ci rozwiązać problem zduplikowanej treści spowodowanej przez trailing slash.
Wniosek nasuwa się jeden: trailing slash nie ma specjalnego znaczenia i od Ciebie zależy, czy chcesz go używać na końcu adresu URL swojego zasobu, czy nie. Istotna jest konsekwencja w wyborze formy zapisu adresów URL. Jeśli stosujesz zamiennie wersję z ukośnikiem i bez, to w końcu możesz popełnić błąd, który doprowadzi do wspomnianych wyżej problemów z duplikacją lub kanibalizacją treści.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.