Zapytaj o ofertę
Trailing slash – co to jest?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Trailing slash – co to jest?

Trailing slash – co to jest?

5 min. czytania

Od czasu do czasu wśród webmasterów i właścicieli witryn toczą się dyskusje na bardzo niestandardowe tematy związane z pozycjonowaniem i optymalizacją zasobów. Jednym z nich jest ukośnik na końcu oraz jego wpływ na pozycję witryny w wyszukiwarce. Największym problemem, jaki może wygenerować tzw. trailing slash, jest duplikacja treści, którą algorytmy Google oceniają negatywnie. W skrajnych przypadkach może ona doprowadzić nawet do ukarania zasobu nałożeniem filtru, obniżeniem pozycji lub zbanowaniem. Sprawdźmy więc, czym dokładnie jest trailing slash i jak należy używać go poprawnie na końcu adresów URL.

Co to jest trailing slash?

Trailing slash URL to ukośnik znajdujący się na końcu adresu strony internetowej: https://nazwawitryny.pl/podstrona/. Kiedyś obecność ukośnika wskazywała na katalog, a adresy URL bez niego oznaczały plik. Dziś jest to podział umowny, którego nie stosują także boty Google.

Chociaż na pierwszy rzut oka wydaje się, że taki drobiazg, jak trailing slash, nie może spowodować żadnych problemów, to w rzeczywistości jego użycie budzi wiele wątpliwości wśród webmasterów. Jakich?

Czy trailing slash ma jakiekolwiek znaczenie?

John Mueller, Senior Webmastera Trends Analyst w Google, uważa, że ukośnik na końcu adresu URL ma znaczenie, ale nie zawsze. W poście na Twitterze opisał on to zagadnienie na następującym przykładzie:

Wypowiedź Johna Muellera odnośnie ukośnika na końcu URL

Oznacza to, że trailing slash zaraz po nazwie domeny oraz hosta nie ma znaczenia, ale we wszystkich innych przypadkach obecność lub brak trailing slash wpływa na budowanie konkretnego adresu URL.

Trailing slash SEO

Chociaż końcowy ukośnik w adresie URL nie zawiera konkretnych informacji, nie można zignorować jego znaczenia w optymalizacji SEO.

Ta sama treść = Duplikat

Trailing slash należy wziąć pod uwagę głównie w przypadkach, gdy dostęp do stron internetowych można uzyskać za pomocą adresu URL z inną liczbą końcowych ukośników. Powoduje to duplikowanie treści (duplicate content), których według wytycznych Google należy unikać. Spójrzmy na przykład:

  • https://nazwawitryny.pl/podstrona/
    https://nazwawitryny.pl/podstrona

Nawet jeśli te dwie strony są identyczne pod względem zawartości, to przez boty wyszukiwarki są rozpatrywane jako dwie oddzielne witryny. To znaczy, że są indeksowane niezależnie od siebie.

Problem polega na tym, że w tej sytuacji zostaną oznaczone jako zduplikowane treści. Wyszukiwarki kładą nacisk na dostarczanie użytkownikom unikalnych i oryginalnych treści, więc duplikaty mogą poważnie zaszkodzić pozycji strony.

Wielokrotne indeksowanie może negatywnie wpłynąć na witrynę w jeszcze inny sposób. Jeśli indeksowanych jest kilka adresów URL dla tych samych treści, ruch przychodzący jest dzielony na różne miejsca docelowe w SERP. W związku z tym w indeksie wyszukiwarki może znajdować się kilka adresów URL, ale żaden z nich nie ma dobrej pozycji, ponieważ algorytm musi wybierać między nimi.

Inna treść = kanibalizacja

Bardziej skomplikowanym problemem jest sytuacja, gdy dwie strony, jedna z ukośnikiem na końcu, a druga bez niego, mają zupełnie inną treść. Dzieje się tak najczęściej w testach A/B lub z powodu niewłaściwego rozwoju zasobu.

Jak poradzić sobie z niewłaściwymi ukośnikami?

Ogólnie można usunąć trailing slash (lub dodać), korzystając z odpowiednich ustawień CMS, bądź umieszczając w pliku .htaccess serwera WWW następujący kod:

  • RewriteCond %{REQUEST_URI} ^(.*)//(.*)$
  • RewriteRule . %1/%2 [R=301,L]

W ten sposób pozostanie tylko jedna wersja adresu URL. Jest to jednak zaawansowany sposób rozwiązania problemu i jeśli nie masz odpowiedniej wiedzy, lepiej pozostawić to specjaliście. Z duplikacją treści możesz uporać się także, korzystając z przekierowania 301 lub kanonizacji.

Przekierowanie 301

Permanent redirect 301 służy do ustawienia stałego przekierowania z nieistotnej lub niedziałającej strony witryny do innego adresu w jej obrębie. Właściwe użycie przekierowania pozwala na przenoszenie treści bez utraty indeksowania i dotychczasowej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Istnieje kilka sposobów ustawienia przekierowania 301:

  • za pomocą HTML i PHP;
  • za pośrednictwem panelu sterowania lub wtyczek odpowiedniego CMS;
  • za pomocą specjalnych skryptów (programów);
  • na poziomie dostawcy hostingu;
  • wprowadzając odpowiednie dane w plikach .htaccess dla serwera Apache.

Redirect pokazuje botom indeksującym, że ​​strona mająca adres URL, z którego zostało ustawione przekierowanie 301, będzie teraz na stałe zlokalizowana pod innym URL. Rozwiązuje to problem duplikacji treści.

Kanonizacja adresu URL

Kanoniczny adres URL (canonical) pozwala wskazać wyszukiwarce, który link jest preferowany do indeksowania. Użycie atrybutu rel = ”canonical”, podobnie jak redirect 301, pomoże Ci rozwiązać problem zduplikowanej treści spowodowanej przez trailing slash.

Używać trailing slash w URL czy nie?

Wniosek nasuwa się jeden: trailing slash nie ma specjalnego znaczenia i od Ciebie zależy, czy chcesz go używać na końcu adresu URL swojego zasobu, czy nie. Istotna jest konsekwencja w wyborze formy zapisu adresów URL. Jeśli stosujesz zamiennie wersję z ukośnikiem i bez, to w końcu możesz popełnić błąd, który doprowadzi do wspomnianych wyżej problemów z duplikacją lub kanibalizacją treści.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 4.9/5 . Liczba ocen: 17
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Nie rezygnuj z SEO. Zobacz, co możesz stracić!
    Nie rezygnuj z SEO. Zobacz, co możesz stracić!
    SEO jest trudne, wymagające i czasochłonne. Nie oznacza to jednak, że powinieneś rezygnować z pozycjonowania. W tym artykule dowiesz się, dlaczego!
    Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej
    Sposoby na weryfikację historii domeny internetowej
    Planujesz zakupić używaną wcześniej domenę? Nie zapomnij sprawdzić jej historii, ponieważ ma ona wpływ na SEO i Twoją reputację. Jak to zrobić? Wyjaśniamy!
    Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
    Na czym polega analiza konkurencji w SEO?
    Firmy sprzedające produkty bądź świadczące podobne usługi są względem siebie konkurencyjne. Poznanie praktyk rywali to ważny krok w dalszej pracy nad SEO.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.