Jeśli jesteś właścicielem strony WWW lub sklepu internetowego i nie wiesz, czy Twoja witryna jest dopasowana do wymagań wyszukiwarki Google, to audyt SEO jest rozwiązaniem dla Ciebie. Każdemu, kto prowadzi lub reklamuje swój biznes w sieci, zależy na tym, aby strona była widoczna dla internautów i wyświetlała się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Aby to osiągnąć, konieczne jest zweryfikowanie witryny pod wieloma różnymi względami, a następnie na tej podstawie opracowanie planu pozycjonowania.
Częstym zjawiskiem jest brak odpowiedniej optymalizacji lub zaniedbanie aspektów, które mają wpływ na pozycję strony internetowej czy sklepu w wynikach wyszukiwania. Niestety osoba niedoświadczona nie będzie w stanie określić, które obszary i konkretne elementy wymagają zmiany. Aby szczegółowo ocenić i przeanalizować stan strony oraz wszystkich parametrów, które mają realny wpływ na miejsce w rankingu, warto przeprowadzić darmowy audyt SEO.
Audyt SEO (Search Engine Optimization) to szczegółowa analiza strony WWW lub sklepu internetowego. Jej celem jest wykrycie i nazwanie wszystkich błędów, które mogą negatywnie wpływać na pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
Podczas analizy sprawdzane są wszelkie obszary, które mają nie tylko bezpośredni, ale też pośredni wpływ na SEO (Search Engine Optimization). Dotyczy to aspektów zarówno on-site (wykonywanych w obrębie strony np. zawartych w linkowaniu wewnętrznym), jak i aspektów off-site (wykonywanych poza obrębem strony). Po przeprowadzeniu badań, analiz i testów sporządzany jest raport, który przedstawia wyniki. Opisuje on stan witryny internetowej (błędy), a także jej mocne i słabe strony. Każdego właściciela witryny najbardziej interesuje właśnie ten dokument. Audyt strony i uzyskany dzięki niemu raport to podstawa do wprowadzania zmian i planowania nowych strategii.
Źródło: Oleksandr Pidvalnyi / pexels.com
Audyt SEO to bardzo ważne narzędzie, które ułatwia pozycjonowanie stron i umożliwia kompleksową optymalizację witryny. Aby jednak był on rzeczywiście przydatny, musi koncentrować się na istotnych obszarach. Analiza wyników i wykrycie ewentualnych błędów to najlepszy sposób na zwiększenie wydajności strony internetowej, dlatego warto skupić się na kilku kluczowych elementach. Oto czynniki, które powinien obejmować skuteczny audyt SEO:
Opracowanie każdej strategii SEO powinno być poprzedzone przeprowadzeniem dokładnej analizy witryny i jej wydajności. Wykrycie ewentualnych błędów i zidentyfikowanie obszarów wymagających szczególnej uwagi, nierzadko wiąże się jednak z dość wysokimi kosztami. Na szczęście wiele firm oferuje darmowy audyt SEO, dzięki któremu pozycjonowanie stron przynosi o wiele lepsze efekty.
Ważną cechą darmowego audytu jest brak konieczności wglądu w kod źródłowy witryny. Do przeprowadzenia analizy wystarczy jedynie adres URL konkretnej strony. Przy użyciu specjalistycznych narzędzi analitycznych, takich jak Google Search Console, bada się wszelkie elementy widoczne dla każdego użytkownika. Darmowy audyt SEO może być więc wykonany nie tylko przez zespół specjalistów, ale też przez właściciela danej strony.
Cenną zaletą darmowego audytu jest też to, że do jego przeprowadzenia nie potrzeba specjalistycznej wiedzy i umiejętności, a wykonanie podstawowych badań nie zajmuje zbyt wiele czasu. Darmowy audyt SEO jest więc doskonałym sposobem na wstępne oszacowanie wydajności witryny przed podjęciem kroków związanych z usługą pozycjonowania.
Najważniejsze korzyści, jakie daje przeprowadzenie kompleksowy darmowy audyt SEO, to:
Weryfikowanie poprawności strony względem pozycjonowania to zawsze dobry pomysł i każdy, kto myśli pod kątem widoczności w sieci, powinien robić to regularnie. Jednak w niektórych przypadkach absolutną koniecznością jest sprawdzenie działań SEO. Zaawansowany darmowy audyt SEO należy przeprowadzić przede wszystkim wtedy, gdy nastąpi znaczny spadek widoczności strony w wynikach organicznych lub spadek konwersji. Taki stan rzeczy oznacza, że dotychczasowe działania niestety nie przynoszą już efektów. Aby sprawdzić, co jest przyczyną tej niekorzystnej sytuacji, konieczne jest sprawdzenie wszystkich obszarów, które mają wpływ na widoczność w sieci.
Kolejną sytuacją, kiedy przeprowadzenie audytu SEO jest podstawą do osiągnięcia sukcesu, jest pierwsze pozycjonowanie witryny. Jeśli na stronie WWW lub w sklepie internetowym nigdy wcześniej nie były wprowadzane działania pod kątem SEO, to jest to doskonały czas, aby przeprowadzić analizę i zweryfikować, jaka strategia będzie najlepsza dla danej witryny oraz czego należy się pozbyć. W tym przypadku darmowy audyt SEO (lub też płatny) będzie dobrym rozwiązaniem zarówno przed wprowadzeniem działań, jak i po ich ukończeniu. Wykonanie audytu SEO przed rozpoczęciem pozycjonowania pozwoli dobrać odpowiednią strategię, natomiast weryfikacja strony po pierwszych czynnościach SEO to test, czy wprowadzone działania i obrana strategia są odpowiednie, czy należy coś zmienić.
W przypadku procesu, jakim jest audyt strony WWW lub sklepów internetowych, cena i czas trwania zależą od wielu czynników, dlatego nie można podać konkretnych parametrów. Liczy się przede wszystkim to, czy specjaliści będą analizowali stronę internetową czy sklep online. W tym pierwszym przypadku cały proces może trwać kilka godzin lub kilka dni (w zależności od tego, jak bardzo rozbudowana jest strona). Natomiast w przypadku sklepu internetowego mogą to być nawet dwa tygodnie. Z tego też względu koszty usługi będą się różniły. Sprawdzenie tysiąca podstron w sklepie internetowym będzie wymagało więcej wysiłku oraz większego nakładu pracy, dlatego usługa będzie droższa. Wiele zależy też od tego, czy jest to darmowy audyt strony, czy też płatny. Niektóre agencje wykonują kompleksowe analizy w ramach usługi pozycjonowania. W takim przypadku jest on już wliczony w koszty.
Źródło: George Morina / pexels.com
Jeśli zastanawiasz się, czy wykonać audyt SEO i jakie będą tego koszty, musisz nastawić się na kilkaset złotych lub kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Kompleksowy będzie oczywiście droższy. Natomiast jeśli właściciel witryny decyduje się na sprawdzenie tylko kilku konkretnych obszarów, cena będzie niższa. Warto też wiedzieć, że istnieje taka opcja, jak bezpłatny audyt, jednak nie każda firma jest w stanie go zaoferować.
Sklepy internetowe są znacznie bardziej rozbudowane niż standardowe witryny. Nic więc dziwnego, że ich audyty SEO są dość skomplikowane. Na co zatem zwrócić uwagę podczas badania witryn e-commerce? Aby kompleksowo zoptymalizować skuteczność sklepu, warto przyjrzeć się opisom poszczególnych produktów. Występowanie zduplikowanych treści to podstawowy błąd, który audyt SEO powinien wykryć. Analiza powinna również obejmować jakość poszczególnych grafik, liczbę słów kluczowych, a także niezwykle ważną mobilną wersję sklepu. Trzeba bowiem zaznaczyć, że współcześni użytkownicy preferują dokonywanie zakupów z poziomu swoich smartfonów. Analiza witryny e-commerce powinna się więc koncentrować na dostosowaniu funkcjonalności sklepu do małych ekranów urządzeń mobilnych.
Jednym z najważniejszych elementów sklepów internetowych, mających bezpośredni wpływ na współczynnik konwersji, jest bezpieczeństwo witryny. Klienci, chcąc chronić swoje dane osobowe, zwracają szczególną uwagę na wszelkie zabezpieczenia strony. Analiza witryny powinna więc maksymalnie skupiać się na tym aspekcie.
Podczas gdy darmowy audyt SEO skupia się na elementach dostępnych każdemu użytkownikowi, płatna analiza obejmuje znacznie więcej obszarów witryny. Odpłatny przegląd strony zwraca bowiem uwagę na wszystkie czynniki wpływające na pozycjonowanie w Google. Mowa tu na przykład o kodzie strony czy innych czynnikach niewidocznych dla odbiorców. Płatne audyty stron są więc doskonałym sposobem na kompleksową optymalizację strategii SEO. Niemniej jednak, w przypadku ograniczonego budżetu, warto skorzystać z ich bezpłatnego odpowiednika, gdyż wykrycie nawet najdrobniejszych błędów, może okazać się kluczem do sukcesu każdej marki.
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.
Dziękujemy za kontakt.
Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!
Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.