Bany i filtry na stronie – jak żyć w zgodzie z Google?

Bany i filtry na stronie – jak żyć w zgodzie z Google?

cottonbro/pexels.com

Jeśli myślisz, że możesz przechytrzyć Wujka Google, jesteś w błędzie. Google jako prywatna firma prowadzi własną politykę względem zaindeksowanych stron, co ma zapewnić im jak najwyższą jakość oraz zgodność z intencją wyszukiwania użytkowników sieci. Graj więc fair play, a dzięki temu Twoja strona będzie mogła cieszyć się wysoką pozycją oraz autorytetem. Niekiedy jednak nieświadomie sięgamy do technik i narzędzi, które mogą nam zaszkodzić. Dziś zdobędziesz wiedzę na temat kar Google. Dowiesz się, jakie środki stosować, aby z nich wyjść lub ich uniknąć.

Dlaczego Google nakłada kary na strony?

Jeśli właściciel strony nie stosuje się do wytycznych i sięga do nieuczciwych technik, Google nakłada karę, aby utrzymać wysoką jakość swojej wyszukiwarki. Najważniejszy jest użytkownik, jego zadowolenie oraz bezpieczeństwo. Pozycjonerzy muszą więc mieć się na baczności i nauczyć się działać zgodnie z zasadami. Pomocą w ocenianiu niepożądanych praktyk są Algorytm Panda i Pingwin – dzięki nim niska jakość treści oraz spam zostają wyłapane w mgnieniu oka.


Źródło: cottonbro/pexels.com

Rodzaje kar

Bany

Najpoważniejsza kara, która – co warto wiedzieć – jest przyznawana stosunkowo rzadko w bardzo ekstremalnych sytuacjach. Ban może trwać od kilku miesięcy, do nawet kilku lat, a co gorsza, może też skutkować usunięciem strony z wyszukiwarki. Za co nakładane są tak wysokie kary?

  • Ukryty tekst
  • Ukryte linki
  • Doorway Page
  • Niewłaściwe przekierowania
  • Cloaking
  • Strony służące wyłudzaniu pieniędzy
  • Black Hat SEO

Uwaga: Ban nakładany jest wyłącznie za zawartość domeny, nie za linki przychodzące niezależnie od webmastera.

Filtry

To kary czasowe nakładane przez Google. Ich nałożenie może sprawić, że dana pozycja spadnie nawet o 70 kolejnych. Są one najczęstsze – miesięcznie Google nanosi ich ponad 400 tysięcy, ale są łatwiejsze do naprawienia. Za co można dostać więc filtr?

  • Nienaturalne linki
  • Niewłaściwy, nadużywający słów anchor text
  • Spam

Inne kary

Sandbox

Największe zagrożenie dla pozycjonerów, zajmujące się anchor textem. Filtr ten polega na czasowym filtrowaniu strony pod konkretną frazę. Jeśli jest ona nadużywana, kara przyznawana jest na czas od 3, do 12 miesięcy.

Paragraf 31

Najmłodszy filtr wprowadzony przez Google. Wiąże się z nadmierną optymalizacją strony, która zahacza już o spam. Chodzi tutaj o wykorzystanie niepożądanych linków wyłącznie z bazy katalogów.

Aging Delay

Filtr dotyczący przede wszystkim nowych witryn, które początkowo mają bardzo wysoki wskaźnik PageRank, po czym drastycznie spadają, prowadząc do zniknięcia z wyszukiwania. W tym przypadku należy mieć na uwadze nieproporcjonalną ilość linków prowadzących do strony. Kara trwa od 7, do 8 miesięcy.

Duplicate Content

Filtr przeciwdziałający powielonej treści. Mechanizm operuje na bazie pytań i filtruje strony między sobą. W tym przypadku dobrze wykorzystać narzędzia SEO, aby sprawdzić, czy treść się nie dubluje (np. za pomocą Copy Scape).

Typy nakładania kar

Algorytmiczna

Zostaje nałożona automatycznie przez algorytm wyszukiwarki Google. Nie zostajemy o tym poinformowani, witryna zwyczajnie zostaje zawieszona.

Ręczna

Kara zostaje nałożona przez pracownika Google, jeśli zauważy stosowanie niedozwolonych technik w związku z prowadzeniem strony. Właściciel strony zostanie poinformowany o tej karze, a ponadto w niektórych przypadkach może liczyć na pakiet wskazówek, co naprawić, aby ją cofnąć.

Uwaga: W zależności od rodzaju kary uzyskuje się spadek w rankingu wyszukiwarki wynoszący między 10-50%, a w szczególnych przypadkach wysokich nadużyć nawet większy.

Czerwone flagi – skąd wiem, że moja strona została ukarana?

Jeśli Twojej strony nie można wyszukać w Google, jest to pierwszy sygnał, że coś może wisieć w powietrzu. Najpierw w Google Search Console sprawdź, czy strona została zaindeksowana poprawnie, a następnie zobacz, czy nie korzystasz z atrybutów nofollow bądź noindex. Jeśli nie widzisz żadnych nieprawidłowości, cóż – pewnie zostałeś ukarany.

Najczęstsze powody nakładania kar

Oto najczęstsze przypadki, w których Google nakłada kary na webmasterów:

  • kara za nienaturalne linki zwrotne prowadzące na stronę,
  • kara za sprzedaż linków,
  • atak hakerski,
  • wysoki współczynnik odrzuceń,
  • nadużywane meta dane,
  • kara za niewłaściwie zoptymalizowaną treść na stronie:
    1. ukrywanie treści za pomocą zbyt małej czcionki,
    2. ukrywanie treści w tle bądź za ilustracją,
    3. zdublowana treść (autoplagiat),
    4. masowy spam (treści niskiej jakości).

Jak naprawić stronę, aby zdjąć z niej karę?

Aby pozbyć się bana:

  • w pierwszej kolejności należy usunąć wszystkie elementy budzące wątpliwości (pomoże w tym formularz „request for re-inclusion” w narzędziu Google SiteMaps),
  • zadbaj o klarowną nawigację na stronie i przyjazny interfejs,
  • zadbaj o linkowanie wewnętrzne za pomocą menu okruszkowego (breadcrumbs),
  • popraw linkowanie zewnętrzne – wybieraj tylko sprawdzone miejsce o wysokim autorytecie i zaufaniu,
  • usuń błędne linki,
  • przede wszystkim nie spamuj,
  • twórz oryginalne treści i autorskie materiały,
  • nie upychaj słów kluczowych,
  • zadbaj o przyjazność dla urządzeń mobilnych.

Uwaga: Zawsze możesz skontaktować się z Google: poproś o przegląd nałożonej kary, opisz problemy i skomentuj wyniki.

Wnioski

SEO rozwija się coraz prężniej, a konkurencja rośnie. Nie daj się jednak zwieść, wybierając drogę na skróty – to nigdy nie popłaca. Jeśli będziesz żyć w zgodzie z zaleceniami Google, zostaniesz nagrodzony. Gra jest więc warta świeczki. Podążaj strategią White Hat SEO.

Zobacz również
Grupa iCEA
Grupa iCEA
Kategoria: Pozycjonowanie
Ostatnie wpisy

    Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
    Umów się na bezpłatną konsultację SEO i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.
    Oceń tekst
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

    Jak skutecznie pozycjonować stronę usługową?

    Jak skutecznie pozycjonować stronę usługową?

    Prowadzisz firmę usługową lub jesteś fachowcem w swojej dziedzinie? Przeczytaj i sprawdź, w jaki sposób zaprezentować swój biznes w sieci!
    Jak stworzyć wysokiej jakości zawartość strony internetowej?

    Jak stworzyć wysokiej jakości zawartość strony internetowej?

    Prowadzisz stronę internetową? Chcesz przyciągnąć nowych odbiorców? Wysokiej jakości treść jest tym, czego właśnie potrzebujesz. Wszystkiego dowiesz się w naszym artykule!
    Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce Google?

    Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w wyszukiwarce Google?

    Wszyscy właściciele blogów, sklepów internetowych i firm chcą, aby to ich witryna znajdowała się w czołówce wyników Google. Aby strona była lepiej oceniana przez algorytmy wyszukiwarki, warto poznać najistotniejsze kwestie wpływające na jej pozycję.
    DARMOWY AUDYT SEO

      Rozpocznij

      od bezpłatnej
      konsultacji SEO

      Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

      • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
      • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
      • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
      • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

      Dziękujemy za kontakt.

      Pozycjonujemy biznesy od 2007 roku. Pozwól, że zrobimy to za Ciebie!

      Wrócimy z odpowiedzią w ciągu 72 godzin. Sprawdź swoją skrzynkę e-mailową, aby uzyskać więcej informacji.