Zapytaj o ofertę
Badania jakościowe UX

Badania jakościowe UX

5 min. czytania

Aby przyciągnąć nowych klientów, trzeba się nieco natrudzić. Jako że jedną z najskuteczniejszych metod marketingowych jest obecnie działalność internetowa, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się właśnie na nią. Gwarancją sukcesu okazuje się wówczas przyjazna użytkownikom strona internetowa, której poprawną optymalizację gwarantuje dokładna analiza rynku docelowego. Świetną metodą gromadzenia danych o użytkownikach są badania jakościowe UX. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Dlaczego doświadczenia użytkownika są tak ważne?

UX (User Experience) to zestaw doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania ze strony internetowej, aplikacji czy witryny e-commerce. Dbałość o wrażenia odbiorców jest bardzo ważna, gdyż bezpośrednio przekłada się na konwersję i wyniki sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy coraz częściej opierają swoje działania marketingowe na dostosowaniu produktów cyfrowych do potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców.

Warto też wspomnieć, że strony internetowe zaopatrzone w elementy przyjazne internautom oraz udostępniające im szereg przydatnych funkcji cieszą się znacznie większym zainteresowaniem niż witryny bez tego typu rozwiązań. Co więcej, dobry interfejs gwarantuje wzrost zaufania do marki i jej oferty, co skutkuje dynamicznie rosnącą sprzedażą.

Optymalizując strony internetowe, wielu przedsiębiorców zapomina, że sukces uwarunkowany jest nie tylko dostosowaniem witryny do wytycznych wyszukiwarek. Pierwszorzędne znaczenie ma bowiem bezpośredni kontakt z użytkownikiem, co możliwe jest do uzyskania wyłącznie za pośrednictwem działań pod kątem UX.

Badanie jakościowe UX – co to takiego?

Badania jakościowe UX to jedna z metod analitycznych, która pozwala zweryfikować skuteczność zastosowanych rozwiązań, wprowadzić niezbędne poprawki czy zaktualizować elementy niespełniające oczekiwań docelowych odbiorców. Jak już wspomnieliśmy, doświadczenia użytkowników są najważniejszym aspektem wpływającym na konwersję i zaufanie do marki. Warto więc wykorzystać różnorodne formy analizy, aby dowiedzieć się, jakie są potrzeby potencjalnych klientów oraz jak je zaspokoić.

Badania jakościowe UX, jak sama nazwa wskazuje, koncentrują się na niematerialnych aspektach związanych z użytkowaniem strony internetowej. Podczas gdy badania ilościowe obejmują mierzenie oraz definiowanie policzalnych czynników UX, analizy jakościowe mają na celu zrozumienie zachowań docelowych odbiorców.

Badania jakościowe UX są bardzo ważnym składnikiem każdej strategii optymalizacji. Podczas gdy inne metody skupiają się na zlokalizowaniu problemu i ustaleniu osób, które zostały nim dotknięte, technika ta dokładnie wyjaśnia, na czym dana trudność polega i jak wpływa na doświadczenia użytkowników.

Kiedy warto przeprowadzić badania jakościowe?

Badania jakościowe UX warto przeprowadzać niemal na każdym etapie projektowania produktów cyfrowych. Istotną zaletą tej metody jest znacznie krótszy czas wykonania niż w przypadku analizy ilościowej. Co więcej, do pozyskania przydatnych informacji nie trzeba angażować zbyt licznych grup osób, co znacznie usprawnia przeprowadzanie testów.

Ten typ badania najlepiej sprawdzi się podczas podejmowania konkretnych decyzji dotyczących interfejsu danej witryny czy aplikacji. Dzięki wynikom szczegółowych badań łatwiej będzie zidentyfikować wszelkie problemy i podjąć właściwe kroki dążące do ich optymalizacji.

Badania jakościowe UX warto również wdrożyć, kiedy zaobserwowane zostaną jakiekolwiek regresywne zmiany konwersji czy ruchu w witrynie. Analiza użyteczności wskaże wówczas obszary odpowiedzialne za spadek wyników, dzięki czemu ich naprawa będzie znacznie łatwiejsza.

Ten typ badań sprawdzi się najlepiej także podczas wdrażania nowych rozwiązań, poszerzania oferty czy tworzenia nowych produktów. Badania pod kątem użyteczności pozwolą wówczas skupić się na wydajnych aspektach, eliminując tym samym ryzyko popełniania ewentualnych błędów.

Badania jakościowe UX – rodzaje

Badania jakościowe UX obejmują wiele metod analitycznych. Zaliczyć do nich można zarówno techniki mniej, jak i bardziej skomplikowane, których przeprowadzenie nierzadko wymaga pomocy doświadczonego zespołu. Chcąc kompleksowo zoptymalizować stronę internetową, warto jednak postawić na kilka uniwersalnych metod, dzięki którym identyfikacja ewentualnych błędów będzie dość łatwa. Oto najpopularniejsze z nich:

  1. Wywiady pogłębione – rozmowa z jedną osobą na ściśle określony temat dotyczący użyteczności produktu czy jego elementu.
  2. Grupy fokusowe – podobne do wywiadów pogłębionych, z tą różnicą, że przeprowadzane są w licznym gronie badanych.
  3. Obserwacje – przyglądanie się pewnemu zjawisku i jego efektom.
  4. Eksperymenty – badania przeprowadzane w wykreowanych warunkach, które pozwalają na stałą kontrolę przebiegu analizy.

Dzięki tego typu metodom identyfikacja wszelkich problemów, wyznaczenie ich przyczyn oraz ustalenie wstępnych rozwiązań będą znacznie szybsze i łatwiejsze. Warto więc sporządzić szczegółowe scenariusze, a także przeprowadzić kilka kompleksowych badań pod kątem doświadczeń użytkowników.

Dlaczego warto przeprowadzić badania jakościowe UX?

Badania jakościowe UX to świetny sposób na optymalizację stron internetowych pod kątem użyteczności, wyglądu i funkcjonalności. Przeprowadzenie dokładnych analiz niesie za sobą wiele kluczowych dla rozwoju biznesu online korzyści. Zaliczamy do nich następujące efekty:

  • szybka identyfikacja wszelkich błędów i elementów niedopracowanych,
  • lepsze zrozumienie potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców,
  • możliwość kompleksowej optymalizacji produktu tak, aby spełniał wymagania rynku docelowego,
  • ograniczenie wydatków związanych z działaniami marketingowymi,
  • wysoki zwrot z inwestycji w badania jakościowe UX,
  • dostęp do informacji, które trudno byłoby uzyskać za pomocą innych metod.

Jak widać, badania jakościowe UX to świetny sposób na udoskonalenie produktów cyfrowych. Warto więc przeprowadzić je samodzielnie lub zlecić ich wdrożenie zespołowi profesjonalnych analityków.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 11
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?
    Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?
    Jeśli strona nie ma odpowiednich wskaźników użyteczności, trudno myśleć o uzyskaniu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Co zrobić, aby je poprawić?
    Czym są makiety low-fi i high-fi w SXO?
    Czym są makiety low-fi i high-fi w SXO?
    Makiety low-fi i high-fi to narzędzia projektowe, służące do wizualizacji i testowania interfejsów użytkownika. Dlaczego warto je wykorzystać?
    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?
    Czym jest architektura informacji w serwisach internetowych i jak ją zaprojektować?
    Poprawnie funkcjonująca strona internetowa musi przede wszystkim udostępniać dane w zrozumiały i przejrzysty sposób. Tym właśnie architektura informacji w serwisach internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego jest tak istotna oraz co na nią wpływa.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.