Aby przyciągnąć nowych klientów, trzeba się nieco natrudzić. Jako że jedną z najskuteczniejszych metod marketingowych jest obecnie działalność internetowa, coraz więcej przedsiębiorców decyduje się właśnie na nią. Gwarancją sukcesu okazuje się wówczas przyjazna użytkownikom strona internetowa, której poprawną optymalizację gwarantuje dokładna analiza rynku docelowego. Świetną metodą gromadzenia danych o użytkownikach są badania jakościowe UX. Przyjrzyjmy się im bliżej.
UX (User Experience) to zestaw doświadczeń towarzyszących użytkownikom podczas korzystania ze strony internetowej, aplikacji czy witryny e-commerce. Dbałość o wrażenia odbiorców jest bardzo ważna, gdyż bezpośrednio przekłada się na konwersję i wyniki sprzedażowe. Nic więc dziwnego, że współcześni przedsiębiorcy coraz częściej opierają swoje działania marketingowe na dostosowaniu produktów cyfrowych do potrzeb i oczekiwań swoich odbiorców.
Warto też wspomnieć, że strony internetowe zaopatrzone w elementy przyjazne internautom oraz udostępniające im szereg przydatnych funkcji cieszą się znacznie większym zainteresowaniem niż witryny bez tego typu rozwiązań. Co więcej, dobry interfejs gwarantuje wzrost zaufania do marki i jej oferty, co skutkuje dynamicznie rosnącą sprzedażą.
Optymalizując strony internetowe, wielu przedsiębiorców zapomina, że sukces uwarunkowany jest nie tylko dostosowaniem witryny do wytycznych wyszukiwarek. Pierwszorzędne znaczenie ma bowiem bezpośredni kontakt z użytkownikiem, co możliwe jest do uzyskania wyłącznie za pośrednictwem działań pod kątem UX.
Badania jakościowe UX to jedna z metod analitycznych, która pozwala zweryfikować skuteczność zastosowanych rozwiązań, wprowadzić niezbędne poprawki czy zaktualizować elementy niespełniające oczekiwań docelowych odbiorców. Jak już wspomnieliśmy, doświadczenia użytkowników są najważniejszym aspektem wpływającym na konwersję i zaufanie do marki. Warto więc wykorzystać różnorodne formy analizy, aby dowiedzieć się, jakie są potrzeby potencjalnych klientów oraz jak je zaspokoić.
Badania jakościowe UX, jak sama nazwa wskazuje, koncentrują się na niematerialnych aspektach związanych z użytkowaniem strony internetowej. Podczas gdy badania ilościowe obejmują mierzenie oraz definiowanie policzalnych czynników UX, analizy jakościowe mają na celu zrozumienie zachowań docelowych odbiorców.
Badania jakościowe UX są bardzo ważnym składnikiem każdej strategii optymalizacji. Podczas gdy inne metody skupiają się na zlokalizowaniu problemu i ustaleniu osób, które zostały nim dotknięte, technika ta dokładnie wyjaśnia, na czym dana trudność polega i jak wpływa na doświadczenia użytkowników.
Badania jakościowe UX warto przeprowadzać niemal na każdym etapie projektowania produktów cyfrowych. Istotną zaletą tej metody jest znacznie krótszy czas wykonania niż w przypadku analizy ilościowej. Co więcej, do pozyskania przydatnych informacji nie trzeba angażować zbyt licznych grup osób, co znacznie usprawnia przeprowadzanie testów.
Ten typ badania najlepiej sprawdzi się podczas podejmowania konkretnych decyzji dotyczących interfejsu danej witryny czy aplikacji. Dzięki wynikom szczegółowych badań łatwiej będzie zidentyfikować wszelkie problemy i podjąć właściwe kroki dążące do ich optymalizacji.
Badania jakościowe UX warto również wdrożyć, kiedy zaobserwowane zostaną jakiekolwiek regresywne zmiany konwersji czy ruchu w witrynie. Analiza użyteczności wskaże wówczas obszary odpowiedzialne za spadek wyników, dzięki czemu ich naprawa będzie znacznie łatwiejsza.
Ten typ badań sprawdzi się najlepiej także podczas wdrażania nowych rozwiązań, poszerzania oferty czy tworzenia nowych produktów. Badania pod kątem użyteczności pozwolą wówczas skupić się na wydajnych aspektach, eliminując tym samym ryzyko popełniania ewentualnych błędów.
Badania jakościowe UX obejmują wiele metod analitycznych. Zaliczyć do nich można zarówno techniki mniej, jak i bardziej skomplikowane, których przeprowadzenie nierzadko wymaga pomocy doświadczonego zespołu. Chcąc kompleksowo zoptymalizować stronę internetową, warto jednak postawić na kilka uniwersalnych metod, dzięki którym identyfikacja ewentualnych błędów będzie dość łatwa. Oto najpopularniejsze z nich:
Dzięki tego typu metodom identyfikacja wszelkich problemów, wyznaczenie ich przyczyn oraz ustalenie wstępnych rozwiązań będą znacznie szybsze i łatwiejsze. Warto więc sporządzić szczegółowe scenariusze, a także przeprowadzić kilka kompleksowych badań pod kątem doświadczeń użytkowników.
Badania jakościowe UX to świetny sposób na optymalizację stron internetowych pod kątem użyteczności, wyglądu i funkcjonalności. Przeprowadzenie dokładnych analiz niesie za sobą wiele kluczowych dla rozwoju biznesu online korzyści. Zaliczamy do nich następujące efekty:
Jak widać, badania jakościowe UX to świetny sposób na udoskonalenie produktów cyfrowych. Warto więc przeprowadzić je samodzielnie lub zlecić ich wdrożenie zespołowi profesjonalnych analityków.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.