Zapytaj o ofertę
Badania jakościowe vs. badania ilościowe
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Badania jakościowe vs. badania ilościowe

Badania jakościowe vs. badania ilościowe

5 min. czytania

Przedsiębiorcy często poszukują najlepszej alternatywy prowadzenia badań analitycznych. Zastanawiają się, na którą z dostępnych opcji warto się zdecydować. Czy badania jakościowe zagwarantują wgląd w zestaw wszystkich danych, czy jednak lepiej sprawdzą się badania ilościowe? Prawda jest taka, że oba typu badań mają wiele zalet. Czym zatem się różnią i w jakich przypadkach warto je przeprowadzić?

Czym są badania ilościowe?

Badania ilościowe bazują na określeniu, dla jakiej liczby internautów pewne trudności faktycznie występują. Są niezbędne również w monitoringu wdrażanych zmian. Dzięki nim możesz zaobserwować odsetek osób, które poradziły sobie z problemem bądź przeciwnie. To niezwykle ważne, aby wyniki odzwierciedlały rzeczywistość oraz umożliwiały formułowanie adekwatnych wniosków.

Do podstawowych typów badań ilościowych w UX zaliczymy:

  • testy porównawcze,
  • analitykę internetową,
  • ankiety,
  • sortowanie kart,
  • metodę eye tracking,
  • testy A/B.

Badania ilościowe przeprowadzone są w celu uzyskania odpowiedzi na pytania: “ile?”, “jak często?”. Z tego względu najlepiej sprawdzą się podczas zliczania błędów na stronie czy analizowania wskaźników typu CTR.

Wady i zalety badań ilościowych

Badania ilościowe to bardzo często wykorzystywana metoda pomiarowa w zakresie analityki internetowej. Wynika to z jej wielu zalet. Są to:

  • niski koszt realizacji,
  • łatwość przeprowadzenia, analizy i interpretacji,
  • obiektywizm,
  • szybkość realizacji

Tego typu badania nie są jednak wolne od wad. Przykładowe to:

  • niechęć respondentów do wypełniania kwestionariuszy ankiety,
  • narzucanie toku myślenia, przez co trudno jest uzyskać rzetelne odpowiedzi,
  • trudność w obserwacji procesów zachodzących wewnątrz badanej grupy,
  • zbytnia powierzchowność analiz.

Czym są badania jakościowe?

Badania jakościowe w marketingu gwarantują nieco więcej swobody w udzielaniu odpowiedzi m.in. na pytania “jak?”, “co?” czy “dlaczego?” W przeciwieństwie do badań ilościowych prowadzone są na mniejszej próbie badawczej, a to z kolei nie pozwala na daleko idące uogólnienia. Po zastosowaniu badań jakościowych możesz dowiedzieć się:

  • jak konsumenci użytkują dany produkt;
  • co przyczynia się do podjęcia takiej, a nie innej decyzji zakupowej;
  • jak respondenci oceniają ofertę produktową bądź reklamę;
  • jakie ich problemy rozwiązuje konkretny produkt.

Dzięki badaniom jakościowym jesteś w stanie dokładniej poznać odczucia użytkowników, określić towarzyszące im trudności i lepiej poznać problemy z np. korzystaniem z witryny. Jakimi metodami możesz się wówczas posłużyć? Masz do dyspozycji:

  • wywiady pogłębione,
  • grupy fokusowe,
  • badania terenowe,
  • moderowane lub moderowane testy użyteczności.

Wady i zalety badań jakościowych

Wśród zalet badań jakościowych należy wymienić:

  • dokładniejszy pomiar zadowolenia odbiorców,
  • dogłębna analiza rynku,
  • możliwość stworzenia lepszych projektów,
  • pełniejszy obraz oczekiwań odbiorców,
  • brak ograniczeń wyobraźni respondentów.

Niestety, w parze z dokładnością idzie także kilka istotnych wad, które w głównej mierze dotyczą praktycznych sfer działalności. Są to:

  • wysokie koszty,
  • czasochłonność,
  • trudność realizacji,
  • problemy w zakresie analizy wyników.

Badania jakościowe a ilościowe – kluczowe różnice

Wyróżnienie wad i zalet badań jakościowych oraz ilościowych pozwala na stworzenie kompleksowego podsumowania pod kątem różnic między tymi metodykami.

Pierwszą z nich jest sposób formułowania pytań. W przypadku badań ilościowych jest to “ile?”, z kolei przy badaniach jakościowych są to: “jak?”, “co?”, “dlaczego?”.

Drugie kryterium to narzędzie pomiaru. Zakłada się, że pytania zamknięte wraz z zasugerowaną kafeterią są typowe dla badań ilościowych. Przewaga pytań otwartych o charakterze eksploracyjnym to cecha badań jakościowych.

Wśród różnic na uwagę zasługuje też dobór i wielkość próby (losowy, kwotowy z dużą próbą badawczą – badania ilościowe, celowy z małą próbą badawczą – badania jakościowe).

Nie bez znaczenia pozostaje rola i wpływ badacza na kształt przeprowadzanego badania. W gestii ankietera badań ilościowych leży wyłącznie dostarczenie pytań oraz uzyskanie odpowiedzi. Zgoła odmienne funkcje pełni on w badaniach jakościowych – do jego obowiązków należą moderacja realizowanego badania, zadawanie pytań uzupełniających, troska o poprawną atmosferę w miejscu badania oraz interpretacja wyników.

Subiektywne, pozbawione jednoznacznych kryteriów analizy są obecne w badaniach jakościowych. Bazowanie na danych statystycznych to z kolei domena badań ilościowych.

Który rodzaj badań wybrać?

Nie sposób jednoznacznie ocenić, która z metod okazuje się lepsza i bardziej efektywna w marketingu. Badania ilościowe pomagają opisywać zjawisko przy użyciu danych statystycznych, natomiast badania jakościowe pozwalają zrozumieć konkretny problem. Właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem jest synergia tych metod.

Połączenie wniosków płynących z przeprowadzonych badań ilościowych oraz jakościowych daje wgląd w realnie pojawiające się problemy. Co więcej, dzięki wdrażaniu badań jakościowych jesteś w stanie zrozumieć przyczynę pojawiających się trudności oraz znaleźć odpowiednie wyjaśnienie dla pozyskanych danych ilościowych. Istnieje zatem korelacja między tymi metodykami. Dlatego też badacz, któremu zależy na pogłębieniu tematu i znalezieniu najlepszego zastosowania dla prowadzonej strony, powinien przeprowadzić analizę witryny z dwóch perspektyw (ilościowej oraz jakościowej).

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    UX Writing – co to jest?
    UX Writing – co to jest?
    UX Writing to kierunek podążający w stronę projektowania pozytywnych doświadczeń użytkowników stron i aplikacji. Wiesz, jak zrealizować ten cel?
    Różnice pomiędzy UI a UX
    Różnice pomiędzy UI a UX
    Podczas budowy strony WWW należy uwzględnić kwestie techniczne oraz perspektywę internautów. Do realizacji tego zadania potrzeba wiedzy i doświadczenia.
    Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?
    Co to jest nawigacja fasetowa i jakie ma znaczenie dla UX?
    Nawigacja fasetowa to świetny sposób na optymalizację użyteczności strony internetowej. Warto więc wiedzieć, na czym polega i jak ją wykorzystać!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.