Zapytaj o ofertę

Badania jakościowe vs. badania ilościowe

5 min czytania
Badania jakościowe vs. badania ilościowe
Kategoria Marketing

Przedsiębiorcy często poszukują najlepszej alternatywy prowadzenia badań analitycznych. Zastanawiają się, na którą z dostępnych opcji warto się zdecydować. Czy badania jakościowe zagwarantują wgląd w zestaw wszystkich danych, czy jednak lepiej sprawdzą się badania ilościowe? Prawda jest taka, że oba typu badań mają wiele zalet. Czym zatem się różnią i w jakich przypadkach warto je przeprowadzić?

Spis treści:

Czym są badania ilościowe?

Badania ilościowe bazują na określeniu, dla jakiej liczby internautów pewne trudności faktycznie występują. Są niezbędne również w monitoringu wdrażanych zmian. Dzięki nim możesz zaobserwować odsetek osób, które poradziły sobie z problemem bądź przeciwnie. To niezwykle ważne, aby wyniki odzwierciedlały rzeczywistość oraz umożliwiały formułowanie adekwatnych wniosków.

Do podstawowych typów badań ilościowych w UX zaliczymy:

  • testy porównawcze,
  • analitykę internetową,
  • ankiety,
  • sortowanie kart,
  • metodę eye tracking,
  • testy A/B.

Badania ilościowe przeprowadzone są w celu uzyskania odpowiedzi na pytania: “ile?”, “jak często?”. Z tego względu najlepiej sprawdzą się podczas zliczania błędów na stronie czy analizowania wskaźników typu CTR.

Wady i zalety badań ilościowych

Badania ilościowe to bardzo często wykorzystywana metoda pomiarowa w zakresie analityki internetowej. Wynika to z jej wielu zalet. Są to:

  • niski koszt realizacji,
  • łatwość przeprowadzenia, analizy i interpretacji,
  • obiektywizm,
  • szybkość realizacji

Tego typu badania nie są jednak wolne od wad. Przykładowe to:

  • niechęć respondentów do wypełniania kwestionariuszy ankiety,
  • narzucanie toku myślenia, przez co trudno jest uzyskać rzetelne odpowiedzi,
  • trudność w obserwacji procesów zachodzących wewnątrz badanej grupy,
  • zbytnia powierzchowność analiz.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Czym są badania jakościowe?

Badania jakościowe w marketingu gwarantują nieco więcej swobody w udzielaniu odpowiedzi m.in. na pytania “jak?”, “co?” czy “dlaczego?” W przeciwieństwie do badań ilościowych prowadzone są na mniejszej próbie badawczej, a to z kolei nie pozwala na daleko idące uogólnienia. Po zastosowaniu badań jakościowych możesz dowiedzieć się:

  • jak konsumenci użytkują dany produkt;
  • co przyczynia się do podjęcia takiej, a nie innej decyzji zakupowej;
  • jak respondenci oceniają ofertę produktową bądź reklamę;
  • jakie ich problemy rozwiązuje konkretny produkt.

Dzięki badaniom jakościowym jesteś w stanie dokładniej poznać odczucia użytkowników, określić towarzyszące im trudności i lepiej poznać problemy z np. korzystaniem z witryny. Jakimi metodami możesz się wówczas posłużyć? Masz do dyspozycji:

  • wywiady pogłębione,
  • grupy fokusowe,
  • badania terenowe,
  • moderowane lub moderowane testy użyteczności.

Wady i zalety badań jakościowych

Wśród zalet badań jakościowych należy wymienić:

  • dokładniejszy pomiar zadowolenia odbiorców,
  • dogłębna analiza rynku,
  • możliwość stworzenia lepszych projektów,
  • pełniejszy obraz oczekiwań odbiorców,
  • brak ograniczeń wyobraźni respondentów.

Niestety, w parze z dokładnością idzie także kilka istotnych wad, które w głównej mierze dotyczą praktycznych sfer działalności. Są to:

  • wysokie koszty,
  • czasochłonność,
  • trudność realizacji,
  • problemy w zakresie analizy wyników.

Badania jakościowe a ilościowe – kluczowe różnice

Wyróżnienie wad i zalet badań jakościowych oraz ilościowych pozwala na stworzenie kompleksowego podsumowania pod kątem różnic między tymi metodykami.

Pierwszą z nich jest sposób formułowania pytań. W przypadku badań ilościowych jest to “ile?”, z kolei przy badaniach jakościowych są to: “jak?”, “co?”, “dlaczego?”.

Drugie kryterium to narzędzie pomiaru. Zakłada się, że pytania zamknięte wraz z zasugerowaną kafeterią są typowe dla badań ilościowych. Przewaga pytań otwartych o charakterze eksploracyjnym to cecha badań jakościowych.

Wśród różnic na uwagę zasługuje też dobór i wielkość próby (losowy, kwotowy z dużą próbą badawczą – badania ilościowe, celowy z małą próbą badawczą – badania jakościowe).

Nie bez znaczenia pozostaje rola i wpływ badacza na kształt przeprowadzanego badania. W gestii ankietera badań ilościowych leży wyłącznie dostarczenie pytań oraz uzyskanie odpowiedzi. Zgoła odmienne funkcje pełni on w badaniach jakościowych – do jego obowiązków należą moderacja realizowanego badania, zadawanie pytań uzupełniających, troska o poprawną atmosferę w miejscu badania oraz interpretacja wyników.

Subiektywne, pozbawione jednoznacznych kryteriów analizy są obecne w badaniach jakościowych. Bazowanie na danych statystycznych to z kolei domena badań ilościowych.

Który rodzaj badań wybrać?

Nie sposób jednoznacznie ocenić, która z metod okazuje się lepsza i bardziej efektywna w marketingu. Badania ilościowe pomagają opisywać zjawisko przy użyciu danych statystycznych, natomiast badania jakościowe pozwalają zrozumieć konkretny problem. Właśnie dlatego najlepszym rozwiązaniem jest synergia tych metod.

Połączenie wniosków płynących z przeprowadzonych badań ilościowych oraz jakościowych daje wgląd w realnie pojawiające się problemy. Co więcej, dzięki wdrażaniu badań jakościowych jesteś w stanie zrozumieć przyczynę pojawiających się trudności oraz znaleźć odpowiednie wyjaśnienie dla pozyskanych danych ilościowych. Istnieje zatem korelacja między tymi metodykami. Dlatego też badacz, któremu zależy na pogłębieniu tematu i znalezieniu najlepszego zastosowania dla prowadzonej strony, powinien przeprowadzić analizę witryny z dwóch perspektyw (ilościowej oraz jakościowej).

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Jak działa algorytm na TikToku?
Jak działa algorytm na TikToku?
TikTok to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe. Warto więc wiedzieć, jak działa jego algorytm, a także jak dostosować do niego swoje publikacje!
Co to jest social media marketing?
Co to jest social media marketing?
Chcesz docierać do szerokiej publiczności, budować przyjazne relacje z klientami i zwiększać zasięg dość niskim kosztem? Sprawdź social media marketing!
Jak założyć i promować kanał na YouTube?
Jak założyć i promować kanał na YouTube?
Czy wiesz, że kanał na Youtube można pozycjonować? Choć na jego widoczność wpływa głównie zainteresowanie odbiorców, kilka sztuczek SEO może podbije widoczność Twoich filmów!

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę