Zapytaj o ofertę
Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?

Czym jest użyteczność strony? Jak ją mierzyć?

4 min. czytania

Jeśli witryna ma być dobrze postrzegana przez algorytmy Google, wówczas musi być zoptymalizowana pod kątem SEO, co pozwala poprawić UX strony. Ma to znaczenie z jednej strony dla uzyskania pozytywnego postrzegania witryny przez użytkowników, a z drugiej przekłada się na to, jakie oceny można uzyskać w rankingach wyszukiwarek. Będzie się to bezpośrednio przekładać na ruch generowany na stronie internetowej. Im jest on większy, tym można liczyć na większe dochody z działalności gospodarczej prowadzonej w sieci.

Dlaczego warto zadbać o użyteczność strony?

Najnowsze zmiany w algorytmie Google wskazują, że wyszukiwarka będzie przykładała znacznie większą wagę do użyteczności serwisów internetowych. Gdy planuje się stworzenie nowej witryny, wówczas warto o tym pomyśleć już na etapie jej projektowania. Natomiast właściciele istniejących już stron internetowych powinni pomyśleć o przeprowadzeniu audytu z punktu widzenia UX. Pozwala to sprawdzić, jaka jest użyteczność strony. Gdy nie jest ona odpowiednia, wówczas niezbędne będzie dokonanie modyfikacji. Brak poprawienia serwisu internetowego pod kątem użyteczności może przekładać się na utratę pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Jeśli inwestowało się dotychczas w działania marketingowe, wówczas można utracić uzyskane już efekty. Natomiast nowe inwestycje, choćby w pozycjonowanie serwisu internetowego, mogą okazać się całkowicie nieopłacalne.

Czym charakteryzują się użyteczne strony internetowe?

Gdy strona internetowa jest użyteczna, wówczas jej użytkownicy mogą w wygodny sposób zapoznawać się z treściami, które się na niej znajdują.

Do charakterystycznych cech użytecznych witryn można zaliczyć:

  • szybkość ładowania,
  • łatwy dostęp do poszukiwanych treści,
  • wygodne finalizowanie zamówień,
  • kompletne informacje o produktach, czy usługach.

Jeśli użyteczność stron jest odpowiednia, wówczas odwiedzający je użytkownicy mogą w intuicyjny sposób się po nich poruszać. Natomiast witryny, które nie są funkcjonalne, mogą być opuszczane przez odbiorców treści ze względu na trudności w jej obsłudze.

Jak przeprowadzić badanie UX strony?

Chcąc poznać użyteczność strony, trzeba zdecydować się na przeprowadzenie odpowiednich analiz. Obejmuje to w pierwszej kolejności określenie tego, jak zachowuje się użytkownik odwiedzający witrynę.

Analiza UX strony obejmuje:

  • analizę heurystyczną,
  • analizę poznawczą.

Heurystyczne metody analizowania serwisu internetowego opierają się na jego weryfikacji pod kątem tego, jak prawidłowo skonstruowane są strony. Ocenie poddawana jest architektura informacji. Sprawdzane jest to, czy nie występują najbardziej powszechne błędy w konstrukcji serwisu.

Natomiast analiza poznawcza opiera się na tworzeniu scenariuszy dotyczących tego, jak może wyglądać sposób poruszania się użytkownika na stronie. Pozwala to ustalić, w jakich miejscach pojawiają się problemy, które warto poprawić.

Dlaczego warto przeprowadzić analizę zachowań użytkowników na stronie?

Poprawa użyteczności strony może być łatwiejsza, gdy skorzysta się z dostępu do szerszego zakresu danych o zachowaniach użytkowników. Takie informacje można uzyskać, choćby przeprowadzając badanie w postaci nagrania kliknięć. W ten sposób znacznie łatwiej można określić, w jakich miejscach przeciętny użytkownik napotyka problemy. Dotyczyć to może nieprawidłowo skonstruowanych formularzy zakupowych, czy trudności przy wyszukiwaniu konkretnych produktów.

Czym jest SXO i jak je wykorzystać przy poprawianiu użyteczności strony?

Jeśli chce się kompleksowo poprawić użyteczność serwisu internetowego, wówczas można wykorzystać SXO. To działania, które łączą w sobie z jednej strony SEO, a z drugiej strony dobre praktyki UX. W ten sposób można zadbać o prawidłową optymalizację serwisu internetowego z punktu widzenia wyszukiwarek internetowych, a także poprawić użyteczność strony dla użytkowników. Warto o takich działaniach pomyśleć, szczególnie, gdy prowadzi się w Internecie sprzedaż.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Badania jakościowe UX
    Badania jakościowe UX
    Badania jakościowe UX to świetny sposób na uzyskanie ważnych informacji o odbiorcach. Warto więc wiedzieć, na czym polegają i jak je wykorzystać.
    Co to jest CTA? Jak stworzyć skuteczny przycisk call to action?
    Co to jest CTA? Jak stworzyć skuteczny przycisk call to action?
    Istnieją różne sposoby, aby zachęcić klientów do odwiedzenia strony lub zakupu produktu. Jednym z nich jest CTA. Warto poznać jego elementy.
    Czym są heurystyki Nielsena?
    Czym są heurystyki Nielsena?
    Heurystyki Nielsena pomogą Ci tak zoptymalizować stronę, aby spełniała oczekiwania internautów. Wykorzystaj te wytyczne do budowy doskonałej witryny.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.