Z pewnością nie raz spotkałeś się ze skrótem CMS. Jest on podstawą dobrej kampanii SEO. Jeżeli wybierzesz odpowiednie narzędzie przystosowane do tego typu działań, to zobaczysz, że optymalizacja działań pod kątem wyszukiwarek może być prosta! Pamiętaj, że dobry program do CMS nie powinien ograniczać Cię w żaden sposób!
CMS (Content Management System) to inaczej System Zarządzania Treścią. Jest to oprogramowanie, które umożliwia stworzenie serwisu internetowego, rozbudowywanie go, publikowanie nowych treści oraz ogólne zarządzenie nim. Wszystkie te czynności odbywają się z poziomu panelu administracyjnego (do którego trzeba się zalogować), bez konieczności ręcznej modyfikacji skryptu. Pozwalają na to gotowe szablony, nazywane inaczej skórkami. Dzięki nim możesz zbudować obszerną witrynę nawet w kilkadziesiąt minut – pisanie strony za pomocą języka znaczników i języka programowania jest znacznie bardziej czasochłonne.
Z systemów zarządzania treścią korzystają nie tylko osoby prowadzące serwis internetowy na własne potrzeby, ale również webmasterzy, którzy na co dzień zajmują się projektowaniem stron. CMS – mimo że wykorzystuje gotowe szablony – pozwala na personalizację wyglądu witryny. Oczywiście nie zawsze tak było. Dawniej możliwości w tym zakresie były ograniczone, jednak obecnie systemy zarządzania treścią są stale ulepszane, aby odpowiadały na różne potrzeby, nawet te bardziej złożone. Z tego względu rozwiązanie to jest dziś tak bardzo popularne. Szacuje się, że ponad 60% wszystkich serwisów dostępnych w sieci zbudowano właśnie na podstawie systemów zarządzania treścią.
Na rynku spotkać można różne rodzaje systemów zarządzania treścią. Każdy z nich oferuje inne możliwości, ale schemat ich działania wygląda podobnie w każdym przypadku.
Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto wyjaśnić, jak wygląda proces pisania strony internetowej od zera. Wszystko zaczyna jest od stworzenia szkieletu w języku znaczników, czyli HTML. W pliku zamieszcza się treść, która ma być widoczna dla użytkowników oraz tagi, które ją definiują. Następnie utworzonym i opisanym elementom nadaję się wygląd za pomocą CSS, czyli kaskadowych arkuszy stylów. Brzmi skomplikowanie, ale to jeszcze nie wszystko. Tak stworzone pliki pozwolą na przygotowanie strony prostej, zawierającej jedynie treści oraz kilka podstawowych elementów. Aby zbudować profesjonalny, interaktywny serwis, który będzie wykonywał obliczenia i wiele innych skomplikowanych zadań, potrzebny jest jeszcze język programowania np. JavaScript.
Wszystkie stworzone pliki umieszcza się na serwerze i tak powstaje strona internetowa. Aby zmodyfikować któryś z elementów czy rozszerzyć treść, trzeba zmienić kod w odpowiednim pliku lub plikach, a następnie znów przesłać je na serwer. Dla osoby, która nie ma wiedzy w zakresie programowania, każda zmiana na stronie to spore wyzwanie, a regularne aktualizowanie zawartości prawdopodobnie będzie problematyczne. Dzięki CMS-owi właściciel serwisu może w każdej chwili i bez większego problemu dodać nowy tekst, zmienić wygląd podstrony, dodać nowe elementy itp. Zamiast poświęcać czas na rozpisywanie kodu, skupiasz się wyłącznie na tworzeniu wartościowej zawartości.
Korzystanie z gotowych szablonów oraz zarządzanie stroną bez konieczności „otwierania kodu” sprawdzi się zwłaszcza w przypadku serwisów, które są regularnie aktualizowane i rozbudowywane.
Ze względu na typ licencji oprogramowania systemy zarządzania treścią można podzielić na trzy główne kategorie.
System typu Open Source to darmowe oprogramowanie o otwartym kodzie źródłowym. Oznacza to, że każdy może z niego korzystać, a także go rozbudowywać, czyli tworzyć dodatkowe moduły, wtyczki i szablony graficzne. Programiści z całego świata nieustannie pracują nad systemem, udoskonalając go pod wieloma względami. Dzięki temu właściciele serwisów, którzy zdecydują się skorzystać z otwartego oprogramowania, mają niemal nieograniczone możliwości. Tysiące wtyczek i dodatkowych modułów pozwalają na stworzenie naprawdę rozbudowanej strony czy nawet serwisu przeznaczonego do prowadzenia sprzedaży.
Kolejna kategoria systemów zarządzania treścią to oprogramowania typu SaaS (Software as a Service), czyli oprogramowania udostępniane jako usługa. Podstawowe aspekty, które różnią je od systemów Open Source, to zamknięty kod źródłowy oraz płatne użytkowanie. Za platformę typu SaaS odpowiada jedna firma (twórca i właściciel produktu), która umożliwia klientowi prowadzenie własnego serwisu, w zamian za comiesięczny abonament.
Trzecia kategoria to platformy autorskie, czyli tworzone specjalnie na potrzeby jednego klienta. Takie rozwiązanie pozwala zbudować serwis precyzyjnie dopasowany do indywidualnych potrzeb i preferencji. Korzystają z niego zazwyczaj duże przedsiębiorstwa, ponieważ jest to najdroższa ze wszystkich opcji. Oprócz wysokich kosztów do wad zaliczyć można również uzależnienie od jednego dostawcy oraz słabe zabezpieczenie przed atakami hakerskimi.
W 2003 roku na rynku pojawił się produkt, z którym dziś związana jest ogromna część wszystkich serwisów internetowych. Mowa o WordPressie, czyli najpopularniejszym na świecie systemie zarządzania treścią. To oprogramowanie typu Open Source, czyli o otwartym kodzie źródłowym, napisane w języku PHP. Początkowo służyło wyłącznie do tworzenia blogów – taka też była intencja jego twórców. Po pewnym czasie stało się jednak podstawowym narzędziem do tworzenia różnych typów serwisów internetowych. Za pomocą WordPressa możesz stworzyć wirtualną wizytówkę firmy, sklep internetowy, platformę edukacyjną czy serwis informacyjny. Wszystko to oczywiście bez znajomości języków programowania.
Obecnie ok. 40% wszystkich serwisów internetowych działa na podstawie systemu WordPress, w tym wiele znanych i światowych marek. Do jego zalet można zaliczyć oczywiście wszystkie pozytywne aspekty oprogramowania typu Open Source. Udostępniany jest na licencji GNU General Public License, dzięki czemu jest darmowy i każdy może go dowolnie rozbudowywać. To sprawia, że właściciele serwisów internetowych mają niemal nieograniczone możliwości rozwoju. Oprócz tego system ten jest niezwykle intuicyjny – nawet osoba bez doświadczenia nie będzie miała problemu ze stworzeniem strony, a co więcej, zrobi to w bardzo krótkim czasie.
Regularne aktualizacje i modyfikacje WordPressa sprawiają, że system ten dopasowuje się do aktualnych standardów oraz pozwala na tworzenie serwisów odpowiadających na potrzeby użytkowników. Przykładem może być responsywny design – strony utworzone w tym systemie dopasowują się do urządzeń mobilnych, co jest obecnie niezwykle istotne. Wersja mobilna strony ma znaczenie zarówno dla UX, czyli wrażeń użytkownika, jak i dla widoczności w wyszukiwarce.
Najpopularniejszy na świecie system zarządzania treścią ma obecnie kilkadziesiąt tysięcy różnych wtyczek i modułów, które pozwalają dopasować serwis do własnych potrzeb. Jedną z nich jest WooCommerce – wtyczka, która pozwala stworzyć serwis przeznaczony do prowadzenia sprzedaży, czyli sklep internetowy. Jest to obecnie najpopularniejsze rozwiązanie w branży e-commerce, a korzystają z niego głównie małe i średnie firmy. Wtyczka pozwala m.in. na:
WooCommerce zapewnia wszystko to, co powinien mieć sklep internetowy, aby jego właściciel mógł sprawnie prowadzić sprzedaż i oferować klientom atrakcyjne rozwiązania.
Joomla to kolejny, bardzo popularny CMS. Jest nieco mniej intuicyjny od WordPressa, ale bardziej rozbudowany. To jednak i tak nie daje mu przewagi nad światowym gigantem – jako system zarządzania treścią wybierany jest nieco rzadziej. Co charakteryzuje system Joomla? Podobnie jak WordPress jest to oprogramowanie darmowe, o otwartym kodzie źródłowym. Z tego względu wokół niego również zebrała się szeroka społeczność, która stale aktualizuje i rozszerza kod.
Oprogramowanie Joomla można wykorzystać do stworzenia zwykłej strony WWW oraz do rozbudowanego sklepu internetowego. Sam system oferuje wiele możliwości, a dodatkowe pluginy, moduły i szablony jeszcze bardziej poszerzają ich zakres. Joomla pozwala na zarządzanie każdym aspektem serwisu internetowego – możesz dodawać nowe treści, rozbudowywać witrynę o kolejne podstrony i sekcje, kontrolować elementy interaktywne czy dodawać pliki graficzne i wideo. Wszystko to za pomocą prostych komend, bez ingerencji w kod źródłowy, przynajmniej w przypadku mniej zaawansowanych funkcji.
Drupal jest jednym z najstarszych CMS-ów na świecie. Mimo że powstał on wcześniej niż WordPress i Joomla, nie dogonił ich w kwestii popularności – zajmuje obecnie trzecie miejsce. Drupal napisany w języku PHP, używany jest przez ok. 2 miliony wszystkich serwisów internetowych. Podobnie jak jego pozostali koledzy na podium, jest oprogramowaniem Open Source, czyli z otwartym i dostępnym dla każdego kodem źródłowym.
Drupal nie jest klasycznym systemem zarządzania treścią tak jak Joomla i WordPress. Bardziej trafnym określeniem będzie tutaj CMF, czyli Content Management Framework. Oznacza to, że oprócz cech typowego CMS-a ma on również cechy frameworka – pozwala tworzyć złożone aplikacje internetowe.
Jest to w pełni konfigurowalny system, który wymaga jednak dużych zasobów programistycznych. Z tego oprogramowania korzystają najczęściej większe firmy e-commerce, które mają swoich programistów. Ten CMS jest bardzo potężny, dzięki czemu najczęściej do sprzedaży produktów online wykorzystują go duże sklepy – o ile mają na to fundusze.
Do plusów Magento można zaliczyć:
Natomiast wady to:
Ten program oferuje bezpośrednią możliwość połączenia Twojej strony internetowej z działaniami marketingowymi. Za jego pomocą możliwa jest edycja postów na blogu i CTA na określonych stronach docelowych. Ponadto posiada również wbudowane funkcje narzędzi społecznościowych.
Do najważniejszych zalet tego oprogramowania można zaliczyć:
Wady to:
CMS pozwala na stworzenie serwisu internetowego, ale prawie żaden serwis internetowy nie może dobrze spełniać swojego zadania, jeśli nie będzie widoczny dla użytkowników – niezależnie od tego, czy jest to sklep internetowy, czy firmowa witryna informacyjna. Kluczową rolę zawsze odgrywa pozycjonowanie stron, czyli zwiększenie widoczności w wyszukiwarce internetowej. Już na pierwszym etapie budowania serwisu, a nawet wybierania rozwiązań, warto zastanowić się, co będzie najlepsze pod kątem SEO (Search Engine Optimization).
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Z jednej strony wybór systemu zarządzania treścią nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie. WordPress, Joomla czy Drupal to dla wyszukiwarki internetowej praktycznie to samo. Wybór oprogramowania może natomiast wspierać proces zdobywania wysokiej pozycji w rankingu. Aby lepiej to zrozumieć, warto wiedzieć, jak wygląda pozycjonowanie i jakie aspekty mają wpływ na miejsce w wynikach wyszukiwania.
Aby poprawić widoczność strony w wyszukiwarce, trzeba najpierw zdecydować, która wyszukiwarka będzie obszarem pracy. Wszystko zależy od tego, gdzie najczęściej szukają odpowiedzi potencjalni odbiorcy pozycjonowanego serwisu. W Polsce ponad 95% użytkowników korzysta z Google, co oznacza, że większa część potencjalnych klientów każdej firmy znajduje się właśnie tam. Najlepszym rozwiązaniem będzie więc optymalizacja strony pod kątem Google.
Wspieranie procesu SEO przez system zarządzania treścią polega przede wszystkim na tym, że niektóre z czynności optymalizacyjnych odbywają się automatycznie.
Z racji tego, że ważną częścią pozycjonowania jest optymalizacja kodu źródłowego, CMS, który w największym stopniu wspiera zwiększanie widoczności, to przede wszystkim oprogramowanie typu Open Source. Otwarty kod źródłowy pozwala na dowolną modyfikację – również na potrzeby pozycjonowania, co znacznie ułatwia przeprowadzanie całego procesu. W przypadku systemów SaaS ingerowanie w kod zazwyczaj jest niemożliwe, przez co trudno zoptymalizować meta tagi, które mają duże znaczenie dla wyszukiwarki Google.
Tak naprawdę każdy z wymienionych w artykule systemów pozwala na automatyzację podstawowych czynności SEO. Trzeba jednak pamiętać, że system CMS tylko pomaga zautomatyzować pewne czynności, a nie wpływa bezpośrednio na miejsce w rankingu. Wiele zależy od umiejętności i doświadczenia pozycjonera. Dobry specjalista osiągnie wysoką pozycję nawet w przypadku najmniej wspierającego systemu.
Pamiętaj, że wybór systemu wpływa na to, jak funkcjonuje strona. Przy podejmowaniu decyzji warto więc zwrócić uwagę na kilka ważnych aspektów i zadać sobie parę pytań.
Zastanów się, czy potrzebujesz systemu do prowadzenia prostej strony informacyjnej, rozbudowanego sklepu online, czy może bloga, na którym regularnie będziesz publikować treści. Mimo że większość CMS-ów pozwala na stworzenie każdego typu serwisu, to niektóre są lepiej przystosowane do poszczególnych funkcji. Serwis przeznaczony do prowadzenia sprzedaży jest najbardziej wymagający, dlatego też potrzebuje solidnego silnika.
Trzy najpopularniejsze systemy na świecie mają otwarty kod źródłowy, ale nie oznacza to, że takie rozwiązanie będzie najlepsze dla każdego. W przypadku niektórych firm lepiej sprawdzi się SaaS, a u innych oprogramowanie dedykowane.
W podstawowym pakiecie nie zawsze znajduje się wszystko to, czego potrzebujesz, aby Twój serwis sprawnie funkcjonował. Sprawdź, który system oferuje najbardziej odpowiadające Ci funkcje. Weź pod uwagę również dodatkowe moduły i wtyczki, które możesz zainstalować później.
Jakie dokładnie funkcje powinien posiadać dobry program do CMS?
Mamy nadzieję, że pomogliśmy Ci wybrać najlepszy program CMS, dopasowany do Twoich potrzeb. Jak mogłeś zauważyć, są one różne, jednak każdy z nich jest na swój sposób wartościowy. Zobaczysz, że jeśli będziesz zarządzać swoją stroną WWW za pomocą odpowiedniego narzędzia, stanie się to o wiele prostsze.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu internetowego, to skontaktuj się z nami już teraz. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy.
Artykuł powstał we współpracy ze stronami: comp-ping.com, activfamily.com
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.