Wybierając oprogramowanie sklepu internetowego, powinieneś mieć na uwadze dostępne w nim rozwiązania, jego możliwości, kwestie związane z bezpieczeństwem i łatwość zarządzania nim. To oczywiście nie wszystkie elementy, które mają znaczenie, ale należą one do najistotniejszych. Jednym z kroków, które możesz podjąć zaraz po jego uruchomieniu, jest konfiguracja poczty. Jak to przebiega? O czym powinieneś pamiętać? Jak wygląda konfiguracja mail PrestaShop?
PrestaShop – konfiguracja poczty
Samo założenie sklepu internetowego bazującego na oprogramowaniu PrestaShop nie powinno Ci przysporzyć większych problemów, nawet jeśli nie masz w tym doświadczenia. Wystarczy, że hosting, którego używasz, daje możliwość skorzystania z instalatora aplikacji, a w przypadku zdecydowanej większości usług taka opcja jest dostępna. Natomiast sam wybór oprogramowania PrestaShop jest trafiony. W sieci znajdziesz mnóstwo pluginów, dzięki którym zwiększysz możliwości sklepu, a ponadto jest on najczęściej wybierany w Polsce. Według trends.builtwith.com PrestaShop ma 23 proc. udziału w rynku w Polsce, natomiast drugą pozycję zajmuje Woocommerce z rezultatem 21 proc.
Udało się zainstalować to oprogramowanie? W takim razie możesz przejść do etapu wypełniania sklepu treścią, wprowadzania produktów, usług i testowania, czy witryna spełnia oczekiwania użytkowników, nie powoduje problemów w czasie użytkowania.
PrestaShop 1.7 – konfiguracja poczty
Powiadomienia e-mail w sklepie są nieodłącznym elementem dla kupujących, adminów strony i nie tylko. Klienci chcą wiedzieć, na jakim etapie jest ich zamówienie, a także oczekują informacji o kolejnych krokach na drodze realizacji zamówienia. Teoretycznie nie musisz konfigurować tego elementu na stronie – maile mogą dochodzić do odbiorców dzięki funkcji mail/sendmail, która jest wbudowana w PHP. Jeśli dodasz ustawienia SMTP, to wtedy zwiększysz pewność tego, że wiadomości wysłane przez oprogramowanie sklepu trafią do odbiorcy.
Najpierw musisz w tym celu założyć skrzynkę e-mail – skorzystaj z hostingu, na którym masz zainstalowany sklep. W panelu zarządzania usługą powinieneś bez większych problemów założyć potrzebne Ci adresy. Zapisz sobie wyświetlone po dodaniu skrzynki dane – będziesz ich potrzebować do skonfigurowania poczty e-mail. Opisane kroki mają zastosowanie nie tylko w przypadku PrestaShop 1.7, ale również innych wersji. Zauważalne mogą być co najwyżej niewielkie różnice w dostępnych opcjach. Oto kroki, które musisz podjąć:
1. Zaloguj się do panelu administracyjnego Twojego sklepu – skorzystaj z odnośnika, który wyświetlił Ci się po zainstalowaniu strony.
2. W menu Konfiguruj kliknij Zaawansowane, a dalej Adres e-mail.
3. Wybierz opcję „Użyj własnych ustawień SMTP (tylko dla zaawansowanych)”. Następnie automatycznie wyświetlą Ci się dane do wypełnienia.
W poszczególnych pozycjach wpisz:
- Nazwa domeny mailowej – czyli adres Twojego sklepu, ale bez potrzeby dodawania https://www. na jego początku.
- Serwer SMTP – wróć do informacji, które zanotowałeś po założeniu skrzynki e-mail i podaj nazwę serwera SMTP lub jego adres IP.
- Nazwa użytkownika SMTP – czyli pełny adres e-mail założonej skrzynki. Może to być np. kontakt@twoj-sklep.pl. Musi być oczywiście spójny z tym, który założyłeś.
- Hasło – czyli to, które zdefiniowałeś przy zakładaniu skrzynki.
- Szyfrowanie – wybierz TSL lub SSL zgodnie z informacjami, które uzyskałeś po założeniu skrzynki. Chyba że takie połączenie nie jest dostępne.
- Port – analogicznie wprowadź dane, które uzyskałeś od firmy hostingowej po założeniu skrzynki e-mail.
- Na końcu listy masz jeszcze wybór formatu e-maila – pozostaw zaznaczone Obydwa. Zostaw również włączone zapisywanie logów z e-maili.
Po tej czynności kliknij Zapisz i gotowe. PrestaShop od razu daje Ci możliwość przeprowadzenia testu konfiguracji e-maila. Wystarczy, że skorzystasz z rozwiązania, które znajduje się pod powyższymi ustawieniami. Podaj adres, na który ma trafić wiadomość wysłana ze sklepu.
Jeśli wszystko zostało dobrze wykonane, to zobaczysz komunikat o poprawnie wykonanej wysyłce. Jeśli jednak pojawił się błąd, to otrzymasz informację, na czym on polega. Możliwe, że wprowadzisz dane, które można wykorzystać do standardowego połączenia, a nie szyfrowanego – w obu przypadkach są one inne, więc sprawdź to na stronie firmy hostingowej. Taka informacja powinna się znaleźć w FAQ, ewentualnie uzyskasz ją od supportu w danej firmie.
Gdy wszystko przebiega pomyślnie, powinna się pojawić następująca wiadomość:
PrestaShop – konfiguracja email
Wiesz już, jak przeprowadzić konfigurację wysyłania wiadomości przez SMTP. Oprogramowanie sklepu automatycznie przekazuje e-maile systemowe w różnych przypadkach i korzysta z gotowych szablonów. Dzieje się tak m.in. wtedy, gdy:
- internauta utworzy konto w sklepie;
- klient wybierze płatność za zamówienie przelewem bankowym;
- użytkownik skorzysta z formularza kontaktowego – otrzyma potwierdzenie wysłania wiadomości;
- do klienta trafi wiadomość o tym, że zamówienie zostało zrealizowane i jest w transporcie;
- do odbiorcy zostanie wysłany e-mail z linkiem do śledzenia transportu produktu;
- pracownik sklepu wprowadzi zmiany w zamówieniu;
- klient wysłał prośbę o przypomnienie hasła.
To tylko kilka z kilkudziesięciu standardowych szablonów wiadomości, z których korzysta PrestaShop. Niektóre z nich zawierają informacje, które mogą być zbędne dla odbiorcy, ale to oprogramowanie daje Ci możliwość edycji e-maili. Masz możliwość wprowadzenia takich modyfikacji przez panel zarządzania sklepem.
Uwaga: zanim edytujesz treść wiadomości e-mail w sklepie, koniecznie zrób kopie bezpieczeństwa tych wiadomości.
Jeśli chcesz to zrobić, to w menu Ulepszenia kliknij Międzynarodowy, a następnie Tłumaczenia.
W kolejnym kroku musisz określić, co właściwie chcesz zmodyfikować. W Rodzaj tłumaczenia wybierz Tłumaczenia e-maila. W pozycji Wybierz typ zawartości e-mail masz do wyboru Temat i Treść.
Zatem kliknij Modyfikuj. W zależności od tego, jaki typ zawartości wiadomości wybrałeś, wyświetli Ci się możliwość edycji konkretnego elementu. Nie wymaga to od Ciebie znajomości języków programowania, gdyż edycji dokonujesz na takiej samej zasadzie, jak w standardowym tekście. Na koniec klikasz Zapisz – i gotowe. Wiadomości powinny być zmienione zgodnie z treściami, które wprowadziłeś. Łatwiejsze jest to w przypadku Tematu, nieco trudniejsze, jeśli chodzi o Treść. Pokażemy Ci, jak to wygląda krok po kroku przy edycji tekstu e-maila.
Kliknij Wiadomości e-mail powiązane z działaniem systemu. Następnie wybierz treść, którą chcesz edytować. To jest miejsce, w którym możesz zrobić kopię zapasową wiadomości – nie pomijaj tego kroku. Jeśli po wprowadzeniu modyfikacji efektem będzie błąd albo inny problem, to wtedy łatwo przywrócisz poprzednią treść.
Po wybraniu danej wiadomości przejdź do Edytuj wersję HTML. Następnie kliknij pierwszą ikonę od lewej, tj. kod źródłowy. Skopiuj to, co Ci się wyświetli i zapisz np. w notatniku na dysku.
Dopiero teraz przejdź do ewentualnej edycji treści. Uwaga: zmiany należy wprowadzić zarówno w wersji HTML, jak i wersji TXT. Po ich zapisaniu treści powinny być zgodne z ustalonymi przez Ciebie. Jeśli popełniłeś błąd, możesz skorzystać z kopii, którą zapisałeś i przywrócić wcześniejsze wiadomości.
Hosting dla PrestaShop a e-maile
Niezawodność działania Twojego sklepu zależy m.in. od tego, na jaką postawisz usługę serwerową. Powinieneś przy tym zwrócić uwagę m.in. na kwestie związane z korzystaniem z poczty. Na rynku znajdziesz oferty, które są nazywane hostingiem PrestaShop. Nie oznacza to, że powinieneś brać pod uwagę tylko je. Teoretycznie są one zoptymalizowane pod ten sklep, ale czy tak jest w rzeczywistości? Nie jest to takie pewne. Natomiast jeśli chodzi o kwestię poczty, to zwróć uwagę na następujące kwestie:
- Duża liczba możliwych do założenia skrzynek e-mail – często oferta nie będzie nakładać ograniczeń pod tym względem. W przypadku małego sklepu wystarczy Ci kilka/kilkanaście. W dużym będzie już ich potrzebnych kilkadziesiąt, a może nawet więcej.
- Na jakich dyskach zapisana jest poczta? – najlepiej, jeśli postawisz na serwer, który korzysta z najszybszych nośników danych – SSD NVMe. Zwróć jednak uwagę, czy aby na pewno wszystkie pliki są zapisywane na nich. Być może baza danych i poczta znajdują się na dużo wolniejszym HDD? Teoretycznie w przypadku poczty ta szybkość nie jest aż tak ważna, ale w momencie, kiedy będziesz przeszukiwać ogromne ilości wiadomości, korzystając z tej możliwości przez przeglądarkę, to również jest cenne. Szybciej odnajdziesz wiadomość. Zwróć również uwagę na to, że powierzchnia do wykorzystania na e-maile może być odrębna względem miejsca na pliki strony i bazę danych.
- Ograniczenia mail() i SMTP – w pierwszym przypadku chodzi o wiadomości, które są wysyłane przez skrypty i oprogramowanie sklepu. Natomiast drugi z limitów dotyczy e-maili wysłanych przez serwer SMTP. W przypadku dużych witryn potrzebne są limity wyrażane w nawet dziesiątkach tysięcy dziennie.
- Jak często wykonywany jest backup poczty – pod tym względem również może istnieć rozróżnienie na częstość robienia kopii zapasowej samej poczty i pozostałych plików. Im częściej powstaje backup oraz im dłużej jest dostępny, tym lepiej, gdyż w razie potrzeby masz możliwość dotarcia do wiadomości, które nadeszły jakiś czas temu, a potrzebujesz ich właśnie teraz.
- Zabezpieczenia poczty – takie jak choćby SPF, DKIM i DMARC. Są to rozwiązania, dzięki którym eliminujesz ryzyko podszywania się pod Twoje adresy e-mail przez internetowych przestępców, co może się skończyć dla Twoich klientów choćby kradzieżą danych osobowych. Dzięki tym zabezpieczeniom do tego nie dojdzie. Zostanie sprawdzone między innymi, czy adres IP serwera, z którego nadeszła wiadomość, jest zgodny z tym, z którego powinna ona trafić do adresata.
Pamiętaj również o tym, że poczta e-mail nie musi się znajdować na tym samym serwerze, na którym są pliki strony i baza danych. Wszystko dzięki odpowiedniej konfiguracji rekordów MX. Zatem jeśli znalazłeś usługę o znakomitych parametrach, która idealnie powinna się sprawdzić w przypadku poczty, to jak najbardziej możesz pozostawić stronę na jednym serwerze, a pocztę mieć na innym.
Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię pozycjonowania sklepów, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!