Wybierając oprogramowanie sklepu internetowego, powinieneś mieć na uwadze dostępne w nim rozwiązania, jego możliwości, kwestie związane z bezpieczeństwem i łatwość zarządzania nim. To oczywiście nie wszystkie elementy, które mają znaczenie, ale należą one do najistotniejszych. Jednym z kroków, które możesz podjąć zaraz po jego uruchomieniu, jest konfiguracja poczty. Jak to przebiega? O czym powinieneś pamiętać? Jak wygląda konfiguracja mail PrestaShop?
Samo założenie sklepu WWW bazującego na oprogramowaniu PrestaShop nie powinno Ci przysporzyć większych problemów, nawet jeśli nie masz w tym doświadczenia. Wystarczy, że hosting, którego używasz, daje możliwość skorzystania z instalatora aplikacji, a w przypadku zdecydowanej większości usług taka opcja jest dostępna. Natomiast sam wybór oprogramowania PrestaShop jest trafiony. W sieci znajdziesz mnóstwo pluginów, dzięki którym zwiększysz możliwości sklepu, a ponadto jest on najczęściej wybierany w Polsce. Według trends.builtwith.com PrestaShop ma 23 proc. udziału w rynku w Polsce, natomiast drugą pozycję zajmuje Woocommerce z rezultatem 21 proc.
Źródło: https://trends.builtwith.com/shop/country/Poland, 21.12.2021
Udało się zainstalować to oprogramowanie? W takim razie możesz przejść do etapu wypełniania sklepu treścią, wprowadzania produktów, usług i testowania, czy witryna spełnia oczekiwania użytkowników, nie powoduje problemów w czasie użytkowania.
Powiadomienia e-mail w sklepie są nieodłącznym elementem dla kupujących, adminów strony i nie tylko. Klienci chcą wiedzieć, na jakim etapie jest ich zamówienie, a także oczekują informacji o kolejnych krokach na drodze realizacji zamówienia. Teoretycznie nie musisz konfigurować tego elementu na stronie – maile mogą dochodzić do odbiorców dzięki funkcji mail/sendmail, która jest wbudowana w PHP. Jeśli dodasz ustawienia SMTP, to wtedy zwiększysz pewność tego, że wiadomości wysłane przez oprogramowanie sklepu trafią do odbiorcy.
Najpierw musisz w tym celu założyć skrzynkę e-mail – skorzystaj z hostingu, na którym masz zainstalowany sklep. W panelu zarządzania usługą powinieneś bez większych problemów założyć potrzebne Ci adresy. Zapisz sobie wyświetlone po dodaniu skrzynki dane – będziesz ich potrzebować do skonfigurowania poczty e-mail. Opisane kroki mają zastosowanie nie tylko w przypadku PrestaShop 1.7, ale również innych wersji. Zauważalne mogą być co najwyżej niewielkie różnice w dostępnych opcjach. Oto kroki, które musisz podjąć:
1. Zaloguj się do panelu administracyjnego Twojego sklepu – skorzystaj z odnośnika, który wyświetlił Ci się po zainstalowaniu strony.
2. W menu Konfiguruj kliknij Zaawansowane, a dalej Adres e-mail.
Źródło: Panel PrestaShop, 21.12.2021
3. Wybierz opcję „Użyj własnych ustawień SMTP (tylko dla zaawansowanych)”. Następnie automatycznie wyświetlą Ci się dane do wypełnienia.
Źródło: Panel PrestaShop, 21.12.2021
W poszczególnych pozycjach wpisz:
Po tej czynności kliknij Zapisz i gotowe. PrestaShop od razu daje Ci możliwość przeprowadzenia testu konfiguracji e-maila. Wystarczy, że skorzystasz z rozwiązania, które znajduje się pod powyższymi ustawieniami. Podaj adres, na który ma trafić wiadomość wysłana ze sklepu.
Źródło: Panel PrestaShop, 21.12.2021
Jeśli wszystko zostało dobrze wykonane, to zobaczysz komunikat o poprawnie wykonanej wysyłce. Jeśli jednak pojawił się błąd, to otrzymasz informację, na czym on polega. Możliwe, że wprowadzisz dane, które można wykorzystać do standardowego połączenia, a nie szyfrowanego – w obu przypadkach są one inne, więc sprawdź to na stronie firmy hostingowej. Taka informacja powinna się znaleźć w FAQ, ewentualnie uzyskasz ją od supportu w danej firmie.
Gdy wszystko przebiega pomyślnie, powinna się pojawić następująca wiadomość:
Źródło: Wiadomość testowa PrestaShop, 21.12.2021
Wiesz już, jak przeprowadzić konfigurację wysyłania wiadomości przez SMTP. Oprogramowanie sklepu automatycznie przekazuje e-maile systemowe w różnych przypadkach i korzysta z gotowych szablonów. Dzieje się tak m.in. wtedy, gdy:
To tylko kilka z kilkudziesięciu standardowych szablonów wiadomości, z których korzysta PrestaShop. Niektóre z nich zawierają informacje, które mogą być zbędne dla odbiorcy, ale to oprogramowanie daje Ci możliwość edycji e-maili. Masz możliwość wprowadzenia takich modyfikacji przez panel zarządzania sklepem.
Uwaga: zanim edytujesz treść wiadomości e-mail w sklepie, koniecznie zrób kopie bezpieczeństwa tych wiadomości.
Jeśli chcesz to zrobić, to w menu Ulepszenia kliknij Międzynarodowy, a następnie Tłumaczenia.
Źródło: Panel PrestaShop, 21.12.2021
W kolejnym kroku musisz określić, co właściwie chcesz zmodyfikować. W Rodzaj tłumaczenia wybierz Tłumaczenia e-maila. W pozycji Wybierz typ zawartości e-mail masz do wyboru Temat i Treść.
Źródło: Panel PrestaShop, 21.12.2021
Zatem kliknij Modyfikuj. W zależności od tego, jaki typ zawartości wiadomości wybrałeś, wyświetli Ci się możliwość edycji konkretnego elementu. Nie wymaga to od Ciebie znajomości języków programowania, gdyż edycji dokonujesz na takiej samej zasadzie, jak w standardowym tekście. Na koniec klikasz Zapisz – i gotowe. Wiadomości powinny być zmienione zgodnie z treściami, które wprowadziłeś. Łatwiejsze jest to w przypadku Tematu, nieco trudniejsze, jeśli chodzi o Treść. Pokażemy Ci, jak to wygląda krok po kroku przy edycji tekstu e-maila.
Kliknij Wiadomości e-mail powiązane z działaniem systemu. Następnie wybierz treść, którą chcesz edytować. To jest miejsce, w którym możesz zrobić kopię zapasową wiadomości – nie pomijaj tego kroku. Jeśli po wprowadzeniu modyfikacji efektem będzie błąd albo inny problem, to wtedy łatwo przywrócisz poprzednią treść.
Źródło: Panel PrestaShop, 21.12.2021
Po wybraniu danej wiadomości przejdź do Edytuj wersję HTML. Następnie kliknij pierwszą ikonę od lewej, tj. kod źródłowy. Skopiuj to, co Ci się wyświetli i zapisz np. w notatniku na dysku.
Źródło: Panel PrestaShop, 21.12.2021
Dopiero teraz przejdź do ewentualnej edycji treści. Uwaga: zmiany należy wprowadzić zarówno w wersji HTML, jak i wersji TXT. Po ich zapisaniu treści powinny być zgodne z ustalonymi przez Ciebie. Jeśli popełniłeś błąd, możesz skorzystać z kopii, którą zapisałeś i przywrócić wcześniejsze wiadomości.
Pamiętaj również o tym, że poczta e-mail nie musi się znajdować na tym samym serwerze, na którym są pliki strony i baza danych. Wszystko dzięki odpowiedniej konfiguracji rekordów MX. Zatem jeśli znalazłeś usługę o znakomitych parametrach, która idealnie powinna się sprawdzić w przypadku poczty, to jak najbardziej możesz pozostawić stronę na jednym serwerze, a pocztę mieć na innym.
Skontaktuj się z nami już teraz jeśli chcesz dowiedzieć się więcej. Chętnie umówimy się z Tobą na bezpłatną konsultację i ustalimy szczegóły naszej współpracy. Odkryj skuteczną strategię pozycjonowania sklepów, a pomoże Ci w tym nasza agencja SEO!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.