Facebook gromadzi obecnie niemal dwa miliardy użytkowników, którzy nie wykorzystują platformy wyłącznie do komunikacji ze znajomymi. Dziś jest to bowiem jedno z ważniejszych narzędzi marketingowych, a także centrum sprzedaży produktów i usług. Już nie tylko sklepy internetowe czy portale ogłoszeniowe, takie jak Allegro, Amazon czy OLX, znajdują się w centrum zainteresowania przedsiębiorców. Czym jest Facebook Marketplace i czy warto zacząć z niego korzystać?
W 2017 roku imperium Marka Zuckerberga rozrosło się o nową usługę. Mowa o Facebook Marketplace. To dedykowana podstrona zakupowa, w ramach której można sprzedawać i kupować produkty bez konieczności opuszczania platformy.
Marketplace nie można mylić ze sklepem na Facebooku, czyli fanpagem firmowym, posiadającym sekcję z prezentacjami produktów zawierającymi linki do zakupów online. To zupełnie odrębna funkcja, posiadająca własną ikonę na portalu.
Facebook – typy ogłoszeń w Marketplace
Z usługi tej może korzystać każdy użytkownik serwisu, również ten posiadający fałszywe konto, z tego względu należy być bardzo ostrożnym. Najczęściej wykorzystuje się Marketplace do sprzedaży produktów z tzw. drugiego obiegu, ale nie tylko.
Chociaż Facebook aktywował tę usługę przede wszystkim na linii C2C (customer to customer), z “marketu” mogą korzystać również przedsiębiorcy. Należy go traktować jako odrębny kanał sprzedażowy, w którym można dopasowywać reklamy do klientów, sprzedawać końcówki kolekcji, produkty z wadami w niższej cenie, przekierowywać do zakupów na własnej stronie, ale także prezentować bestsellerowe produkty czy oferować usługi, które przed zakupem wymagają kontaktu ze sprzedającym.
Nie ma w tym nic trudnego, a korzystanie z usługi jest niezwykle intuicyjne – zarówno na urządzeniu desktopowym, jak i mobilnym. Na początek należy wejść w usługę Marketplace. W lewym górnym rogu znajduje się zakładka “Dodaj ogłoszenie”.
W tym momencie otwiera się przed Tobą całe uniwersum, w którym możesz edytować każdy element – od tytułu, przez opis, zdjęcia, lokalizację, tagi, aż po dodawanie kolejnych przedmiotów. Możesz też wybrać, czy chcesz ukryć swoją ofertę przed znajomymi, co jest przydatne dla użytkowników korzystających z prywatnego konta.
Facebook – tworzenie ogłoszenia w Marketplace
Aby skorzystać z usług reklamowych, należy przejść do dostępnego na platformie Menedżera Reklam. Co dalej?
Pamiętaj, że materiały umieszczane w Facebook Marketplace muszą być zgodne z obowiązującymi standardami społeczności, a także zasadami sprzedaży. Należy więc zapoznać się z regulaminem platformy, aby dowiedzieć się, co można sprzedawać, a czego nie, a także, w jaki sposób należy przygotowywać opisy oraz jak dobierać zdjęcia.
Usługa oferowana przez Facebook jest wykorzystywana przez specjalistów i ekspertów marketingu do pozyskiwania cennych leadów oraz zaznaczania swojego miejsca w sieci. Jeśli są one jednym z Twoich celów, pamiętaj o kilku elementach:
Na koniec zastanów się nad formami płatności w Marketplace. Podczas kupowania produktów zaleca się dokonywanie płatności gotówką lub przy pomocy metod bezpośrednich. Można również dokonać płatności elektronicznej w formie przelewu czy polecenia zapłaty. Nigdy nie należy klikać linków odsyłających do płatności, tylko logować się bezpośrednio w witrynie wybranej metody płatności. Warto skorzystać z opcji płatności, która umożliwia ochronę zakupu.
Gdy nie powiążesz Marketplace ze sklepem internetowym, uniemożliwisz potencjalnemu klientowi zakup produktów przez bezpieczne płatności internetowe. Podobnie wygląda sprawa z indywidualnymi sprzedawcami, którzy szczególnie odczuwają skutki takiej decyzji. Sprzedaż, która odbywa się tylko i wyłącznie za pomocą Messengera, bazuje na obustronnym zaufaniu, a, jak wiadomo, w sieci trzeba się tego wystrzegać.
Mając już za sobą teorię, musisz dowiedzieć się, dlaczego właściwie warto skorzystać z “marketu” Facebooka. Chodzi przede wszystkim o ogromne zasięgi – niemal każdy użytkownik platformy choć raz z ciekawości wszedł do zakładki Marketplace. Jej wielką zaletą jest możliwość zostawiania komentarzy czy polubienia ofert, które w naturalny sposób wspierają sprzedaż oraz budowę świadomości marki. Nie można również zapomnieć o kontakcie między sprzedającym a kupującym. Facebook wykorzystuje w tym zakresie dwie plakietki: odznakę “Bardzo szybka odpowiedź” oraz “Polecany przez społeczność”, które stanowią dodatkową zachętę i zwiększają zaufanie odbiorców.
Usługa Facebook Marketplace jest interesującym rozwiązaniem dla każdego, kto chciałby zacząć sprzedawać – nie ważne, czy jesteś osobą prywatną, czy prowadzącą prężnie działającą firmę. Przy niewielkich nakładach finansowych możesz wesprzeć swoją strategię marketingową lub zwyczajnie pozbyć się niepotrzebnych przedmiotów. Pamiętaj jednak, że jako przedsiębiorca musisz przestrzegać wytycznych platformy, dlatego, zanim zaczniesz tworzyć oferty, zapoznaj się z pełnym regulaminem Facebooka.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.