Zapytaj o ofertę
Co to jest Facebook Marketplace i czy warto się nim zainteresować?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Co to jest Facebook Marketplace i czy warto się nim zainteresować?

Co to jest Facebook Marketplace i czy warto się nim zainteresować?

6 min. czytania

Facebook gromadzi obecnie niemal dwa miliardy użytkowników, którzy nie wykorzystują platformy wyłącznie do komunikacji ze znajomymi. Dziś jest to bowiem jedno z ważniejszych narzędzi marketingowych, a także centrum sprzedaży produktów i usług. Już nie tylko sklepy internetowe czy portale ogłoszeniowe, takie jak Allegro, Amazon czy OLX, znajdują się w centrum zainteresowania przedsiębiorców. Czym jest Facebook Marketplace i czy warto zacząć z niego korzystać?

Targ online

W 2017 roku imperium Marka Zuckerberga rozrosło się o nową usługę. Mowa o Facebook Marketplace. To dedykowana podstrona zakupowa, w ramach której można sprzedawać i kupować produkty bez konieczności opuszczania platformy.

Marketplace nie można mylić ze sklepem na Facebooku, czyli fanpagem firmowym, posiadającym sekcję z prezentacjami produktów zawierającymi linki do zakupów online. To zupełnie odrębna funkcja, posiadająca własną ikonę na portalu.

Facebook – typy ogłoszeń w MarketplaceFacebook – typy ogłoszeń w Marketplace

Czym cechuje się Facebook Marketplace? Kto może korzystać z tej usługi?

Z usługi tej może korzystać każdy użytkownik serwisu, również ten posiadający fałszywe konto, z tego względu należy być bardzo ostrożnym. Najczęściej wykorzystuje się Marketplace do sprzedaży produktów z tzw. drugiego obiegu, ale nie tylko.

Chociaż Facebook aktywował tę usługę przede wszystkim na linii C2C (customer to customer), z “marketu” mogą korzystać również przedsiębiorcy. Należy go traktować jako odrębny kanał sprzedażowy, w którym można dopasowywać reklamy do klientów, sprzedawać końcówki kolekcji, produkty z wadami w niższej cenie, przekierowywać do zakupów na własnej stronie, ale także prezentować bestsellerowe produkty czy oferować usługi, które przed zakupem wymagają kontaktu ze sprzedającym.

  • Ogłoszenia są bezpłatne, a dodatkowym wydatkiem jest jedynie promowanie ogłoszeń czy sprzedaż w określonych kategoriach.
  • Zasięg ofert można ocenić jedynie na podstawie liczby wyświetleń.
  • Opcje dostępne z poziomu konta firmowego nie są dostępne przy korzystaniu z profilu prywatnego i odwrotnie.
  • Z konta firmowego nie można dodawać ogłoszeń w Marketplace jako fanpage.
  • Powiadomienia o odpowiedziach na ogłoszenia przesyłane są na prywatną skrzynkę mailową, a wiadomości dotyczące ofert przekierowywane na Messenger.
  • Aby kupować i sprzedawać produkty, trzeba mieć ukończone co najmniej 18 lat

Jak dodać ogłoszenie?

Nie ma w tym nic trudnego, a korzystanie z usługi jest niezwykle intuicyjne – zarówno na urządzeniu desktopowym, jak i mobilnym. Na początek należy wejść w usługę Marketplace. W lewym górnym rogu znajduje się zakładka “Dodaj ogłoszenie”.

W tym momencie otwiera się przed Tobą całe uniwersum, w którym możesz edytować każdy element – od tytułu, przez opis, zdjęcia, lokalizację, tagi, aż po dodawanie kolejnych przedmiotów. Możesz też wybrać, czy chcesz ukryć swoją ofertę przed znajomymi, co jest przydatne dla użytkowników korzystających z prywatnego konta.

Facebook – tworzenie ogłoszenia w MarketplaceFacebook – tworzenie ogłoszenia w Marketplace

Jak reklamować się na Facebook Marketplace?

Aby skorzystać z usług reklamowych, należy przejść do dostępnego na platformie Menedżera Reklam. Co dalej?

  1. Wybierz oczekiwany cel reklamy. Musisz ustalić, na czym Ci zależy w kontekście krótko- i długoterminowych planów. Większy zasięg? Ruch? Wiadomości? Konwersje? Sprzedaż? Wszystko zależy od obranej strategii.
  2. Określ miejsce docelowe (np. kartę produktu, landing page) oraz odbiorców.
  3. Wybierz opcję “Automatyczne umiejscowienia” bądź “Edytuj umiejscowienia”.
  4. Oszacuj budżet.
  5. Ustaw harmonogram.
  6. Wybierz format reklamy.
  7. Gotowe! Po zatwierdzeniu materiałów przez administrację ogłoszenie staje się widoczne dla użytkowników.

Pamiętaj, że materiały umieszczane w Facebook Marketplace muszą być zgodne z obowiązującymi standardami społeczności, a także zasadami sprzedaży. Należy więc zapoznać się z regulaminem platformy, aby dowiedzieć się, co można sprzedawać, a czego nie, a także, w jaki sposób należy przygotowywać opisy oraz jak dobierać zdjęcia.

Usługa oferowana przez Facebook jest wykorzystywana przez specjalistów i ekspertów marketingu do pozyskiwania cennych leadów oraz zaznaczania swojego miejsca w sieci. Jeśli są one jednym z Twoich celów, pamiętaj o kilku elementach:

  • nazwie produktu: musi być krótka, zrozumiała i łatwa do zapamiętania, ale też zachęcająca do zakupu;
  • dobrej jakości zdjęciach: klient musi czuć, że nie kupuje przysłowiowego kota w worku;
  • lokalizacji: reklamy domyślnie wyświetlane są tym użytkownikom, którzy znajdują się w najbliższej okolicy, dlatego też w ustawieniach można wybrać kilka największych miast, aby zwiększyć zasięg;
  • atrakcyjnej cenie: użytkownicy korzystają z “marketu” przede wszystkim ze względu na konkurencyjność cen w sieci.

    Dostępne formy płatności

    Na koniec zastanów się nad formami płatności w Marketplace. Podczas kupowania produktów zaleca się dokonywanie płatności gotówką lub przy pomocy metod bezpośrednich. Można również dokonać płatności elektronicznej w formie przelewu czy polecenia zapłaty. Nigdy nie należy klikać linków odsyłających do płatności, tylko logować się bezpośrednio w witrynie wybranej metody płatności. Warto skorzystać z opcji płatności, która umożliwia ochronę zakupu.

    Gdy nie powiążesz Marketplace ze sklepem internetowym, uniemożliwisz potencjalnemu klientowi zakup produktów przez bezpieczne płatności internetowe. Podobnie wygląda sprawa z indywidualnymi sprzedawcami, którzy szczególnie odczuwają skutki takiej decyzji. Sprzedaż, która odbywa się tylko i wyłącznie za pomocą Messengera, bazuje na obustronnym zaufaniu, a, jak wiadomo, w sieci trzeba się tego wystrzegać.

    Dlaczego warto skorzystać z usługi Marketplace?

    Mając już za sobą teorię, musisz dowiedzieć się, dlaczego właściwie warto skorzystać z “marketu” Facebooka. Chodzi przede wszystkim o ogromne zasięgi – niemal każdy użytkownik platformy choć raz z ciekawości wszedł do zakładki Marketplace. Jej wielką zaletą jest możliwość zostawiania komentarzy czy polubienia ofert, które w naturalny sposób wspierają sprzedaż oraz budowę świadomości marki. Nie można również zapomnieć o kontakcie między sprzedającym a kupującym. Facebook wykorzystuje w tym zakresie dwie plakietki: odznakę “Bardzo szybka odpowiedź” oraz “Polecany przez społeczność”, które stanowią dodatkową zachętę i zwiększają zaufanie odbiorców.

    Słowo na koniec

    Usługa Facebook Marketplace jest interesującym rozwiązaniem dla każdego, kto chciałby zacząć sprzedawać – nie ważne, czy jesteś osobą prywatną, czy prowadzącą prężnie działającą firmę. Przy niewielkich nakładach finansowych możesz wesprzeć swoją strategię marketingową lub zwyczajnie pozbyć się niepotrzebnych przedmiotów. Pamiętaj jednak, że jako przedsiębiorca musisz przestrzegać wytycznych platformy, dlatego, zanim zaczniesz tworzyć oferty, zapoznaj się z pełnym regulaminem Facebooka.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Rola social media marketingu w e-commerce: od lajków do lojalnych klientów
    Rola social media marketingu w e-commerce: od lajków do lojalnych klientów
    Ponad 65% populacji korzysta z mediów społecznościowych, poświęcając na to prawie 2,5 godziny dziennie. Te statystyki to nie tylko obraz […]
    Jak działa algorytm na TikToku?
    Jak działa algorytm na TikToku?
    TikTok to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe. Warto więc wiedzieć, jak działa jego algorytm, a także jak dostosować do niego swoje publikacje!
    Witamy w klubie, czyli czym jest Clubhouse
    Witamy w klubie, czyli czym jest Clubhouse
    Do 2021 roku aplikację tę pobrało ponad 8 milionów użytkowników! Sprawdź na czym polega jej fenomen i dlaczego dostęp do niej wcale nie jest taki prosty, jakby się mogło wydawać.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.