Jeśli chcesz sprzedawać swoje produkty lub usługi w Internecie, musisz wybrać kanały, dzięki którym najskuteczniej dotrzesz do nowych odbiorców i zachęcisz ich do skorzystania ze swojej oferty. Wbrew pozorom, nie jest to łatwa decyzja. Najpopularniejsze opcje to e-commerce i marketplace. Z pewnością zastanawiasz się, którą z nich wybrać. W tym artykule przygotowałam zestawienie wad i zalet obu rozwiązań, dzięki którym z pewnością prawidłowo ukierunkujesz swoje działania sprzedażowe.
Z pewnością trafiłeś kiedyś na miejsca w sieci, w których mogłeś sprzedawać swoje produkty bez konieczności zakładania sklepu internetowego. To właśnie koncepcja marketplace. Możesz tam znaleźć asortyment różnych sprzedawców, niezależnie od charakterystyki ich działalności czy rodzaju oferowanych produktów.
Każda platforma marketplace działa na nieco innych zasadach. Różnice polegają na takich aspektach, jak warunki dostawy, gwarancja zwrotów, zakres asortymentu czy jego stan. Jeśli jednak trafisz na takie miejsce, z pewnością je rozpoznasz.
Istnieje wiele platform marketplace. Ich popularność zależy między innymi od automatyzacji, wygody realizacji transakcji czy zaufania do oferowanych usług. Oto kilka najpopularniejszych przykładów platform marketplace, z którymi z pewnością spotkałeś się niejednokrotnie.
Facebook marketplace
eBay marketplace
Jeśli czytasz ten artykuł, z pewnością zastanawiasz się, co wybrać – sklep internetowy czy marketplace. Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Platforma sprzedażowa powinna być bowiem dostosowana do Twoich potrzeb i oczekiwań rynku docelowego. Aby podjąć właściwą decyzję, zapoznaj się z najważniejszymi aspektami sprzedaży w obu tych miejscach, uwzględniając ich wady i zalety.
Jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze sprzedażą w Internecie, łatwość uruchomienia działalności powinna być Twoim priorytetem. Pamiętaj, że nie zawsze prościej znaczy lepiej. Niemniej jednak jeżeli istnieje możliwość zredukowania trudności, powinieneś z niej skorzystać.
Jeśli chodzi o łatwość uruchomienia, znaczną przewagę w tym pojedynku ma marketplace. Twoja odpowiedzialność ogranicza się bowiem do zarejestrowania się na portalu i rozpoczęcia sprzedaży. Wystarczy, że uzupełnisz formularz i dodasz swoje produkty. Możesz wówczas uwzględnić ich opis, dodać zdjęcia, cenę i wszelkie inne aspekty, które pomogą klientom dokonać właściwego wyboru. W przypadku marketplace płatność i wysyłka są zautomatyzowane, a Ty możesz nimi zarządzać w bardzo wygodny sposób.
Uruchomienie sprzedaży w sklepie internetowym jest nieco bardziej wymagające. Niemniej jednak w tym przypadku również nie musisz działać od zera. Możesz skorzystać z automatycznych rozwiązań, takich jak oprogramowanie SaaS. Wystarczy, że dodasz swoje produkty, opiszesz je i podasz ich ceny. Prowadząc sprzedaż w sklepie internetowym, możesz też zintegrować działania z firmą kurierską, a także platformą marketplace. Tworząc e-commerce od zera, masz możliwość personalizacji każdego aspektu, choć z pewnością potrwa to nieco dłużej. Oprogramowanie SaaS może znacznie ułatwić ten proces.
Biorąc pod uwagę wygląd sklepu, bezapelacyjnie wygrywa e-commerce. Tworząc go od zera, możesz wybrać dowolne tło, czcionkę, zdjęcia, strukturę menu oraz system nawigacji. Dostosowanie rozwiązań do charakterystyki branży i potrzeb docelowych odbiorców z pewnością korzystnie wpłynie na Twoje wyniki.
W przypadku platform marketplace masz jednak do dyspozycji wyłącznie projekt i formę sprzedaży dyktowane przez dany serwis. Możesz jedynie dodać wybrane zdjęcia i opisy swoich produktów. Oznacza to, że trudno będzie Ci wyróżnić się na tle innych marek i przyciągnąć uwagę konsumentów.
Jeśli zdecydujesz się na marketplace, budowanie wizerunku marki i rozwijanie firmy będzie nieco trudniejsze. Klienci wybierający produkty spośród wielu ofert na platformie zwykle nie zwracają bowiem uwagi na ich sprzedawcę. Jedyne, co ich interesuje, to cena, forma przesyłki, opinie i ewentualne zasady zwrotu.
Uruchamiając sklep internetowy, z pewnością poprawisz zaufanie docelowych odbiorców, zwiększysz świadomość swojej marki w Internecie i pozyskasz wielu lojalnych klientów. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku na pierwsze efekty będziesz musiał poczekać nieco dłużej.
Jeśli rozważasz rozpoczęcie sprzedaży internetowej, aspektem, który z pewnością interesuje Cię najbardziej, są koszty. Musisz wiedzieć, że w niemal każdym przypadku mniej nakładów finansowych będzie wymagać uruchomienie platformy marketplace. Aby zacząć sprzedawać, nie musisz mieć bowiem prawie żadnych środków inwestycyjnych.
Jeśli jednak zdecydujesz się na sklep internetowy, musisz przygotować się na dość duże wydatki. Zwykle sięgają one nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Możesz oczywiście skorzystać z automatycznych oprogramowań, które znacznie ograniczą koszty realizacji sprzedaży online. Niemniej jednak w przypadku sklepu internetowego będą one nieco wyższe, niż użytkowanie marketplace.
Aspektem, który powinieneś uwzględnić podczas dokonywania wyboru między sklepem internetowym a marketplace, jest także system kształtowania cen. Być może sądzisz, że nie ma znaczącej różnicy między tymi kanałami. Nic bardziej mylnego. W przypadku marketplace do ceny produktu musisz doliczyć także marżę dla platformy. Jest to jeden z najważniejszych elementów, który musisz wziąć pod uwagę podczas wyboru serwisu sprzedażowego. Marża jest bowiem inna w przypadku każdego portalu.
Decydując się na marketplace, powinieneś też uwzględnić konkurencyjność tego miejsca. Klienci zwykle decydują się na tańsze produkty. Na takiej platformie trudno jest więc wyróżnić się czymś innym niż ceną.
Allegro marketplace
Działając na marketplace, trudno będzie Ci zweryfikować skuteczność strategii i ustalić, co przyciąga klientów, a co zniechęca ich do zakupu. Wyniki często uzależnione są od promocji oferowanych przez wykorzystywane platformy. Twoim jedynym narzędziem jest personalizacja oferty i to ona wpływa na osiągane efekty.
Jeśli natomiast zdecydujesz się na sklep internetowy, będziesz w stanie na bieżąco śledzić jego efektywność za pomocą wielu prostych w obsłudze narzędzi. Sprzedając produkty w swoim własnym serwisie, możesz też docierać do klientów na wiele sposobów. Najskuteczniejsze to między innymi e-mail marketing, pozycjonowanie, Google Ads czy promocja w social mediach.
W przypadku marketplace jesteś ograniczony wieloma zasadami. Możesz jedynie zaakceptować to, co oferuje dana platforma lub zmienić miejsce działalności.
Sklep internetowy daje Ci znacznie więcej możliwości. Sam możesz opracować regulamin przedstawiający warunki sprzedaży, dodać wartościowe opisy oraz udostępnić treści zachęcające klientów do zakupu. Platformy, takie jak Amazon mają listę słów, których nie możesz wykorzystać podczas opisywania swoich produktów. W tym kryterium zdecydowanie wygrywa więc własny sklep internetowy.
Na platformach typu marketplace konkurencja jest ogromna. Jak już wspomniałam, jedynym sposobem na wyróżnienie się spośród innych marek jest zaproponowanie najniższej ceny. Jak się pewnie domyślasz, nie jest to najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu. Długotrwała strategia opierająca się na niskiej marży może doprowadzić do poważnych problemów finansowych.
Mimo że w przypadku sklepu internetowego również musisz brać pod uwagę działania konkurencji, możesz przedstawić odbiorcom korzyści, jakie odniosą po zakupie Twojego produktu. W ten sposób determinantem ich skłonności do realizacji transakcji będzie nie tylko cena, ale też jakość oferowanego asortymentu.
Jeżeli wyżej opisane czynniki wciąż nie pomagają Ci dokonać ostatecznego wyboru, zapoznaj się z najważniejszymi zaletami marketplace i sklepu internetowego. Dzięki temu zestawieniu z pewnością podejmiesz decyzję idealną dla swojego biznesu.
Oba rozwiązania mogą być opłacalne. Pamiętaj jednak, że podczas podejmowania ostatecznej decyzji musisz uwzględnić swoje cele, wartości firmy, oczekiwania klientów oraz charakterystykę sprzedawanych produktów.
Sprzedaż na platformach marketplace nie pomoże Ci w budowaniu świadomości marki i zwiększaniu zaufania wśród klientów, ale przyniesie szybkie zyski.
Wykorzystanie sklepu internetowego, mimo że nieco bardziej wymagające w dłuższej perspektywie, oferuje znacznie więcej korzyści.
Rozwiązaniem, które zdecydowanie powinieneś rozważyć, jest jednoczesne wykorzystanie obu tych kanałów. W swoich ofertach w marketplace możesz przekierować klientów do sklepu internetowego, czym znacznie zwiększysz ruch w serwisie. Pamiętaj jednak, aby przed wyborem tej drogi opracować dokładną strategię. Wykorzystanie marketplace i sklepu internetowego w tym samym czasie może bowiem przynieść podwójne korzyści, ale też podwójne straty.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.