Zapytaj o ofertę
E-commerce vs. marketplace – co wybrać?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • E-commerce vs. marketplace – co wybrać?

E-commerce vs. marketplace – co wybrać?

10 min. czytania

Jeśli chcesz sprzedawać swoje produkty lub usługi w Internecie, musisz wybrać kanały, dzięki którym najskuteczniej dotrzesz do nowych odbiorców i zachęcisz ich do skorzystania ze swojej oferty. Wbrew pozorom, nie jest to łatwa decyzja. Najpopularniejsze opcje to e-commerce i marketplace. Z pewnością zastanawiasz się, którą z nich wybrać. W tym artykule przygotowałam zestawienie wad i zalet obu rozwiązań, dzięki którym z pewnością prawidłowo ukierunkujesz swoje działania sprzedażowe.

Marketplace – co to jest?

Z pewnością trafiłeś kiedyś na miejsca w sieci, w których mogłeś sprzedawać swoje produkty bez konieczności zakładania sklepu internetowego. To właśnie koncepcja marketplace. Możesz tam znaleźć asortyment różnych sprzedawców, niezależnie od charakterystyki ich działalności czy rodzaju oferowanych produktów.

Każda platforma marketplace działa na nieco innych zasadach. Różnice polegają na takich aspektach, jak warunki dostawy, gwarancja zwrotów, zakres asortymentu czy jego stan. Jeśli jednak trafisz na takie miejsce, z pewnością je rozpoznasz.

Marketplace – przykładowe platformy

Istnieje wiele platform marketplace. Ich popularność zależy między innymi od automatyzacji, wygody realizacji transakcji czy zaufania do oferowanych usług. Oto kilka najpopularniejszych przykładów platform marketplace, z którymi z pewnością spotkałeś się niejednokrotnie.

  • Allegro – największa platforma sprzedażowa w Polsce, którą miesięcznie odwiedza niemal 19 milionów użytkowników. Jej początkową koncepcją było stworzenie portalu aukcyjnego, który z czasem przekształcił się w marketplace. Aktualnie możesz tam kupić niemal wszystko.
  • eBay – popularny na całym świecie odpowiednik Allegro. Platforma dostępna jest w ponad 200 krajach i stanowi jedną z najstarszych form marketplace.
  • Amazon – sklep i platforma dla sprzedawców, która niegdyś była księgarnią. Aktualnie udostępnia możliwość sprzedaży produktów przez osoby z całego świata.
  • OLX – popularna w Polsce platforma marketplace, na której mogą sprzedawać zarówno firmy, jak i osoby prywatne.
  • Facebook Marketplace – platforma sprzedażowa Facebooka obsługiwana z poziomu serwisu społecznościowego.

facebook marketplace - przykładFacebook marketplace


facebook marketplace - przykładeBay marketplace

E-commerce vs. marketplace – na co zwrócić uwagę?

Jeśli czytasz ten artykuł, z pewnością zastanawiasz się, co wybrać – sklep internetowy czy marketplace. Niestety, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Platforma sprzedażowa powinna być bowiem dostosowana do Twoich potrzeb i oczekiwań rynku docelowego. Aby podjąć właściwą decyzję, zapoznaj się z najważniejszymi aspektami sprzedaży w obu tych miejscach, uwzględniając ich wady i zalety.

Łatwość wdrożenia

Jeśli dopiero zaczynasz przygodę ze sprzedażą w Internecie, łatwość uruchomienia działalności powinna być Twoim priorytetem. Pamiętaj, że nie zawsze prościej znaczy lepiej. Niemniej jednak jeżeli istnieje możliwość zredukowania trudności, powinieneś z niej skorzystać.

Jeśli chodzi o łatwość uruchomienia, znaczną przewagę w tym pojedynku ma marketplace. Twoja odpowiedzialność ogranicza się bowiem do zarejestrowania się na portalu i rozpoczęcia sprzedaży. Wystarczy, że uzupełnisz formularz i dodasz swoje produkty. Możesz wówczas uwzględnić ich opis, dodać zdjęcia, cenę i wszelkie inne aspekty, które pomogą klientom dokonać właściwego wyboru. W przypadku marketplace płatność i wysyłka są zautomatyzowane, a Ty możesz nimi zarządzać w bardzo wygodny sposób.

Uruchomienie sprzedaży w sklepie internetowym jest nieco bardziej wymagające. Niemniej jednak w tym przypadku również nie musisz działać od zera. Możesz skorzystać z automatycznych rozwiązań, takich jak oprogramowanie SaaS. Wystarczy, że dodasz swoje produkty, opiszesz je i podasz ich ceny. Prowadząc sprzedaż w sklepie internetowym, możesz też zintegrować działania z firmą kurierską, a także platformą marketplace. Tworząc e-commerce od zera, masz możliwość personalizacji każdego aspektu, choć z pewnością potrwa to nieco dłużej. Oprogramowanie SaaS może znacznie ułatwić ten proces.

Struktura sklepu

Biorąc pod uwagę wygląd sklepu, bezapelacyjnie wygrywa e-commerce. Tworząc go od zera, możesz wybrać dowolne tło, czcionkę, zdjęcia, strukturę menu oraz system nawigacji. Dostosowanie rozwiązań do charakterystyki branży i potrzeb docelowych odbiorców z pewnością korzystnie wpłynie na Twoje wyniki.

W przypadku platform marketplace masz jednak do dyspozycji wyłącznie projekt i formę sprzedaży dyktowane przez dany serwis. Możesz jedynie dodać wybrane zdjęcia i opisy swoich produktów. Oznacza to, że trudno będzie Ci wyróżnić się na tle innych marek i przyciągnąć uwagę konsumentów.

Wizerunek marki

Jeśli zdecydujesz się na marketplace, budowanie wizerunku marki i rozwijanie firmy będzie nieco trudniejsze. Klienci wybierający produkty spośród wielu ofert na platformie zwykle nie zwracają bowiem uwagi na ich sprzedawcę. Jedyne, co ich interesuje, to cena, forma przesyłki, opinie i ewentualne zasady zwrotu.

Uruchamiając sklep internetowy, z pewnością poprawisz zaufanie docelowych odbiorców, zwiększysz świadomość swojej marki w Internecie i pozyskasz wielu lojalnych klientów. Pamiętaj jednak, że w tym przypadku na pierwsze efekty będziesz musiał poczekać nieco dłużej.

Koszty

Jeśli rozważasz rozpoczęcie sprzedaży internetowej, aspektem, który z pewnością interesuje Cię najbardziej, są koszty. Musisz wiedzieć, że w niemal każdym przypadku mniej nakładów finansowych będzie wymagać uruchomienie platformy marketplace. Aby zacząć sprzedawać, nie musisz mieć bowiem prawie żadnych środków inwestycyjnych.

Jeśli jednak zdecydujesz się na sklep internetowy, musisz przygotować się na dość duże wydatki. Zwykle sięgają one nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Możesz oczywiście skorzystać z automatycznych oprogramowań, które znacznie ograniczą koszty realizacji sprzedaży online. Niemniej jednak w przypadku sklepu internetowego będą one nieco wyższe, niż użytkowanie marketplace.

Strategia cenowa

Aspektem, który powinieneś uwzględnić podczas dokonywania wyboru między sklepem internetowym a marketplace, jest także system kształtowania cen. Być może sądzisz, że nie ma znaczącej różnicy między tymi kanałami. Nic bardziej mylnego. W przypadku marketplace do ceny produktu musisz doliczyć także marżę dla platformy. Jest to jeden z najważniejszych elementów, który musisz wziąć pod uwagę podczas wyboru serwisu sprzedażowego. Marża jest bowiem inna w przypadku każdego portalu.

Decydując się na marketplace, powinieneś też uwzględnić konkurencyjność tego miejsca. Klienci zwykle decydują się na tańsze produkty. Na takiej platformie trudno jest więc wyróżnić się czymś innym niż ceną.

allegro marketplace - przykładAllegro marketplace

Analiza efektywności kanału sprzedaży

Działając na marketplace, trudno będzie Ci zweryfikować skuteczność strategii i ustalić, co przyciąga klientów, a co zniechęca ich do zakupu. Wyniki często uzależnione są od promocji oferowanych przez wykorzystywane platformy. Twoim jedynym narzędziem jest personalizacja oferty i to ona wpływa na osiągane efekty.

Jeśli natomiast zdecydujesz się na sklep internetowy, będziesz w stanie na bieżąco śledzić jego efektywność za pomocą wielu prostych w obsłudze narzędzi. Sprzedając produkty w swoim własnym serwisie, możesz też docierać do klientów na wiele sposobów. Najskuteczniejsze to między innymi e-mail marketing, pozycjonowanie, Google Ads czy promocja w social mediach.

Warunki działalności

W przypadku marketplace jesteś ograniczony wieloma zasadami. Możesz jedynie zaakceptować to, co oferuje dana platforma lub zmienić miejsce działalności.

Sklep internetowy daje Ci znacznie więcej możliwości. Sam możesz opracować regulamin przedstawiający warunki sprzedaży, dodać wartościowe opisy oraz udostępnić treści zachęcające klientów do zakupu. Platformy, takie jak Amazon mają listę słów, których nie możesz wykorzystać podczas opisywania swoich produktów. W tym kryterium zdecydowanie wygrywa więc własny sklep internetowy.

Konkurencja

Na platformach typu marketplace konkurencja jest ogromna. Jak już wspomniałam, jedynym sposobem na wyróżnienie się spośród innych marek jest zaproponowanie najniższej ceny. Jak się pewnie domyślasz, nie jest to najlepsze rozwiązanie dla Twojego biznesu. Długotrwała strategia opierająca się na niskiej marży może doprowadzić do poważnych problemów finansowych.

Mimo że w przypadku sklepu internetowego również musisz brać pod uwagę działania konkurencji, możesz przedstawić odbiorcom korzyści, jakie odniosą po zakupie Twojego produktu. W ten sposób determinantem ich skłonności do realizacji transakcji będzie nie tylko cena, ale też jakość oferowanego asortymentu.

Sklep internetowy czy marketplace – porównanie zalet

Jeżeli wyżej opisane czynniki wciąż nie pomagają Ci dokonać ostatecznego wyboru, zapoznaj się z najważniejszymi zaletami marketplace i sklepu internetowego. Dzięki temu zestawieniu z pewnością podejmiesz decyzję idealną dla swojego biznesu.

Zalety sklepu internetowego

  • Brak prowizji – sprzedaż w sklepie internetowym zawiera prowizję dla dostawcy płatności. Niemniej jednak wszystko to, co faktycznie zarobisz, trafi do Twojego portfela. Jedyne stałe koszty to wydatki związane z utrzymaniem sklepu oraz usług płatności online.
  • Dowolność w prezentowaniu marki – w przypadku sprzedaży w sklepie internetowym masz pełną kontrolę nad sposobem prezentowania swojej marki. Wybierając ten kanał, możesz dowolnie personalizować przekaz, dodawać wybrane projekty graficzne czy opisy produktów. Nic nie działa lepiej, niż indywidualne podejście do klientów.
  • Dostęp do analiz i statystyk – prowadząc sprzedaż w sklepie internetowym, możesz na bieżąco śledzić efektywność podejmowanych działań, analizować ruch oraz konwersję. Dzięki temu szybko zidentyfikujesz wszelkie błędy i unikniesz poważnych problemów w przyszłości.
  • Mała konkurencja – w sprzedaży w sklepie internetowym ogranicza Cię tylko własna wyobraźnia. O ile wciąż musisz analizować działania konkurencji, możesz wykorzystać wiele innych narzędzi do podkreślenia wartości swojej marki. Są to nie tylko cena, ale też jakość produktów, opisy, opinie, zdjęcia czy promocje.

Zalety marketplace

  • Mniejsze koszty na start – w przeciwieństwie do strategii sprzedażowej opartej na sklepie internetowym działania z wykorzystaniem platform marketplace są dość tanie. Opłata startowa jest znacznie niższa, a marketing obejmujący płatności, koszty kurierów czy strategię cenową często pokrywane są przez platformę.
  • Więcej odbiorców – na platformie marketplace nie musisz budować społeczności od zera. Od początku działalności masz dostęp do szerokiego grona odbiorców, którzy regularnie odwiedzają dany portal w celu dokonania zakupów. Wystarczy, że zachęcisz ich ciekawą ofertą, atrakcyjnym zdjęciem lub niską ceną.
  • Duże zaufanie – platformy marketplace w oczach klientów są bardzo wiarygodne. Istnieje znacznie większe prawdopodobieństwo, iż osoba, która pierwszy spotyka się z Twoją marką, zakupi produkt w takim miejscu, niż w sklepie internetowym, który niedawno poznała.
  • Łatwość wdrożenia – jeśli zdecydujesz się na sprzedaż w marketplace, wystarczy, że dodasz swoje produkty. Nie musisz programować, tworzyć struktury sklepu i pozycjonować go w wynikach wyszukiwania. Całą robotę wykona autorytet platformy, którą wybierzesz.

Na co się zdecydować?

Oba rozwiązania mogą być opłacalne. Pamiętaj jednak, że podczas podejmowania ostatecznej decyzji musisz uwzględnić swoje cele, wartości firmy, oczekiwania klientów oraz charakterystykę sprzedawanych produktów.

Sprzedaż na platformach marketplace nie pomoże Ci w budowaniu świadomości marki i zwiększaniu zaufania wśród klientów, ale przyniesie szybkie zyski.

Wykorzystanie sklepu internetowego, mimo że nieco bardziej wymagające w dłuższej perspektywie, oferuje znacznie więcej korzyści.

Rozwiązaniem, które zdecydowanie powinieneś rozważyć, jest jednoczesne wykorzystanie obu tych kanałów. W swoich ofertach w marketplace możesz przekierować klientów do sklepu internetowego, czym znacznie zwiększysz ruch w serwisie. Pamiętaj jednak, aby przed wyborem tej drogi opracować dokładną strategię. Wykorzystanie marketplace i sklepu internetowego w tym samym czasie może bowiem przynieść podwójne korzyści, ale też podwójne straty.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?
    E-Commerce – o czym pamiętać i jak śledzić trendy?
    Od czego zacząć prowadzenie witryny e-commerce? Wykorzystaj listę kontrolną SEO w zaznaczaniu swojego miejsca w sieci. Sprawdź bieżące trendy.
    Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
    Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
    Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym? Odpowiedź na to pytanie i garść cennych wskazówek dla e-commerce znajdziesz w tym artykule!
    Strategia marketingowa w e-commerce – czym jest i co obejmuje?
    Strategia marketingowa w e-commerce – czym jest i co obejmuje?
    Strategia marketingowa w e-commerce to kompleksowy plan działań mający na celu przyciągnięcie i zatrzymanie klientów. Co powinna obejmować?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.