Zapytaj o ofertę
Co to jest ROAS?
8 min. czytania

Co to jest ROAS?

Badanie efektywności strategii marketingowej to bardzo ważny element każdej kampanii. Aby jednak dobrze ocenić skuteczność prowadzonych działań, należy posłużyć się kilkoma specjalistycznymi wskaźnikami. Jednym z nich jest ROAS. Jak go obliczyć i co zrobić, aby przyjął satysfakcjonujący poziom? Sprawdź!

ROAS – co to takiego?

ROAS to wskaźnik obrazujący skuteczność działań marketingowych. Przedstawia on zwrot z wydatków na reklamę, w związku z czym jego wyznaczenie i optymalizacja powinny być priorytetem każdego współczesnego przedsiębiorcy. Element ten można uznać za jeden z najważniejszych wskaźników reklamowych, gdyż pozwala zweryfikować efektywność kampanii, wykryć ewentualne błędy oraz zdecydować, jakie kroki podjąć, aby zoptymalizować strategię promocyjną.

Mimo że marketing internetowy jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem rozszerzania świadomości marki, wielu przedsiębiorców wciąż zastanawia się, czym jest ROAS i jak go wykorzystać. Istnieją różne sytuacje, kiedy element ten może okazać się szczególnie przydatny. Przykładami mogą być: chęć zmierzenia efektywności strategii reklamowej, zamiar zweryfikowania skuteczności konkretnego rozwiązania lub oszacowanie budżetu marketingowego.

Wielu właścicieli firm często ma jednak problem z odróżnieniem ROAS i ROI. Na czym polega różnica między tymi wskaźnikami i dlaczego warto ją znać?

ROAS a ROI – na czym polega różnica?

Dostęp do wielu narzędzi marketingowych, stale rozwijające się metody analityczne oraz postęp technologiczny sprawiają, że wielu przedsiębiorców wciąż myli wskaźniki ROAS i ROI. Mimo że oba te elementy pozwalają zmierzyć efektywność działań marketingowych, ich wyniki prezentują dane dotyczące innych aspektów.

Podczas gdy ROAS przedstawia skuteczność kampanii reklamowej z uwzględnieniem kosztów jej wdrożenia, ROI prezentuje wyłącznie stopień realizacji założonych celów. Najważniejszą różnicą między tymi wskaźnikami jest jednak wynik analiz. ROI obejmuje zwrot z inwestycji, natomiast ROAS mierzy rzeczywisty przychód wygenerowany przez strategię marketingową.

Warto więc na bieżąco kontrolować oba te czynniki, niezależnie od rodzaju wykorzystywanych narzędzi reklamowych czy czasu trwania kampanii.

Jak obliczyć ROAS i jaki wynik jest odpowiedni?

Wiedząc już, czym jest ROAS, warto przyjrzeć się metodom obliczania tego wskaźnika. Można go zdefiniować jako przychód wygenerowany przez każdą jednostkę pieniężną zainwestowaną w całą strategię lub konkretną kampanię marketingową. Aby więc uzyskać ten współczynnik, wystarczy przychody z reklamy podzielić przez wydatki związane z jej wdrożeniem.

Lepsze zrozumienie tego aspektu zagwarantuje zobrazowanie go na konkretnym przykładzie. Jeśli firma przeznaczy na kampanię 2000 zł, a działania marketingowe wygenerują 20 000 zł przychodu, oznacza to, że wskaźnik ROAS będzie równy 10.

Przy mierzeniu efektywności strategii reklamowej trzeba jednak uwzględnić wszystkie koszty związane z jej realizacją. Okazuje się bowiem, że wielu przedsiębiorców pomija kilka kluczowych kwestii podczas wyliczania ROAS, co z kolei negatywnie wpływa na działania promocyjne w przyszłości.

Jaki powinien być optymalny poziom ROAS? Niestety, nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wartość współczynnika zależy bowiem od wielu aspektów, takich jak charakter i cel kampanii, czas jej trwania, popularność marki czy rodzaj branży. Warto też wspomnieć, że niski ROAS nie zawsze będzie świadczył o małej skuteczności strategii marketingowej. W przypadku działań ukierunkowanych na zwiększanie świadomości marki czy budowanie zaufania do jej usług wskaźnik ten nie osiągnie bowiem wysokiego poziomu, mimo że efekty będą satysfakcjonujące.

Najlepszym rozwiązaniem okazuje się indywidualne podejście do interpretacji wskaźnika, po wcześniejszym uwzględnieniu jego determinantów.

Optymalizacja ROAS – na co zwrócić szczególną uwagę?

Z pewnością zależy Ci na wysokim zwrocie z inwestycji w działania marketingowe. Nic więc dziwnego, że wiele realizowanych zabiegów ukierunkowanych jest na optymalizację wskaźnika ROAS. Na co jednak zwrócić szczególną uwagę, aby jego wysokość osiągnęła satysfakcjonujący poziom?

Istnieje kilka sprawdzonych metod, dzięki którym można dość łatwo i skutecznie zoptymalizować wskaźnik efektywności. Oto najważniejsze z nich:

  • obniżenie kosztu kliknięcia reklamy,
  • używanie wykluczających słów kluczowych,
  • dbałość o oryginalne, angażujące przedstawienie oferty,
  • optymalizacja użyteczności strony internetowej,
  • przyspieszenie tempa ładowania strony,
  • optymalizacja witryny pod kątem urządzeń mobilnych,
  • remarketing,
  • content marketing,
  • przeprowadzenie audytu SEO oraz likwidacja ewentualnych błędów.

Dzięki tego typu metodom możliwe okaże się uzyskanie zwrotu z inwestycji. Trzeba jednak pamiętać, że najlepsze efekty zapewnia wyłącznie holistyczne podejście do optymalizacji wskaźnika ROAS, co nierzadko trudno zrealizować samodzielnie. Z pomocą przychodzą na szczęście profesjonalne agencje SEO.

Specjaliści nie tylko przeprowadzą kompleksowe badania, ale też wykorzystają techniki, dzięki którym Twoja marka uzyska satysfakcjonujące przychody. Warto więc umówić się na konsultację z ekspertem oraz ustalić wszystkie szczegóły związane z kampanią marketingową.

Jak zmaksymalizować swoje przychody z reklam?

Jak już wiesz, warto optymalizować wskaźnik ROAS. Jednym ze sposobów jest wówczas maksymalizacja przychodów z reklam. Jak to zrobić?

    • Ulepsz tekst reklamy: upewnij się, że tekst reklamy trafia do Twoich odbiorców. Wyróżnij oferty specjalne i dodaj pilność, aby przyciągnąć uwagę.
    • Korzystaj z reklam retargetingowych: wyświetlają się one klientom, którzy już odwiedzili Twoją witrynę i wykazali zainteresowanie określonymi produktami. Możesz również ograniczyć porzucanie koszyków poprzez ponowne kierowanie reklam na kupujących, którzy zostawili produkty w swoich koszykach.

przypomnienie o porzuconym koszyku od Allegroprzypomnienie o porzuconym koszyku od Allegro

  • Doprecyzuj kierowanie reklam na odbiorców: zidentyfikuj swoich odbiorców, którzy z największym prawdopodobieństwem przekształcą się w kupujących o wysokiej wartości klienta i pokaż im produkty, które są dla nich najtrafniejsze.
  • Optymalizacja pod kątem urządzeń mobilnych: ponieważ coraz więcej konsumentów robi zakupy na urządzeniach mobilnych, nie chcesz, aby użytkownicy opuszczali Twoją witrynę tylko dlatego, że nie jest ona kompatybilna ze smartfonami czy tabletami.
  • Trafiaj do klientów o dużym zamiarze zakupu: kieruj reklamy na wyszukiwane hasła powszechnie używane przez konsumentów gotowych do dokonania zakupu, np. długie słowa kluczowe zawierające konkretną markę, kolor lub rozmiar oraz takie terminy, jak zniżka lub bezpłatna wysyłka.
  • Dopasuj tekst reklamy do treści strony docelowej: twórz dedykowane strony docelowe, które pasują do treści Twoich reklam, aby zapewnić spójne wrażenia użytkowników i zminimalizować problemy z konwersją.
  • Popraw wynik jakości swojej kampanii: wysoki wynik jakości, który wskazuje, że reklama i strona docelowa są trafne, może podnieść pozycję reklamy w odpowiednich wyszukiwaniach i uzyskać więcej ruchu na stronie.

Jak obniżyć swoje koszty reklamowe?

Drugim sposobem na optymalizację ROAS jest obniżenie kosztów reklamowych. Oto kilka praktyk, dzięki którym z pewnością uzyskasz ten efekt.

    • Oceń słowa kluczowe o niskiej skuteczności: wstrzymuj słowa kluczowe lub miejsca docelowe, które nie generują dużego ruchu. Przejrzyj dane analityczne dotyczące różnych źródeł ruchu, harmonogramów i sieci, aby nie wstrzymywać kanałów, na których reklama faktycznie jest skuteczna.
    • Równowaga między konkurencyjnością a kosztami: rozsądnie podchodź do słów kluczowych, które licytujesz. Najskuteczniejsze słowa kluczowe mogą generować ruch, ale duża konkurencja może podnieść koszt kliknięcia, znacznie zmniejszając zysk.
    • Zoptymalizuj ustawienia kampanii reklamowej: zawęź kierowanie na podstawie lokalizacji, języków, sieci, i urządzeń, aby wyświetlać reklamy tylko odbiorcom z największym prawdopodobieństwem konwersji.

ads.google.com – geograficzne kierowanie reklamads.google.com – geograficzne kierowanie reklam

  • Uwzględnij wykluczające słowa kluczowe: użyj informacji z raportu wyszukiwanych haseł, aby zidentyfikować słowa kluczowe, które generują kliknięcia, ale nie powodują konwersji. Dodaj je jako wykluczające słowa kluczowe do swoich kampanii, aby nie płacić za kliknięcia bez konwersji.
  • Wyświetlaj reklamy w określonych godzinach: dowiedz się, kiedy w Twojej witrynie występuje najwięcej konwersji i ustaw reklamy tak, aby wyświetlały się tylko w określonych przedziałach czasowych. Jeśli sprzedajesz produkty sezonowe, możesz dostosowywać kampanie według miesiąca.
  • Oceń wydatki związane z wyświetlaniem reklam – np. projektowanie graficzne, copywriting, zarządzanie reklamami czy prowizje partnerskie, aby wykluczyć zbędne wydawanie pieniędzy.
  • Wstrzymuj nierentowne kampanie: często sprawdzaj swoje statystyki i wstrzymuj kampanie, które nie generują sprzedaży.

Podsumowanie

Jak widać, wskaźnik ROAS jest ważnym elementem każdej strategii marketingowej. Prawidłowe określenie efektywności prowadzonych działań może bardzo pozytywnie wpłynąć na skuteczność kampanii w przyszłości. Warto więc zidentyfikować wszystkie koszty związane z realizacją strategii, zestawić je z uzyskanymi przychodami oraz trafnie ocenić wydajność zabiegów promocyjnych. Dzięki temu marka osiągnie spektakularne wyniki, kampania marketingowa zostanie pozbawiona ewentualnych błędów, a firma będzie dynamicznie rozwijać się na wielu płaszczyznach w sieci.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    5 kroków do wyboru najlepszej agencji cyfrowej
    5 kroków do wyboru najlepszej agencji cyfrowej
    Zastanawiasz się nad współpracą z profesjonalną agencją cyfrową? Sprawdź, na co zwrócić szczególną uwagę, aby Twój wybór przyniósł efekty!
    Agencja social media – czym się zajmuje?
    Agencja social media – czym się zajmuje?
    Marketing w mediach społecznościowych to jedno z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań. Warto więc wiedzieć, czym zajmuje się agencja social media.
    Jak skutecznie tworzyć marketing lokalny?
    Jak skutecznie tworzyć marketing lokalny?
    Sprawdź, jak wdrożyć działania z zakresu marketingu lokalnego, aby Twoja firma rozwinęła skrzydła, dotarła do nowych klientów i odniosła sukces na rynku.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.