Badanie efektywności strategii marketingowej to bardzo ważny element każdej kampanii. Aby jednak dobrze ocenić skuteczność prowadzonych działań, należy posłużyć się kilkoma specjalistycznymi wskaźnikami. Jednym z nich jest ROAS. Jak go obliczyć i co zrobić, aby przyjął satysfakcjonujący poziom? Sprawdź!
ROAS to wskaźnik obrazujący skuteczność działań marketingowych. Przedstawia on zwrot z wydatków na reklamę, w związku z czym jego wyznaczenie i optymalizacja powinny być priorytetem każdego współczesnego przedsiębiorcy. Element ten można uznać za jeden z najważniejszych wskaźników reklamowych, gdyż pozwala zweryfikować efektywność kampanii, wykryć ewentualne błędy oraz zdecydować, jakie kroki podjąć, aby zoptymalizować strategię promocyjną.
Mimo że marketing internetowy jest coraz częściej wykorzystywanym narzędziem rozszerzania świadomości marki, wielu przedsiębiorców wciąż zastanawia się, czym jest ROAS i jak go wykorzystać. Istnieją różne sytuacje, kiedy element ten może okazać się szczególnie przydatny. Przykładami mogą być: chęć zmierzenia efektywności strategii reklamowej, zamiar zweryfikowania skuteczności konkretnego rozwiązania lub oszacowanie budżetu marketingowego.
Wielu właścicieli firm często ma jednak problem z odróżnieniem ROAS i ROI. Na czym polega różnica między tymi wskaźnikami i dlaczego warto ją znać?
Dostęp do wielu narzędzi marketingowych, stale rozwijające się metody analityczne oraz postęp technologiczny sprawiają, że wielu przedsiębiorców wciąż myli wskaźniki ROAS i ROI. Mimo że oba te elementy pozwalają zmierzyć efektywność działań marketingowych, ich wyniki prezentują dane dotyczące innych aspektów.
Podczas gdy ROAS przedstawia skuteczność kampanii reklamowej z uwzględnieniem kosztów jej wdrożenia, ROI prezentuje wyłącznie stopień realizacji założonych celów. Najważniejszą różnicą między tymi wskaźnikami jest jednak wynik analiz. ROI obejmuje zwrot z inwestycji, natomiast ROAS mierzy rzeczywisty przychód wygenerowany przez strategię marketingową.
Warto więc na bieżąco kontrolować oba te czynniki, niezależnie od rodzaju wykorzystywanych narzędzi reklamowych czy czasu trwania kampanii.
Wiedząc już, czym jest ROAS, warto przyjrzeć się metodom obliczania tego wskaźnika. Można go zdefiniować jako przychód wygenerowany przez każdą jednostkę pieniężną zainwestowaną w całą strategię lub konkretną kampanię marketingową. Aby więc uzyskać ten współczynnik, wystarczy przychody z reklamy podzielić przez wydatki związane z jej wdrożeniem.
Lepsze zrozumienie tego aspektu zagwarantuje zobrazowanie go na konkretnym przykładzie. Jeśli firma przeznaczy na kampanię 2000 zł, a działania marketingowe wygenerują 20 000 zł przychodu, oznacza to, że wskaźnik ROAS będzie równy 10.
Przy mierzeniu efektywności strategii reklamowej trzeba jednak uwzględnić wszystkie koszty związane z jej realizacją. Okazuje się bowiem, że wielu przedsiębiorców pomija kilka kluczowych kwestii podczas wyliczania ROAS, co z kolei negatywnie wpływa na działania promocyjne w przyszłości.
Jaki powinien być optymalny poziom ROAS? Niestety, nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Wartość współczynnika zależy bowiem od wielu aspektów, takich jak charakter i cel kampanii, czas jej trwania, popularność marki czy rodzaj branży. Warto też wspomnieć, że niski ROAS nie zawsze będzie świadczył o małej skuteczności strategii marketingowej. W przypadku działań ukierunkowanych na zwiększanie świadomości marki czy budowanie zaufania do jej usług wskaźnik ten nie osiągnie bowiem wysokiego poziomu, mimo że efekty będą satysfakcjonujące.
Najlepszym rozwiązaniem okazuje się indywidualne podejście do interpretacji wskaźnika, po wcześniejszym uwzględnieniu jego determinantów.
Z pewnością zależy Ci na wysokim zwrocie z inwestycji w działania marketingowe. Nic więc dziwnego, że wiele realizowanych zabiegów ukierunkowanych jest na optymalizację wskaźnika ROAS. Na co jednak zwrócić szczególną uwagę, aby jego wysokość osiągnęła satysfakcjonujący poziom?
Istnieje kilka sprawdzonych metod, dzięki którym można dość łatwo i skutecznie zoptymalizować wskaźnik efektywności. Oto najważniejsze z nich:
Dzięki tego typu metodom możliwe okaże się uzyskanie zwrotu z inwestycji. Trzeba jednak pamiętać, że najlepsze efekty zapewnia wyłącznie holistyczne podejście do optymalizacji wskaźnika ROAS, co nierzadko trudno zrealizować samodzielnie. Z pomocą przychodzą na szczęście profesjonalne agencje SEO.
Specjaliści nie tylko przeprowadzą kompleksowe badania, ale też wykorzystają techniki, dzięki którym Twoja marka uzyska satysfakcjonujące przychody. Warto więc umówić się na konsultację z ekspertem oraz ustalić wszystkie szczegóły związane z kampanią marketingową.
Jak już wiesz, warto optymalizować wskaźnik ROAS. Jednym ze sposobów jest wówczas maksymalizacja przychodów z reklam. Jak to zrobić?
przypomnienie o porzuconym koszyku od Allegro
Drugim sposobem na optymalizację ROAS jest obniżenie kosztów reklamowych. Oto kilka praktyk, dzięki którym z pewnością uzyskasz ten efekt.
ads.google.com – geograficzne kierowanie reklam
Jak widać, wskaźnik ROAS jest ważnym elementem każdej strategii marketingowej. Prawidłowe określenie efektywności prowadzonych działań może bardzo pozytywnie wpłynąć na skuteczność kampanii w przyszłości. Warto więc zidentyfikować wszystkie koszty związane z realizacją strategii, zestawić je z uzyskanymi przychodami oraz trafnie ocenić wydajność zabiegów promocyjnych. Dzięki temu marka osiągnie spektakularne wyniki, kampania marketingowa zostanie pozbawiona ewentualnych błędów, a firma będzie dynamicznie rozwijać się na wielu płaszczyznach w sieci.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.