Zapytaj o ofertę
Co to jest reklama PPC?
9 min. czytania

Co to jest reklama PPC?

Reklama PPC to obok pozycjonowania najważniejszy kanał marketingu cyfrowego. Z takiej formy promocji korzystają obecnie miliony firm na całym świecie – niezależnie od branży i możliwości finansowych. Reklama w tym modelu pozwala precyzyjnie docierać do potencjalnych klientów, jej koszt w pewnym stopniu zależy od reklamodawcy, a, co najważniejsze, efekty widoczne są niemal natychmiast. W tym artykule dowiesz się, na czym polega kampania PPC, ile kosztuje jej wdrożenie oraz dlaczego warto w nią zainwestować!

Reklama PPC – co to jest?

Reklama PPC (Pay Per Click) to reklama, w ramach której reklamodawca płaci za kliknięcie użytkownika. Jej nadawca nie ponosi kosztów za samo wyświetlenie – płaci tylko, gdy użytkownik kliknie reklamę, czyli poprzez promowany link przejdzie do strony docelowej. Może ona przybrać postać sponsorowanego linku – wtedy wyświetla się na czołowych miejscach w wynikach wyszukiwania, ale także grafik czy wideo prezentowanych w Google Display Network, czyli w sieci reklamowej, do której należą ponad 2 miliony zewnętrznych serwisów.

Najpopularniejsza forma Pay Per Click Advertising to ta w Google, czyli utworzona za pomocą systemu Google Ads (dawniej Google Adwords). W ramach kampanii PPC możesz się też jednak rozliczać za reklamy na portalach społecznościowych (Facebook, LinkedIn). Działają one podobnie, jednak różnicą jest obszar wyświetlania komunikatu.

Formy reklamy Pay Per Click

Istnieje wiele sposobów, za pomocą których możesz promować swoją markę w sieci reklamowej. Ważne jest wówczas, aby wybrać odpowiednią formę reklamy i dostosować ją do obszaru, w którym ma się wyświetlać. W tym celu musisz zapoznać się z podstawowymi rodzajami reklam Pay Per Click. Są to:

  • tematyczne reklamy w sieciach kontekstowych – są wyświetlane w wyznaczonych wcześniej miejscach: na stronach partnerów Google i w aplikacjach;
  • reklamy w wyszukiwarce – wyświetlane są bezpośrednio pod paskiem wyszukiwania, a także po prawej stronie lub na dole wyników w formie tekstowej bądź graficznej;
  • kampanie remarketingowe – oferty przypominające użytkownikom o produkcie, którym byli zainteresowani podczas ostatnich odwiedzin strony internetowej.

Wyniki wyszukiwania – przykład reklam PPC w GoogleWyniki wyszukiwania – przykład reklam PPC w Google

Wybór konkretnej formy reklamy powinien być podyktowany Twoimi potrzebami i celami, jakie zamierzasz osiągnąć. Pamiętaj też, że reklamę PPC możesz wdrożyć nie tylko w Google, ale też innych wyszukiwarkach, takich jak Yahoo! czy w sieci Bing Ads. Przeprowadź dokładne analizy, ustal, gdzie są Twoi odbiorcy i wybierz typ reklamy, dzięki któremu osiągniesz sukces.

Jak działa reklama PPC w Google Ads?

Korzystając z wyszukiwarki Google, bardzo łatwo można zauważyć, że miejsce na linki sponsorowane jest ograniczone. Tak samo wygląda to w sieci reklamowej. Skoro miliony firm z całego świata wykorzystują reklamę PPC, Google musi w jakiś sposób ustalać, kto ma pierwszeństwo. Za to odpowiedzialny jest działający w czasie rzeczywistym system aukcyjny, który ustala pozycję reklam.

Istotny jest wówczas przede wszystkim ranking reklam Pay Per Click. Jest to wartość służąca do określania pozycji danej oferty. Składają się na nią:

  • maksymalna stawka CPC (Cost Per Click) – maksymalna kwota, jaką chcesz zapłacić za jedno kliknięcie;
  • wynik jakości reklamy – określany jest na podstawie trafności reklamy, jakości strony docelowej i współczynnika klikalności;
  • oczekiwany wpływ rozszerzeń.

Warto wspomnieć, że system Google Ads w czasie rzeczywistym ustala ranking kampanii reklamowej. Cena za kliknięcie oraz jakość komunikatu analizowane są za każdym razem, gdy użytkownik wpisuje w wyszukiwarce Google przypisane do kampanii słowo kluczowe. Właśnie dlatego pozycja Twojej reklamy na liście wyników wyszukiwania może zmienić się w zależności od jej jakości w danym momencie.

Komu wyświetla się reklama Pay Per Click? Linki sponsorowane trafiają do użytkownika na podstawie słów kluczowych przypisanych do danej kampanii. System pozwala jednak na precyzyjne określenie grupy docelowej np. ze względu na płeć, wiek, status społeczny, lokalizację czy zainteresowania.

W sieci reklamowej, oprócz wyświetlania banerów na podstawie słów kluczowych, możliwe jest także kierowanie ich na konkretny adres URL lub na serwisy podobne tematycznie do przypisanych do reklamy słów kluczowych. Ma to bezpośredni wpływ na skuteczność reklamy oraz warunkuje to, czy PPC marketing będzie efektywny.

Ile kosztuje reklama PPC?

Nie można jednoznacznie określić, ile kosztuje płatna reklama w wynikach wyszukiwania. Cena uzależniona jest przede wszystkim od stawki CPC. Całkowity budżet na kampanię możesz natomiast ustalić samodzielnie. Niektóre firmy przeznaczają na to kilkaset złotych miesięcznie, inne nawet kilkadziesiąt tysięcy. PPC marketing jest bardzo elastyczny, dlatego możesz dostosować koszt kampanii do swoich potrzeb i możliwości finansowych.

Jeśli Twój budżet to 1000 zł, a stawka za jedno kliknięcie wynosi 1,25 zł, to możliwe będzie wygenerowanie ok. 800 kliknięć. Gdy budżet się wyczerpie, reklama PPC po prostu przestanie się wyświetlać.

Pamiętaj, że ustalając maksymalny koszt CPC, musisz wziąć pod uwagę działania konkurencji. Jeśli inne firmy zaproponują więcej niż Ty, Twoje szanse na udział w wyświetleniach spadną. Warto wspomnieć, że rzeczywisty koszt kliknięcia jest zazwyczaj niższy niż Twoja maksymalna stawka. To dlatego, że system pobiera tylko taką kwotę, która potrzebna jest do osiągnięcia wymaganego rankingu dla reklamy. Cena zależy przede wszystkim od konkurencji, branży, popularności słów kluczowych oraz jakości reklamy.

Na konkurencję nie masz wpływu, jednak o jakość reklamy możesz zadbać. Jeśli chcesz płacić mniej, twórz wartościowe, atrakcyjne i angażujące komunikaty, a także zwróć uwagę na jakość strony, do której prowadzą.

Reklamy PPC – kiedy będą opłacalną inwestycją?

Kampania PPC to świetny sposób na promowanie swojego biznesu w sieci. Dzięki umiejętnie opracowanej reklamie nawet nie zauważysz jej kosztów, a wyniki pozwolą Ci znacznie rozwinąć swój biznes online. Oto kilka sytuacji, w których inwestycja w marketing PPC może okazać się kluczem do sukcesu:

  • Reklama PPC świetnie sprawdzi się, kiedy dopiero wchodzisz na rynek. Na pierwsze efekty pozycjonowania trzeba wówczas czekać bardzo długo. Dzięki kampanii Google Ads Twój biznes nabierze rozpędu.
  • Dzięki reklamom PPC możesz zwiększyć popularność swojej promocji lub sezonowej wyprzedaży. W tym celu najlepiej sprawdzą się listy produktowe, na których potencjalny klient z pewnością znajdzie coś dla siebie.
  • Reklamy PPC możesz wykorzystać w celu analizy skuteczności wybranych fraz. Dzięki nim znajdziesz odpowiednie słowa kluczowe, które następnie będziesz mógł zastosować podczas pozycjonowania swojej strony internetowej.
  • W płatne reklamy warto zainwestować podczas działań lokalnych. Niski koszt kliknięcia w połączeniu z małą konkurencją to przepis na sukces.

Google Ads – konfiguracja lokalizacji wyświetlania reklamGoogle Ads – konfiguracja lokalizacji wyświetlania reklam

Umiejętnie zarządzając reklamą PPC, możesz osiągnąć wiele. Odpowiednia platforma reklamowa, właściwie dobrani odbiorcy i angażujące treści reklamy to milowy krok w stronę lepszych wyników sprzedażowych. Pamiętaj jednak, że kampania PPC sprawdzi się najlepiej, kiedy będzie dobrze opracowana. Właśnie dlatego powinieneś skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów. Zalety takiej współpracy to nie tylko lepsze efekty, ale też stała kontrola budżetu, która połączona z optymalizacją przekazu może zdziałać cuda.

Dlaczego warto inwestować w reklamy PPC?

Jak już wspomniałam, reklamy Pay Per Click możesz wykorzystać na wiele sposobów. Z pewnością zastanawiasz się jednak, co jesteś w stanie osiągnąć dzięki płatnej kampanii Google Ads. Oto najważniejsze zalety kampanii PPC, które z pewnością przekonają Cię do jej wdrożenia.

Możliwość dokładnej analizy

Skuteczność reklam PPC możesz mierzyć i analizować pod wieloma aspektami. Dzięki nim masz ponadto dostęp do danych o efektywności konwersji i wyświetleniach witryny. Podczas realizacji strategii marketingowej nie ma miejsca na błędy. Analizując kampanie PPC, łatwo ich unikniesz.

Szybkie efekty

W przeciwieństwie do pozycjonowania stron internetowych reklama PPC przynosi niemal natychmiastowe rezultaty. Po uruchomieniu kampanii szybko wybijesz się na rynku i zdobędziesz nowych klientów. Wynika to z możliwości precyzyjnego targetowania. Dzięki temu możesz dotrzeć do osób, które nigdy wcześniej nie miały kontaktu z Twoją marką. Liczą się wówczas pozytywne wrażenia użytkownika w sklepie internetowym, do którego prowadzi oferta. Stawiając na synergię atrakcyjnych reklam PPC i zoptymalizowanej strony, możesz osiągnąć sukces na wielu obszarach.

Większa świadomość marki

Jeśli chcesz w krótkim czasie zwiększyć popularność marki, reklamy PPC są jednym z najlepszych rozwiązań. Jako że link sponsorowany wyświetlany jest nad wynikami organicznymi w Google, istnieje większe prawdopodobieństwo, że użytkownik zdecyduje się na kliknięcie. Docierając do szerszej grupy odbiorców, ruch w witrynie znacznie wzrośnie, co bezpośrednio przełoży się też na wskaźnik konwersji.

Gwarancja skuteczności

W przypadku innych działań marketingowych, takich jak SEO czy kampanii w mediach społecznościowych, nigdy nie masz gwarancji uzyskania pożądanych efektów. Reklama PPC jest w stanie Ci je zapewnić. Jeśli odpowiednio zaplanujesz swój budżet, pojawienie się na szczycie wyszukiwarki jest niemal pewne. To samo dotyczy kampanii typu Facebook Ads czy LinkedIn Ads. Wybierając korzystny model rozliczania, kampanie PPC zarówno w postaci grafik, jak i tekstu, zapewnią Ci doskonałe wyniki.

Zainwestuj w marketing PPC!

Przepis na udaną kampanię Pay Per Click? Przeprowadź badanie rynku, prześledź działania konkurencji, wybierz właściwe frazy kluczowe, zoptymalizuj jakość reklamy i udostępnij ją w odpowiednich miejscach. Dzięki reklamie internetowej PPC nie tylko zwiększysz sprzedaż online, ale też zbierzesz wiele cennych informacji o słowach kluczowych czy upodobaniach użytkowników. Miej jednak na uwadze, że kampanie PPC to z reguły strategia tymczasowa. Aby cieszyć się doskonałymi, trwałymi wynikami, wykorzystaj również działania SEO. Skontaktuj się z nami, aby poznać szczegóły strategii marketingowej, dzięki której zdobędziesz przewagę w sieci i przyciągniesz wielu nowych klientów!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 5
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Inteligentna kampania produktowa
    Inteligentna kampania produktowa
    Nie masz doświadczenia w tworzeniu reklam Google Ads? Inteligentna kampania produktowa jest dla Ciebie. Sprawdź, na czym polega i jak ją ustawić!
    Kampania Discovery Google Ads
    Kampania Discovery Google Ads
    Kampania Discovery Google Ads to nietypowy sposób na dotarcie do nowych użytkowników oraz na remarketing. Czym jest taka forma reklamy i czy się sprawdza?
    Nazwa konkurencji w reklamach Google Ads — czy jest to dozwolone?
    Nazwa konkurencji w reklamach Google Ads — czy jest to dozwolone?
    Czy myślałeś kiedyś, by targetować kampanie reklamowe na markowe frazy konkurentów? Czym jest Brand Bidding i co myśli o nim Google! Warto wiedzieć.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.