Google stale ulepsza swój algorytm, aby zapewnić użytkownikom wyświetlanie najdokładniejszych, najodpowiedniejszych i najbezpieczniejszych treści. I co roku wydaje się wprowadzać coraz więcej aktualizacji rocznie.
Wiedza o tym, jakie aktualizacje miały miejsce, pomoże Ci poznać najważniejsze wymagania SEO, poprawić rankingi i zrozumieć wszelkie przyczyny zmian wydajności. Dlatego dzisiaj sprawdzimy, jakie są najważniejsze aktualizacje algorytmu Google 2021 roku, w porządku chronologicznym.
Ranking Google Passage to nowy system oceny treści witryn internetowych. Jego zadaniem jest dostarczenie użytkownikowi odpowiedniego fragmentu tekstu w wynikach wyszukiwania, który natychmiast udzieli odpowiedzi na zapytanie.
Aktualizacja algorytmu Google pozwala więc botom indeksować nie tylko strony, ale także poszczególne ich fragmenty (akapity, zdania). W efekcie niektóre treści częściowo mogą wyświetlać się na górze wyników wyszukiwania z podkreślonymi frazami kluczowymi. Przed pojawieniem się Google Passage algorytm wyszukiwarki, dodając stronę do SERP, sprawdzał i oceniał całą znajdującą się na niej treść, biorąc pod uwagę słowo kluczowe.
Celem aktualizacji jest szybkie reagowanie na bardzo konkretne zapytania, a nie zmuszanie użytkownika do przeszukiwania całej strony docelowej. Istotą zmiany jest również pomoc stronom, które do tej pory były słabo oceniane, oraz longreadom, w których informacje tylko częściowo odpowiadają zapytaniu. Oznacza to, że algorytm Google nauczył się klasyfikować fragmenty niezależnie od ogólnej zawartości strony.
W tej zmianie Google zapewnia dodatkowy kontekst dla poszczególnych wyników wyszukiwania, aby użytkownicy mogli określić, które wyniki będą dla nich najbardziej przydatne. Oto co jest raportowane w polu „Informacje o wyniku”:
Poznając źródło przed otwarciem wyników, użytkownik może określić, czy witryna jest godna zaufania. Pomoże to w szczególności odkrywać renomowane i godne zaufania, ale niepopularne witryny.
Trzeba dodać, że ta zmiana algorytmu Google nie wpływa na pozycję strony – to tylko lista danych o niej, z których część jest czynnikiem rankingowym. Upewnij się, więc że Twoja witryna korzysta z https i zadbaj o wysokiej jakości linki zwrotne.
Wraz ze wzrostem ruchu mobilnego w 2010 roku, algorytm Google zaczął bardziej koncentrować się na przyjazności dla urządzeń mobilnych jako jednym z czynników rankingowych w 2015 roku. Rok później wprowadzono indeksowanie mobile-first, które odnosi się do sytuacji, gdy algorytm indeksuje – a tym samym tworzy ranking – strony Twojej witryny zgodnie z mobilną wersją tej treści.
Od lipca 2019 r. indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych stało się standardem dla wszystkich nowych witryn. A od czerwca 2021 r. za sprawą aktualizacji 100% Mobile First Indexing jest to opcja domyślna dla wszystkich witryn, starych i nowych. Dlatego też aby zoptymalizować ten czynnik, upewnij się, że Twoja witryna ma responsywny projekt, użyj opóźnionego ładowania (Lazy Loading) i kompresji obrazu. Co więcej, zawsze ręcznie sprawdzaj wyskakujące okienka i formularze na telefonie komórkowym.
Celem aktualizacji Product Reviews Google jest zachęcenie do uzupełniania kart produktów, które nie tylko podsumowują listę towarów, ale raczej dostarczają szczegółowych danych, wnikliwej analizy i oryginalnej treści. Dlatego, aby tworzyć wysokiej jakości treści recenzji produktów, Google zaleca:
W ten sposób Google zachęca sklepy internetowe, sprzedawców i usługodawców, aby pomagali konsumentom podejmować mądre decyzje zakupowe.
Google wciąż robi postępy w wykorzystaniu AI w swoich algorytmach, a ostatnim ważny krokiem w tej sferze była aktualizacja MUM (Multitask Unified Model), czyli zunifikowany model wielozadaniowy. To model języka naturalnego, który jest znacznie bardziej wydajny niż BERT z października 2019 r. (Transformer Bidirectional Encoder Representations).
Celem MUM jest wykorzystanie informacji kontekstowych z różnych źródeł w celu uzyskania wyczerpujących odpowiedzi na złożone pytania. Więc, zamiast szukać: „Jak przygotować się do wyprawy na Rysy” i „Jak przygotować się do wyprawy na Śnieżkę”, a następnie „Śnieżka w porównaniu do Rysów”, użytkownik może wpisać: „Byłem na Śnieżce, a teraz chcę wejść na Rysy w sezonie jesiennym. Co muszę zrobić, aby się przygotować?”. Dzięki temu wszystkie odpowiedzi na wcześniejsze pytania uzyska w jednym wyszukiwaniu.
Dzięki MUM użytkownicy nie będą musieli dużo wyszukiwać, aby porównać wyniki i uzyskać więcej informacji. Technologia jest w stanie zrozumieć nie tylko treść tekstową, ale także obrazy, filmy i podcasty, oferując w ten sposób dokładniejsze odpowiedzi. Technologia działa w 75 językach, dzięki czemu może znaleźć właściwe odpowiedzi również w językach innych niż ten, w którym zostało napisane zapytanie.
Wprowadzenie aktualizacji oznacza, że wyniki wyszukiwania będą zawierać przydatne i istotne informacje z większej liczby źródeł.
Aktualizacja została wdrożona w przypadku wyników wyszukiwania stron i obrazów (nie dotyczy wyników lokalnych). Składała się z dwóch etapów, z których każdy według Google zaczynał się i kończył tego samego dnia, ale w rzeczywistości trwał dwa tygodnie dłużej, niż oczekiwano. Nie było wielu szczegółów na temat tej aktualizacji, ale zawsze dobrze jest sprawdzić i upewnić się, że Twoja witryna jest chroniona przed spamem.
Należy szczególnie uważać na osoby atakujące, jeśli witryna umożliwia interakcję z użytkownikiem za pośrednictwem komentarzy, forów itp. Oto kilka wskazówek dotyczących ochrony witryny przed spamerami:
Najważniejsza aktualizacja algorytmu Google w 2021 roku, która obejmuje wprowadzenie zestawu wskaźników o nazwie Core Web Vitals. Nie są to nowe wskaźniki, ale raczej czynniki priorytetowe służące do określania komfortu użytkownika z użytkowania strony. Zawierają:
Możesz uzyskać dostęp do prawdziwych danych dla tych wskaźników za pośrednictwem Page Speed Insights lub pełnego raportu Podstawowe wskaźniki internetowe w Search Console. Każdy z tych raportów zawiera zalecenia dotyczące poprawy responsywności strony.
Aktualizacja Google Page Experience ma na celu ocenę witryn na podstawie działań odwiedzających. Niektóre z czynników, które wpływają na interakcję użytkownika ze stroną oraz na czynniki behawioralne wewnątrz witryny, stają się potwierdzonymi sygnałami rankingowymi. Oprócz wspomnianych 3 wskaźników są to również: przystosowanie zasobu do urządzeń mobilnych, HTTPS i bezpieczeństwo przeglądania, a także brak natrętnych i przeszkadzających elementów.
Wspomniane wskaźniki istnieją już od dłuższego czasu, ale po aktualizacji mają większy wpływ na ranking stron. Dlatego webmasterzy i właściciele witryn powinni podwoić wysiłki związane z optymalizacją UX. Oto kilka rzeczy, które można zrobić, aby ulepszyć Core Web Vitals:
Ostatnia zmiana algorytmu z ubiegłego roku i jedyna, która nie została dobrze przyjęta. Dlaczego? 16 sierpnia zaczęły pojawiać się doniesienia, że wiele tekstów zmieniło nazwę w SERP. Google rzeczywiście dodał nowe zmiany do algorytmu generowania tytułu. Chociaż w większości przypadków informacje o tytule są pobierane z tagu H1, nie zawsze odzwierciedlają one rzeczywistą treść linkowanego artykułu.
Zauważono, że nazwa może zostać skrócona, a czasami do tytułu może dostać się tekst z linku w artykule. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że algorytm Google przegląda zawartość strony i odpowiednio generuje nowy tytuł. W ten sposób firma nadal pracuje nad poprawą doświadczenia użytkownika z korzystania z wyszukiwarki w celu znalezienia odpowiednich informacji, a tytuł odgrywa w tym dużą rolę, ponieważ zgodnie z jego treścią osoba decyduje, czy odwiedzić daną witrynę, czy nie.
Pozycjonowanie to złożona i progresywna strategia, a aktualizacje nie powinny zbytnio wpływać na twoje rankingi, jeśli skupisz się na EAT i najlepszych praktykach. Ale jako marketingowiec, webmaster lub właściciel firmy ważne jest, aby śledzić aktualizacje i raportować swoją pracę, aby móc udoskonalić swoją strategię i wykorzystać istniejące możliwości.
Pojawia się coraz więcej głosów, że SEO traci swoje znaczenie i warto przeznaczyć budżet na płatną reklamę, a nie promocję organiczną. Jeśli porównamy różnicę w promocji pięć lat temu i teraz, możemy powiedzieć, że algorytmy wyszukiwarek znacznie się poprawiły i trudniej jest dostać się do TOP, a promocja strony na 1 zapytanie w ogóle przestała być istotna. Co z tego wynika:
Każda zmiana algorytmu Google pozwala mu uczyć się szybciej i lepiej rozumieć potrzeby oraz intencje użytkowników. W ten sposób kluczowe znaczenie w promocji treści w Internecie zyskuje ich jakość i przydatność, a także wygoda korzystania z zasobów.
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.