Zapytaj o ofertę
Czego możemy spodziewać się w branży SEO w 2023 roku?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czego możemy spodziewać się w branży SEO w 2023 roku?

Czego możemy spodziewać się w branży SEO w 2023 roku?

9 min. czytania

W 2022 roku w branży SEO działo się sporo, a częste aktualizacje algorytmów Google utrudniały pozycjonerom osiąganie stabilnych pozycji. Dobra wiadomość jest taka, że 2022 już za nami, zła – prognozy na 2023 mogą przerażać jeszcze bardziej. W tym roku Google stawia przede wszystkim na dobro użytkownika, ale to nie wszystko. Czego jeszcze możemy się spodziewać?

E-E-A-T, czyli rozszerzony parametr E-A-T Google

E-A-T Google to parametr służący wyszukiwarce do określania, czy systemy rankingowe dostarczają użytkownikom przydatnych informacji oraz wysokiej jakości treści. Jego nazwa to akronim trzech wyrazów:

  • Expertise (Eksperckość),
  • Authoritativeness (Autorytatywność),
  • Trustworthiness (Wiarygodność).

Tego właśnie wymaga Google od twórców contentu – treści mają być eksperckie, wiarygodne i pisane przez autorytet w branży.

Tworzenie contentu zgodnie z wytycznymi parametru E-A-T zyskało szczególne znaczenie w 2018 roku. Wyszukiwarka Google wprowadziła wówczas aktualizację, przez którą wiele stron straciło swoją pozycję. Ta zmiana nazywana jest potocznie Medic Update, bo to właśnie witryny o tematyce medycznej ucierpiały najbardziej.

W 2023 parametr E-A-T będzie miał jeszcze większe znaczenie, o czym świadczy jego aktualizacja. Pod koniec 2022 roku wyszukiwarka Google poinformowała o dodaniu kolejnego E do nazwy parametru – teraz liczy się również Experience, czyli doświadczenie osoby opracowującej treść.

Na E-E-A-T powinny zwrócić uwagę przede wszystkim strony YMYL (ang. Your Money Your Life), czyli takie, których treści mogą wpłynąć na życie, zdrowie lub sytuację finansową odbiorców.

Voice Search

W ubiegłym roku prawie 30% użytkowników Internetu korzystało z wyszukiwania głosowego na urządzeniach mobilnych (Startup Bonsai). Obserwując statystyki z poprzednich kilku lat, można stwierdzić, że ten sposób korzystania z wyszukiwarki cieszy się coraz większą popularnością.

W swojej strategii SEO w 2023 roku nie można zatem pominąć optymalizacji pod kątem Voice Search. Podstawą są frazy kluczowe, które powinny różnić się od tych dla wyszukiwania tekstowego. W przypadku Voice Search znaczenie mają przede wszystkim naturalne wyrażenia i mowa potoczna. Zamiast mówić ciasto drożdżowe przepis, użytkownik zapyta raczej jak zrobić ciasto drożdżowe?.

Nasycenie witryny naturalnymi frazami i pytaniami to nie koniec – trzeba też na nie odpowiedzieć. Warto:

  • umieścić na stronie sekcję FAQ,
  • wdrożyć dane strukturalne,
  • skupić się pozycjonowaniu lokalnym – to właśnie wyszukiwania lokalnego zwykle dotyczy Voice Search,
  • regularnie aktualizować treści.

Optymalizacja obrazów

Voice Search to niejedyna rosnąca w popularność metoda korzystania z wyszukiwarki. W 2023 duże znaczenie będzie miało też wyszukiwanie za pomocą obrazu, czyli Visual Search. Jak możemy wyczytać na oficjalnym blogu firmy Google – w 2022 roku Google Lens używany był ponad 8 milionów razy każdego miesiąca.

Największym zainteresowaniem cieszy się wśród młodszych pokoleń, a szczególne znaczenie ma dla branży e-commerce.

Jak zatem nie odpaść w przedbiegach w walce o użytkownika w 2023 roku? Kluczowe znaczenie ma optymalizacja obrazów, zwłaszcza wdrożenie atrybutu ALT, który jest również elementem optymalizacji pod kątem osób z niepełnosprawnością wzrokową – Google kładzie na to duży nacisk.

Oprócz tego znaczenie mają takie kwestie, jak:

  • kompresja obrazów do odpowiednich rozmiarów,
  • wysoka jakość zdjęć,
  • unikalne tytuły zawierające słowa kluczowe.

Atrakcyjny content w formie wideo

Marketing wideo ewoluował z dodatkowego formatu treści, który można, ale nie trzeba, stosować do jednej z najważniejszych i najskuteczniejszych strategii w digital marketingu.

Według danych dostępnych na stronie wyzowl.com, w 2022 roku 87% marketerów twierdziło, że wideo pomogło im zwiększyć ruch w obrębie witryny.

Wzrost ruchu na treściach videoŹródło: www.wyzowl.com/video-marketing-statistics/

Strony, które zawierają content w formie wideo, mają większe szanse, aby pojawić się na pierwszej stronie w SERP-ach. Do tego statystyki dostępne na HubSpot mówią nam, że ponad 60% konsumentów zwraca największą uwagę na treści wideo i to właśnie one najczęściej przekonują ich do zakupu produktu.

Jeśli jeszcze nie stosujesz video marketingu, 2023 rok to doskonały czas, aby zacząć.

Sztuczna inteligencja (AI)

Od jakiegoś czasu sztuczna inteligencja jest jednym z najgorętszych tematów w środowisku marketingu cyfrowego. W 2023 jej znaczenie dla SEO najprawdopodobniej wzrośnie. Firma Google stosuje AI już od dawna w mechanizmach algorytmów, kampaniach reklamowych, a nawet we wspomnianych wcześniej Voice Search i Visual Search.

Technologia nieustannie się rozwija. Można więc spodziewać się, że Google, jak również inne podmioty istotne w świecie digital będą coraz chętniej i obszernie korzystały z pomocy sztucznej inteligencji oraz z uczenia maszynowego. Możemy spodziewać się m.in. bardziej spersonalizowanych wyników wyszukiwania.

Oczywiście AI zmieni też sposób planowania i realizowania kampanii SEO. Większość działań składających się na proces optymalizacji pod kątem wyszukiwarki i pozycjonowania opiera się na analizie obszernych danych. Keywords research, poznawanie zachowań użytkowników czy ich sposób zachowywania się w sieci – wszystko to będzie można wykonać za pomocą sztucznej inteligencji i z pewnością mnóstwo pozycjonerów z tego skorzysta.

Strony mobilne

Jak podaje serwis Statcounter Global Stats, aktualnie (styczeń, 2023) ponad 60% użytkowników korzysta z Internetu za pomocą urządzeń mobilnych.

Statystyki z jakich urządzeń korzystają użytkownicy do przeglądania internetuŹródło: https://gs.statcounter.com/

W 2023, jak nigdy wcześniej, znaczenie ma więc tworzenie responsywnych stron, które bez problemu ładują się na smartfonach. Jak wiadomo, wyszukiwarka Google dopasowuje swoje wymagania i algorytmy do najnowszych trendów oraz potrzeb użytkowników. Nie inaczej jest w tym przypadku.

Dane z ostatnich kilku lat nie pozwalają wątpić w to, że wraz z upływem czasu liczba użytkowników mobilnych będzie rosła. Dlatego Google na pierwszym miejscu stawia mobilne wersje witryn i to właśnie je bierze pod uwagę podczas indeksowania.

Brak responsywnej witryny w 2023 roku to świadome skazywanie się na porażkę w obszarze SEO.

Dane strukturalne

Wyszukiwarka Google bardzo lubi, gdy właściciele witryn internetowych podsuwają robotom indeksującym gotowe informacje. Mikrodane implementowane w kodzie strony pomagają wyszukiwarce rozszyfrować i lepiej zrozumieć kontekst treści.

Dzięki nim Google wie, że przepis na ciasto jest przepisem, cena ceną, a gabaryty produktu gabarytami. To z kolei pozwala lepiej dopasować wyniki wyszukiwania do intencji użytkowników.

Dane strukturalne pozwalają też wyróżnić stronę w SERP-ach poprzez dodanie fragmentów rozszerzonych, panelu wiedzy czy powiązanych pytań.

Przykład wyświetlania mikrodanych w SERP-achŹródło: Wyniki wyszukiwania Google

W 2023 warto wdrożyć mikrodane nie tylko ze względu na wyszukiwarkę, ale i konkurencję. Jak widać na poniższej grafice, w 2022 częściej stosowano powszechne typy danych strukturalnych niż w 2021. To oznacza, że ich znaczenie dla marketingu w wyszukiwarce rośnie.

Statystyka stosowania mikrodanychŹródło: almanac.httparchive.org

Doświadczenia użytkowników (UX)

Voice Search, video marketing, parametr E-E-A-T, optymalizacja obrazów, responsywny design – wszystko to związane jest z doświadczeniami użytkownika. Większy nacisk na te aspekty oznacza więc, że UX w 2023 roku będzie miało jeszcze większe znaczenie niż dotychczas. Można powiedzieć, że dobro użytkownika to dla Google priorytet.

Przy optymalizacji strony trzeba zwrócić uwagę przede wszystkim na Core Web Vitals. To wskaźniki określające szybkość, wydajność i stabilność wizualną witryny. Kontrolowanie tych parametrów ułatwi darmowe narzędzie od Google – PageSpeed Insights.

Google – PageSpeed InsightsŹródło: pagespeed.web.dev

UX to jednak nie tylko szybkość i stabilność wizualna strony. Na zadowolenie użytkowników wpływają również takie aspekty, jak:

  • jakość treści – angażujący, wartościowy content od zawsze miał ogromne znaczenie i w 2023 roku nie ulegnie to zmianie. Treści wpływają na doświadczenia użytkownika, a także na to, jak wyszukiwarka postrzega witrynę;
  • struktura serwisu – zawiłe ścieżki dostępu, skomplikowany układ strony czy nieprzyjazna nawigacja to nie to, czego oczekują użytkownicy. Każdy krok wykonywany w obrębie serwisu powinien być dla odwiedzającego prosty i przejrzysty;
  • społeczny dowód słuszności – oceny i recenzje wzbudzają zaufanie użytkowników oraz mogą wpływać na ich decyzje zakupowe. Warto więc wyeksponować na stronie opinie zadowolonych klientów/odbiorców;
  • bezpieczeństwo – zaufanie internautów można zbudować na wiele sposobów. Jednym z elementów tej układanki jest wdrożenie certyfikatu SSL, który zapewni szyfrowanie danych.

Passage Indexing

Firma Google wprowadziła mechanizm Passage Indexing już pewien czas temu, jednak w 2023 warto przyjrzeć mu się bliżej. Ze względu między innymi na rosnącą popularność Voice Search zmieniają się trendy dotyczące słów kluczowych. Obecnie użytkownicy są bardziej konkretni w swoich zapytaniach.

Passage Indexing ma pomóc wyszukiwarce dopasować poszczególne fragmenty treści do zapytań internautów. Dzięki temu nawet mocno schowana treść zostanie odnaleziona przez robota i wyświetlona użytkownikowi.

Passage indexingŹródło: Wyniki wyszukiwania Google

Co to oznacza dla twórców contentu? Otóż bardzo ważne jest strukturyzowanie treści, czyli dzielenie na krótkie sekcje, dodawanie nagłówków oraz śródtytułów.

TikTok

Według raportu udostępnionego przez serwis Cloudflare TikTok od jakiegoś czasu wyprzedza Google i jest wyszukiwarką numer jeden w Internecie. Największym zainteresowaniem cieszy się wśród pokolenia Z, choć coraz więcej osób starszych również zaczyna odkrywać zalety światowego giganta wśród aplikacji mobilnych.

Okazuje się, że młodsi preferują wizualną komunikację i sposób prezentowania treści.

Użytkowników TikToka stale przybywa, co oznacza, że w 2023 będzie miał on jeszcze większe znaczenie. Warto uwzględnić to w planowaniu strategii SEO i próbować dotrzeć do swojej grupy docelowej w niekonwencjonalny sposób.

Od pewnego czasu Google indeksuje materiały z TikToka i wyświetla je w wyszukiwarce. Odpowiednia optymalizacja filmów w aplikacji to zatem sposób na zwiększenie ruchu organicznego.

Rosnący budżet SEO

W 2023 roku najprawdopodobniej można spodziewać się też rosnących kosztów pozycjonowania. Według raportu State of SEO 2023 opublikowanego przez portal Search Engine Journal 56% pytanych marketerów spodziewa się rosnących nakładów finansowych.

Wzrost budżetu na SEOŹródło: Raport State of SEO 2023

Dobra wiadomość jest taka, że wraz ze wzrostem budżetu prawdopodobnie wzrośnie również opłacalność SEO. W tym samym raporcie przeczytać możemy, że 58% respondentów odnotowało wzrost ROI w ciągu ostatniego roku.

Jak widać, w 2023 roku w branży SEO z pewnością nie będzie nudno. Pojawi się kilka nowych trendów, wzrośnie znaczenie istotnych do tej pory kwestii. Nie można jednak zapominać o podstawach. Optymalizacja techniczna nadal ma ogromne znaczenie i w nowym roku z pewnością się to nie zmieni.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?
    Na czym polega błąd 410 oraz 404 na stronie?
    Błędy HTTP na stronie mogą być zmorą każdego właściciela witryny internetowej. Należy poznać je wszystkie, aby móc sobie z nimi poradzić.
    Pozycjonowanie frazami long tail
    Pozycjonowanie frazami long tail
    Użytkownicy często mają sprecyzowane oczekiwania i posługują się frazami long tail podczas wyszukiwania. Powinieneś więc wykorzystać je w swoim SEO.
    Czym jest plik robots.txt? Jaki ma wpływ na SEO i jak prawidłowo go skonfigurować?
    Czym jest plik robots.txt? Jaki ma wpływ na SEO i jak prawidłowo go skonfigurować?
    Jedną z pierwszych rzeczy, którą powinieneś zrobić podczas pracy nad technicznym SEO swojej strony internetowej, jest optymalizacja pliku robots.txt. Niestety […]
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.