Ze skrzynek mailowych korzystamy praktycznie każdego dnia. Oprócz funkcji komunikacyjnej poczty elektronicznej ten kanał jest również wykorzystywany przez marketerów do wysyłania newsletterów oraz ofert marketingowych. Czy nadal jest to dobry sposób komunikacji reklamowej? Jak poprawić efektywność wiadomości, aby e-mail marketing realizował cele sprzedażowe?
E-mail marketing to strategia polegająca na wykorzystaniu e-maili do nawiązywania kontaktu, komunikowania się i budowania relacji z potencjalnymi klientami oraz obecnymi odbiorcami. Jest to potężne narzędzie wykorzystywane przez firmy i organizacje do promowania swoich produktów i usług, zwiększania świadomości marki, generowania sprzedaży, a także utrzymywania długoterminowych relacji z klientami.
E-mail marketing opiera się na zbudowaniu listy subskrybentów, czyli osób, które wyraziły zgodę na otrzymywanie e-maili od danej firmy. Tej listy używa się następnie do wysyłania spersonalizowanych i ukierunkowanych wiadomości marketingowych, które są dostosowane do potrzeb i preferencji odbiorców.
Zaletą e-mail marketingu jest także możliwość łatwego monitorowania wyników kampanii. Firmy mogą analizować wskaźniki, takie jak współczynnik otwarć, klikalności i konwersji, co pozwala na dostosowanie strategii i poprawę efektywności działań.
Czy taka strategia jest zatem skuteczna w dobie sztucznej inteligencji i nowoczesnych narzędzi reklamowych? Jak najbardziej. Oto kilka statystyk, które powinieneś poznać przed wdrożeniem e-mail marketingu:
Dane pokazują, że e-mail marketing wciąż może być cennym narzędziem do pozyskiwania nowych klientów i budowania relacji z obecnymi klientami. Efekty zależą wyłącznie od tego, w jaki sposób go wykorzystasz.
Internauta może w ramach e-mail marketingu otrzymywać wiadomości w różnych przypadkach. W każdym konieczne jest jednak odpowiednie skomponowanie treści wiadomości.
Ten rodzaj działań charakteryzuje się dużą skutecznością. Zanim internauta dostanie tego typu wiadomość, najpierw musi zapisać się do newslettera. Powinien więc znaleźć taką opcję w widocznych częściach witryny. Skutecznym sposobem na zachęcenie użytkowników do dołączenia do newslettera jest oferowanie w zamian np. 10% rabatu na pierwsze zamówienie. Dzięki temu rozwiązaniu możesz informować osoby znajdujące się w bazie o promocjach, nowej ofercie czy ważnych wydarzeniach. Jak wynika z badania Content Marketing Institute, 81% marketerów pracujących w branży B2B stwierdziło, że to newsletter jest dla nich najczęściej wykorzystywaną formą w content marketingu.
cropp.com
To nieoczywista forma e-mail marketingu. Internauta otrzymuje taką wiadomość, kiedy wykona określone działanie na stronie. Dobrym przykładem są kursy online. Użytkownik po zapisaniu się na taki kurs otrzymuje w odstępach czasowych kolejne jego części.
Należy jednak zaliczyć tutaj również inne formy automatycznych wiadomości, takie jak te, które trafiają do klientów sklepów internetowych. Otrzymują je np. po złożeniu zamówienia czy też po wysyłce produktów. Odbiorcy mogą też dostawać życzenia urodzinowe wraz z rabatem na zakupy, co z pewnością zachęci ich do ponownych odwiedzin sklepu.
autoresponder od Media Expert
Do internautów mogą również trafić poprzez e-mail zbiorcze katalogi z produktami. Takie pliki powinny być dopracowane, estetyczne, zawierać najważniejsze informacje o produkcie i jego zdjęcia.
Zanim wyślesz e-mail marketingowy, musisz wiedzieć, jakich zasad należy się trzymać przy takich działaniach.
Podstawą jest przygotowanie wiadomości, która wzbudzi zainteresowanie internautów. Kluczowym znaczenie ma tytuł. Ważny jest również odbiorca – powinien widzieć, że to wiadomość specjalnie dla niego. Tytuł ma zawierać kluczową informację dotyczącą zawartości wiadomości – nie może wprowadzać internauty w błąd. Treść e-maila powinna być jak najkrótsza. Może to być zaledwie kilka słów. Użytkownicy nie lubią długich wiadomości – według CallPage spędzają średnio 8 sekund na przeglądaniu jednego e-maila. Postaraj się więc jak najwięcej pokazać za pomocą grafik.
Warto mierzyć skuteczność maili wysyłanych o różnych porach, aby ustalić, kiedy osiągane są najlepsze efekty. W przypadku różnych branż może to wyglądać inaczej. Idealnie, jeśli internauta w momencie odbioru wiadomości nie będzie miał do przejrzenia ogromnej ich liczby.
Jeśli internauta będzie otrzymywać zbyt wiele wiadomości, może usunąć swoje dane z newslettera. Wysyłanie kilku e-maili miesięcznie jest naturalne, ale czy warto robić to częściej? To zależy. Każda wiadomość powinna być uzasadniona – odbiorca ma być zadowolony z otrzymania e-maila ze względu np. na promocyjną ofertę. Jednym z rozwiązań jest określenie przez użytkownika już przy zapisie do newslettera, ile maksymalnie wiadomości chciałby otrzymywać.
Najczęściej odbiorcy nie są zainteresowani całą ofertą sklepu, tylko produktami z określonej kategorii. Właśnie dlatego warto podzielić bazę adresatów według zainteresowań czy też dotychczasowych zakupów. Kierując e-maile marketingowe do odbiorców, którzy rzeczywiście chcą kupić dany produkt, z pewnością poprawisz swoje wyniki. Pamiętaj też, że bazę możesz dzielić według różnych kryteriów, np. płci czy wieku.
Warto, aby nadawcą wiadomości był np. Adam Malicki z firmy X. Podanie imienia i nazwiska jest lepiej postrzegane przez odbiorców, niż podpisywanie się nazwą firmy. Takie wiadomości są zdecydowanie skuteczniejsze.
Po temacie wiadomości to kolejny jej element, który ma ogromny wpływ na efekty e-mail marketingu. CTA powinno zachęcać internautę do kliknięcia, ale też nie może go wprowadzać w błąd. Ma być krótkie, zrozumiałe i dobrze widoczne. Warto też postawić na skorzystanie z grafiki, a nie samego tekstu.
Warto analizować wskaźniki otwierania wiadomości i klikalności. Na ich podstawie możesz porównywać skuteczność różnych tytułów, CTA i wdrażać skuteczne zmiany. Na jakie wskaźniki zwrócić szczególną uwagę?
Cold mailing polega na wysyłaniu spersonalizowanych wiadomości do potencjalnej grupy odbiorców. Celem tej strategii jest pozyskanie nowych kontaktów biznesowych oraz zachęcenie użytkowników do zakupu produktów. Pamiętaj, że cold mailing jest pierwszą próbą kontaktu firmy z potencjalnym klientem, o ile nie zapisał się on już wcześniej do Twojego newslettera ani nie wyraził w inny sposób chęci otrzymania oferty handlowej.
Porównując cold mailing do e-mail marketingu, można więc powiedzieć, że pierwsza strategia ma na celu nawiązanie kontaktu z nowym odbiorcą, a druga ukierunkowana jest na podtrzymywanie i rozwijanie relacji z osobą, która skorzystała już z Twojej oferty.
Oto kilka działań, które musisz wykonać, jeśli chcesz wdrożyć do swojej strategii marketingowej kampanię cold mailingową.
Aby coś działało, musi mieć to pewną wartość. Dlatego w cold mailingu musisz podchodzić do odbiorcy, jakby był kimś wyjątkowym. Najgorsze cold mailingi proszą o wiele bez wyjaśnienia, co jest oferowane w zamian. Z pewnością sam nie zareagowałbyś na taką wiadomość.
Ważne jest więc, aby upewnić się, że Twój e-mail wyjaśnia, co robisz i jaki ma to związek z tym, co robi klient. Staraj się również nie umieszczać w wiadomości zbyt dużej ilości linków, czy grafik, ponieważ taki mail może być uznany za spam.
Musisz pamiętać o tym, aby otwarcie i szczerze pisać, dlaczego wysłałeś tę wiadomość. Pamiętaj też o zaprezentowaniu czegoś, obok czego odbiorca nie przejdzie obojętnie.
Musisz pamiętać, że prawie 80% sukcesu cold mailingu znajduje się w tytule. Jeżeli zainteresuje on odbiorcę, to z pewnością kliknie w maila, a to już połowa sukcesu.
Możesz tworzyć tytuły na różne sposoby, na przykład pochlebiając czy zadając konkretne pytania. Jednak cokolwiek chcesz zrobić, najpierw poświęć trochę czasu, aby stworzyć dobry tytuł maila, który zaangażuje potencjalnego klienta. Staraj się być bezpośredni, entuzjastyczny, pisać zwięźle i na temat.
Użytkownicy nie zainteresują się Twoim mailem ani firmą, jeśli nie podasz im konkretnego powodu, dla którego mieliby to zrobić. Właśnie dlatego spróbuj rozwiązywać ich problemy. Pokaż im, że dzięki Twoim produktom lub usługom możesz im pomóc.
Próbuj ulepszać swoje wiadomości i dostosowywać je do odbiorców. Współcześni użytkownicy uwielbiają spersonalizowane treści, dlatego powinny być one podstawą Twojej strategii cold mailingowej.
Nie zapomnij też o dodawaniu emotikonów w treści maila lub już w samym tytule. Przyciągają bowiem wzrok i wyróżniają Cię pośród wszystkich innych wiadomości.
Skuteczna reklama mailingowa to dobre rozwiązanie niezależnie od tego, czy prowadzisz komunikację B2C, czy B2B. Ważna jest znajomość odbiorców, wiedza o tym, kiedy najchętniej otwierają wiadomości, czy je czytają oraz czy chętnie klikają w CTA.
Pamiętaj, że kampanie e-mail marketingowe nie mają bezpośrednio sprzedawać. Ich zadaniem jest nakłonienie odbiorcy do przejścia dalej i dokonania zakupu na stronie docelowej. Nie możesz więc zasypywać użytkowników ogromem wiadomości. Jeśli chcesz poprawić swoje wyniki, stwórz kampanie, które trafiają w gusta odbiorców, nie są spamem oraz przekazują potencjalnym klientom pewną wartość.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.