Zapytaj o ofertę

Co to jest marketing internetowy?

27 min czytania
Co to jest marketing internetowy?
Kategoria Marketing

Skuteczne promowanie oferowanych przez firmę produktów lub usług, a także upowszechnianie jej pozytywnego wizerunku na rynku jest kluczową kwestią podczas prowadzenia działalności gospodarczej. Ogromne możliwości w zakresie promocji stwarza Internet, dzięki któremu dostęp do narzędzi marketingowych jest znacznie ułatwiony i nie musi wiązać się z ponoszeniem dużych nakładów finansowych. Właśnie dlatego powinieneś wiedzieć, czym jest marketing internetowy i jaką formę kampanii wybrać dla swojej firmy.

Spis treści:

Czym jest marketing internetowy?

Marketing w Internecie to niezwykle szerokie pojęcie. Może być uznawany za:

  • określoną koncepcję, sposób działania czy filozofię, która charakteryzuje działalność w zakresie promocji na rynku;
  • proces o charakterze społecznym oraz zarządczym, pozwalający na dostarczanie odbiorcom takich treści oraz produktów, jakich oczekują;
  • system składający się z wielu działań i instrumentów, który kształtuje rynek reklamowy.

Marketing internetowy opiera się na wykorzystywaniu działań z zakresu promocji cyfrowej, których celem jest zwiększenie świadomości marki, pozyskanie nowych klientów i uzyskanie satysfakcjonujących wyników sprzedażowych.

Główne atrybuty e-marketingu

Marketing internetowy wyróżnia się szeregiem cech typowych dla promocji cyfrowej. Chodzi o:

  • globalny zasięg (wszędzie tam, gdzie istnieje dostęp do sieci internetowej, możliwe jest prowadzenie kampanii internetowych);
  • interaktywność (nawiązywanie kontaktu poprzez różne kanały);
  • personalizację komunikatów reklamowych;
  • pozyskiwanie różnorodnych danych na temat użytkowników (możliwe np. dzięki plikom cookies, a także wielu narzędziom z zakresu analityki internetowej);
  • dostęp do ogromnej bazy ofert.

Prowadzenie kampanii marketingu internetowego jest niezależne od pory dnia. Można je tworzyć i zarządzać nimi w sposób automatyczny, 24 godziny na dobę. Stwarza to ogromne możliwości, które umiejętnie wykorzystane mogą być kluczem do zwiększenia sprzedaży i pozyskanie nowych klientów.

Sieć to także potężne narzędzie dla remarketingu. Obejmuje on działania skierowane względem tych użytkowników, którzy wcześniej mieli kontakt z witryną, ale nie podjęli akcji związanej z zakupem dostępnego asortymentu. Według badań, 26% spośród nich pod wpływem reklamy decyduje się na ponowne odwiedzenie witryny i dokonanie konwersji.

Wzrastająca rola użytkowników

Marketing internetowy stosowany jest w celu zwiększenia świadomości marki oraz doprowadzenia do tego, by produkty i usługi sprzedawały się szybciej. Rosnące znaczenie ma ścisła kooperacja z klientem, która przejawia się szybkim pozyskiwaniem od niego informacji zwrotnych na temat poziomu zadowolenia czy podstawowych potrzeb, oferowaniu mu różnorodnych kanałów sprzedażowych online oraz umożliwianiu mu dostępu do konfiguratorów produktów i usług.

Zamiast hasła konsument, które kojarzy się z biernym odbiorcą przekazów marketingowych, obecnie mówi się o prosumencie. Słowo to powstało z połączenia dwóch innych wyrazów, czyli producent i konsument. Dotyczy osoby, która aktywnie działa na rzecz przedsiębiorstwa i bierze szeroki udział w procesach biznesowych, w tym realizowanych w ramach marketingu internetowego.

W sposób najpełniejszy idea prosumpcji jest wdrażana w ramach działań, które składają się na content marketing, promocję w mediach społecznościowych, marketing wirusowy czy kampanie reklamowe w wyszukiwarce Google.

Konwersja – nadrzędny cel marketingu internetowego

Ścisła kooperacja pomiędzy przedsiębiorstwem a prosumentem prowadzi do tego, że możliwe jest skuteczne profilowanie oferty zgodnie z potrzebami potencjalnych klientów. Zwiększa to możliwości uzyskiwania konwersji, czyli osiągania przez marketerów i reklamodawców założonych wcześniej celów.

Taka konwersja to nie tylko wzrost sprzedaży czy zwiększenie rozpoznawalności marki. Może nią być również utworzenie przez użytkownika konta w e-sklepie czy kliknięcie przycisku z numerem telefonu. Aktualnie obserwowany jest wzrost roli celów cząstkowych, czyli konwersji o charakterze mikro. Obejmują one: dodanie produktu do koszyka, skorzystanie z formularza kontaktowego, pobranie lub obejrzenie materiału filmowego dostępnego na stronie WWW, zapisanie się do newslettera, skorzystanie z wyszukiwarki wewnętrznej, kliknięcie reklamy tekstowej lub wizualnej zawartej w witrynie.

Konwersja jest wskaźnikiem stosunkowo łatwo mierzalnym, co pozwala na sprawne analizowanie i weryfikowanie skuteczności kampanii reklamowych. Ważne jest jednak, aby stale optymalizować stronę internetową pod kątem konwersji. Najlepszym na to sposobem jest uwzględnianie w przekazie preferencji konkretnej grupy docelowej. Dzięki temu marketing internetowy przyniesie oczekiwane rezultaty, a Twoi odbiorcy nawiążą z marką długotrwałą relację.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Marketing internetowy – czym różni się od tradycyjnych środków reklamy?

Marketing internetowy i tradycyjny mogą mieć podobne cele, choć różnice między tymi koncepcjami pozwalają postawić wyraźną granicę oddzielającą obszar online i offline. Główne odmienności sprowadzają się do:

  • członków grupy docelowej (marketing sklepu internetowego nie jest kierowany do wszystkich osób, ale wyłącznie do internautów);
  • relacji z konsumentami (opierają się na interaktywności);
  • zakresu wiedzy na temat klientów (efektem jest szczegółowe i masowe targetowanie oraz kreowanie wysoce spersonalizowanych reklam);
  • nieograniczonego zasięgu i czasu realizacji kampanii promocyjnych;
  • sposobu dystrybucji treści marketingowych;
  • elastyczności struktur organizacyjnych.

Ważna różnica dotyczy również wymiany informacji. Dzięki Internetowi proces ten jest szybki, w dużej części przypadków automatyczny i nie natrafia na przeszkody organizacyjne czy administracyjne. W ten sposób zainteresowanie marketingiem internetowym dynamicznie wzrasta, a przedsiębiorcy coraz częściej rezygnują z tradycyjnych środków promocji na rzecz reklamy internetowej.

W przypadku marketingu online cele strategii mają nieco inny charakter. Ważne jest budowanie społeczności lojalnych oraz przywiązanych do danej marki, czemu służy np. promowanie wizerunku firmy jako eksperta w danej dziedzinie. Drugim celem jest edukacja użytkowników m.in. poprzez zamieszczanie na stronach internetowych cennych porad i wskazówek odnośnie do realizacji różnych procesów i czynności. W ten sposób wzrasta nie tylko świadomość potencjalnych klientów, ale też ich zaufanie do marki, co przekłada się na długofalowy rozwój przedsiębiorstwa.

Rodzaje marketingu internetowego

Istnieje wiele rodzajów promocji online. Wybór konkretnej formy marketingu internetowego powinien być poprzedzony dokładnym badaniem rynku oraz wyznaczeniem szczegółowych celów. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na wdrożenie content marketingu, kampanii w social mediach czy reklam w Google Ads, wszelkie działania muszą być ukierunkowane na to, co faktycznie zamierzasz osiągnąć.

Reklama graficzna

Reklama graficzna to jedna z najczęściej wykorzystywanych form reklam w marketingu internetowym. Może przyjmować postać:

  • banerów (format 468 x 60 pikseli; wyświetlają się podczas przeglądania przez użytkowników witryn, w tym w formie prostokątów);
  • billboardów, w tym mega- czy superbanerów (750 x 100 pikseli; umieszczane głównie w górnej części stron WWW);
  • boxów śródtekstowych (300 x 250 pikseli; umieszczane pomiędzy akapitami tekstu);
  • skyscraperów (120 x 600 pikseli; pojawiają się z boku strony i zwykle mają dużą wielkość);
  • toplayerów (różne formaty; zlokalizowane nad zawartością strony, w formie przezroczystej warstwy);
  • buttonów, czyli przycisków (120 x 90 pikseli; znajdują się w okolicach panelu nawigacyjnego strony).

wp.pl – przykład reklamy graficznejwp.pl – przykład reklamy graficznej

Reklama w formie graficznej to świetny sposób na zwiększanie zaangażowania potencjalnych klientów. Użytkownicy zapamiętują bowiem jedynie 20% tekstu – w przypadku reklamy graficznej jest to aż 80%. Wszelkiego typu zdjęcia czy grafiki przyciągają uwagę internautów i są istotnym elementem marketingu w Internecie, dlatego upewnij się, że stanowią punkt Twojej strategii promocyjnej.

E-mail marketing

E-mail marketing to jedna z najstarszych metod marketingu internetowego, która wciąż cieszy się niemałym zainteresowaniem. Polega na przesyłaniu użytkownikom różnorodnych informacji poprzez pocztę elektroniczną. Jest realizowany przeważnie przy użyciu zasobów firm zewnętrznych, pozwala na wypromowanie produktu czy usługi oraz samej marki wśród potencjalnych klientów oraz świetnie sprawdza się w zakresie nawiązywania szerokich kontaktów z użytkownikami.

Decydując się na e-mail marketing, pamiętaj, że kluczowe znaczenie ma wyrażenie zgody przez użytkowników na wysyłanie im ofert poprzez pocztę elektroniczną.

W e-mailach możesz zamieszczać różnego typu informacje i oferty. Najczęściej są to newslettery, mailingi, katalogi, ogłoszenia lub wiadomości promocyjne.

W każdym przypadku pożądane jest, by e-mail marketing był spersonalizowany. Warto gromadzić dane użytkowników w powiązaniu z ich cechami, zainteresowaniami i rodzajami aktywności, by kierować reklamy do osób zapewniających najlepszą konwersję. W ten sposób e-marketing będzie rzeczywiście opłacalny.

newsletter firmy Reservednewsletter firmy Reserved

Video marketing

Video marketing polega na stosowaniu takich form promocji, jak demonstracja produktu, poradnik, recenzja, vlog czy webinar.

W ramach wszystkich spośród wyszczególnionych form video marketing możesz realizować za pomocą przyciągających uwagę animacji, w tym tych, które są oparte na rozrywce i żartach. Takie treści najbardziej angażują odbiorców i wydłużają czas pobytu na stronie, co z perspektywy marketingu internetowego jest kluczowym celem.

YouTube – prezentacja produktu na kanale Media ExpertYouTube – prezentacja produktu na kanale Media Expert


h3>Social media marketing

Prowadzenie skutecznej działalności reklamowej w sieci nie jest w zasadzie możliwe bez portali społecznościowych, takich jak Facebook, Instagram, YouTube, TikTok czy Twitter.

Social media marketing to niezwykle potężne narzędzie, dzięki któremu wypromujesz siebie, swoją markę oraz stronę internetową. Co zyskasz dzięki promocji w social mediach?

  • Skuteczne, spersonalizowane targetowanie,
  • promocję marki i budowę jej pozytywnego wizerunku,
  • wzrost sprzedaży produktów i usług,
  • budowę długotrwałych relacji z użytkownikami, w tym poprzez angażowanie ich w ciekawe projekty oraz bezpośredni kontakt,
  • monitorowanie działalności promocyjnej za pomocą rozbudowanych statystyk.

Warto też zaznaczyć, że social media marketing możesz realizować bezpłatnie. Lepsze efekty osiąga się jednak dzięki skorzystaniu z płatnych rozwiązań, takich jak Facebook Ads. Jeśli jednak nie masz dużego budżetu, wciąż możesz wykorzystać popularne media społecznościowe i zdobyć dzięki nim wielu nowych klientów.

Marketing internetowy za pomocą social mediów możesz prowadzić z poziomu konta osobistego i firmowego lub grup publicznych. Dostępne są różnorodne sposoby promocji, w tym: posty, linki do artykułów blogowych, wydarzenia na żywo, które umożliwiają uczestnictwo szerokiej grupy użytkowników, filmy instruktażowe publikowane na portalu YouTube czy podcasty.

Działając w mediach społecznościowych, wykorzystaj także influencer marketing. Polega on na reklamowaniu własnej oferty za pośrednictwem osób, które są ekspertami czy liderami opinii w określonej dziedzinie. Influencer marketing pozwala dotrzeć do szerokiego grona potencjalnych klientów i w znacznym stopniu wpłynąć na ich decyzje zakupowe.

Niezależnie od tego, czy wybierzesz standardową promocję w mediach społecznościowych, czy postawisz na influencer marketing, istotne jest stosowanie spójnej, konsekwentnej strategii, tak aby działania podejmowane na Facebooku czy Instagramie były komplementarne względem siebie i ściśle nawiązywały do strategii i wizerunku Twojej firmy. Warto w tym zakresie zastosować koncepcję omnichannel, która zakłada dotarcie do odbiorców poprzez marketing internetowy przy wykorzystaniu różnorodnych kanałów, w tym także mediów społecznościowych.

Z marketingiem internetowym opartym na social mediach wiąże się także niezwykle popularna w ostatnim czasie forma promocji, jaką jest marketing wirusowy. Polega on na udostępnianiu w sieci treści, które swoim nietuzinkowym charakterem zachęcają użytkowników do dzielenia się nimi na innych obszarach, przez co kampania rozprzestrzenia się niczym wirus. Pozwala to na kreowanie pozytywnego wizerunku firmy, co, jak wiadomo, marketing społecznościowy uznaje za priorytet.

Facebook – przykład kampanii Nice To Fit YouFacebook – przykład kampanii Nice To Fit You

Reklamy kontekstowe

Marketing internetowy prowadzony za pośrednictwem reklam kontekstowych skupia się na potrzebach użytkowników. Treści, jakie są promowane za pomocą reklam kontekstowych, są zgodne z zainteresowaniami i preferencjami odbiorców, co znacznie zwiększa ich skłonność do konwersji.

Marketing sklepu internetowego opiera się na linkach sponsorowanych (umieszczanych w wynikach wyszukiwania) oraz mailach sponsorowanych (przekazywanych użytkownikom bezpośrednio na skrzynkę pocztową).

Google daje w tym zakresie dużo możliwości. Wiążą się one przede wszystkim z systemem sieci reklamowej Google Ads, który umożliwia wyświetlanie odnośników do oferty firm w przeglądarce. Pojawiają się one nad, pod lub obok organicznych wyników wyszukiwania. Promocja przy wykorzystaniu tego systemu jest dostępna również za pośrednictwem partnerów działających w ramach Google AdSense.

Marketing afiliacyjny

Marketing afiliacyjny polega na modelu powiązań niezależnych podmiotów z firmą, które polecają jej produkty w zamian za część zysków. Zwykle są one wyliczane jako procent od sprzedaży lub stanowią stałą stawkę za konkretne działania wykonane w ramach współpracy.

Ta forma marketingu internetowego najlepiej sprawdzi się, jeśli chcesz outsource’ować działania promocyjne, generując przy tym satysfakcjonujące wyniki sprzedażowe. Jedynym problemem jest wówczas wybór odpowiedniego partnera, który ma bezpośredni wpływ na Twoje zarobki.

Marketing afiliacyjny najczęściej wykorzystywany jest podczas promocji firm oferujących usługi finansowe i edukacyjne lub produktów jubilerskich czy e-booków. Aby rozpocząć przygodą z tą formą marketingu internetowego, nie musisz ani prowadzić bloga, ani korzystać z mediów społecznościowych. Wystarczy, że nawiążesz współpracę z odpowiednimi osobami i umiejętnie połączysz promocję afiliacyjną ze swoją strategią marketingową.

Content marketing

Wysokiej jakości treści to element, który w największym stopniu zachęca odbiorców do odwiedzania Twojej strony. Jeśli myślisz, że estetyczny wygląd witryny oraz mnogość kolorów i obrazów są w stanie zagwarantować Ci sukces – jesteś w błędzie. Dla użytkownika najważniejsza jest wartościowa treść, ponieważ to właśnie ona zawiera odpowiedzi na pytania zadane przez odbiorcę. Content marketing polega zatem na dostarczeniu adresatom wysokiej jakości informacji w formie na przykład blogów, wskazówek i wpisów wzbogaconych o obrazy czy filmy, które będą stanowiły dodatkowy obiekt zainteresowania. Celem content marketingu jest nawiązanie długotrwałych relacji z odbiorcami, zwiększenie świadomości marki i budowanie jej pozytywnego wizerunku na tle konkurencyjnych przedsiębiorstw.

Do zalet content marketingu zaliczyć można uzyskanie wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google i zwiększenie ruchu na stronie. Umiejętnie opracowane treści wzmacniają ponadto autorytet Twojej firmy i sprawiają, że e-marketing jest tani, a przy tym wysoce skuteczny.

Content marketing możesz realizować nie tylko na swojej stronie WWW, ale też wykorzystując social media, fora internetowe czy witryny partnerów (tzw. blogowanie gościnne). Wystarczy, że dotrzesz do określonej grupy odbiorców i zaprezentujesz im przekaz dostosowany do ich preferencji.

SEO

Optymalizacja pod kątem wyszukiwarek (SEO) to najważniejszy sposób promowania treści w Internecie, który jest wykorzystywany przez większość współczesnych firm. Proces ten pomaga dostosować zawartość stron internetowych do preferencji algorytmu wyszukiwarki, tak aby znalazły się na szczycie wyników wyszukiwań w Google. SEO obejmuje na przykład szeregowanie słów kluczowych czy optymalizację linków, dzięki czemu Twoja strona zwiększa konwersję, a Ty stajesz się “widoczny” dla odbiorców i zyskujesz popularność w sieci.

Z obserwacji współczesnych użytkowników wynika, że najczęściej wyświetlaną stroną jest ta, która zajmuje najwyższą pozycję w wyszukiwarce. Weź jednak pod uwagę, że wyników optymalizacji nie uzyskasz z dnia na dzień. Są to długoterminowe działania, ale zdecydowanie warto je zastosować, gdyż przyniosą równie trwałe efekty. Warto też zaznaczyć, że pozycjonowanie stron internetowych nie jest łatwe. Stale zmieniające się algorytmy wyszukiwarek oraz fakt, iż potencjalni klienci oczekują coraz więcej, to trudne warunki, nawet dla doświadczonych w marketingu internetowym przedsiębiorców. Aby więc SEO przyniosło najlepsze efekty, warto zlecić realizację działań optymalizacyjnych specjalistom.

Do najważniejszych zalet SEO należy zaliczyć możliwość dotarcia do nowych odbiorców, generowanie zwiększonego ruchu na stronie, poprawę pozycji strony w wyszukiwarce i szansę na stanie się liderem wśród najpopularniejszych marek w sieci. Marketing internetowy składa się przede wszystkim z promowania strony w wyszukiwarce Google, dlatego SEO powinno być podstawą Twoich działań online.

SEM

Pozycjonowanie stron internetowych to nie wszystko. Czasami słuszne okazuje się zastosowanie płatnych promocji, które pozwalają zwiększyć ruch w serwisie w stosunkowo krótkim czasie. SEM, znany jako marketing w wyszukiwarkach, to najszybszy i najbardziej opłacalny sposób promowania marki na niezwykle konkurencyjnym w obecnych czasach rynku. SEM jest w ogólnym znaczeniu formą marketingu, która polega na zwiększeniu widoczności stron internetowych na liście wyników wyszukiwania poprzez zastosowanie płatnych reklam, w szczególności PPC.

Najbardziej korzystną opcją dla Twojej firmy będzie, gdy zastosujesz zarówno SEO, jak i SEM, gdyż oba te sposoby doskonale ze sobą współgrają. Łącząc kampanie reklamowe Google Ads i działania optymalizacyjne na stronie internetowej doraźnie zwiększysz ruch w witrynie i zadbasz o jej wyniki w dłuższej perspektywie. Zdaniem specjalistów jest to jeden z najlepszych sposobów na udany e-marketing.

Dzięki SEM zwiększysz ruch w swojej witrynie, przez co poprawisz jej pozycjonowanie. Wypromujesz również swoją markę na szeroką skalę i dotrzesz do większej liczby odbiorców. Monitorowanie reklam PPC pozwoli Ci poznać szczegóły dotyczące skuteczności Twojego marketingu, przez co zastosujesz konieczne zmiany, aby maksymalnie obniżyć koszty i zwiększyć zyski.

Wyniki wyszukiwania – płatne reklamy w wyszukiwarceWyniki wyszukiwania – płatne reklamy w wyszukiwarce

PPC

Pay Per Click to popularna forma płatnej promocji w wyszukiwarkach takich jak Google i Bing. Stanowi szybki sposób na promowanie marki, który przynosi natychmiastowe efekty. Google Ads to przykład platformy, za pomocą której możesz reklamować swoje produkty i usługi. Nazwa tego typu marketingu odnosi się do tego, że płacisz za każdym razem, gdy użytkownik kliknie Twoją reklamę. Koszt może różnić się w zależności od użytych słów kluczowych, dlatego musisz umiejętnie zoptymalizować treść promującą Twój produkt. Dzięki temu zmniejszysz koszt kliknięcia i dotrzesz do swoich potencjalnych klientów.

Reklamy PPC są najlepszym sposobem na pozycjonowanie bardziej konkurencyjnych słów kluczowych. Ponadto ta forma marketingu internetowego zwiększa ruch na Twojej stronie i wspomaga sprzedaż oraz pozwala Ci na stałe kontrolowanie skuteczności swoich działań, dzięki czemu na bieżąco możesz dokonywać istotnych zmian. Reklama internetowa w modelu PPC jest ponadto bardzo łatwa w konfiguracji i analizie, dzięki czemu z powodzeniem możesz ją wdrożyć samodzielnie.

Wyniki wyszukiwania – przykład reklam PPCWyniki wyszukiwania – przykład reklam PPC

Marketing internetowy – od czego zacząć?

Niezależnie od tego, na jaki rodzaj marketingu internetowego się zdecydujesz, działalność w sieci powinna uwzględniać wszelkie elementy marketingu mix. Chodzi o produkt, cenę, miejsce i promocję, a także, w rozszerzonej wersji (formuła 7P), również ludzi (pracowników), proces (obsługa klienta) oraz świadectwo materialne (czynniki wpływające na wizerunek firmy, w tym logo, lokalizacja, dominująca kolorystyka czy strona WWW).

Strategia marketingowa powinna uwzględnić odpowiedzi na szereg pytań:

  • Kto jest potencjalnym klientem?
  • W jaki sposób można skłonić użytkowników do zakupu określonych produktów lub usług?
  • Jak dotrzeć z przekazem marketingowym do targetu?
  • Za pomocą jakich środków skorelować cele dotyczące osiągnięcia zysku oraz zwiększenia widoczności strony WWW?
  • Jakie są najbardziej użyteczne metody monitorowania skuteczności marketingu internetowego?
  • Jakie korzyści osiągnie użytkownik w efekcie kontaktu z marką?

W ramach strategii ważne jest skupienie uwagi na tym, jaką wartość dla odbiorców wygeneruje firma. Może nią być nie tylko odpowiedni produkt, ale też przekaz reklamowy czy możliwość uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych poprzez media społecznościowe. Kluczowy jest także cel, w ramach którego ma być wdrożona reklama internetowa. Jak go wyznaczyć? Uwzględnij wówczas metodę SMART. Dzięki temu z łatwością uzyskasz pożądane efekty.

Z pewnością zastanawiasz się jednak, jak przenieść tę koncepcję do sieci i przełożyć teorię na praktykę. Marketing w Internecie powinien być przemyślany. Jeśli pominiesz pewien etap, kampania nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Jak zatem zwiększyć efektywność marketingu internetowego?

Wyznacz grupę docelową

Powodzenie działań marketingowych podejmowanych w Internecie zależy od precyzyjnego doboru grupy docelowej. Składa się ona z osób, do których kierowany będzie przekaz promocyjny.

Aby podjąć efektywny marketing internetowy, niezbędne jest pozyskanie odpowiednich danych na temat użytkowników. Obejmują one:

  • cechy społeczno-demograficzne,
  • miejsce zamieszkania (lokalizację),
  • rodzaje zainteresowań, hobby oraz aktywności podejmowanych w sieci,
  • dotychczasowy zakres i sposób interakcji użytkowników z daną witryną.

Dobrym pomysłem, jeśli chodzi o marketing online, jest opracowanie persony, a więc profilu idealnego klienta. Nie zawsze jest to możliwe. Realizując jednak marketing internetowy, Google stwarza różnorodne możliwości pozyskiwania informacji na temat użytkowników. Dotyczą one: plików cookies (służą do identyfikacji użytkowników podczas każdorazowego wchodzenia na stronę WWW), Google Analytics (statystyki na temat wielkości ruchu oraz zachowań użytkowników na stronach WWW), kwestionariuszy ankietowych udostępnianych użytkownikom (zebranie cennych danych, w tym opinii o ofercie firmy).

Inny sposób to korzystanie z dostępnych w Internecie statystyk i analiz – mogą dostarczyć danych na temat rodzaju interakcji użytkowników na stronach WWW oraz intencji zakupowych. Pamiętaj, że oczekiwania odbiorców stale się zmieniają, przez co marketing internetowy realizowany w ramach Twojej strategii powinien być regularnie wzbogacany o nowe, skuteczne praktyki.

Wybierz słowa kluczowe

Keywords, czyli frazy kluczowe, to hasła wpisywane przez użytkowników do przeglądarki internetowej, które są nierozerwalnie połączone z marketingiem online.

Marketing internetowy można oprzeć na wielu rodzajach fraz kluczowych, w tym:

  • ogólnych (zawierają jedno, maksymalnie dwa słowa);
  • long tail (składają się z co najmniej trzech wyrazów);
  • brandowych (nawiązują do konkretnej marki);
  • produktowych (zawierają w nazwie model);
  • lokalnych (dotyczą konkretnego terenu).

W sieci dostępne są narzędzia, za pomocą których możesz nie tylko sprawdzić, jakich haseł użytkownicy najczęściej szukają, ale również określić ich konkurencyjność i popularność (pod względem pór roku czy miesięcy) oraz wykluczyć określone fazy z pozycjonowania. Najbardziej popularne programy to Planer słów kluczowych Google, Senuto, Surfer SEO, Semstorm, Google Trends czy Ubersuggest. Inne sposoby obejmują weryfikację konkurencji oraz sprawdzenie podpowiedzi, jakie są wyświetlane w przeglądarce.

Google Trends – analiza słów kluczowychGoogle Trends – analiza słów kluczowych

Zbuduj stronę internetową

Google indeksuje poszczególne strony tylko wówczas, gdy firma posiada własną witrynę. Dzięki temu może ona być wyświetlana w wynikach wyszukiwania i zostać zauważona przez użytkowników, czego efektem będzie wzrost ruchu i konwersji. Również działania, których celem jest linkowanie z innych serwisów lub umieszczanie w mediach społecznościowych reklam odsyłających, wymagają posiadania strony WWW.

Jej utworzenie niekoniecznie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Dostępne są darmowe narzędzia typu CMS, takie jak WordPress, Joomla, Shopify czy Wix. Za ich pomocą, przy wykorzystaniu specjalnych szablonów, możesz opracować witrynę oraz skutecznie nią zarządzać.

Strona internetowa, by spełniała cele reklamowe, musi być:

  • funkcjonalna i przejrzysta,
  • responsywna, czyli działać również na urządzeniach mobilnych i dopasowywać się do ich ekranów,
  • wyposażona w merytoryczne teksty, cechujące się wysoką jakością,
  • zróżnicowana pod kątem treściowym,
  • atrakcyjna pod względem wizualnym.

Spełnienie tych warunków nie zawsze jest łatwe. Warto więc podjąć współpracę z doświadczoną agencją marketingową, dla której stworzenie skutecznej strony WWW nie będzie żadnym wyzwaniem.

Ważne jest zadbanie o to, by witryna została dodana do Google Moja Firma. Jest to darmowa wizytówka, która pozwala użytkownikom na szybkie pozyskanie informacji odnośnie do zakresu i przedmiotu działalności, lokalizacji oraz danych kontaktowych przedsiębiorstwa. Pojawia się ona w wynikach wyszukiwania w powiązaniu z określonymi frazami kluczowymi, co zapewnia wzrost ruchu na stronie i wspiera budowanie świadomości marki.

Rozpocznij pozycjonowanie

W każdym przypadku marketing internetowy powinien opierać się na pozycjonowaniu. Wyświetlanie swoich reklam w wyszukiwarce działa bowiem znakomicie, ale tylko na krótką chwilę. Budując widoczność marki w Google, zagwarantujesz swojej firmie stały rozwój.

W ramach tego procesu niezbędne jest zrealizowanie różnych działań. Musisz przede wszystkim przeanalizować jakość witryny. Na co zwrócić wówczas szczególną uwagę? Sprawdź:

  • szybkość ładowania,
  • responsywność,
  • poprawność kodu źródłowego,
  • indeksację w Google,
  • dostępność dla robotów wyszukiwarki,
  • kompletność mapy witryny,
  • funkcjonalność przycisków CTA.

Jeśli witryna nie posiada takich cech, marketing w Internecie może nie być skuteczny. Konieczna jest wówczas kompleksowa optymalizacja, którą można podzielić na obszar on-site i off-site. Pierwszy rodzaj obejmuje uporządkowanie treści oraz optymalizację o charakterze technicznym. Pozycjonowanie off-site polega z kolei na pozyskiwaniu linków oraz zarządzaniu wizytówką Google.

Pozycjonowanie często wiąże się z koniecznością posiadania specjalistycznej wiedzy i umiejętności oraz korzystania z zaawansowanych programów i aplikacji. Strategia marketingowa oparta na SEO jest ponadto bardzo czasochłonna, dlatego, aby uniknąć wszelkich problemów, warto zlecić jej realizację agencji SEO.

Automatyzacja marketingu – na czym polega i dlaczego warto?

W dobie ogromnej konkurencji i zróżnicowanych potrzeb użytkowników liczy się szybkość, precyzja i personalizacja komunikatów marketingowych. Można to osiągnąć dzięki korzystaniu ze specjalistycznych narzędzi, które zapewniają automatyczne pozyskiwanie danych na temat klientów i ich wykorzystywanie na potrzeby remarketingu, dobieranie optymalnych rodzajów, formatów i umiejscowienia reklam, monitorowanie skuteczności poszczególnych kampanii w czasie rzeczywistym oraz optymalne zarządzanie budżetem reklamowym.

Duże możliwości w zakresie automatyzacji marketingu sklepu internetowego dają reklamy programatyczne. Oferują one integrację na wspólnym rynku, zwanym Ad Exchange, reklamodawców oraz właścicieli powierzchni reklamowych. Krótko mówiąc, marketing automation wciąż zyskuje na znaczeniu, dlatego jeśli nie chcesz zostać w tyle i zwiększyć swoje szanse na sukces online, koniecznie go wykorzystaj. Warto zaznaczyć, że automatyzacja świetnie sprawdzi się nie tylko w kampaniach wykorzystujących social media, ale też wtedy, gdy Twoim głównym narzędziem są reklamy Google Ads czy e-mail marketing.

Jak zwiększać konwersję w marketingu internetowym?

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, CRO (Conversion Rate Optimization), czyli optymalizacja współczynnika konwersji, z pewnością jest Twoim nadrzędnym celem. Obejmuje podejmowanie wszelkich działań, które pozwolą na wzbudzenie i wzmocnienie u użytkowników chęci do podjęcia określonych aktywności w sieci.

Można to osiągnąć na wiele sposobów, w tym poprzez: optymalizację treści na stronie WWW, zapewnienie responsywności witryny, szerokie wykorzystywanie CTA, dbanie o atrakcyjność i wysoką estetykę strony WWW. Jakie inne techniki wykorzystać?

Treści audio i wideo

Visual marketing w przeważającym stopniu bazuje na materiałach audio oraz wideo. Są one szybciej przyswajane przez odbiorców. Z tego względu na stronach WWW czy portalach społecznościowych można dostrzec intensywny rozwój dynamicznych, angażujących form reklamy, takich jak podcasty, GIF-y czy filmy prezentowane w czasie rzeczywistym.

Wyszukiwanie głosem i obrazem

Użytkownicy Internetu chcą jak najszybciej docierać do informacji, dlatego rosnącą popularnością cieszy się wyszukiwanie bazujące na głosie oraz obrazie.

Coraz większa powszechność wyszukiwania głosowego oraz obrazowego wpływa także na pozycjonowanie stron. Użytkownicy, zamiast ogólnymi słowami kluczowymi, częściej posługują się frazami long tail, co przekłada się na zmiany w strukturze SEO.

Blockchain i kryptowaluty

Kryptowaluty są coraz popularniejsze wśród użytkowników Internetu – w 2021 r. około 10% internautów z Europy wykorzystało je do zapłaty w e-sklepie. Zaoferowanie płatności za pomocą kryptowalut może być jednym z czynników pozyskiwania nowych klientów i szerokiej promocji marki na rynku. Będzie ona bowiem uznawana za taką, która jest nowoczesna i stawia na wyprzedzające konkurencję rozwiązania.

Social listening

Social listening, czyli aktywne, realizowane w sposób ciągły wsłuchiwanie się w opinie użytkowników, pozwala lepiej dopasowywać content zawarty na stronie do ich wymagań, co zwiększa szansę na konwersję.

Obecnie social listening intensywnie się rozwija, stając się szansą na skuteczniejsze wypromowanie marki, co koniecznie powinieneś wykorzystać w swojej strategii marketingowej online.

Marketing internetowy w modelu omnichannel

W celu skutecznego pozyskiwania klientów, promocja firmy oraz sprzedaż oferowanych przez nią produktów i usług musi odbywać się w modelu wielokanałowym. Polega on na jednoczesnym wykorzystywaniu wszelkich sposobów, jakie służą do komunikacji z użytkownikami i dotarciu do nich z własnym asortymentem. Aktualnie, by skutecznie neutralizować konkurencję, nie wystarczy już posiadać e-sklepu – marketing internetowy wymaga również rozbudowanych relacji z odbiorcami poprzez social media i inne kanały komunikacyjne.

Agencja marketingu internetowego – dlaczego warto?

Jak zwiększyć efektywność marketingu internetowego? Warto wybrać wsparcie ze strony specjalistycznej firmy. Jest to zasadne szczególnie wówczas, gdy chcesz skupić się na sprzedaży i nie tracić czasu na wdrażanie kampanii promocyjnych.

W Internecie informacje są przekazywane błyskawicznie. Dlatego jakikolwiek błąd podczas prowadzenia kampanii jest od razu szeroko komentowany i oceniany w kategoriach negatywnych. Może to znacznie pogorszyć wizerunek firmy i skutkować utratą wielu klientów. Dzięki współpracy z agencją marketingową łatwo unikniesz tego problemu.

Agencja e-marketingu, opierając się na wykwalifikowanych, posiadających szereg niezbędnych kompetencji pracownikach, jest w stanie dobrać pożądane formy marketingu, eliminując przy tym ryzyko podjęcia nieprawidłowych działań. Kluczowe korzyści marketingu internetowego wspieranego przez specjalistów to:

  • szybsze i trwalsze efekty,
  • wysoki zwrot z inwestycji,
  • brak błędów technicznych,
  • stała kontrola efektywności podejmowanych działań,
  • holistyczna strategia marketingowa we wszystkich kanałach.

Jeśli więc chcesz skutecznie wypromować swój biznes w sieci i zdobyć wielu nowych odbiorców, zleć kreowanie dobrego wizerunku marki w Internecie profesjonalistom, a na pierwsze efekty nie będziesz musiał długo czekać.

Marketing internetowy 360°

Tylko współpraca z wyspecjalizowaną agencją daje możliwość wykorzystania marketingu 360°. Jest to koncepcja, w której kluczem do osiągnięcia sukcesu jest pełna integracja działań promocyjnych, wykorzystanie wszystkich możliwych kanałów dystrybucji reklam, a także stałe monitorowanie i ocenianie podjętych działań oraz ewentualna ich modyfikacja.

Praktyczne wdrożenie digital marketingu 360° musi opierać się zarówno na publikacji reklam, umieszczaniu postów, linkowaniu czy content marketingu, jak i pozycjonowaniu SEO.

Wybór adekwatnych narzędzi

Obecnie można dostrzec silny rozwój narzędzi e-marketingu i ich stale postępującą automatyzację oraz specjalizację. Inne programy służą do projektowania reklam graficznych oraz filmowych, a inne do obsługi social mediów czy analityki danych.

Agencja marketingu internetowego zapewnia wykorzystanie w każdym przypadku optymalnych rozwiązań, ale również ich integrację, co ma kluczowe znaczenie w kontekście efektywnego pozycjonowania.

Skuteczna konwersja

Bez względu na cel, jaki zakłada marketing internetowy, korzystanie z usług profesjonalnej firmy gwarantuje pożądany przez klienta efekt. Wynika to z odpowiednich kompetencji, co przekłada się na planowanie oraz wdrażanie kampanii promocyjnych według ściśle ustalonego schematu i z uwzględnieniem wszelkich niezbędnych działań.

Optymalizacja kosztów

Marketing sklepu internetowego realizowany we wsparciu z wyspecjalizowaną agencją to możliwość szybkiego osiągnięcia konwersji. Wpływa na to dobór adekwatnych rozwiązań, realizacja poszczególnych działań ściśle według sprecyzowanego planu czy uwzględnienie pozycjonowania. Mimo że skorzystanie z usług firmy wiąże się z wydatkami, to finalnie, dzięki szybszej konwersji, znacznie zyskujemy.

Szerokie monitorowanie i wieloaspektowa analiza danych

Pracownicy agencji mają dostęp do wielu komercyjnych programów, dzięki którym stale można weryfikować skuteczność kampanii reklamowych i wprowadzać odpowiednie modyfikacje, w tym z zakresu pozycjonowania.

Temu służy m.in. audyt SEO, za pomocą którego można zweryfikować, czy witryna internetowa jest odpowiednio zoptymalizowana.

Marketing w Internecie to zespół czynności, które, by wytrzymać presję konkurencyjną, powinny być stale podejmowane. Dba o to wyselekcjonowany zespół specjalistów, którzy są w stanie kompleksowo obsłużyć każdą kampanię marketingową realizowaną online.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 6

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Brief dla agencji marketingowej – jak wygląda? Jak go napisać?
Brief dla agencji marketingowej – jak wygląda? Jak go napisać?
Brief dla agencji to dokument, dzięki któremu planowanie działań marketingowych przebiega o wiele sprawniej. Co powinien zawierać? Koniecznie czytaj dalej.
Co to jest fanpage?
Co to jest fanpage?
Czym jest fanpage? Jak prowadzić stronę na Facebooku? Jak stworzyć skuteczną reklamę? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz w niniejszym artykule!
Agencja digital marketing – czym się zajmuje?
Agencja digital marketing – czym się zajmuje?
Promowanie marki w Internecie nie jest tak proste, jak mogłoby się wydawać. Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się więc na współpracę […]

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę