Zapytaj o ofertę
Czym jest plik robots.txt? Jaki ma wpływ na SEO i jak prawidłowo go skonfigurować?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Czym jest plik robots.txt? Jaki ma wpływ na SEO i jak prawidłowo go skonfigurować?

Czym jest plik robots.txt? Jaki ma wpływ na SEO i jak prawidłowo go skonfigurować?

7 min. czytania

Jedną z pierwszych rzeczy, którą powinieneś zrobić podczas pracy nad technicznym SEO swojej strony internetowej, jest optymalizacja pliku robots.txt. Niestety jest on bardzo podatny na różnego rodzaju błędy. Ten mały plik jest ważną częścią każdej strony internetowej, ale większość ludzi nawet o nim nie wie.

Jak działa wyszukiwarka Google?

Aby zrozumieć, czym jest robots.txt, warto w pierwszej kolejności wyjaśnić, czym są roboty wyszukiwarek. To określenie odnoszące się do automatycznego oprogramowania, którego zadaniem jest skanowanie, analiza i ocena stron internetowych. Cały proces przygotowania listy wyników wyszukiwania rozpoczyna się od pracy robotów sprawdzających odnośniki obecne w katalogach stron, jak również w treści innych witryn.

Roboty nazywa się także „crawlerami”. W następnym etapie odbywa się tak zwana indeksacja, czyli zbieranie danych na temat zawartości i struktury poszczególnych witryn. Na samym końcu nadchodzi kolej na analizę – roboty odpowiedzialne za pozycjonowanie oceniają zawartość stron, by wyznaczyć ich kolejność na liście.

Czym jest plik robots.txt?

Plik robots.txt zawiera instrukcje dotyczące możliwości analizowania witryny. Element ten jest udostępniany botom wyszukiwarek, składa się z poleceń, które dają lub uniemożliwiają im dostęp do niektórych stron, folderów czy całej strony internetowej. Krótko mówiąc, plik robots.txt informuje boty Google, jak odczytać witrynę podczas indeksowania.

Użycie poprawnej budowy jest kluczowym aspektem tworzenia pliku robots. Oto dwa przykłady podstawowych składni tego elementu:

User-agent: * Disallow: /

Użycie tej budowy pliku robots blokuje dostęp do wszystkich stron witryny przez roboty indeksujące, także do strony głównej.

User-agent: * Disallow:

Wykorzystanie tej składni umożliwia użytkownikom dostęp do wszystkich stron witryny, również do strony głównej.

Jeśli zatem chcesz zablokować dostęp do pojedynczej strony internetowej, musi to być dokładnie określone w budowie pliku robots. Oto przykład poprawnej konstrukcji:

User-agent: Googlebot Disallow: /witryna/zablokowana_strona.html

Poza blokowaniem dostępu botów do niektórych elementów witryny możesz także użyć pliku robots.txt, aby opóźnić proces indeksowania. Działanie to określa, jak długo user agent powinien czekać przed załadowaniem i przeanalizowaniem strony.

Robots.txt – gdzie jest ten plik?

Jak szybko sprawdzić, czy dana strona WWW zawiera plik robots? Jest on dostępny publicznie, dzięki czemu zweryfikowanie jego obecności jest bardzo łatwe. Wystarczy wprowadzić w pasku adresu przeglądarki URL danej witryny, a następnie dopisać na końcu „/robots.txt”. Jeśli plik robots został poprawnie umieszczony na serwerze, zobaczysz jego zawartość złożoną z dyrektyw „Allow” i „Disallow” oraz komentarzy (oznaczonych symbolem kratki na początku linijki), a często także ścieżkę do mapy strony. W przeciwnym przypadku otrzymasz komunikat 404, który oznacza brak możliwości odnalezienia danego pliku.

Dlaczego konfigurowanie pliku robots.txt jest tak ważne?

Plik robots.txt daje Ci większą kontrolę nad indeksowaniem strony WWW przez algorytmy wyszukiwarek. Poniżej przedstawiamy zalety prawidłowego skonfigurowania pliku robots.txt:

  • zapobiega przeciążeniu serwera strony WWW,
  • pozwala utrzymać prywatność witryny lub jej części. Jest to szczególnie przydatne, gdy jesteś w trakcie projektowania strony przejściowej i nie chcesz, aby była ona publicznie dostępna,
  • uniemożliwia indeksowanie wewnętrznych stron wyników wyszukiwania,
  • zapobiega indeksowaniu zduplikowanych treści,
  • nie dopuszcza do indeksowania niepotrzebnych plików w Twojej witrynie (np. obrazów, filmów czy plików PDF).

Jak prawidłowo skonfigurować plik robots.txt?

  1. Zdecyduj, których obszarów strony internetowej nie chcesz indeksować.
  2. Upewnij się, że znaczące linki na zablokowanych stronach są również powiązane z innymi częściami witryny.
  3. Pamiętaj, żeby zawsze umieścić plik robots.txt w katalogu głównym witryny, aby roboty wyszukiwarek mogły go łatwo znaleźć, a także nie nazywaj pliku inaczej niż „robots.txt”, ponieważ litery mają znaczenie dla algorytmów.
  4. Nie łącz zablokowanych stron robots.txt z innymi częściami w witrynie.
  5. Nie ukrywaj niezbędnych informacji w pliku robots.txt, ponieważ jest to plik dostępny dla każdego.
  6. Sprawdź, czy plik robots.txt jest prawidłowo sformatowany.
  7. Upewnij się, że nie blokujesz strony, na której ma znaleźć się plik robots.txt.
  8. Zawsze staraj się weryfikować plik robots.txt za pomocą narzędzi przystosowanych do testowania pod kątem błędów.
  9. Unikaj błędów na stronach, na których zamierzasz dodać plik robots.txt.

Jak pliki robots.txt wpływają na SEO?

Korzystanie z plików robots.txt pozytywnie wpływa na SEO, ponieważ umożliwia płynne funkcjonowanie witryny, co przekłada się na satysfakcję użytkowników.

  • Pliki robots.txt wskazują algorytmom, jak powinny podążać – wewnętrzne linkowanie pomaga zwiększyć SEO witryny. Możesz podnieść wartość swoich słabszych stron dzięki linkom do stron wyższej jakości. Pliki robots.txt nakazują algorytmom poruszanie się w konkretnych kierunkach.
  • Szybsze indeksowanie, większy sukces SEO – indeksowanie stron w wyszukiwarkach jest niezbędne dla poprawnego funkcjonowania witryny, jednak czynność ta może być dla strony WWW czymś wymagającym. Jeśli zainstalujesz plik robots.txt, to z pewnością usprawnisz ten proces i wskażesz wyszukiwarkom najbardziej znaczące strony.

Plik robots.txt – najczęściej popełniane błędy SEO

W tym miejscu warto wspomnieć o błędach SEO pojawiających się niestety z największą częstotliwością.

  1. Brak pliku robots.txt. Pierwszym krokiem każdego robota Google jest poszukiwanie pliku robots.txt. W sytuacji, gdy nie może go znaleźć, otrzymuje witrynę z informacją: „404 nie znaleziono”. Przez to pojawiają się tylko niepotrzebne błędy w ważnych danych statystycznych. Ponadto brak tego typu pliku wskazuje na to, że dana strona jest niechlujna oraz zaniedbana.
  2. Blokowanie istotnych stron w serwisie. Z reguły można się z nim spotkać podczas wdrażania nowej strony czy też jej modernizacji. Pojawia się wtedy, gdy zajmująca się tym osoba skopiuje blokujący plik robots.txt z testowej wersji. Ponadto problem mogą generować również literówki w składni.
  3. Brak świadomości, że blokowanie robotów Google nie jest tożsame z usuwaniem z indeksu. Aby usunąć daną stronę z wyników Google, wykorzystaj meta tag „robots” ustawiony na „noindex”. Poprzez blokadę w robots.txt i meta tagu robot nie będzie mógł rozpoznać wartości meta tagu.
  4. Zablokowanie plików CSS/JS i obrazków. Wytyczne umieszczone w pliku robots.txt ograniczają robotom dostęp do wspomnianych plików czy obrazków, których zadaniem jest dbanie o wygląd skryptów JavaScript.
  5. Strata link juice, czyli mocy linków prowadzących do danej strony, a także wewnętrznych. Niekiedy witryna blokowana dla robotów zawiera linki zewnętrzne, zaczerpnięte z innych, zewnętrznych stron. W wyniku tego moc „linkowego soczku” nie jest ani przydatna dla strony, ani przekazywana na inne podstrony, które zostały podlinkowane z zablokowanej zawartości.

Podsumowanie

Pliki robots.txt mogą poprawić wyniki witryny, niezależnie od tego, jak długo prowadzisz działalność w sieci. Upewnij się jednak, że są wprowadzone prawidłowo i występują na stronach, które rzeczywiście tego wymagają. Skorzystaj z wyżej wymienionych wskazówek (a także pomocy agencji SEO), a pozytywnie wpłyniesz na proces indeksowania. Dzięki temu pozycja Twojej strony internetowej na liście wyników wyszukiwania znacznie wzrośnie, a Ty zyskasz miano lidera w swojej branży!

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: budowaidom.pl, gardenyard.pl

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja okruszkowa (breadcrumbs)?
    Jaki wpływ na SEO ma nawigacja okruszkowa (breadcrumbs)?
    Każdy klient oczekuje od sprzedawcy jak najprostszej i bezproblemowej drogi zakupowej. Pojawia się pytanie, jak właściwie uprosić ścieżkę na stronie WWW?
    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
    Jak powiadomienia web push mogą wspierać działania SEO na stronie?
    Powiadomienia web push to rozwiązanie z zakresu marketing automation, dzięki któremu możemy zwiększyć zaangażowanie użytkowników odwiedzających naszą stronę internetową.
    Rel=canonical – czym jest i jak go stosować?
    Rel=canonical – czym jest i jak go stosować?
    Tag kanoniczny jako jedna z technik optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Jak rozwiązać problem zduplikowanej treści i plasować się na wysokiej pozycji w rankingach?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.