Zapytaj o ofertę
Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną

Różnice pomiędzy stroną statyczną a dynamiczną

5 min. czytania

Stworzenie strony internetowej jest coraz łatwiejsze dzięki różnym narzędziom wspierającym ten proces. Warto jednak wiedzieć, że istnieją różne rodzaje witryn – wyróżniamy między innymi strony statyczne i dynamiczne. Z perspektywy użytkownika mogą one wyglądać podobnie, jednak dla twórców witryn jest to dość istotny temat. Strona statyczna i dynamiczna – czym różnią się te dwa podejścia?

Czym charakteryzuje się statyczna strona internetowa?

Strona statyczna, nazywana także „płaską” lub „stacjonarną”, charakteryzuje się przede wszystkim stosunkowo prostym działaniem i ograniczonymi możliwościami edycji. Ważną kwestią jest tutaj brak systemu zarządzania treścią (CMS). W celu wprowadzenia zmian najczęściej niezbędna będzie bezpośrednia modyfikacja kodu na serwerze, co często wymaga kontaktu z wykonawcą witryny. Statyczne strony WWW są zazwyczaj napisane wyłącznie z użyciem języka HTML i wyświetlają takie same treści dla każdego użytkownika – nie ma także konieczności tworzenia baz danych w celu przechowywania informacji o odbiorcach.

 

To najprostszy, najłatwiejszy i najbardziej podstawowy rodzaj strony internetowej, który możemy utworzyć. Taka struktura wiąże się jednak z pewnymi ograniczeniami, które wpływają na możliwości wykorzystania statycznej witryny. Ze względu na trudność edycji taka strona z pewnością nie nadaje się do prowadzenia bloga firmowego i innych stron, które wymagają częstych aktualizacji.

Statyczna strona internetowa – zalety

Jednym z największych plusów jest możliwość bardzo szybkiego i łatwego przygotowania strony. Takie witryny są często tańsze w utrzymaniu na serwerze – przeważnie nie potrzebujemy bazy danych, co pozwala skorzystać z opcji oferujących mniejszą przestrzeń dyskową. Uniwersalność języka HTML, który odpowiada za większość aspektów funkcjonowania takich witryn, pozwala z kolei na łatwe przenoszenie gotowych rozwiązań. Z punktu widzenia użytkownika ważną kwestią jest szybkość ładowania.

Statyczna strona internetowa – wady

Taki typ strony internetowej ma również swoje wady, które często mogą przyćmić zalety. Przede wszystkim warto podkreślić trudność w edycji przez właściciela lub użytkownika. Aby móc modyfikować treść strony, należy skontaktować się z jej wykonawcą, który opublikuje nową zawartość bezpośrednio na serwerze WWW. Zazwyczaj umieszczanie sporej liczby funkcji czy rozbudowanej zawartości będzie znacznie utrudnione, co w sporym stopniu wpływa na aktualizowanie. Witryny bez regularnych aktualizacji są przeważnie rzadziej odwiedzane przez internautów – nie oznacza to jednak, że z tak wykonaną witryną nie będziemy w stanie osiągnąć wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Brak systemu CMS wymusza również pewną duplikację kodu, na przykład w celu dodania takiej samej stopki czy nagłówka do każdej z podstron.

Dynamiczna strona internetowa – czym jest?

W tym przypadku treści mogą być aktualizowane w dowolny sposób, jak również dostosowywane automatycznie pod kątem różnych czynników – przeglądarki internetowej użytkownika, dnia, godziny, strefy czasowej i nie tylko. Dynamiczna strona internetowa często obejmuje także funkcjonalność dwukierunkowej komunikacji z internautami. U podstaw takich witryn często stoi system CMS – na przykład WordPress czy Drupal – dzięki któremu można z łatwością zarządzać wszelkimi zmianami w treści czy budowie strony. Do funkcjonowania tego typu witryny zazwyczaj potrzebna będzie baza danych, która przechowuje artykuły czy informacje o użytkownikach.

Typy dynamicznych stron internetowych

Przygotowanie dynamicznej strony internetowej wymaga również decyzji w kwestii sposobu działania witryny. Poszczególne metody różnią się przede wszystkim pod względem lokalizacji kodu wykonalnego.

  • Kod po stronie klienta – cała zawartość znajduje się na komputerze właściciela lub wykonawcy witryny. W tym przypadku możliwa jest stała kontrola skryptów i wprowadzenie modyfikacji w dowolnym momencie.
  • Kod po stronie serwera – przygotowana na serwerze WWW zawartość strony jest pobierana i wyświetlana przez przeglądarkę.
  • Kod kombinowany – połączenie dwóch powyższych metod; to nowoczesne i elastyczne rozwiązanie, które pozwala wykonać pewne części skryptu po stronie klienta, a inne po stronie serwera. W efekcie możemy liczyć na sprawniejsze działanie i wygodną obsługę strony.

Dynamiczna strona WWW – zalety

Budowa takich stron pozwala w łatwy sposób edytować i aktualizować wszelkie treści. To zadanie, które z łatwością wykonają osoby nawet z minimalną wiedzą na temat obsługi systemów CMS. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala stale dbać o aktualne, wartościowe informacje, które przełożą się na efektywne pozycjonowanie.

Dynamiczna strona WWW – wady

Warto przede wszystkim wspomnieć o zwiększonych kosztach – rozbudowana struktura i konieczność skorzystania z bazy danych sprawia, że będziemy musieli wykorzystać więcej miejsca na serwerze. Przygotowanie takiej witryny od podstaw jest ponadto dość czasochłonnym i skomplikowanym zadaniem, jednak w większości przypadków stosuje się gotowe rozwiązania, które znacznie ułatwiają ten proces. Czas ładowania jest przeważnie wyższy niż dla stron statycznych, lecz można go zoptymalizować poprzez m.in. kompresję zdjęć czy wykorzystanie pamięci podręcznej.

Strona statyczna a dynamiczna – co wybrać?

Każde z tych podejść ma swoje wady i zalety, które będą decydować o ostatecznym wyborze. Strona statyczna, ze względu na swoją budowę i trudniejszą edycję treści oraz wyglądu, na pewno nie sprawdzi się jako blog, na którym z zasady ma pojawiać się ciągle nowa zawartość. Można jednak z powodzeniem wykorzystać taką witrynę w roli firmowej wizytówki, która zawiera ogólne informacje o ofercie, kontakcie czy lokalizacji placówek.

Strony dynamiczne będą z kolei odpowiednim wyborem dla sklepów online, blogów, a także dla firm, które chcą stosunkowo często aktualizować ofertę lub zakres usług. Jest to również lepsza opcja pod kątem pozycjonowania – nawet jeśli nie potrzebujemy wprowadzania regularnych zmian, z pomocą systemu CMS możemy na przykład dodać sekcję blogową, która będzie wspierać działania SEO.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: techyming.com, askmotion.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Co to jest kod błędu 500?
    Co to jest kod błędu 500?
    Twoja witryna wyświetla kod błędu 500? Nie wiesz, co z tym zrobić? W naszym artykule dowiesz się, jak znaleźć i usunąć możliwą przyczynę problemu!
    Kod źródłowy witryny – jak go odczytać?
    Kod źródłowy witryny – jak go odczytać?
    Jak zbadać linki w kodzie źródłowym. Na jakie tagi zwrócić szczególną uwagę? Jak je znaleźć? W tym artykule zawarliśmy wszystkie odpowiedzi!
    Do czego wykorzystywane jest presell pages?
    Do czego wykorzystywane jest presell pages?
    Presell pages to strony, na które często następuje przekierowywanie z reklam internetowych. Z tego artykułu dowiesz się, czym dokładnie są, do czego ten rodzaj stron jest wykorzystywany oraz jakie są jej rodzaje.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.