Zapytaj o ofertę
Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?

Przeprojektowanie strony internetowej: jak nie stracić efektów SEO?

7 min. czytania

Czy zastanawiałeś się kiedyś nad przeprojektowaniem swojej strony internetowej? Jeśli tak, jedną z Twoich największych obaw jest pewnie utrata efektów SEO. Nie możesz jednak odkładać tego procesu, jeżeli jest on kluczowy dla zwiększenia efektywności biznesu. W tym artykule znajdziesz zbiór sprawdzonych wskazówek, dzięki którym przeprojektowanie witryny nie wpłynie negatywnie na pozycję Twojej strony w Google.

Co trzeba wiedzieć o przeprojektowaniu strony internetowej?

Dopiero zaczynasz przygodę z digital marketingiem? Z pewnością zastanawiasz się, co kryje się pod pojęciem przeprojektowania strony internetowej. Otóż jest to proces zmiany struktury, wyglądu oraz funkcjonalności witryny. Może obejmować następujące modyfikacje:

  • dodanie lub usunięcie pewnych elementów,
  • zmianę położenia treści,
  • modyfikację kolorystyki,
  • zmiany w obszarze nawigacji,
  • poprawę szybkości ładowania,
  • optymalizację pod kątem urządzeń mobilnych,
  • zmiany w zakresie menu,
  • migrację na inny system CMS lub platformę sprzedażową.

Jeśli decydujesz się na przeprojektowanie, Twoim celem jest zapewne poprawa funkcjonalności strony internetowej oraz dostosowanie jej do bieżących potrzeb użytkowników. Realizując ten proces, musisz być jednak bardzo ostrożny. Nawet najmniejszy błąd może bowiem spowodować utratę efektów SEO, a co za tym idzie, spadek widoczności w Google.

Dlaczego warto przeprojektować stronę internetową?

Twoje obawy przed przeprojektowaniem witryny są jak najbardziej uzasadnione. Utrata wypracowanych wcześniej efektów marketingowych może być katastrofą dla Twojego biznesu. Im szybciej zdasz sobie sprawę, że aktualizacja witryny skupiająca się na sprostaniu rosnącym oczekiwaniom użytkowników jest niezwykle ważna, tym lepiej. Musisz więc podjąć kompleksowe działania w kierunku optymalizacji swojej strony internetowej, tak aby zwiększyć współczynnik konwersji i zapewnić jej dobrą widoczność w wyszukiwarce. Oto kilka kluczowych powodów, dla których powinieneś przeprojektować swoją stronę:

  • stałe zmiany w zakresie potrzeb i oczekiwań docelowych odbiorców,
  • konieczność dostosowania się do działań konkurencji,
  • możliwość poprawienia pozycjonowania i zwiększenia zaangażowania użytkowników strony internetowej,
  • ułatwienie konsumentom poruszania się po witrynie, wyszukiwania pożądanych informacji i podejmowania określonych działań,
  • zwiększenie satysfakcji klientów, którzy są wówczas bardziej skłonni do nawiązania długotrwałej relacji z Twoją marką.

Kiedy zdecydować się na przeprojektowanie witryny?

Pewnie zastanawiasz się, kiedy warto zdecydować się na przeprojektowanie witryny. Oto kilka sytuacji, w których krok ten będzie świetnym rozwiązaniem:

  • Kiedy przeprowadzasz rebranding marki, zmieniasz kolorystykę, logo, modyfikujesz cele biznesowe lub wybierasz inną grupę docelową.
  • Kiedy decydujesz się na migrację witryny na inną platformę e-commerce lub system do zarządzania treścią.
  • Kiedy chcesz naprawić błędy w witrynie związane z brakiem responsywności, powolnym czasem ładowania lub nieprawidłową strukturą nawigacji.
  • Kiedy chcesz zwiększyć zaangażowanie klientów, przedstawiając im rozwiązania dostosowane do ich bieżących oczekiwań.

Pamiętaj, że to tylko schematycznie opracowane sytuacje, w których przeprojektowanie witryny będzie świetnym rozwiązaniem. Decyzję o tym procesie powinieneś podjąć na podstawie własnych obserwacji, wyników szczegółowych badań oraz celów, jakie zamierzasz osiągnąć. Przed rozpoczęciem, upewnij się więc, że przeprojektowanie strony jest Ci naprawdę potrzebne.

SEO a przeprojektowanie strony – wyzwania

Zdawać by się mogło, że przeprojektowanie witryny to prosty proces, dzięki któremu osiągniesz zamierzony cel. Niestety, jego realizacja jest znacznie bardziej wymagająca. Musisz bowiem zwrócić uwagę nie tylko na wdrożenie skutecznych rozwiązań, ale też zabezpieczyć witrynę przed utratą efektywności. Jeśli przeprojektowanie zostanie przeprowadzone nieprawidłowo, możesz stracić widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania oraz ruch w witrynie. Mimo że proces ten zawsze wiąże się z pewnymi wahaniami efektywności działań marketingowych, postaraj się, aby nie były one zbyt radykalne.

Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy doświadczonej agencji marketingowej, która wybierze właściwe praktyki i zabezpieczy Twoją stronę przed utratą efektów SEO. Jakie wyzwania wiążą się z tym procesem?

  1. Wybór właściwego systemu CMS lub platformy sprzedażowej, która poprawi wydajność Twojego biznesu.
  2. Wdrożenie przekierowań.
  3. Utrzymanie jakości i struktury treści.
  4. Poprawne przeniesienie adresów URL.
  5. Zachowanie szybkiego czasu ładowania strony przy jednoczesnym rozszerzeniu jej struktury.

Jak widzisz, przeprojektowanie witryny może wiązać się z wieloma komplikacjami. Jak zatem zrealizować ten proces, aby nie utracić efektów SEO? Już wyjaśniam.

Jak przeprojektować witrynę i nie stracić efektów SEO – sprawdzone porady

Nadrzędnym celem przeprojektowania witryny jest zwiększenie jej wydajności i poprawa uzyskiwanych efektów. Z pewnością chcesz więc uniknąć niepożądanych rezultatów, takich jak spadek pozycji w Google czy utrata ruchu na stronie. Dzięki poniższym wskazówkom nie będziesz miał z tym żadnego problemu.

Przeprowadź dokładny audyt SEO

Nie stracisz pozycji w wynikach wyszukiwania, jeśli przeprowadzisz dokładny audyt SEO. W swojej analizie uwzględnij techniczne aspekty witryny, jej strukturę, adresy URL, jakość treści, wszelkie błędy, przekierowania, czas ładowania i ruch.

Następnie przygotuj raport aktualnej wersji, tworząc zestawienie wszystkich stron w swojej witrynie. Możesz wówczas skorzystać z takich narzędzi jak Google Search Console czy Screaming Frog.

 Page Speed Insight – analiza szybkości na przykładzie zalando.com Page Speed Insight – analiza szybkości na przykładzie zalando.com

Zaindeksuj witrynę

Przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian w testowej wersji strony musisz zaindeksować istniejącą witrynę. Dzięki temu zapiszesz aktualną strukturę i zawartość, którą będziesz mógł następnie przenieść na nowy projekt.

Zmodyfikuj testową wersję

W tym kroku musisz wdrożyć wszelkie zaplanowane zmiany na nowej stronie internetowej. Pamiętaj, aby wykorzystać w tym celu testową wersję witryny. Jej poprzednia wersja wciąż będzie mogła wówczas generować ruch i zaspokajać potrzeby użytkowników. W ten sposób zadbasz nie tylko o swoje efekty SEO, ale też utrzymasz dobre relacje z odbiorcami.

Upewnij się, że strona testowa, na której wdrażasz zmiany, jest wyłączona z indeksowania. Możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • za pomocą panelu zarządzania w swoim systemie CMS,
  • wdrażając plik robots.txt.

Pamiętaj, aby podczas wdrażania zmian zachować zawartość swojej strony internetowej w możliwie niezmienionej wersji. Nie usuwaj i nie dodawaj adresów URL. Jeśli zajdzie taka konieczność, pamiętaj o zaimplementowaniu przekierowania 301. Zwróć też uwagę na linki wewnętrzne i wychodzące. To właśnie one są najbardziej narażone na utratę wartości podczas przeprojektowania strony. Złym pomysłem jest także usuwanie starych treści. Możesz to zrobić, dopiero kiedy Google zaindeksuje nową wersję Twojej strony.

Zbadaj efekty przeprojektowania

Po wdrożeniu wszelkich zmian w testowej wersji witryny musisz przeanalizować ją za pomocą specjalistycznych narzędzi, takich jak Screaming Frog. Porównaj wówczas obie wersje witryny, uwzględniając metadane, przekierowania, linki i treść. Zbadaj także czas ładowania nowej strony oraz upewnij się, że jest użyteczna i funkcjonalna. Jeśli zidentyfikujesz jakieś błędy, musisz je wyeliminować przed uruchomieniem witryny.

Screaming Frog – analiza strony grupa-icea.plScreaming Frog – analiza strony grupa-icea.pl

Uruchom nową stronę

Przed uruchomieniem nowej witryny odblokuj jej indeksowanie. Upewnij się też, że narzędzia analityczne prawidłowo zbierają dane o ruchu i konwersji. Jeśli wszystko działa poprawnie, możesz uruchomić nową wersję strony. Opublikuj ją na działającym serwerze i usuń z obszaru testowego. Pamiętaj też o poinformowaniu użytkowników o nowym projekcie, gdyż będą oni mogli wówczas zgłosić wszelkie błędy i zaproponować ewentualne zmiany.

Na końcu przeprowadź audyt nowej strony. Zbadaj takie aspekty, jak widoczność, ruch, prawidłowość metadanych, linki, przekierowania, szybkość ładowania czy dostępność na różnych urządzeniach.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

Jak widzisz, przeprojektowanie strony internetowej jest dość złożone. Niemal niemożliwe jest więc niepopełnienie żadnego błędu podczas realizacji tego procesu. Po uruchomieniu nowej strony musisz na bieżąco śledzić jej efektywność i monitorować wyniki SEO. Dzięki temu szybko wychwycisz wszelkie błędy i uchronisz swoją witrynę przed spadkiem widoczności w Google. Przygotuj się także na drobne wahania pozycji w wyszukiwarce, gdyż jest to typowe dla tego typu procesów. Jeśli jednak negatywne tendencje utrzymują się zbyt długo, nie czekaj z reakcją. Zbadaj strukturę serwisu i zaimplementuj niezbędne poprawki lub zleć to zadanie profesjonalnej agencji marketingowej.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
    Słowa kluczowe – jak je dobrze wybrać? Narzędzia i sposoby na dobór fraz do pozycjonowania
    Słowa kluczowe to podstawa działań SEO. Należy wiedzieć, jak je znaleźć i jak nimi operować, aby przełożyły się na sukces Twojej strony internetowej.
    Co to jest cross-linking?
    Co to jest cross-linking?
    Budowanie profilu linkowego nie należy do najprostszych zadań wykonywanych przez pozycjonerów. Niektóre z technik wymagają wiedzy i doświadczenia.
    Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?
    Czym jest Page Rank strony? Jak możemy go sprawdzić?
    Budowanie sieci wartościowych łączy zwiększa ruch w witrynie i buduje zaufanie odbiorców. Warto kompleksowo zadbać o jakość swoich łączy!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.