Czy zastanawiałeś się kiedyś nad przeprojektowaniem swojej strony internetowej? Jeśli tak, jedną z Twoich największych obaw jest pewnie utrata efektów SEO. Nie możesz jednak odkładać tego procesu, jeżeli jest on kluczowy dla zwiększenia efektywności biznesu. W tym artykule znajdziesz zbiór sprawdzonych wskazówek, dzięki którym przeprojektowanie witryny nie wpłynie negatywnie na pozycję Twojej strony w Google.
Dopiero zaczynasz przygodę z digital marketingiem? Z pewnością zastanawiasz się, co kryje się pod pojęciem przeprojektowania strony internetowej. Otóż jest to proces zmiany struktury, wyglądu oraz funkcjonalności witryny. Może obejmować następujące modyfikacje:
Jeśli decydujesz się na przeprojektowanie, Twoim celem jest zapewne poprawa funkcjonalności strony internetowej oraz dostosowanie jej do bieżących potrzeb użytkowników. Realizując ten proces, musisz być jednak bardzo ostrożny. Nawet najmniejszy błąd może bowiem spowodować utratę efektów SEO, a co za tym idzie, spadek widoczności w Google.
Twoje obawy przed przeprojektowaniem witryny są jak najbardziej uzasadnione. Utrata wypracowanych wcześniej efektów marketingowych może być katastrofą dla Twojego biznesu. Im szybciej zdasz sobie sprawę, że aktualizacja witryny skupiająca się na sprostaniu rosnącym oczekiwaniom użytkowników jest niezwykle ważna, tym lepiej. Musisz więc podjąć kompleksowe działania w kierunku optymalizacji swojej strony internetowej, tak aby zwiększyć współczynnik konwersji i zapewnić jej dobrą widoczność w wyszukiwarce. Oto kilka kluczowych powodów, dla których powinieneś przeprojektować swoją stronę:
Pewnie zastanawiasz się, kiedy warto zdecydować się na przeprojektowanie witryny. Oto kilka sytuacji, w których krok ten będzie świetnym rozwiązaniem:
Pamiętaj, że to tylko schematycznie opracowane sytuacje, w których przeprojektowanie witryny będzie świetnym rozwiązaniem. Decyzję o tym procesie powinieneś podjąć na podstawie własnych obserwacji, wyników szczegółowych badań oraz celów, jakie zamierzasz osiągnąć. Przed rozpoczęciem, upewnij się więc, że przeprojektowanie strony jest Ci naprawdę potrzebne.
Zdawać by się mogło, że przeprojektowanie witryny to prosty proces, dzięki któremu osiągniesz zamierzony cel. Niestety, jego realizacja jest znacznie bardziej wymagająca. Musisz bowiem zwrócić uwagę nie tylko na wdrożenie skutecznych rozwiązań, ale też zabezpieczyć witrynę przed utratą efektywności. Jeśli przeprojektowanie zostanie przeprowadzone nieprawidłowo, możesz stracić widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania oraz ruch w witrynie. Mimo że proces ten zawsze wiąże się z pewnymi wahaniami efektywności działań marketingowych, postaraj się, aby nie były one zbyt radykalne.
Pamiętaj, że zawsze możesz skorzystać z pomocy doświadczonej agencji marketingowej, która wybierze właściwe praktyki i zabezpieczy Twoją stronę przed utratą efektów SEO. Jakie wyzwania wiążą się z tym procesem?
Jak widzisz, przeprojektowanie witryny może wiązać się z wieloma komplikacjami. Jak zatem zrealizować ten proces, aby nie utracić efektów SEO? Już wyjaśniam.
Nadrzędnym celem przeprojektowania witryny jest zwiększenie jej wydajności i poprawa uzyskiwanych efektów. Z pewnością chcesz więc uniknąć niepożądanych rezultatów, takich jak spadek pozycji w Google czy utrata ruchu na stronie. Dzięki poniższym wskazówkom nie będziesz miał z tym żadnego problemu.
Nie stracisz pozycji w wynikach wyszukiwania, jeśli przeprowadzisz dokładny audyt SEO. W swojej analizie uwzględnij techniczne aspekty witryny, jej strukturę, adresy URL, jakość treści, wszelkie błędy, przekierowania, czas ładowania i ruch.
Następnie przygotuj raport aktualnej wersji, tworząc zestawienie wszystkich stron w swojej witrynie. Możesz wówczas skorzystać z takich narzędzi jak Google Search Console czy Screaming Frog.
Page Speed Insight – analiza szybkości na przykładzie zalando.com
Przed wdrożeniem jakichkolwiek zmian w testowej wersji strony musisz zaindeksować istniejącą witrynę. Dzięki temu zapiszesz aktualną strukturę i zawartość, którą będziesz mógł następnie przenieść na nowy projekt.
W tym kroku musisz wdrożyć wszelkie zaplanowane zmiany na nowej stronie internetowej. Pamiętaj, aby wykorzystać w tym celu testową wersję witryny. Jej poprzednia wersja wciąż będzie mogła wówczas generować ruch i zaspokajać potrzeby użytkowników. W ten sposób zadbasz nie tylko o swoje efekty SEO, ale też utrzymasz dobre relacje z odbiorcami.
Upewnij się, że strona testowa, na której wdrażasz zmiany, jest wyłączona z indeksowania. Możesz to zrobić na dwa sposoby:
Pamiętaj, aby podczas wdrażania zmian zachować zawartość swojej strony internetowej w możliwie niezmienionej wersji. Nie usuwaj i nie dodawaj adresów URL. Jeśli zajdzie taka konieczność, pamiętaj o zaimplementowaniu przekierowania 301. Zwróć też uwagę na linki wewnętrzne i wychodzące. To właśnie one są najbardziej narażone na utratę wartości podczas przeprojektowania strony. Złym pomysłem jest także usuwanie starych treści. Możesz to zrobić, dopiero kiedy Google zaindeksuje nową wersję Twojej strony.
Po wdrożeniu wszelkich zmian w testowej wersji witryny musisz przeanalizować ją za pomocą specjalistycznych narzędzi, takich jak Screaming Frog. Porównaj wówczas obie wersje witryny, uwzględniając metadane, przekierowania, linki i treść. Zbadaj także czas ładowania nowej strony oraz upewnij się, że jest użyteczna i funkcjonalna. Jeśli zidentyfikujesz jakieś błędy, musisz je wyeliminować przed uruchomieniem witryny.
Screaming Frog – analiza strony grupa-icea.pl
Przed uruchomieniem nowej witryny odblokuj jej indeksowanie. Upewnij się też, że narzędzia analityczne prawidłowo zbierają dane o ruchu i konwersji. Jeśli wszystko działa poprawnie, możesz uruchomić nową wersję strony. Opublikuj ją na działającym serwerze i usuń z obszaru testowego. Pamiętaj też o poinformowaniu użytkowników o nowym projekcie, gdyż będą oni mogli wówczas zgłosić wszelkie błędy i zaproponować ewentualne zmiany.
Na końcu przeprowadź audyt nowej strony. Zbadaj takie aspekty, jak widoczność, ruch, prawidłowość metadanych, linki, przekierowania, szybkość ładowania czy dostępność na różnych urządzeniach.
Jak widzisz, przeprojektowanie strony internetowej jest dość złożone. Niemal niemożliwe jest więc niepopełnienie żadnego błędu podczas realizacji tego procesu. Po uruchomieniu nowej strony musisz na bieżąco śledzić jej efektywność i monitorować wyniki SEO. Dzięki temu szybko wychwycisz wszelkie błędy i uchronisz swoją witrynę przed spadkiem widoczności w Google. Przygotuj się także na drobne wahania pozycji w wyszukiwarce, gdyż jest to typowe dla tego typu procesów. Jeśli jednak negatywne tendencje utrzymują się zbyt długo, nie czekaj z reakcją. Zbadaj strukturę serwisu i zaimplementuj niezbędne poprawki lub zleć to zadanie profesjonalnej agencji marketingowej.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.