Zapytaj o ofertę
Content marketing a SEO

Content marketing a SEO

15 min. czytania

Opisy produktowe, artykuły blogowe i poradniki. Różnorodność contentu z roku na rok rozrasta się o nowe formaty i treści, a to wszystko po to, aby tworzyć jeszcze bardziej atrakcyjny przekaz. Nie tylko klient na tym zyska, otrzymując wnikliwe opisy, które pomogą mu zdecydować się na zakup. To także korzyści płynące z prawidłowego indeksowania witryny na słowa kluczowe, czyli lepsza widoczność sklepu internetowego w wyszukiwarce. Czym zatem jest content marketing i jak wpływa na SEO?

Czym jest content marketing?

Często o nim słyszymy, ale nie każdy wie, jaka jest jego dokładna definicja. To wszelkie treści, jakie mogą być zamieszczane na stronach internetowych, w sklepach online oraz w mediach społecznościowych. Są to nie tylko teksty i słowo pisane, ale także różnego rodzaju inne formy przekazu. Oznacza to, że do content marketingu należy zaliczyć także wszystkie zdjęcia i elementy graficzne, które zostały wykorzystane w strategii. To także grafiki, infografiki oraz materiały wideo umieszczane w artykułach na blogu firmowym czy zdjęcia dodawane przy opisach kategorii i produktów. Content marketing to także quizy, ankiety i sondaże internetowe przeznaczone dla odbiorców na przykład w mediach społecznościowych. Chcąc wykorzystywać wiele form content marketingu, warto pamiętać o spójnej komunikacji, która jest istotnym aspektem wpływającym przede wszystkim na jakość odbioru.

Wraz z rozwojem SEO i zmianami wprowadzanymi przez Google content marketing zyskał na znaczeniu i obecnie trudno wyobrazić sobie pozycjonowanie bez profesjonalnego potraktowania tej kwestii. Odpowiednio przygotowane oraz dopasowane do wymagań wyszukiwarki treści mają duży wpływ na pozycję strony w wynikach wyszukiwania i mogą być ogromnym wsparciem dla podstawowych działań SEO związanych z optymalizacją domeny czy zdobywaniem linków.

Content marketing i SEO – połączenie, dzięki któremu osiągniesz sukces

W przypadku promowania oferty firmy w sieci każdy element strony ma znaczenie. Musisz zadbać zarówno o ogólną sprawność witryny, jak i o jakość jej zawartości. Do tego dochodzi także UX, czyli doświadczenia użytkownika podczas korzystania ze strony. Choć nie jest to czynnik bezpośrednio oceniany przez algorytmy wyszukiwarek, może zadecydować o tym, czy Twoi odbiorcy będą chcieli skorzystać z oferty firmy. Podstawą skutecznej strategii pozycjonowania zawsze jednak pozostaje treść. Publikując wartościowe, wysokiej jakości teksty, które dostarczają użytkownikom odpowiednich informacji, możesz zwiększyć zaufanie do strony, co nie tylko pozwoli poprawić jej pozycję w wynikach wyszukiwania, lecz także ułatwi zdobywanie linków z innych witryn.

Formy content marketingu

Dużym błędem związanym z interpretacją content marketingu jest twierdzenie, że dotyczy on wyłącznie tekstów. To na pierwszy rzut oka niewinne nieporozumienie nie pozwala wykorzystać pełnego potencjału drzemiącego w tej strategii, co jest dużą stratą dla firm.

Treści to przecież również grafiki, wideo i materiały audio. Wszystkie te formy content marketingu można wykorzystać do promowania firmy czy nawet konkretnych produktów.

Treści tekstowe

Najpopularniejszą formą treści tekstowych jest znany od dawna blog. Artykuły publikowane regularnie w obrębie strony pomagają generować wartościowy ruch, budować profesjonalny wizerunek, a także sprzedawać.

Inne przykłady treści tekstowych:

  • e-booki,
  • opisy produktów i kategorii,
  • poradniki,
  • sekcje pytań i odpowiedzi,
  • recenzje.

blog w sklepie internetowym hubun.plblog w sklepie internetowym hubun.pl

Treści graficzne

Treści graficzne wykorzystywane są przede wszystkim w social mediach, choć często stosuje się je jako elementy wzbogacające content tekstowy. Taka forma przedstawienia informacji jest często łatwiejsza w odbiorze i z tego względu chętniej przyswajana przez użytkowników.

Facebook – post na profilu L'Oréal ParisFacebook – post na profilu L'Oréal Paris

Treści wideo

Content w formie wideo to coś, czego nie powinno zabraknąć we współczesnym marketingu treści. W badaniu przeprowadzonym przez portal HubSpot 62% uczestników odpowiedziało, że chętniej konsumuje i zwraca większą uwagę właśnie na treści wideo.

Ten format content marketingu w ciekawy sposób wykorzystuje marka GoPro, sprzedająca kamerki sportowe. Na swoim kanale na YouTube publikuje filmy nagrane przez użytkowników sprzętu. Tak naturalne przedstawienie produktu zachęca innych do zakupu, a także buduje pozytywną więź z marką.

YouTube – film na kanale GoProYouTube – film na kanale GoPro

Treści audio

Treści audio to kolejna forma content marketingu, która może zdziałać wiele dobrego w zakresie promocji firmy. W ostatnim czasie popularne stały się podcasty w postaci monologu lub też wywiadów. Poruszanie ciekawych, przydatnych dla odbiorców tematów przyciąga coraz szerszą publiczność, co można wykorzystać do promocji produktów lub usług.

Kanał dystrybucji – jak w każdym przypadku – zależy od grupy docelowej. Najczęściej podcasty publikowane są na YouTube, Spotify, Apple Podcasts oraz Google Podcasts.

Podcasty cieszą się dużym zainteresowaniem ze względu na to, że bardzo łatwo można je „skonsumować”. W odróżnieniu od tekstów, grafik i wideo treści audio można słuchać, jadąc samochodem, przygotowując posiłek, czy nawet trenując. To idealna forma treści dla współczesnego, zabieganego społeczeństwa.

Spotify – kategorie podcastówSpotify – kategorie podcastów

Jakie treści warto publikować?

Istnieje kilka typów content marketingu, o których warto pomyśleć w procesie kreacyjnym. Jak zatem nawiązać relację z potencjalnymi klientami i zwrócić ich uwagę?

Infografiki

Dane statystyczne i ciąg wniosków nie są przystępnymi informacjami w ich odczytywaniu, zwłaszcza jeżeli grono osób na co dzień nie ma kontaktu z tak rozbudowanymi schematami. Doskonałym pomysłem stają się infografiki. Za sprawą grafik i uporządkowania pewnych informacji, w tym również matematycznych prawidłowości, niemal każdy jest w stanie zrozumieć najbardziej skomplikowane badania.

Instagram – infografika na profilu mixfit_5Instagram – infografika na profilu mixfit_5

Rekomendacje

Niezdecydowani konsumenci sięgają po porady osób, które dokonały zakupu. Często czytają recenzje zamieszczone pod konkretnymi produktami/usługami bądź zapoznają się z opiniami znajdującymi się na forach branżowych. Gromadzenie rekomendacji staje się więc niemal konieczne przy wdrażaniu content marketingu.

Najczęściej Zadawane Pytania

Popularne FAQ pojawia się na różnych platformach w odmiennej postaci. Najczęściej odbiorcy mają z nim styczność na stronie internetowej. Czym powinna wyróżniać się dobrze przygotowana sekcja w witrynie? Przede wszystkim musi odwzorowywać faktyczne zapytania użytkowników odnośnie do oferty bądź innych aspektów działania firmy. Każdy algorytm Google chętnie uwzględnia ten obszar jako jeden z determinantów rankingowych.

sklepdlaogrodu.pl – sekcja FAQsklepdlaogrodu.pl – sekcja FAQ

Case studies

Dzięki temu jesteś w stanie zaprezentować mocne strony przedsiębiorstwa, w tym również sposoby na rozwiązanie palących problemów przy skorzystaniu z danego produktu znajdującego się w ofercie firmy.

grupa-icea.pl – case study Mosquitogrupa-icea.pl – case study Mosquito

O czym pamiętać, tworząc treści?

Tworzenie angażujących treści, wbrew pozorom, nie jest trudnym zadaniem. Wystarczy, że w procesie twórczym uwzględnisz kilka ważnych aspektów, a Twój content z pewnością zachwyci docelowych odbiorców.

Docelowy użytkownik

Twoim pierwszym, najważniejszym zadaniem jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: dla kogo będę tworzyć treści? Należy połączyć ze sobą to, co chcesz powiedzieć, z tym, co chcą czytać Twoi odbiorcy. Musisz wiedzieć, co interesuje czytelników, jakie są ich potrzeby oraz problemy. Dopiero wtedy masz możliwość nawiązania stałej relacji.

Content plan

Wielu twórców treści uważa, że jest to proste zadanie, ale nic bardziej mylnego. Aby móc stworzyć odpowiedni plan, należy zebrać wiedzę z marketingu i komunikacji, przeanalizować treści już istniejące na stronie, a także sprawdzić konkurencję.

Słowa kluczowe

Masz już grupę docelową oraz content plan. Teraz musisz określić bazę słów kluczowych dopasowaną właśnie do tych dwóch elementów. Dlaczego? To, co jest wpisywane do wyszukiwarki, jest dopasowywane do proponowanych stron. Słowa kluczowe są głównym elementem pozycjonowania, a w tym celu możesz wykorzystać szereg narzędzi do ich analizy, np. Keyword Surfer, planer słów Google, SERP Analyzer, Semstorm czy Senuto.

Senuto – analiza słowa kluczowego (wiertarka)Senuto – analiza słowa kluczowego (wiertarka)

Analiza konkurencji

Kolejnym elementem jest badanie strategii konkurencji. Tutaj należy sprawdzić zarówno grupy użytkowników docelowych, jak i słowa kluczowe. Musisz być lepszy od swoich przeciwników, a zaplanowanie contentu zapewni Ci wyróżnienie się na ich tle. Znajdź własną niszę, wykorzystując informacje uzyskane podczas analizy branżowych rywali.

Jakość a nie ilość

Tworząc strategię, łatwo przesadzić – pamiętaj, że less is more. Po pierwsze, nie nadużywaj słów kluczowych. Prowadzi to do zaburzeń komunikacji i obniża jakość Twoich materiałów, całość wydaje się wówczas sztuczna i nieciekawa. Zaplanuj także harmonogram publikacji – podtrzymuj zainteresowanie, nie atakuj codziennie nowymi treściami. Staraj się ponadto udostępniać materiały w czasie wzmożonej aktywności docelowych odbiorców.

Naturalny język

Kluczem do sukcesu w następnym etapie realizacji strategii content marketingowej jest język, jakim się posługujesz. Postaraj się, aby był jak najbardziej naturalny. W zależności od charakteru Twoich publikacji możesz pisać kolokwialnie i bezpośrednio lub formalnie i profesjonalnie. W końcu dostarczasz wiedzy na różne tematy. Choć brzmi to jak frazes, należy także zadbać o gramatykę oraz interpunkcję – teksty z błędami są nisko oceniane nie tylko w analizach wyszukiwarek, ale też w oczach internautów.

Oryginalność

Temat to następny element, na którym należy się skupić. Nie duplikuj treści – algorytmy od razu się zorientują i obniżą pozycję Twojej strony na liście rankingowej wyszukiwań. Co więcej, jeśli odbiorca odnajdzie łudząco podobną treść w innej witrynie, zacznie wątpić w Twoją wiarygodność. Oryginalność zapewni Ci autorytet, a także pozwoli na stworzenie dobrego wizerunku.

Układ tekstu

Nie możesz również zapomnieć o strukturze treści. Ma być ona czytelna i łatwa w odbiorze. Postaraj się dzielić tekst na mniejsze fragmenty, podtytuły i kategorie. Dzięki temu nawigacja nie sprawi użytkownikom żadnych problemów, poprawiając w ten sposób ich doświadczenia.

Call to action

CTA to wezwanie do działania – szczególnie przydatne w przypadku witryn e-commerce. Twoim zadaniem jest zachęcenie odbiorcy do podjęcia określonej akcji, np. kliknięcia danego elementu na stronie, wpisania się do newslettera czy zakupu produktu. Im krótsze i bardziej angażujące CTA, tym lepsze.

Multimedia

Content, jak już wiesz, to nie tylko tekst, ale również wideo, obrazy, wykresy – wszystko to, co wizualne. Warto urozmaicać treści materiałami dodatkowymi, które przykuwają uwagę. Optymalizacja treści pod tym kątem potęguje Twoją unikalność, zwłaszcza jeśli samodzielnie tworzysz te materiały.

Meta tagi

Są to znaczniki w kodzie źródłowym strony, które opisują jej zawartość. Mowa tutaj o tagach tytułowych, opisach meta i frazach kluczowych, które są wyświetlane w wynikach SERP. Znacząco wpływają one na pozycjonowanie strony, a także informują odbiorców o tym, czego mogą się spodziewać po wejściu na stronę.

Linki

W ramach promocji treści warto również zadbać o link building, czyli strategię linków wewnętrznych i zewnętrznych. Pozwoli ona z jednej strony na łatwiejsze eksplorowanie treści w obrębie samej witryny, a w przypadku działań poza nią, wpłynie na jej widoczność w wyszukiwarce Google.

Copywriting a content marketing – na czym polega różnica?

Copywriting to tworzenie treści reklamowych, które mają konkretny cel – nakłonić odbiorcę do zakupu lub innej, rentownej dla firmy akcji. Niektórzy tym terminem określają tworzenie różnego rodzaju contentu internetowego – zarówno na strony sprzedażowe, blogi, social media, jak i do e-booków czy na potrzeby pozycjonowania witryny.

Nie jest to do końca zgodne z prawdą. Copywriting narodził się bowiem długo przed powstaniem wyszukiwarki internetowej. Polega na pisaniu tekstów sprzedażowych nie tylko w Internecie, ale i w radiu, telewizji czy tradycyjnej prasie. Mowa tutaj o hasłach i sloganach reklamowych, scenariuszach do spotów telewizyjnych czy radiowych, tradycyjnych banerach, ulotkach oraz oczywiście tekstach internetowych, takich jak:

  • oferty handlowe,
  • teksty do newslettera,
  • opisy produktów,
  • treści na landing page,
  • treści płatnych reklam (np. Google Ads, Facebook Ads).

Content marketing jest natomiast pojęciem znacznie szerszym. Oprócz wymienionych wyżej tekstów sprzedażowych obejmuje:

  • artykuły blogowe i eksperckie,
  • poradniki,
  • e-booki,
  • treści na strony internetowe i na potrzeby SEO,
  • infografiki i wykresy,
  • filmy,
  • case study,
  • podcasty i wywiady.

Podsumowując, copywriting to przede wszystkim tekst sprzedażowy, którego nadrzędnym celem jest skłonienie odbiorcy do nabycia określonego produktu lub usługi. Mianem content marketingu określa się natomiast wszelkie treści (nie tylko tekstowe), które mają zachęcić użytkownika do nawiązania z marką relacji, która finalnie może doprowadzić do zakupu.

Content marketing w e-commerce – dlaczego jest tak ważny?

Każdy rodzaj treści, który jest pomocny dla potencjalnego klienta, a jednocześnie ma wysoką wartość dla robotów Google, może znacznie wpływać na zwiększenie widoczności marki, a w tym generowanie sprzedaży i ruchu na stronie. Nie bez powodu firmy inwestują w content marketing z roku na rok coraz większe pieniądze, co pokazują statystyki nie tylko z Polski, ale z całej Europy. Jak podają badania International Content Marketing Forum wartość polskiego rynku content marketingu w 2021 roku oszacowano na 420 milionów euro. Poniżej znajdziesz listę korzyści i efektów, płynących z dobrze przeprowadzonej kampanii content marketingowej:

  • wzrost widoczności marki,
  • tworzenie z klientem relacji opartej na zaufaniu,
  • zwiększony ruch na stronie internetowej,
  • stale rosnąca liczba pozyskiwanych leadów.

E-A-T, czyli jak tworzyć wartościowe treści dla e-commerce?

Dynamika rozwoju Internetu, cyfryzacja i postępujące modyfikacje w sieci wpływają poniekąd na to, jak wyglądają tworzone przekazy. Nie tylko potencjalny klient odgrywa istotną rolę w tym procesie twórczym, lecz także algorytmy Google. Obecnie zakłada się, że cechami dobrego contentu są:

  • eksperckość – artykuły sponsorowane czy inne formy, które obejmuje content marketing, tworzą specjaliści z danej dziedziny. W procesie pozycjonowania tekstów ważną rolę odgrywa dodanie author boxów z danymi dotyczącymi autorów kreowanych treści;
  • autorytatywność – to nic innego, jak wskazanie, że tworzone teksty charakteryzują się dużym autorytetem w konkretnej dziedzinie;
  • wiarygodność – treści zamieszczane w witrynie są rzetelne i godne zaufania. Gwarantem wiarygodności jest zainstalowany certyfikat bezpieczeństwa SSL. Ten protokół sieciowy wcześniej towarzyszył platformom sprzedażowym, tworząc bezpieczne środowisko dla dokonujących zakupu.

Artykuły sponsorowane – sposób na udany content marketing

Artykuły sponsorowane często mają charakter ekspercki – z tego względu są niezwykle skuteczne przy promocji marki i zwiększaniu zaufania do firmy. To również sposób na budowanie ruchu na stronie, co zwiększa szanse na zakup produktów czy usług. Artykuły sponsorowane mogą być korzystne zarówno dla reklamodawców, jak i stron publikujących tego typu treści. W tekście można także w naturalny i efektywny sposób umieścić odnośniki do reklamowanej oferty.

Gdzie umieszczać artykuły sponsorowane? Miejsce publikacji jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na ich skuteczność. Warto zadbać, by treść artykułu pokrywała się z tematyką strony, na której będzie umieszczony – to zwiększy szanse na dotarcie do odpowiedniej grupy docelowej. Należy przede wszystkim zastanowić się, czy profil przykładowego klienta pokrywa się z profilem typowego czytelnika danej witryny. Portale branżowe są bardzo dobrym wyborem – witryna traktująca o aranżacji wnętrz będzie idealnym miejscem na reklamę materacy, urządzeń AGD czy chociażby środków do czyszczenia drewna.

Kolejnym miejscem, które zapewni możliwość skutecznej reklamy, może być portal ogólnotematyczny. Serwisy tego typu skupiają ogromną ilość treści dostarczanej przez specjalistów z różnych dziedzin. Znaczącą przewagą portalu ogólnotematycznego nad branżowym jest jego uniwersalność – umieszczając artykuł sponsorowany na takiej stronie, możesz znacząco zwiększyć target i dotrzeć do szerszego grona odbiorców.

Efekty takich działań będą w mniejszym stopniu skupione na konkretnej grupie, wobec czego są odpowiednim wyborem zwłaszcza dla firm oferujących różnorodne produkty lub usługi. To także atrakcyjna propozycja w przypadku reklamy towarów znajdujących stosunkowo szerokie zastosowanie w różnych scenariuszach. Pamiętaj tylko, aby wybierając portal ogólnotematyczny na artykuł sponsorowany, postawić na sprawdzone serwisy, które cieszą się popularnością i zaufaniem użytkowników.

Linki sponsorowane jako ważny element content marketingu

Linki sponsorowane to rodzaj reklamy internetowej, w której płacisz za wyświetlenie lub kliknięcie w Twoją witrynę w wynikach wyszukiwania lub innych platformach online. Stanowią skuteczny sposób promocji, umożliwiając dotarcie do docelowej grupy odbiorców. Funkcjonują na zasadzie aukcji słów kluczowych – wybierasz słowa lub frazy, które są związane z Twoim produktem lub usługą. Kiedy użytkownik wpisuje je w wyszukiwarce, Twoje reklamy mogą pojawić się jako odpowiedź na jego pytanie.

Linki sponsorowane dają możliwość precyzyjnego targetowania na podstawie lokalizacji, demografii i zachowań użytkowników. Masz też kontrolę nad budżetem, płacąc tylko za efekty – kliknięcia lub wyświetlenia.

Dlaczego są tak skuteczne? Wartość linków sponsorowanych polega na tym, że docierasz do potencjalnych klientów w momencie, gdy są zainteresowani Twoją ofertą, co może przekształcić się w konwersje i rozwój biznesu.

Słowem zakończenia. Content marketing to niezwykle skuteczne narzędzie promocyjne, które właściwie wykorzystane, może być kluczem do sukcesu Twojego biznesu, niezależnie od branży, w której działasz. Jeśli będziesz profesjonalny, regularny, wiarygodny i zaangażowany w proces twórczy, z pewnością zachwycisz swoich odbiorców, zachęcisz ich do nawiązania z marką długotrwałej relacji i zwiększysz zyski w swojej firmie.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: rockethome.pl, industrialy.pl, onluxury.pl, supertechnology.pl.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Kim jest ghostwriter?
    Kim jest ghostwriter?
    Połączenie wyrazów “ghost” i “writer” w języku polskim tłumaczy się jako “pisarz-widmo”. Kim jest tajemnicza postać? Jaką rolę odgrywa w procesie twórczym?
    Na czym polega recykling treści?
    Na czym polega recykling treści?
    Jak zwiększyć zaangażowanie użytkowników i poprawić ich relacje z marką? Postaw na recykling treści! Dowiedz się, co to takiego!
    Czym zajmuje się copywriter?
    Czym zajmuje się copywriter?
    Treść króluje w sieci, a Google to wie, dlatego tak ważny jest wysokiej jakości content. Kim jest więc copywriter i jakie korzyści może przynieść firmie?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.