
Agencja reklamowa – co to jest i czym się zajmuje?
Agencja reklamowa to firma, która świadczy usługi w zakresie marketingu – pomaga innym przedsiębiorstwom przede wszystkim w zwiększaniu świadomości marki, budowaniu wizerunku oraz realizowaniu celów sprzedażowych. Do jej zadań można zaliczyć planowanie, wdrażanie oraz monitorowanie efektów strategii. Jednak to, jak działa agencja reklamowa, czym się zajmuje i co wchodzi w zakres jej usług, zależne jest od jej rodzaju.
Rodzaje agencji reklamowych:
- Agencje ATL – zajmują się projektowaniem i prowadzeniem kampanii masowego przekazu np. w radiu i telewizji. Takie spoty reklamowe kierowane są do szerokiej publiczności i nie skupiają się na konkretnym odbiorcy. Służą raczej do budowania świadomości marki.
- Agencje interaktywne – nazywaną są też agencjami digital lub agencjami e-marketingu. W zakres ich usług wchodzą wszystkie aktywności promocyjne przeprowadzane w internecie.
- Agencje brandingowe – skupiają się na budowaniu spójnego i profesjonalnego wizerunku marki m.in. poprzez tworzenie logotypów, sloganów reklamowych, nazw produktów.
- Agencje eventowe – planują i organizują eventy firmowe.
- Agencje 360 – zajmują się prowadzeniem działań marketingowych na wielu różnych płaszczyznach. Planują i wdrażają kampanie reklamowe zarówno w tradycyjnych mediach (radio, telewizja), jak i w internecie, a także organizują eventy i zarządzają wizerunkiem marki.
Co to jest agencja reklamowa SEO/SEM?
Obecnie za najskuteczniejszą formę promocji firmy uznaje się działania w internecie. Powodów jest wiele – niski próg wejścia, szeroki zasięg, wiele możliwości, rosnąca liczba użytkowników, łatwe mierzenie efektów. Z tego względu ogromną popularnością cieszą się agencje interaktywne, zwłaszcza SEO/SEM. Co to takiego?
Agencja reklamowa SEO zajmuje się optymalizacją i pozycjonowaniem stron internetowych. Celem jej działań jest przede wszystkim zwiększenie widoczności w wyszukiwarce, a co za tym idzie – wygenerowanie ruchu organicznego w obrębie witryny.
Do głównych zadań agencji SEO można zaliczyć:
- przeprowadzanie audytów,
- analizę stron konkurencji,
- optymalizację techniczną strony,
- budowanie profilu linków zewnętrznych i wewnętrznych,
- dobieranie słów kluczowych,
- optymalizację contentu.
SEM to natomiast skrót od wyrażenia Search Engine Marketing, czyli marketing w wyszukiwarce internetowej. Czym zajmuje się taka agencja reklamowa? Co to właściwie znaczy marketing w wyszukiwarce? Tak naprawdę SEM dotyczy wszystkich działań, które mają zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania – zarówno organicznych, jak i płatnych. Najczęściej jednak terminu SEM używa się w stosunku do agencji reklamowej, która zajmuje się prowadzeniem kampanii PPC.
Do głównych zadań agencji SEM można zaliczyć:
- analizę sytuacji rynkowej i sprawdzenie konkurencji,
- dobór słów kluczowych,
- konfigurację kampanii reklamowej,
- prowadzenie kampanii reklamowej i monitorowanie jej skuteczności.
Jak działa agencja reklamowa?
To, jak działa agencja reklamowa, zależy przede wszystkim od jej rodzaju. W każdym przypadku zakres obowiązków i metody są nieco inne. Można jednak zauważyć, że schemat działania zazwyczaj jest taki sam:
- Wywiad z klientem
Aby zaplanować skuteczną strategię działań marketingowych, agencja reklamowa musi dokładnie poznać firmę, jej cele, wartości oraz grupę docelową. Dlatego współpraca powinna rozpoczynać się od szczegółowego wywiadu.
- Badanie sytuacji rynkowej
Analizowanie sytuacji na rynku również należy do zadań agencji reklamowej. Co to znaczy? Żeby stworzyć skuteczną strategię, która pozwoli firmie wygrać z konkurencją i wyróżnić się na rynku, trzeba dokładnie poznać panujące trendy oraz działania konkurentów w branży.
- Projektowanie strategii
Kolejny krok to opracowywanie planu działania na podstawie zebranych informacji o celach firmy, potrzebach grupy docelowej i sytuacji na rynku.
- Wdrażanie strategii
Po zaprojektowaniu strategii agencja reklamowa zajmuje się jej wdrażaniem i nadzorowaniem.
- Mierzenie efektywności
Mierzenie efektywności to nieodłączny element marketingu. Bez tego trudno byłoby określić, czy wprowadzona strategia jest opłacalna i warto ją kontynuować. Każda dobra agencja reklamowa powinna monitorować skuteczność działań.
Kiedy warto nawiązać współpracę z agencją reklamową?
Wiesz już, co to jest agencja reklamowa, czym się zajmuje i jak działa. Teraz prawdopodobnie zastanawiasz się, czy współpraca ze specjalistami jest również dla Ciebie.
Na usługi agencji reklamowej warto zdecydować się, gdy:
- nie widzisz efektów działań prowadzonych samodzielnie,
- zależy Ci na zwiększeniu widoczności strony w wyszukiwarce internetowej,
- chcesz zyskać przewagę nad konkurencją,
- wdrażanie strategii marketingowych nie pozwala Ci na zajmowanie się innymi obszarami prowadzenia firmy,
- Twoja firma znalazła się w kryzysie wizerunkowym.

Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!