Zapytaj o ofertę
Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?

Dlaczego warto robić kopię zapasową Twojej witryny?

5 min. czytania

Dzisiejsze strony internetowe to często wysoce skomplikowane konstrukcje, do których przygotowania potrzebna jest spora wiedza merytoryczna oraz dużo czasu. Utrata takiego tworu może być bardzo trudna lub wręcz niemożliwa do jej odtworzenia, dlatego niezwykle ważne jest, aby się przed tym zabezpieczyć. Z tego artykułu dowiesz się, czy kopia zapasowa jest potrzebna oraz jak ją zrobić. Zapraszamy do lektury!

Czym jest kopia zapasowa strony internetowej?

Pod pojęciem kopii zapasowej rozumiemy kopię wszystkich baz danych, tekstów oraz plików, na które składa się dana strona internetowa. Proces ten powinni przeprowadzać właściciele wszystkich stron, zarówno tych blogowych, poradnikowych, sprzedażowych, jak i informacyjnych. Może być ona wykonywana z różną częstotliwością i z wykorzystaniem kilku metod, jednak zawsze celem jest uniknięcie utraty danych w przypadku nieprzewidywalnych zdarzeń. Do nich zaliczyć możemy między innymi włamania czy awarię serwerów. Kopia zapasowa strony internetowej może okazać się naszym zbawieniem w wielu nieprzewidzianych sytuacjach.

Dzięki kopii zapasowej można bez większych problemów odzyskać wszystkie dane, które znajdowały się na danej stronie internetowej. Z tego powodu niezwykle ważne jest, aby w sytuacjach, w których na stronie WWW zmiany wprowadzane są często, wykonywać kopie zapasowe dość regularnie tak, aby maksymalnie zminimalizować straty wynikające z ewentualnej utraty danych. Niezwykle istotne jest także miejsce, w którym przechowywane są backupy. Ważne, aby było one bezpieczne i znajdowało się na innym serwerze, niż dana strona internetowa.

Po co robić backup strony?

Backup, czyli kopia strony internetowej jest konieczna do jej sprawnego i nieprzerwanego funkcjonowania, zwłaszcza w kontekście działań związanych z pozycjonowaniem. Potrzebna jest również do tego, aby strona mogła działać bez obaw o czynniki zewnętrzne i inne warunki, które mogłyby to działanie zaburzyć. Celem jej utworzenia jest zachowanie pełnej kontroli nad dodawaną na witrynę treścią, również w przypadku aktualizacji. Kopię zapasową porównać można do lustrzanego odbicia plików i folderów, które tworzą daną witrynę internetową. Zgranie ich na zewnętrzny nośnik pamięci może powodować zabezpieczenie treści przed ewentualną ich utratą. Jest to niezwykle przydatne dla wewnętrznego spokoju oraz bezpieczeństwa danych na stronie.

Kopia zapasowa strony może być wykonywana z użyciem specjalistycznych narzędzi do tego przeznaczonych, lecz także w prostszy sposób z poziomu dostępu do bazy danych. Im częściej będzie ona aktualizowana, tym większe prawdopodobieństwo, że w przypadku niespodziewanych sytuacji odzyskać całość zawartości aktualnego stanu strony. Pozwoli to ograniczyć koszty związane z odzyskiwaniem treści, zarówno tych tekstowych, jak i graficznych. Pozwoli również w przypadku awarii szybciej wrócić do sprawnego funkcjonowania witryny, co pozytywnie wpłynie na wizerunek firmy, która daną stronę obsługuje.

Głównym celem, dla którego wykonywana jest kopia zapasowa, jest pełna kontrola nad treściami dodawanymi na stronę. W sytuacji pomyłki lub nadpisania treści bez wyraźnej chęci osoby wykonującej tę czynność możemy w prosty sposób odzyskać poprzednią. Przy okazji kopia zapasowa strony stanowi zabezpieczenie przed zewnętrznymi czynnikami, wśród których wymienić można próby uzyskania dostępu do plików osób z zewnątrz czy też w przypadku awarii serwerów. Tworzenie backupów strony pozwala ograniczyć stres związany z obsługą strony internetowej.

Gdzie najlepiej przechowywać kopie zapasowe?

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, warto zdecydować się na stworzenie kopii zapasowej strony internetowej poza samym serwerem, gdyż w przypadku jego awarii obejmuje ona nie tylko stronę internetową, ale również stworzoną na niej kopię. Z tego powodu świetnym rozwiązaniem może okazać się ściągnięcie witryny na swój dysk, przechowywanie jej w chmurze czy też na zewnętrznym dysku. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której będziesz musiał tworzyć stronę internetową zupełnie od podstaw.

Warto również zaznaczyć, że w przypadku próby odzyskania backupu od dostawcy serwera może to być trudne przez niekoniecznie szybki i łatwy kontakt z biurem obsługi klienta, do którego trudno się dodzwonić. Zdarza się również, że udostępnianie kopii zapasowych strony przez zarządcę serwera może wymagać uiszczenia dodatkowych opłat. Istnieją również przypadki, w których podczas zainfekowania strony internetowej automatycznie problematyczna staje się także kopia zapasowa. Z tych powodów stworzenie kopii w zewnętrznym miejscu może niekiedy okazać się bardzo przydatne.

Kopie zapasowe – rodzaje

Istnieje kilka rodzajów backupów, które pomagają zabezpieczać właścicieli stron przed utratą znajdujących się na nich danych. Wyróżnić możemy między innymi pełną kopię zapasową, w której wszystkie wskazane zasoby są kopiowane i zapisywane w ramach usługi Acronis Backup. Ten rodzaj kopii zapasowej tworzony jest najczęściej jako pierwszy, gdyż zapewnia dostęp do wszystkich danych. Kopia różnicowa to taka, która obejmuje wyłącznie zmienione lub dodane od czasu wykonania ostatniego backupu dane. Z kolei kopia zapasowa przyrostowa bazuje na tworzeniu kopii danych zmienionych z tą różnicą, że nie kumuluje nowych i zmodyfikowanych plików, a każdorazowo odnosi się do ostatniej wykonanej zmiany z pominięciem tych, które wykonane zostały poprzednio.

WordPress to jedno z najpopularniejszych narzędzi do tworzenia stron. Jeśli zastanawiasz się, jak zrobić kopię zapasową strony WordPress, musisz wiedzieć, że twórcy oprogramowania nie pozwalają na przeprowadzenie tej czynności automatycznie. Istnieje jednak szereg wtyczek, które pomogą w tworzeniu backupów oraz zoptymalizują SEO strony. Dzięki tym bezpłatnym lub płatnym narzędziom możliwa jest pełna kontrola nad zapisem danych udostępnianych na stronie.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: fashionspy.pl, slowdom.pl

Masz pytania? Agencja SEO Poznań Grupa iCEA chętnie na nie odpowie!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 12
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    • Adam
      Adam
      16.12.2022

      Systematycznie robię kopię zapasową strony. Lepiej dmuchać na zimne😉

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Jak opinie wpływają na SEO – element pozycjonowania wizerunkowego
    Jak opinie wpływają na SEO – element pozycjonowania wizerunkowego
    Przed dokonaniem zakupu użytkownicy robią dokładny research. Na co zwracają szczególną uwagę? Oczywiście opinie. Czytaj dalej i dowiedz się, jak opinie wpływają na pozycjonowanie wizerunkowe.
    Co to jest bounce rate?
    Co to jest bounce rate?
    Oceniając wydajność witryny, należy zwrócić uwagę na kilka wskaźników, m.in. na bounce rate. Wyjaśniamy, co mówi o działaniu witryny i jak go poprawić.
    Jak indeksują się strony w Google i ile to trwa? Sprawdź, jaki wpływ na SEO ma indeksowanie!
    Jak indeksują się strony w Google i ile to trwa? Sprawdź, jaki wpływ na SEO ma indeksowanie!
    Wyszukiwarka Google jest dziś tak oczywistym elementem korzystania z sieci, że mało kto zastanawia się, jak dokładnie działają algorytmy Google […]
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.