Bounce rate, lub współczynnik odrzuceń, to wskaźnik wydajności witryny, który pokazuje procent całkowitej liczby odwiedzin, gdy użytkownik wyświetlił nie więcej niż jedną stronę lub spędził na niej mniej niż 15 sekund bez działania. W tym sensie bounce rate jest czynnikiem behawioralnym branym pod uwagę w optymalizacji SEO zasobu. Analiza tego parametru odgrywa ważną rolę w procesie pozycjonowania witryny i może wiele powiedzieć na temat zachowań użytkowników. Sprawdźmy więc, czym jest bounce rate i co może na niego wpływać.
Bounce rate – co to jest?
Wyjaśnijmy na prostym przykładzie, czym jest współczynnik odrzuceń. Załóżmy, że codziennie średnio 150 osób odwiedza witrynę w poszukiwaniu potrzebnych informacji, towarów lub usług. Połowa użytkowników – 75 osób – nie znalazła tego, czego szukała na pierwszej stronie i opuściła zasób. Kolejne 75 osób zainteresowało się treścią, przeszło na drugą i trzecią stronę, kupiło lub zamówiło coś. Mamy współczynnik odrzuceń na poziomie 50%, ponieważ dokładnie połowa użytkowników ze wszystkich odwiedzających opuściła pierwszą stronę.
W różnych systemach analitycznych ten parametr jest rozpatrywany odmiennie. W Google za odrzucenie uważane jest wyświetlenie tylko jednej strony zasobu. Wskaźnik jest obliczany według prostego wzoru: (liczba odwiedzających, którzy otworzyli tylko jedną stronę / całkowita liczba odwiedzających)*100%. Do liczby odrzuceń zalicza się każdego użytkownika, który:
zamknął kartę przeglądarki bez przeglądania więcej niż jednej strony;
nacisnął przycisk „Wstecz” w przeglądarce;
otworzył inną witrynę w przeglądarce lub wrócił do wyników wyszukiwania;
nie podjął żadnych działań, aż sesja wygasła.
Bounce rate SEO ma duże znacznie. Jest brany pod uwagę przez wyszukiwarki przy obliczaniu rankingu witryn, co wpływa na ich pozycję w wynikach wyszukiwania. Niski współczynnik odrzuceń wskazuje na wysoką jakość zasobu oraz jego przydatność dla użytkowników.
Przyczyny odrzuceń
Jest kilka powodów, dla których współczynnik odrzuceń w witrynie rośnie. Najczęstsze z nich omówimy poniżej.
Strona ładuje się długo
Google wielokrotnie informowała, że szybkość ładowania witryny jest jednym z ważnych czynników rankingowych. Wyszukiwarki dbają o komfort użytkowników, dlatego strony działające wolno otrzymują niską ocenę. W 90% odwiedzający nie chcą czekać na załadowanie treści i po prostu opuszczają powolną witrynę. W rezultacie współczynnik odrzuceń rośnie.
Wszystkie informacje są na jednej stronie
Na jednej stronie zamieszczone są pełne informacje o firmie, produktach, usługach i sposobach kontaktu. W ten sposób organizowane są one-pagery, które nadal można uznać za skuteczne narzędzie sprzedażowe, pomimo wysokich współczynników odrzuceń. Właściciel takiej strony powinien jednak dążyć do wysokiej konwersji odwiedzających na leady.
Nieistotne treści
Jeśli reklama kontekstowa mówi jedno, ale witryna oferuje coś zupełnie innego, użytkownicy postrzegają to jako oszustwo i wprowadzanie w błąd. W takiej sytuacji strona jest zamykana po niemal kilku sekundach.
Niska jakość witryny
Często początkujący webmasterzy tworzą pierwszą stronę witryny jakościowo, ale zaniedbują pozostałe – strona główna ma niski bounce rate, ale pozostałe bardzo wysokie. W efekcie wyszukiwarka cały zasób ocenia niżej. Czasami też problemem jest niewłaściwy design witryny, brak czytelności interfejsu, irytujące obrazy czy kolory – wszystko to, co przeszkadza użytkownikowi znaleźć potrzebne informacje.
Problemy techniczne
Serwer może nie działać, skrypty analityczne mogą zawieść. Konieczne jest regularne sprawdzanie stanu technicznego zasobu i poprawności kodów.
Brak wersji mobilnej
Jeśli witryna jest dostosowana tylko do wersji na komputery, użytkownicy urządzeń mobilnych nie będą mogli z niej wygodnie korzystać. W takim przypadku przejdą do konkurencji, która oferuje wersję na tablety i smartfony.
Większość błędów można szybko naprawić i w ten sposób poprawić bounce rate. Jednak najtrudniejsze kwestie, jak słaba jakość treści, kiepski design czy niska użyteczność, wymagają dużo pracy, a często także zatrudnienia profesjonalnych marketingowców i projektantów UX.
Jaki współczynnik odrzuceń jest „w normie”?
Bounce rate jest wskaźnikiem względnym, gdyż zależy od czynników behawioralnych grupy docelowej, a także sposobu obliczania wartości przez systemy analityczne. Właściciel strony sam decyduje, czy zaufać danym Google, czy też zinterpretować wyniki na swój sposób, biorąc pod uwagę specyfikę swojej działalności.
Jednak w dowolnym przypadku warto znać średnią danych wyszukiwarek. Według Google:
70% i więcej – wysoki współczynnik odrzuceń witryny;
50-70% – średnie wartości, typowe dla większości projektów internetowych i one-pagerów;
30-50% – normalny współczynnik odrzuceń;
25% i mniej – świetne wartości.
Zawsze jednak oceniaj bounce rate w połączeniu z innymi wskaźnikami, by zrozumieć, na jakim poziomie są: ogólna wydajność witryny, konwersje, sprzedaż, ROI.
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Praca ze współczynnikiem odrzuceń odbywa się w myśl zasady: im niższa wartość, tym lepiej. Oznacza to, że w każdej witrynie zawsze można coś poprawić. Błędy należy jednak skorygować dopiero po szczegółowym przestudiowaniu danych analitycznych. Rozważmy kilka opcji:
W przypadku niektórych stron współczynnik odrzuceń sięga 70-75%. Zwróć uwagę na projekt, użyteczność, szybkość pobierania, jakość treści. Bądź konkretny, zmieniając i testując różne elementy na poszczególnych stronach.
Kanał reklamowy wysyła ruch o wysokim współczynniku odrzuceń. Prawdopodobnie nie przyciągasz docelowej grupy odbiorców. Konieczna jest ponowna konfiguracja kampanii lub lepsze segmentowanie grupy docelowej.
Witryna jednostronicowa wykazuje wysoki współczynnik odrzuceń — to normalne. Nie musisz skupiać się na tym parametrze, lepiej śledzić konwersje użytkowników, przestudiować mapę cieplną kliknięć.
Witryna ładuje się długo ze względu na obecność „ciężkich” elementów projektu. Zmniejsz wagę obrazów.
Użytkownicy nie przeglądają więcej stron niż jedną. Przyczyną może być słaba nawigacja lub treści niskiej jakości. Zadbaj o dobry content i przeanalizuj zachowanie użytkowników na stronie, by poprawić UX.
Mamy nadzieję, że już wiesz bounce rate co to jest. Dobrym pomysłem jest regularne sprawdzanie współczynnika odrzuceń i stopniowe zmniejszanie. Zwróć uwagę na potrzeby użytkowników – które elementy na stronie są klikane częściej, które linki mają większy CTR. Staraj się, by strona była czytelna, wygodna oraz maksymalnie użyteczna. Już samo to znacznie obniży współczynnik odrzuceń Twojego zasobu.
FAQ dotyczące bounce rate
Jaką rolę odgrywa współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń to czynnik behawioralny, uwzględniany w optymalizacji SEO. Analiza tego parametru odgrywa ważną rolę w procesie pozycjonowania strony, ponadto jest cennym źródłem wiedzy na temat zachowań użytkowników.
Jakie są przyczyny wzrostu współczynnika odrzuceń?
Wzrost współczynnika odrzuceń powodują: zbyt długie ładowanie się strony, wszystkie informacje zawarte na jednej witrynie (brak przejrzystości), nieistotne treści na stronie, niska jakość witryny, problemy techniczne, brak responsywności strony (wersji mobilnej).
Jak zmniejszyć współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń (bounce rate) można zmniejszyć poprzez regularne analizowanie witryny oraz sprawne reagowanie na pojawiające się błędy. Strona powinna być czytelna, użyteczna i przyjazna odbiorcy.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!