Zapytaj o ofertę
Clickbait – co to jest i czy przynosi efekty?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Clickbait – co to jest i czy przynosi efekty?

Clickbait – co to jest i czy przynosi efekty?

5 min. czytania

Clickbait ma przyciągnąć jak najszersze grono odbiorców na stronę internetową. Zadowolenie czytelnika zwykle schodzi na dalszy plan, liczą się za to wyświetlenia i kliknięcia. Taka praktyka może okazać się skuteczna jednorazowo, jednak w dłuższej perspektywie potrafi wyrządzić sporo krzywdy. Czy warto zatem ją stosować? Wyjaśniamy, czym jest i jakie efekty przynosi clickbait. Sprawdź!

Clickbait – co to znaczy i po co się go stosuje?

Clickbait (click – kliknięcie, bait – przynęta) to nagłówki, grafiki lub miniaturki do filmów, których celem jest wywołanie sensacji i wzbudzenie ciekawości w odbiorcach.

 przykład clickbaitu na portalu interentowym Smakosze.pl

Wszystko po to, aby zachęcić ich do kliknięcia linku i odwiedzenia strony. Taka praktyka często stosowana jest na platformie YouTube, w newsletterach oraz na portalach plotkarskich i newsowych, które zarabiają przede wszystkim na wyświetlaniu reklam.

Im więcej użytkowników da się złapać na przynętę w postaci sensacji, tym większy zysk wygenerują reklamy. Twórcy takich nagłówków i grafik raczej nie przejmują się doświadczeniami użytkownika, dlatego ofiary clickbaitu po kliknięciu linku czują się rozczarowane, a nawet sfrustrowane.

Nagłówki zwykle nie pokrywają się z treścią artykułu, wyolbrzymiają rzeczywistość i grają na emocjach odbiorców. Bardzo często składają się z szokującej informacji oraz wezwania do działania.

Clickbait – przykłady

Przeciętny użytkownik Internetu spotyka się z clickbaitami kilka razy dziennie. Pojawiają się one w social mediach, w wyszukiwarce Google, a także jako reklamy na stronach internetowych.

Zastanów się, czy kiedykolwiek miałeś do czynienia z nagłówkami skonstruowanymi w ten sposób:

  • Nie uwierzysz, co zrobił [nazwisko znanego aktora] po odebraniu nagrody. Widownia była w szoku!
  • 10 sposobów na wybielenie zębów w domu. Numer 6 Cię zaskoczy!
  • Znana piosenkarka wyznała prawdę o swojej przeszłości. Nie uwierzysz, do czego się przyznała!
  • Na to pytanie potrafi odpowiedzieć tylko 3% ludzkości. Zobacz, czy znajdujesz się w tym gronie!

Jeśli tak, ich autorzy próbowali złapać Cię na swoją przynętę. Po kliknięciu linku i przeczytaniu artykułu najprawdopodobniej okazałoby się, że przedstawione tam informacje wcale nie są tak szokujące i niewiarygodne.

Oto kilka innych przykładów clickbaitów w czystej postaci:

 przykład clickbaitu na portalu interentowym o2.pl

 przykład clickbaitu na portalu interentowym Pudelek.pl

 przykład clickbaitu na portalu interentowym Pudelek Pudelek.pl

 przykład clickbaitu na portalu interentowym Super Express se.pl

Clickbaity działają na użytkowników, ponieważ wzbudzają ogromną ciekawość, którą można zaspokoić wyłącznie przeczytaniem artykułu czy obejrzeniem filmu. Człowiek z natury nie lubi niedopowiedzeń, dlatego tak chętnie daje się złapać na przynętę.

Warto wspomnieć, że clickbaity bazują nie tylko na wyolbrzymianiu tematów i kontrowersji, ale również na ludzkich pragnieniach, np.:

  • Poznaj skuteczny sposób na odchudzanie i raz na zawsze pozbądź się niechcianych kilogramów!

Czy clickbaity są skuteczne?

Mimo rosnącej świadomości użytkowników Internetu sensacyjne i grające na emocjach nagłówki wciąż działają. W przeciwnym wypadku nie spotykalibyśmy ich tak często. Czy warto więc stosować clickbaity w swojej strategii marketingowej? I tak, i nie.

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że regularne stosowanie „złych” clickbaitów ma swoje konsekwencje. Użytkownicy po pewnym czasie zrozumieją, że serwis stara się za wszelką cenę nakłonić ich do kliknięcia, jednak publikowane treści nie mają żadnej wartości. To w dłuższej perspektywie może negatywnie odbić się na reputacji i wiarygodności strony.

Źle skonstruowane clickbaity (nastawione wyłącznie na generowanie kliknięć) nie są również korzystne z punktu widzenia pozycjonowania. W ujęciu krótkoterminowym przyczyniają się bowiem do zwiększenia współczynnika odrzuceń. Jak wiadomo, nie jest to mile widziane w oczach wyszukiwarki Google i może doprowadzić do obniżenia rankingu strony.

Czy każdy clickbait jest zły?

Clickbaity mogą okazać się skutecznym i bezpiecznym sposobem na zwiększenie ruchu na stronie, dlatego nie musisz całkowicie z nich rezygnować. Warunkiem jest odpowiednie ich konstruowanie. Przede wszystkim nie powinny przypominać nagłówków z portali plotkarskich – to może mocno zniechęcić użytkowników.

Trzeba subtelnie wzbudzić emocje i ciekawość, a do tego nie składać obietnic bez pokrycia. Jeśli w nagłówku obiecujesz czytelnikowi, że podasz mu skuteczną metodę na zwiększenie sprzedaży w sklepie internetowym, to właśnie taka informacja powinna znaleźć się w treści. Dobry i skuteczny clickbait nie ma na celu oszukiwania użytkowników!

Przykłady dobrego clickbaitu:

  • Poznaj 5 skutecznych sposobów na pozyskanie dodatkowego ruchu organicznego!
  • Nowa aktualizacja Google. Zobacz, jak przygotować się na zmiany w świecie SEO!
  • Największe trendy e-commerce na 2023. Poznaj je wszystkie i popraw wyniki w swoim sklepie!

Spójrz na poniższy nagłówek artykułu newsowego. Został skonstruowany tak, aby zachęcić użytkowników do wejścia na stronę i przeczytania tekstu. Twórca twierdzi, że wybór odpowiedniej apteki pozwala zaoszczędzić setki złotych. Dodatkowo obok nagłówka znajduje się miniaturka, która sugeruje, że w tekście można spodziewać się tabeli porównawczej.

 przykład clickbaitu na portalu interentowym Business Insider businessinsider.com.pl

Tabela rzeczywiście znajduje się w treści artykułu. Czytelnik może sprawdzić, jak wyglądają ceny leków w poszczególnych aptekach, a dzięki temu zaoszczędzić – tak jak obiecywał nagłówek.

 tabelka przedstawiająca ceny leków businessinsider.com.pl

Podsumowanie

Clickbait to sprytny sposób na zachęcenie użytkownika do kliknięcia linku czy obejrzenia filmu. W końcu wzbudzanie emocji to nieodłączny element marketingu i nie ma w nim nic złego, dopóki nie wyolbrzymiasz prawdy lub nie oszukujesz odbiorcy.

Nie ma przeciwwskazań do tego, aby wykorzystywać clickbaity w swoich nagłówkach. Pamiętaj jednak, aby zawsze dbać o dobro użytkownika i odpowiadać na zadane pytania oraz postawione problemy. Nie buduj sztucznej sensacji czy kontrowersji.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 2
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Marketing wielokanałowy – wszystko, co musisz wiedzieć w 2022 roku!
    Marketing wielokanałowy – wszystko, co musisz wiedzieć w 2022 roku!
    Komfortowe doświadczenie zakupów dla klientów, niezależnie od preferowanej przez niego formy? Tak, coś takiego jest osiągalne i określamy to mianem marketingu omnichannel!
    Agencja social media – czym się zajmuje?
    Agencja social media – czym się zajmuje?
    Marketing w mediach społecznościowych to jedno z najczęściej wykorzystywanych rozwiązań. Warto więc wiedzieć, czym zajmuje się agencja social media.
    PLA – co to jest?
    PLA – co to jest?
    W Twojej strategii marketingowej nie powinno zabraknąć Product Listing Ads (PLA). Dzięki nim możesz skutecznie zwiększyć sprzedaż w Twoim sklepie online.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.