Ile kosztuje kampania reklamowa? „To zależy od tego, ile chcesz na nią przeznaczyć” – taką odpowiedź często otrzymują przedsiębiorcy, którzy planują rozpocząć przygodę z internetowym systemami reklamowymi. Teoretycznie jest to prawda, ponieważ to nadawca komunikatu ustala maksymalny budżet i maksymalną stawkę. Jednak w praktyce wygląda to nieco inaczej. Jeśli określona kwota będzie zbyt niska, to efekty kampanii mogą być znikome lub wcale się nie pojawić.
Ile zatem kosztuje kampania reklamowa w Internecie? Cena uzależniona jest od wielu różnych czynników. Sprawdź, jakich!
Co składa się na koszt kampanii reklamowej?
Na początku warto podkreślić, że nie da się podać konkretnej kwoty, jaką przedsiębiorcy przeznaczają na kampanię reklamową – jest to po prostu niemożliwe, ponieważ kampania nie ma jednej i stałej ceny.
Całkowity koszt zależy od wielu czynników, a do tego składa się na niego kilka aspektów:
Budżet przeznaczany na działanie kampanii
Budżet to środki, które przy konfiguracji kampanii wpłaca się na konto w systemie reklamowym. Jest to kwota, jaką twórca reklamy zamierza przeznaczyć na działania promocyjne. Sam możesz ją określić na podstawie tego, jakim budżetem dysponujesz – gdy środki się wyczerpią, reklama po prostu przestanie się wyświetlać. Oczywiście im większy budżet, tym lepsze efekty będzie miała kampania reklamowa – koszt całkowity kampanii uzależniony jest przede wszystkim od branży i konkurencji.
Małe lokalne firmy mogą uzyskać efekty przy budżecie na poziomie kilkuset złotych. Natomiast światowe przedsiębiorstwa przeznaczają na ten kanał promocji nawet kilkadziesiąt tysięcy. Jak widzisz, już w przypadku tego aspektu rozbieżność jest ogromna, dlatego niemożliwe jest ustalenie jednej ceny.
Kolejną ważną kwestią jest stawka za jedno kliknięcie. Ona również wpływa na to, ile kosztuje kampania reklamowa. Jej wysokość decyduje o tym, jak szybko wyczerpie się budżet, ile razy dziennie wyświetli się reklama i na jakiej pozycji się znajdzie. Maksymalną kwotę za jedno kliknięcie również możesz ustalić samodzielnie, jednak rzeczywisty koszt będzie się nieco różnił, ponieważ za ustalanie stawki na konkretne słowo kluczowe odpowiedzialny jest system.
Jakie czynniki wpływają na koszt jednego kliknięcia?
- konkurencja,
- branża,
- jakość reklamy,
- popularność słowa kluczowego,
- format reklamy i obszar jej wyświetlania.
Koszt jednego kliknięcia może wynosić kilkadziesiąt groszy, ale też kilkanaście złotych. Jeśli Twój budżet miesięczny to 1000 zł, a maksymalna stawka za kliknięcie wynosi 1,36 zł, to teoretycznie w ciągu miesiąca będziesz mógł uzyskać ok. 735 kliknięć. Jednak ze względu na to, że rzeczywiste CPC jest z reguły mniejsze, przy takim budżecie wygenerujesz najprawdopodobniej nieco więcej niż 735 kliknięć.
Usługa agencji SEO/SEM
Kolejnym aspektem, który wpływa na to, ile kosztuje kampania reklamowa, jest cennik agencji SEO/SEM. Jeśli samodzielnie tworzysz, konfigurujesz i prowadzisz kampanie, ponosisz koszty związane tylko z jej budżetem. Natomiast gdy zdecydujesz się nawiązać współpracę z agencją, musisz do całkowitej kwoty dodać koszty usługi.
Ile kosztuje profesjonalne prowadzenie kampanii reklamowej w Internecie? Cena zależy przede wszystkim od zakresu działań, a także budżetu, jaki klient przeznacza na reklamę. To dlatego, że agencje zazwyczaj proponują rozliczenie na podstawie prowizji – im większy budżet, tym wyższe koszty obsługi.
Praca nad stroną docelową
Wprawdzie nie jest to aspekt, który bezpośrednio decyduje o koszcie kampanii, jednak warto wiedzieć, że jakość strony docelowej również ma znaczenie dla sukcesu reklamy. Jakość witryny, do której prowadzi promowany link, wpływa przede wszystkim na ranking reklamy. Ranking natomiast służy do określania pozycji. Oprócz tego niedopracowana witryna może sprawić, że koszt CPC będzie wyższy.
W przypadku optymalizacji strony na potrzeby kampanii reklamowej koszt zależy od tego, w jakim stanie jest ona aktualnie. Istotne są takie aspekty jak:
- wartościowy content,
- wydajność,
- bezpieczeństwo,
- optymalizacja pod kątem wrażeń użytkownika,
- trafność (w stosunku do słów kluczowych wykorzystanych w kampanii),
- prosta nawigacja,
- wiarygodność.
Błędy, które przepalają budżet kampanii
Odpowiednia konfiguracja reklamy pozwala uzyskać zadowalające rezultaty nawet przy niewielkim budżecie – pod warunkiem że nad konfiguracją pracuje specjalista w dziedzinie SEM. Natomiast gdy osoba niedoświadczona zajmuje się prowadzeniem kampanii reklamowej, koszt może stale się zwiększać, a po efektach nie będzie śladu.
Jeśli chcesz samodzielnie prowadzić swoją kampanię reklamową w Internecie, upewnij się, że nie popełniasz największych błędów, które przepalają budżet i obniżają efektywność reklamy.
Złe dopasowanie słów kluczowych i brak wykluczeń
Słowa kluczowe to łącznik pomiędzy tym, czego szuka użytkownik, a tym, co znajduje się na stronie internetowej. Jeśli chcesz, aby Twoja kampania była skuteczna, dobrane frazy muszą być zgodne z intencjami użytkowników. W przeciwnym wypadku będą oni generowali koszty poprzez kliknięcia, ale nie wyniknie z tego nic więcej, ponieważ gdy odwiedzą stronę docelową i zorientują się, że jej zawartość nie jest tym, czego szukali, szybko ją opuszczą. Budżet będzie się topił, a klientów nie przybędzie.
Częstym błędem jest również brak wykluczeń słów kluczowych. Wykluczające frazy mają ograniczyć wyświetlanie reklam niewłaściwym osobom.
Zaczynanie od wysokich stawek i dużego budżetu
W przypadku tworzenia pierwszej kampanii reklamowej w internecie cenę i odpowiedni budżet trudno trafnie określić na samym początku. Często niezbędne jest testowanie kilku rozwiązań. Dlatego warto zaczynać od mniejszego dziennego budżetu.
W panelu Google Support można znaleźć wskazówkę, która mówi, że dobrym rozwiązaniem dla początkujących reklamodawców jest ustawienie dziennego budżetu na poziomie 10–50 zł.
Niedopracowana strona docelowa
Niskiej jakości strona docelowa może obniżyć efektywność reklamy i przepalić niepotrzebnie przeznaczony na nią budżet. Jakość landing page wpływa na wynik jakości reklamy ustalany przez system, ale również na zachowanie użytkowników.
Gdy potencjalny klient kliknie promowany link do produktu, ale strona sklepu będzie wolno się ładowała, proces zakupowy będzie zbyt skomplikowany czy wystąpią inne błędy związane z UX (User Experience), nie dojdzie do sfinalizowania transakcji, a koszty za kliknięcie zostaną poniesione. To bardzo łatwy sposób na przepalenie budżetu.
Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!