Wyszukiwarka Google jest dziś tak oczywistym elementem korzystania z sieci, że mało kto zastanawia się, jak dokładnie działają algorytmy Google lub w jaki sposób strony internetowe trafiają do jej zasobów.
Jeśli prowadzisz biznes w sieci, na pewno już wiesz, jak ważna jest widoczność strony internetowej. To proste: nawet najlepsza, najbardziej funkcjonalna witryna nic Ci nie da, skoro nikt jej nie odwiedzi.
Oczywiście, istotny jest tu proces pozycjonowania, jednak – jeszcze zanim zaczniesz jakiekolwiek działania SEO – strona musi się zaindeksować w Google. Z tego wpisu dowiesz się znacznie więcej o tym, na czym polega indeksowanie stron Google, jak sprawdzić indeksowanie strony, jak długo może potrwać ten proces, a także jaki ma wpływ na SEO.
Z pewnością nie raz szukałeś czegoś w wyszukiwarce Google. Mógł to być prezent dla bliskiej osoby, myjnia samochodowa w Twoim mieście albo np. restauracja w miejscu, w którym zdecydowałeś się spędzić urlop. Strony, które wtedy znalazłeś, łączy jedno: były poprawnie zaindeksowane.
Indeksowanie strony to proces dodania Twojej witryny do wyszukiwarki. Dzięki niemu użytkownik, który wpisze odpowiednią frazę, w wynikach wyszukiwania zobaczy Twoją stronę. Jeśli jednak w procesie indeksowania coś pójdzie nie tak, trafienie do Twojego miejsca w sieci będzie bardzo utrudnione.
Indeksowanie strony Google można porównać do wielkiej biblioteki stron, którą na bieżąco przeglądają roboty i porządkują jej zawartość. W celu odpowiedniego zaindeksowania witryny algorytm wyszukuje nowe (bądź zaktualizowane) strony i analizuje ich zawartość oraz aspekty techniczne. Są to np.:
Warto dodać, że rosnąca liczba użytkowników urządzeń mobilnych zmusiła giganta do pewnych zmian. Aktualnie Twoją stronę mogą sprawdzić roboty dwóch typów: pierwszy, GoogleBot Desktop, sprawdza wersje przeglądarkowe witryn; natomiast drugi, GoogleBot Mobile, analizuje ich wersje mobilne.
Jest to tylko kolejny argument za tym, by dbać o pełną responsywność stron i sklepów online. To, co wygląda świetnie w przeglądarce, na smartfonie lub tablecie, może się po prostu „rozjechać”.
Aby lepiej zrozumieć to, jak zachowują się indeksujące roboty Google, powinieneś zrozumieć, w jaki sposób sama wyszukiwarka Google generuje wyniki stron internetowych.
Crawling witryny to proces, w którym wyszukiwarka, posługując się indeksującymi robotami sieciowymi, odkrywa nowe i zaktualizowane treści w sieci (zawierające słowa kluczowe). Działania te nie ograniczają się wyłącznie do strony internetowej, ale obejmują też analizę filmów, obrazów, plików PDF itp. Crawling zostaje przeprowadzony na podstawie mapy witryny, która może znacznie przyspieszyć cały proces.
Kiedy Google już znajdzie daną stronę, kolejnym jego zadaniem jest zrozumienie jej kontekstu i tematu zawartych na niej treści. Wyszukiwarka zbiera te informacje i przechowuje je w ogromnej bazie danych. Proces ten to nic innego, jak indeksowanie witryny.
Z chwilą wpisania danego hasła w wyszukiwarkę Google rozpoczyna wyszukiwanie najtrafniejszych, wartościowych treści, które następnie wyświetla w odpowiedniej kolejności jako wyniki na stronie SERP. Witryny, które pojawiają się na tej liście, są uporządkowane na podstawie informacji, jakiej jakości odpowiedzi prezentują, w jakim języku są napisane, jakie funkcje posiadają i wielu innych istotnych czynników.
Samo indeksowanie witryny nie zależy od Ciebie, jednak istnieje kilka sposobów na to, by – po pierwsze – „podsunąć pod nos” botom Twoją stronę internetową lub podstronę i – po drugie – aby roboty Google miały ułatwioną pracę.
Jeśli zależy Ci na czasie i chcesz, by dana podstrona (np. z nowym artykułem blogowym) została szybciej dodana do spisu, możesz skorzystać z darmowego narzędzia Google Search Console.
W tym celu wejdź najpierw w opcję Sprawdzenie adresu URL:
Jednym z najczęstszych problemów indeksowania stron w Google jest ich słaba jakość. Upewnij się zatem, że Twoja witryna oferuje jakościowe treści, zawierające adekwatne słowa kluczowe i bez zduplikowanego contentu.
Linki (zarówno wewnętrzne, jak i wewnętrzne) znacznie usprawniają poruszanie się botów po adresach URL w sieci oraz stanowią rodzaj wirtualnego drogowskazu. Jeśli do jakiejś podstrony w obrębie Twojej strony nie prowadzi żaden link wewnętrzny, jest to tzw. strona osierocona, którą trudno będzie znaleźć nie tylko przez roboty Google, ale i Twoich potencjalnych klientów.
Co w takiej sytuacji? Cóż, osieroconą stronę pozostaje uzupełnić o odpowiednie linki wewnętrzne lub po prostu ją usunąć.
Pamiętaj też, że dbając o linkowanie wewnętrzne i cały profil linków strony, nie tylko ułatwiasz zadanie robotom wyszukiwarki, ale także wpływasz pozytywnie na pozycjonowanie witryny.
W celu łatwiejszego dostępu robotów do stron, na których zaindeksowaniu Ci zależy, zdecyduj się na wygenerowanie mapy strony. Czym jest Sitemap? To plik w formacie XML lub HTML stanowiący zbiór odnośników do stron bądź poszczególnych podstron znajdujących się w obrębie jednej witryny internetowej. Oprócz wygenerowania pliku mapy trzeba jeszcze go zgłosić w narzędziu, jakim jest Google Search Console.
Warto przemyśleć strukturę witryny nie tylko ze względu na wygodę użytkownika, ale i możliwość analizy robotów indeksujących. Zweryfikuj, czy istotne podstrony nie znajdują się w “czeluściach” zarządzanej przez Ciebie platformy, przez co nie są wystarczająco widoczne.
Sprawnie działające strony WWW wpływają pozytywnie zarówno na komfort użytkowania, jak i tempo indeksacji. Jeżeli kod zostanie poprawnie zoptymalizowany, roboty będą w stanie pobrać więcej treści. Sytuacja wygląda zgoła inaczej, gdy witryny są przeładowane kodem, wówczas cały proces będzie przebiegać znacznie wolniej.
Systematyczna praca nad contentem, uzupełnienie strony o nowe treści lub odświeżenie wcześniejszych wpisów – to wszystko przyczynia się do częstszych odwiedzin Googlebotów. Wystarczy, że poświęcisz nieco więcej czasu na wprowadzanie zmian w zawartości Twojej strony, aby przyspieszyć jej proces indeksacji.
Czym jest nawigacja fasetowa? Zajmuje się ograniczaniem lub segregacją pozycji stron zgodnie z określonymi cechami. Jej negatywny wpływ dostrzegalny jest na poziomie pozycjonowania, ponieważ ma wkład w wygenerowanie nieziemskiej ilości wersji podobnych tematycznie stron, które nie powinny zostać uwzględnione podczas indeksacji.
Co w związku z tym? Googleboty podążają wówczas za wygenerowanymi wynikami, w wyniku czego wykorzystują budżet crawlowania i spowalniają indeksowanie stron.
Nie ma jednak sytuacji bez wyjścia. Bardzo ważne jest to, żebyś zablokował działanie witryny przed robotami Google. Wystarczy, że plik z rozszerzeniem robots.txt uzupełnisz o właściwe dyrektywy. Warto sięgnąć po Google Search Console, aby zapoznać się z określonymi parametrami adresów URL.
Automatyczne funkcje zawiodły, a tempo indeksacji pozostało bez zmian? Spróbuj zgłosić adres ręcznie za pomocą narzędzia przeznaczonego do weryfikacji adresów URL w Google Search Console. Możesz skierować prośbę do robotów indeksujących, aby odwiedziły wskazaną witrynę internetową.
Na samym początku musisz sprawdzić domenę, czyli wykazać przed Google, że analizowana strona należy do Ciebie. Sukcesywny proces weryfikacji zostanie zwieńczony uzyskaniem dostępu do Google Search Console. W lewej części zakładki znajdziesz kategorię “Sprawdzenie adresu URL”, a po jej kliknięciu będziesz mógł wpisać adres, który chcesz, aby roboty indeksujące odwiedziły.
Chcesz mieć pewność, że komponenty zostały zaindeksowane poprawnie na Twojej witrynie?
Najprostszym sposobem, by sprawdzić, jak działa indeksowanie stron internetowych, jest wpisanie w pasku przeglądarki komendy:
site:nazwa-twojej-domeny.pl
W naszym przypadku zatem komenda brzmiałaby:
site:grupa-icea.pl
W odpowiedzi na tak sformułowane zapytanie wyszukiwarka przedstawi wykaz wszystkich zaindeksowanych przez nią podstron Twojej domeny. Otrzymasz także ich liczbę. To jasny sygnał, że indeks Google witryny działa poprawnie – w przeciwnym wypadku wyszukiwarka po prostu niczego by nie odnalazła.
Część wykazu podstron zaindeksowanych dla witryny grupa-icea.pl
Inną komendą, z której możesz skorzystać, jest cache dopisane przed poszczególnymi adresami URL. W naszym przypadku brzmiałaby ona:
cache:https://grupa-icea.pl
Po jej wpisaniu przeglądarka pokaże ostatnią zapisaną kopię z pamięci podręcznej Google. W ten sposób dowiesz się, które z nowych zasobów na stronie zostały już zaindeksowane, a które jeszcze nie.
Część wykazu podstron zaindeksowanych dla witryny grupa-icea.pl
Jeśli chcesz sprawdzić, jakie są przyczyny braku indeksowania strony, możesz ponownie skorzystać z Google Search Console. Aby zweryfikować stan witryny, wybierz opcję Sprawdź adres URL i wklej link do interesującej Cię podstrony. Jeśli podstrona będzie zaindeksowana, otrzymasz stosowny komunikat od wyszukiwarki i mapę witryny.
Google Search Console nie tylko poinformuje Cię o stanie zaindeksowania witryny, ale także o jej menu nawigacyjnym. Będziesz mógł sprawdzić responsywność swojej strony, czyli dostosowanie do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Jest to o tyle ważne, że obecnie nawet 52,6% ruchu w sieci pochodzi ze smartfonów, a ponad 30 milionów Polaków korzysta z Internetu właśnie poprzez urządzenia mobilne (raport Digital 2021, We Are Social / hootsuite).
Indeksowanie strony powinna zainicjować sama wyszukiwarka, dlatego – nawet bez Twojej ingerencji – witryna prędzej czy później znajdzie się w Google. Jeśli jednak chcesz przyspieszyć ten proces, możesz dodać witrynę manualnie. Warto pamiętać o tym nie tylko w przypadku tworzenia nowej witryny, ale także po aktualizacji już istniejącej.
Aby zaindeksować stronę ręcznie, ponownie przejdź do Google Search Console. Pamiętaj, że – aby wysłać prośbę o indeksację strony – musisz nią zarządzać.
W celu zaindeksowania strony możesz skorzystać z dwóch możliwości:
Pamiętaj – nawet gdy Twoja strona zostanie już zaindeksowana – warto co pewien czas monitorować sytuację. Bądź czujny zwłaszcza wtedy, gdy na którejś z podstron zauważysz np. podejrzanie duże spadki ruchu.
Według oficjalnych informacji wyszukiwarki proces indeksowania strony może potrwać od kilku dni do nawet kilku tygodni. To, jak szybko Twoja strona zostanie dodana do indeksu, zależy m.in. od jej popularności i rozmiarów. Zwykle większe, częściej odwiedzane serwisy są też częściej odwiedzane przez roboty Google i aktualizowane na bieżąco; te mniejsze rzadziej.
Jeśli chcesz wiedzieć, na jakim etapie znajduje się indeksowanie Twojej witryny, zawsze możesz zerknąć do raportu o stanie indeksowania w GSC.
Jeśli Twoja strona nie została prawidłowo zaindeksowana, przyczyny mogą leżeć w problemach technicznych witryny. Wśród nich należy wymienić:
Zdarza się też, że sam możesz blokować robotom Google możliwość zajrzenia na Twoją stronę. Przyczyną często jest nieprawidłowo skonfigurowany plik robots.txt bądź plik .htaccess, a także nieusunięte tagi „bez indeksu”, które uniemożliwiają zaindeksowanie serwisu.
Problem z indeksacją odnotowują jednak witryny o słabej jakości, związanej np. z długim czasem oczekiwania na załadowanie strony czy nieaktualizowanymi, małowartościowymi treściami.
Przede wszystkim upewnij się, że wszystkie podstrony Twojej witryny zawierają jasne, krótkie tytuły, które w czytelny sposób nawiązują do ich zawartości. Weź też pod uwagę, że roboty Google dużo lepiej radzą sobie ze słowami niż obrazami, dlatego – w przypadku grafik czy materiałów wideo – zadbaj o teksty alternatywne i uzupełnienie odpowiednich atrybutów.
Część osób używa pojęć „indeksowanie” i „pozycjonowanie” zamiennie. Czy słusznie? W ogóle!
Zaindeksowanie strony oznacza tylko tyle, że od tej chwili możliwe jest wyszukiwanie jej przez wyszukiwarkę. Nie gwarantuje ono jednak jej wysokiej pozycji – wpływ na nią ma wyłącznie pozycjonowanie.
Pozycjonowanie stron to szereg działań, których celem jest zapewnienie witrynie lepszego miejsca w wynikach wyszukiwania. Dzięki wyższej pozycji w Google Twoja strona będzie częściej odwiedzana, a jej wskaźniki konwersji poszybują w górę. W praktyce oznacza to, że – w zależności od celu strony – więcej osób kupi Twój produkt, wypełni formularz kontaktowy lub zapisze się do Twojego newslettera.
Aby wypozycjonować stronę, należy zadbać o elementy techniczne i elementy merytoryczne strony. Różnorodność aspektów, o których trzeba pamiętać, sprawia, że właściciele stron najczęściej decydują się na współpracę z profesjonalnymi agencjami SEO.
Elementami technicznymi w pozycjonowaniu są np.:
Elementy merytoryczne dotyczą przede wszystkim treści obecnych na stronie. Roboty Google sprawdzają m.in.:
Warto dodać, że pozycjonowanie postrzegać trzeba raczej jako ciągły proces niż zadanie do odhaczenia. Algorytmy Google stale się zmieniają, więc tylko odpowiednio szybka reakcja na bieżące aktualizacje może uchronić Twoją stronę od spadków w wyszukiwarce.
W przypadku dopiero tworzonej strony odpowiedź jest prosta: pozycjonowanie. Indeksowanie stron internetowych przed działaniami pozycjonerskimi nie ma najmniejszego sensu. Gdy wyślesz prośbę o zaindeksowanie strony jeszcze przed wprowadzeniem istotnych zmian, Google zajmie się starą wersją witryny. Jeśli zatem jesteś świadomy, że Twoja strona wymaga poprawek, zadbaj o ich wprowadzenie, a dopiero później postaraj się o indeksację serwisu.
W przypadku istniejących już witryn, z powodzeniem można wykorzystać dane z procesu indeksacji do pozycjonowania. Jeśli np. robot Google będzie indeksować stronę pod innymi frazami, niż te, których się spodziewałeś, możesz stworzyć nowe treści nasycone właśnie nimi i w ten sposób zająć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania.
Od indeksacji strony zależy przede wszystkim Twoja obecność w sieci. Potrzebujesz dodatkowych argumentów? Spójrz na te liczby:
W zasadzie trudno mówić o tym, jakie zalety ma indeksowanie witryny, ponieważ jest to absolutna podstawa dla funkcjonowania strony w sieci oraz działania w sektorze e-commerce. Indeksowanie strony jest ważne, bo bez niego nie ma:
Niestety Google udostępnia tylko do 1000 adresów URL za pośrednictwem raportu, niezawartego w mapie witryny. W zależności od problemów, z którymi boryka się dana strona, w tej sekcji może znajdować się więcej adresów niż można wyeksportować. Niektóre typowe problemy z indeksacją adresów URL, które nie należą do map witryn, obejmują między innymi strony niskiej jakości, adresy z kodami błędów lub blokowane przez roboty.txt zduplikowane treści czy też adresy z parametrami. Oto wyjaśnienia niektórych z nich:
Parametr adresu URL to sposób przekazywania informacji o kliknięciu w jego link. Można go zidentyfikować za pomocą znaku “?” w ciągu URL – na przykład (?product=6819&utm_source=google). Parametry adresów URL mogą przybierać różne formy, w tym UTM, wewnętrzne wyszukiwanie w witrynie lub parametry filtrowania. Choć powstały w innym celu, mogą stać się problematyczne, jeśli zostaną zindeksowane przez wyszukiwarkę, gdyż mogą zostać uznane za duplikat.
Zduplikowane treści znajdujące się poza mapami witryn mogą pochodzić z różnych miejsc. Oto kilka przykładów powodujących te problemy:
Niska jakość zawartości stron niekoniecznie oznacza, że witryna jest źle prowadzona. W tym przypadku chodzi raczej o strony, które zostały wygenerowane automatycznie. Jeśli witryna wygląda jak coś, czego nikt nigdy raczej nie poszukiwałby w Internecie, prawdopodobnie nie powinna być indeksowana przez wyszukiwarkę.
Choć wyszukiwarki bardzo często usuwają adresy URL z kodami błędów z indeksu, mogą wystąpić sytuacje, w których tego typu witryny zostaną pominięte. Błędy te mogą pochodzić z różnych miejsc, ale najczęściej obejmują:
Indeksowanie strony internetowej przez algorytmy Google to ważny czynnik pozycjonowania jej w wyszukiwarce. Jest ono podstawą do tego, aby witryna była dostępna dla innych. Dzięki temu możesz generować ruch na stronie WWW. Jeżeli nie znajdzie się ona w wynikach wyszukiwania, to tak naprawdę nie istnieje.
Mimo że algorytm wyszukiwarki działa w sposób automatyczny, warto czasem mu pomóc, właśnie poprzez takie działania, jakie wymienione zostały w tym artykule. Dzięki temu szybciej zobaczysz oczekiwane rezultaty.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat marketingu internetowego, skontaktuj się z nami już teraz. Chętnie pomożemy Ci odkryć skuteczną strategię SEO.
Masz pytania? Chętnie na nie odpowiemy!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.