W sieci dostępne są różne instrumenty usprawniające działanie stron WWW. Jednym z nich okazuje się breadcrumbs, który gwarantuje jeszcze więcej korzyści. Mowa m.in. o wzmocnieniu linkowania wewnętrznego czy lepszym zrozumieniu architektury strony z perspektywy wyszukiwarki.
W artykule poruszymy temat tego, czym właściwie jest nawigacja okruszkowa i jaki ma wkład w pozycjonowanie stron internetowych. Pokrótce wyjaśnimy sposoby nawigacji oraz obszary, o które należy szczególnie się zatroszczyć. Jesteś gotowy na świeżą porcję wiedzy? Koniecznie sięgnij po lekturę!
Mając styczność z omawianym pojęciem, prawdopodobnie zdążyłeś zadać sobie pytanie na temat: breadcrumbs co to? Spieszymy z odpowiedzią! Za sprawą znaczników określanych przyjemnie jako “okruszki chleba” wyszukiwarka jest w stanie łatwiej dopasować pozyskane informacje do rezultatów wyszukiwania. Ten element nawigacyjny klasyfikuje zawartość, uzależniając ją od konkretnych zapytań Google. Różne rodzaje breadcrumbs nie będą jednak towarzyszyły całkowicie wszystkim zapytaniom bądź podstronom określonego serwisu. Z kolei sama wyszukiwarka dopasuje wgląd do ścieżki nawigacyjnej do określonego pytania internauty.
Zastosowanie nawigacji okruszkowej upraszcza drogę poruszania się po stronie przez roboty Google oraz samych internautów. Ma wkład w lepszą percepcję układu strony, a sama ścieżka okazuje się odpowiednio wyeksponowana. Internauta zyskuje wówczas szansę intuicyjnej obsługi witryny, a samo korzystanie z tej formy nawigacji nie jest obligatoryjne.
Można wyodrębnić trzy sposoby nawigacji okruszkowej. Warto zapoznać się z poniższą typologią, aby mieć pojęcie na temat różnorodnego podejścia do omawianego zagadnienia oraz tego, na czym właściwie opierają się breadcrumbs.
Zaimplementowanie breadcrumbs na stronach internetowych niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzą większe platformy. O tym, że witryna z nawigacją okruszkową jest lepiej odbierana przez użytkowników, wspominaliśmy na samym początku. Do jej wdrożenia nie jest konieczna znajomość określonych zasad czy znakomite obeznanie w strukturze witryny.
Wystarczy zadbać o dodanie nawigacji, aby lepiej wskazywać określone frazy, pozwalające skuteczniej kierować wyszukiwarkę na skorelowane ze sobą witryny. Korzystając z potencjału breadcrumbs, internauci mają szansę dotrzeć do witryny przy uwzględnieniu charakteru zapytania użytkownika. Przyczynia się to do poprawy efektywności działań SEO.
Nawigacja okruszkowa to również narzędzie wzbogacające interfejs użytkownika. W nieoceniony sposób wspiera linkowanie wewnętrzne, za pośrednictwem którego można pozytywnie wpłynąć na ogólną strukturę strony i jej odnośników oraz zagwarantować dopasowanie tematyczne z innymi witrynami.
Czego jeszcze możesz spodziewać się po breadcrumbs? Oczywiście zmniejszenia takiego parametru jak współczynnik odrzuceń (bounce rate), a tym samym zwiększonej liczby odwiedzin na stronie.
Korzyści z implementacji breadcrumbs jest mnóstwo, a jej potencjał można dostrzec zwłaszcza w kontekście porządkowania i sprawnego poruszania się po zasobach witryny. Zazwyczaj “okruszki chleba” ulokowane są na górze strony, jednak istotne jest, aby zatroszczyć się o jak najlepszą ekspozycję nawigacji.
Nie ma wątpliwości, że „okruszki” są nieocenione w kontekście poruszania się po zasobach strony, jednak nie można w żaden sposób zastępować tym funkcjonalności standardowej nawigacji. Właściwie nie może ona w żaden sposób pełnić funkcji przycisku “wstecz” w przeglądarce użytkownika. Z tego też względu korzystanie z zasobów tej nawigacji okazuje się użyteczne w kontekście stron wielopoziomowych, czyli wymagających przechodzenia do konkretnych podstron platformy.
Jeżeli zdecydujesz się na nawigację okruszkową, dokładnie sprawdź, czy wszystkie jej elementy są właściwie skonstruowane i prawidłowo ze sobą skorelowane. Tylko poprawne wdrożenie “okruszków” usprawni działanie nawigacji oraz intuicyjne przemieszczanie się po obszarach witryny. To również sygnał dla Google o dobrej organizacji struktury strony, co bez cienia wątpliwości ma wpływ na poprawę skuteczności działań z zakresu SEO.
Nawigacja okruszkowa ma wiele zalet, jednak nie zawsze okazuje się ona strzałem w dziesiątkę. W jakich sytuacjach nie spełni swojej funkcji?
Prowadzisz e-sklep i wciąż zastanawiasz się, czy nawigacja okruszkowa to dobry pomysł? Masz bogatą ofertę asortymentu bądź usług, a Twoja aktualna strona wyposażona jest w pokaźny zbiór różnych podstron i tym samym dane strukturalne? Śmiało, wybierz omawiany przez nas rodzaj nawigacji i zacznij osiągać satysfakcjonujące rezultaty!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.