Zapytaj o ofertę
Jaki wpływ na SEO ma nawigacja okruszkowa (breadcrumbs)?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Jaki wpływ na SEO ma nawigacja okruszkowa (breadcrumbs)?

Jaki wpływ na SEO ma nawigacja okruszkowa (breadcrumbs)?

5 min. czytania

W sieci dostępne są różne instrumenty usprawniające działanie stron WWW. Jednym z nich okazuje się breadcrumbs, który gwarantuje jeszcze więcej korzyści. Mowa m.in. o wzmocnieniu linkowania wewnętrznego czy lepszym zrozumieniu architektury strony z perspektywy wyszukiwarki.

W artykule poruszymy temat tego, czym właściwie jest nawigacja okruszkowa i jaki ma wkład w pozycjonowanie stron internetowych. Pokrótce wyjaśnimy sposoby nawigacji oraz obszary, o które należy szczególnie się zatroszczyć. Jesteś gotowy na świeżą porcję wiedzy? Koniecznie sięgnij po lekturę!

O nawigacji okruszkowej od strony praktycznej

Mając styczność z omawianym pojęciem, prawdopodobnie zdążyłeś zadać sobie pytanie na temat: breadcrumbs co to? Spieszymy z odpowiedzią! Za sprawą znaczników określanych przyjemnie jako “okruszki chleba” wyszukiwarka jest w stanie łatwiej dopasować pozyskane informacje do rezultatów wyszukiwania. Ten element nawigacyjny klasyfikuje zawartość, uzależniając ją od konkretnych zapytań Google. Różne rodzaje breadcrumbs nie będą jednak towarzyszyły całkowicie wszystkim zapytaniom bądź podstronom określonego serwisu. Z kolei sama wyszukiwarka dopasuje wgląd do ścieżki nawigacyjnej do określonego pytania internauty.

Nawigacja okruszkowa – z myślą o wygodzie użytkownika

Zastosowanie nawigacji okruszkowej upraszcza drogę poruszania się po stronie przez roboty Google oraz samych internautów. Ma wkład w lepszą percepcję układu strony, a sama ścieżka okazuje się odpowiednio wyeksponowana. Internauta zyskuje wówczas szansę intuicyjnej obsługi witryny, a samo korzystanie z tej formy nawigacji nie jest obligatoryjne.

Można wyodrębnić trzy sposoby nawigacji okruszkowej. Warto zapoznać się z poniższą typologią, aby mieć pojęcie na temat różnorodnego podejścia do omawianego zagadnienia oraz tego, na czym właściwie opierają się breadcrumbs.

  • Ujęcie hierarchii. Uwzględnienie miejsca określonej podstrony w obrębie witryny oraz ilości działań obliczanych od momentu powrotu na stronę główną. Jednym ze sztampowych przykładów stosowania tej kategorii “okruszków” jest wpis zamieszczony na blogu eksperckim.
  • Bazowanie na atrybucie. Nawigacja okruszkowa ma zastosowanie zaraz po realizacji procesu selekcji oraz po zastosowaniu filtrów w witrynie. Dostrzegalne jest to w funkcjonowaniu e-sklepów. Oferują one możliwość określenia szczegółowych parametrów danego asortymentu, a następnie uzyskania konkretnych wyników wyszukiwania. To dzięki „okruszkom” jesteś w stanie ocenić, konkretnie w jakim miejscu strony ulokowany jest określony produkt.
  • Uwzględnienie historii. Przedstawienie określonych działań internauty w witrynie internetowej pozwala na zapis rzeczywistej drogi internauty do aktualnie eksploatowanej strony.

Związek SEO z breadcrumbs

Zaimplementowanie breadcrumbs na stronach internetowych niesie za sobą wiele pozytywnych aspektów, zwłaszcza jeżeli w grę wchodzą większe platformy. O tym, że witryna z nawigacją okruszkową jest lepiej odbierana przez użytkowników, wspominaliśmy na samym początku. Do jej wdrożenia nie jest konieczna znajomość określonych zasad czy znakomite obeznanie w strukturze witryny.

Wystarczy zadbać o dodanie nawigacji, aby lepiej wskazywać określone frazy, pozwalające skuteczniej kierować wyszukiwarkę na skorelowane ze sobą witryny. Korzystając z potencjału breadcrumbs, internauci mają szansę dotrzeć do witryny przy uwzględnieniu charakteru zapytania użytkownika. Przyczynia się to do poprawy efektywności działań SEO.

Nawigacja okruszkowa to również narzędzie wzbogacające interfejs użytkownika. W nieoceniony sposób wspiera linkowanie wewnętrzne, za pośrednictwem którego można pozytywnie wpłynąć na ogólną strukturę strony i jej odnośników oraz zagwarantować dopasowanie tematyczne z innymi witrynami.

Czego jeszcze możesz spodziewać się po breadcrumbs? Oczywiście zmniejszenia takiego parametru jak współczynnik odrzuceń (bounce rate), a tym samym zwiększonej liczby odwiedzin na stronie.

Twoje must have w zastosowaniu nawigacji okruszkowej

Korzyści z implementacji breadcrumbs jest mnóstwo, a jej potencjał można dostrzec zwłaszcza w kontekście porządkowania i sprawnego poruszania się po zasobach witryny. Zazwyczaj “okruszki chleba” ulokowane są na górze strony, jednak istotne jest, aby zatroszczyć się o jak najlepszą ekspozycję nawigacji, która wpłynie na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania.

Nie ma wątpliwości, że „okruszki” są nieocenione w kontekście poruszania się po zasobach strony, jednak nie można w żaden sposób zastępować tym funkcjonalności standardowej nawigacji. Właściwie nie może ona w żaden sposób pełnić funkcji przycisku “wstecz” w przeglądarce użytkownika. Z tego też względu korzystanie z zasobów tej nawigacji okazuje się użyteczne w kontekście stron wielopoziomowych, czyli wymagających przechodzenia do konkretnych podstron platformy.

Jeżeli zdecydujesz się na nawigację okruszkową, dokładnie sprawdź, czy wszystkie jej elementy są właściwie skonstruowane i prawidłowo ze sobą skorelowane. Tylko poprawne wdrożenie “okruszków” usprawni działanie nawigacji oraz intuicyjne przemieszczanie się po obszarach witryny. To również sygnał dla Google o dobrej organizacji struktury strony, co bez cienia wątpliwości ma wpływ na poprawę skuteczności działań z zakresu SEO.

Czy breadcrumbs to rozwiązanie dla każdego?

Nawigacja okruszkowa ma wiele zalet, jednak nie zawsze okazuje się ona strzałem w dziesiątkę. W jakich sytuacjach nie spełni swojej funkcji?

  • Wśród serwisów o niezbyt rozbudowanej strukturze (zbyt mała liczba kategorii i podkategorii nie wymaga wprowadzania dodatkowych usprawnień w poruszaniu się po stronie).
  • Zaniechaj wdrażania „okruszków”, jeżeli planujesz zastąpić nią menu główne (to tylko wsparcie działań realizowanych przez użytkownika).
  • Duży rozmiar breadcrumbs może stanowić przeszkodę w pomyślnym procesie implementacji.
  • Nie przywiązujesz uwagi do uporządkowanej hierarchii witryny i danych strukturalnych? Odpuść sobie nawigację okruszkową, cały proces powinien być przemyślany. Oznacza to tyle, że breadcrumbs powinno w pełni oddawać hierarchię witryny.

Prowadzisz e-sklep i wciąż zastanawiasz się, czy nawigacja okruszkowa to dobry pomysł? Masz bogatą ofertę asortymentu bądź usług, a Twoja aktualna strona wyposażona jest w pokaźny zbiór różnych podstron i tym samym dane strukturalne? Śmiało, wybierz omawiany przez nas rodzaj nawigacji i zacznij osiągać satysfakcjonujące rezultaty!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 6
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    2 × pięć =

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
    Personal branding – czym jest i jaki ma związek z SEO?
    Chciałbyś, aby Twoje nazwisko było rozpoznawalne w sieci? Marzy Ci się pierwsza strona wyników wyszukiwania? Sprawdź, jak to osiągnąć dzięki SEO.
    Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?
    Wyszukiwanie głosowe – czym jest i jak dokonać optymalizacji strony pod kątem voice search?
    Czym jest wyszukiwanie głosowe? Jak wpływa na SEO? Czy voice search to przyszłość marketingu internetowego? Czytaj dalej i poznaj odpowiedzi na te pytania.
    Co to jest crawl budget?
    Co to jest crawl budget?
    Jeśli zależy Ci na osiągnięciu wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, warto zapoznać się z pojęciami takimi jak crawl budget. Co to jest i w jaki sposób wpływa na SEO?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.