Zapytaj o ofertę
Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?
6 min. czytania

Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

Responsywność strony internetowej to w obecnych czasach podstawa. To właśnie dzięki niej internauta może ją przeglądać bez względu na wielkość okna przeglądarki czy urządzenie, na której wyświetla witrynę. Jak się okazuje – responsywność ma również wpływ na pozycjonowanie i UX, czyli doświadczenia użytkownika. Jeżeli zauważyłeś, że czas spędzony w sklepie internetowym albo na blogu jest krótki, a współczynnik odrzuceń wzrasta, to być może właśnie brak dopasowania do rozmiaru ekranu jest problemem. Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna i dlaczego jest to takie ważne? Dowiedz się, czytając nasz artykuł!

Responsywność strony internetowej – co warto o niej wiedzieć?

Jak wspomnieliśmy już we wstępie artykułu – responsywność strony internetowej (RWD albo Responsive Web Design) to projekt witryny, dzięki któremu jej układ dopasowuje się do wielkości okna przeglądarki. Dotyczy to zarówno wersji desktopowej, jak i mobilnej. W praktyce wygląda to tak, że szablon strony pozostaje czytelny i nie wymaga korzystania z dolnego suwaka bez względu na to, jaki rozmiar ma wyświetlacz urządzenia, na którym przegląda się witrynę. Co więcej, mówiąc o responsywności mamy na myśli również nowoczesną i intuicyjną organizację elementów, na przykład menu czy tekstu. Muszą być czytelne, łatwe w znalezieniu i odpowiednio rozmieszczone.

Dlaczego responsywność strony www jest taka ważna?

Brak responsywności znacząco obniża wrażenia użytkownika, czyli UX. Utrudnione korzystanie z witryny sprawia, że internauci, którzy są także Twoimi potencjalnymi klientami, nie spędzają zbyt wiele czasu na witrynie. Efekt? Z powodu niskiej użyteczności i funkcjonalności (ang. usability) nie składają zamówienia, nie zapisują się do newslettera czy nie zapoznają się z udostępnionymi treściami. To z kolei przekłada się automatycznie na zmniejszenie konwersji.

Dbając o responsywność strony internetowej, wpływasz bezpośrednio na zwiększenie ruchu. Jeżeli użytkownik będzie mógł bez problemu przeglądać witrynę na każdym urządzeniu, to istnieją duże szanse, że wróci na nią ponownie. Dodatkowo RWD jest nieodłącznie związane z pozycjonowaniem – brak wprowadzenia odpowiednich rozwiązań może skutkować obniżeniem pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Powód jest prosty – responsywne strony są lepiej postrzegane przez algorytm Google, szybciej się ładują, a do tego mogą pochwalić się niższym współczynnikiem odrzuceń.

Responsywność a mobilność strony internetowej – czy są tym samym?

Wiele osób stosuje zamiennie pojęcia responsywności i mobilności strony internetowej. Jak się jednak okazuje – jest to błąd, ponieważ dwie wymienione cechy są związane z różnymi parametrami, takimi jak adres URL witryny, jej prędkość, a nawet wygląd. Jak to wygląda w praktyce? Strony mobilne, jak sama nazwa wskazuje, są przeznaczone wyłącznie dla urządzeń mobilnych, w szczególności tabletów i smartfonów. Zazwyczaj szybciej się ładują, mają mniej grafik, a nawet inny adres URL. Tego typu strony nie powinny wymagać dodatkowych zmian ustawień. Zamiast tego najlepiej, aby automatycznie określały, czy są przeglądane na urządzeniu przenośnym i wyświetlały się w wersji mobile friendly od razu po wejściu na witrynę.

W porównaniu do strony responsywnej witryna mobilna ma oddzielny CMS od wersji desktopowej, a z uwagi na „okrojony” szablon jest lżejsza i szybciej się ładuje. Dodatkowo jest łatwiejsza w nawigacji. Dzięki temu umożliwia użytkownikom bezproblemowe poruszanie się po witrynie na dowolnym urządzeniu przenośnym. Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna i mobilna? Na te pytania odpowiadamy poniżej!

Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna?

Jak sprawdzić, czy strona jest responsywna? Najszybszym sposobem na zweryfikowanie, czy kod witryny jest prawidłowy, jest otwarcie jej na dowolnej przeglądarce i stopniowe zwiększanie i zmniejszanie szerokości okna przeglądarki. Zawartość strony powinna dostosowywać się do jego rozmiaru – nie ucinać treści i grafik, a udostępnione elementy klikalne działać bez problemu. Jeżeli zauważysz pojawienie się suwaka dolnego, to znak, że Twoja witryna nie jest responsywna i wymaga poprawek.

Jak inaczej sprawdzić, czy strona jest responsywna? Możesz skorzystać z dostępnych w internecie automatycznych skanerów. Używanie tego typu narzędzi nie powinno sprawić Ci żadnego problemu. W większości przypadku wystarczy wkleić adres URL w odpowiednie pole, a następnie chwilę poczekać na wyświetlenie się wyników pokazujących, jak Twoja strona wygląda na różnych urządzeniach. Innym i często o wiele lepszym sposobem jest skorzystanie z pomocy profesjonalistów, którzy nie tylko sprawdzą, czy witryna jest responsywna, ale także naprawią ewentualne błędy, aby nie wpływały negatywnie na SEO i wrażenia użytkownika.

Jak sprawdzić, czy strona jest mobilna?

Nie wiesz, jak sprawdzić, czy strona jest mobilna? Tak naprawdę jest to dość proste i szybkie – wystarczy otworzyć ją na dowolnym urządzeniu przenośnym i sprawdzić, czy wyświetla się w odpowiedni sposób. Poznasz ją po pionowym, dopasowanym do ekranu sprzętu widoku, który nie wymaga przesuwania na lewo i prawo albo zmniejszania, aby móc zapoznać się z treścią czy przejść do menu. Jeżeli zauważysz jakiekolwiek problemy z wyświetlaniem czy poruszaniem się po witrynie – możesz szybko je naprawić.

Drugim sposobem na to, jak sprawdzić, czy strona jest mobilna, jest skorzystanie z narzędzia stworzonego przez Google. To Test optymalizacji mobilnej, który jest całkowicie darmowy. Wystarczy wpisać w wyszukiwarce ten adres, a następnie podać URL do przetestowania. Możesz również skorzystać z możliwości sprawdzenia kodu strony internetowej. Po maksymalnie kilku minutach uzyskasz wynik analizy. Jeżeli narzędzie znajdzie jakieś błędy, to zostaniesz o nich poinformowany. Może być to na przykład użycie wtyczek nieobsługiwanych przez przeglądarki mobilne, nieustawienie widocznego obszaru, treść szersza od ekranu, zbyt mała czcionka, a nawet niewłaściwe umiejscowienie elementów klikalnych, które mogą utrudniać wygodne korzystanie z witryny. Pamiętaj, że możliwość poprawienia znalezionych błędów jest możliwa wyłącznie po weryfikacji własności strony internetowej w Search Console.

Artykuł powstał we współpracy ze stroną: intely.pl.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 10
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?
    Czy tworzenie opisów kategorii jest konieczne?
    Hasło “Content is King!” nie straciło na ważności. Jak jednak tworzyć treści w sklepie internetowym, aby sprzedawać? Odpowiedź stanowią opisy kategorii.
    Co to jest Google Bomb? Jak wpływa na pozycjonowanie?
    Co to jest Google Bomb? Jak wpływa na pozycjonowanie?
    Niejeden właściciel e-sklepu marzy o znalezieniu się w TOP10 wyników wyszukiwania Google. Niektórzy idą na skróty, decydując się na nieetyczne praktyki.
    Google, Bing, Yahoo i inne – czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć?
    Google, Bing, Yahoo i inne – czym są wyszukiwarki internetowe i co musisz o nich wiedzieć?
    Podstawy bycia usieciowionym: czym są wyszukiwarka internetowa oraz algorytmy? W jaki sposób internauci szukają informacji?
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.