
Czym jest stopka na stronie internetowej?/ Stopka na stronie - czym jest?
Stopka na stronie to element, z którym spotykamy się niemal przy każdej wizycie na danej witrynie. Mimo że nie pojawia się w każdym serwisie, wszyscy użytkownicy wiedzą, że znajduje się na samym dole strony. Aby więc zapoznać się z informacjami zawartymi w stopce, należy przescrollować całą witrynę.
Stopka na stronie internetowej jest kluczowym elementem dla każdego jej użytkownika. Pozwalam zapoznać się z najważniejszymi informacjami o firmie oraz ustalić dane kontaktowe.
Wyświetlana na poszczególnych podstronach serwisu. Niezależnie od miejsca, w którym znajduje się użytkownik, ma on dzięki niej dostęp do ważnych informacji o przedsiębiorstwie, które pomagają mu podjąć decyzję dotyczącą zakupu.
Warto też wspomnieć, że wygląd stopki w przypadku każdej firmy jest dość zróżnicowany. Najważniejsze informacje przedstawić można bowiem w formie jednej kolumny, dwóch, a nawet trzech. Można także dodać specjalne widżety lub treści graficzne. Trzeba jednak pamiętać, że stopka na stronie nie jest głównym elementem serwisu, a wyłącznie przydatnym dodatkiem, dlatego też nie powinna być rozbudowana bardziej niż pozostałe treści witryny.
Stopka na stronie – co powinna zawierać?
Trzeba pamiętać, że stopka na stronie bezpośrednio wpływa na doświadczenia użytkowników. Ważne jest zatem, aby kompleksowo zoptymalizować informacje znajdujące się na dole witryny.
W stopce powinny znaleźć się dane ułatwiające konsumentom podejmowanie określonych działań związanych z nawiązywaniem relacji z firmą. Poniżej przedstawiamy listę elementów, które warto umieścić w stopce na swojej stronie. Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie z wymienionych czynników powinny znaleźć się w tej sekcji. Wyboru należy dokonać na podstawie celów danej firmy, charakterystyki branży czy oczekiwań potencjalnych klientów. Jakie elementy warto więc rozważyć podczas tworzenia stopki?
Jednym z najważniejszych elementów każdej stopki na stronie internetowej są informacje o bezpośredniej działalności firmy. Klienci powinni bez problemu ustalić, czym zajmuje się dane przedsiębiorstwo, jakie świadczy usługi, czym wyróżnia się w branży i jakie ma osiągnięcia. Trzeba jednak pamiętać, że z tego typu informacjami nie warto przesadzać, gdyż można zostać uznanym za niewiarygodnego przedsiębiorcę.
Kolejnym elementem jest sekcja z danymi kontaktowymi. Powinny się w niej znaleźć takie elementy, jak: adres głównej siedziby i wszystkich lokalnych oddziałów, nazwa firmy, adres email, godziny otwarcia, numer telefonu.
W przypadku przedsiębiorstw zajmujących się stacjonarną sprzedażą warto umieścić w stopce mapę dojazdu wraz z niezbędnymi wskazówkami. Dzięki temu osoby zainteresowane daną usługą nie będą miały problemu z ustaleniem adresu lokalu.
Stopka na stronie jest też doskonałym miejscem do umieszczenia formularza kontaktowego. Poza udostępnieniem go w zakładce kontaktowej warto ulokować skróconą postać kwestionariusza w stopce. Dzięki temu żaden użytkownik nie będzie miał problemów z nawiązaniem kontaktu z firmą.
Tworząc stopkę, nie można zapomnieć o szczegółowych danych rejestrowych firmy. Powinny się w niej znaleźć następujące elementy: typ działalności, numery NIP, REGON, KRS i wszystkie inne niezbędne w kontekście księgowym informacje.
Wiele marek wykorzystuje stopkę na stronie jako miejsce do zapisów do newslettera. Jako że element ten jest widoczny na każdej podstronie serwisu, użytkownicy mogą go szybko zidentyfikować i bez problemów zapisać się na listę mailingową.
Wszyscy wiemy, jak ważne w marketingu są social media. Warto więc wypromować swoje profile, umieszczając je w stopce. Dzięki temu rozwiązaniu każda osoba, która zakończyła już eksplorowanie witryny, będzie miała możliwość przejścia na media społecznościowe firmy, a jej kontakt z marką zostanie maksymalnie wydłużony.
W stopce warto umieścić regulamin i politykę prywatności. Bardzo korzystnie wpływa to na wiarygodność przedsiębiorstwa, nie ujmując jednocześnie aspektom wizualnym strony internetowej.
W wielu przypadkach w stopce na stronie internetowej umieszczane są wszelkiego rodzaju dowody społeczne, certyfikaty, przyciski call to action, informacje o prawach autorskich oraz partnerach. Trzeba jednak pamiętać, że sekcja ta nie powinna być rozbudowana bardziej niż główna treść serwisu, dlatego, tworząc stopkę, warto umieścić w niej informacje najważniejsze z punktu widzenia danej firmy.
Pozycjonowanie a stopka na stronie
Na wstępie warto zaznaczyć, że chociaż stopka na stronie zawiera bardzo ważne informacje z punktu widzenia użytkowników, nie ma zbyt dużego wpływu na pozycjonowanie witryny. Należy więcej uznać ją jako istotny dodatek, a nie kluczowy element strategii SEO.
Stopka na stronie ma jednak bezpośredni wpływ na doświadczenia użytkowników. Element ten ułatwia bowiem nawigację w witrynie oraz bezpośredni kontakt z obsługą firmy. Jako że algorytm Google uwzględnia wskaźniki UX, obecność zoptymalizowanej stopki na stronie może pośrednio wpływać na SEO.
Warto też wspomnieć o słowach kluczowych w stopce. Sekcja ta jest doskonałym miejscem do umieszczenia trudnych fraz w postaci nieodmienionej. Co więcej, podlinkowanie tych terminów korzystnie wpływa na ruch w witrynie oraz zwiększa świadomość klientów na temat świadczonych usług.
Ponadto w stopce warto umieścić linki do podstron. Wszelkiego rodzaju ważne dokumenty, takie jak polityka prywatności, regulaminy, zakładki rejestracji czy formularze logowania, to tylko kilka przykładów, jakie należy uwzględnić w tej sekcji. Nie mają one bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, lecz ulokowanie ich w stopce może znacznie ułatwić eksplorowanie zawartości serwisu zarówno wyszukiwarkom, jak i odbiorcom.
Stopka na stronie internetowej – najczęstsze błędy
Mimo że stopka na stronie w niewielkim stopniu wpływa na pozycjonowanie witryny, należy uważać, aby podczas jej tworzenia nie popełnić żadnych błędów. Zdarza się, że przedsiębiorcy, chcąc maksymalnie wykorzystać potencjał tego elementu, przesadzają z jego optymalizacją, co bardzo niekorzystnie wpływa na SEO.
Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest upychanie słów kluczowych i linków w stopce. Nadużywanie tych elementów jest szybko identyfikowane przez wyszukiwarkę Google, która przykłada szczególną wagę do jakości prezentowanych użytkownikom treści.
Częstym problemem jest także powtarzanie odnośników. Każda podstrona w serwisie powinna zawierać unikalne treści oraz intuicyjną strukturę nawigacji. Trzeba bowiem pamiętać, że o ile użytkownicy zwykle nie zauważają takich sytuacji, roboty Google z pewnością uwzględnią tego typu błędy podczas budowania rankingu wyszukiwarki.
Błędem, o którym wspomnieliśmy wcześniej, jest zbyt rozbudowana stopka na stronie. Trzeba pamiętać, że jest ona jedynie dodatkiem do witryny i nie powinna być obszerniejsza niż główna treść w witrynie.
Podsumowanie
Stopka na stronie internetowej to bardzo ważny element każdego serwisu. Jak widać, stworzenie idealnej stopki nie jest jednak łatwym zadaniem. Aby uniknąć wszelkich błędów i maksymalnie wykorzystać jej potencjał, warto skonsultować się z profesjonalną agencją interaktywną. Specjaliści opracują skuteczną stopkę, a także uwzględnią w niej informacje, dzięki którym sprzedaż i konwersja znacznie wzrosną.

Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.
Do usłyszenia!