Wraz z nowym rokiem w życie weszło wiele nowych zasad i ograniczeń dotyczących reklamowania między innymi sprzętu specjalistycznego, implantów, produktów medycyny estetycznej, a także wyrobów opartych na laserze i kwasie hialuronowym. Wiele zmian zaszło także w prawie dotyczącym promowania zabiegów medycyny estetycznej. Aby rozwiać wszelkie wątpliwości, w tym artykule omówimy nowe regulacje oraz podpowiemy, jak powinien wyglądać marketing dla medycyny estetycznej.
Zmiany w zasadach reklamowania zabiegów medycyny estetycznej to efekt wejścia w życie 1 stycznia 2023 roku nowej ustawy o wyrobach medycznych z 7 kwietnia 2022 roku. Celem tej regulacji jest przystosowanie polskiego rynku do unijnych zasad, a dokładnie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 roku dotyczącego wyrobów medycznych oraz rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i rady (UE) 2017/746 z dnia 5 kwietnia 2017 roku w sprawie wyrobów medycznych do diagnostyki in vitro.
W efekcie nowych regulacji gabinety medycyny estetycznej mają znacznie mniejsze możliwości w zakresie reklamowania swoich usług. Od 1 stycznia 2023 roku niezgodne z prawem jest dotychczasowe reklamowanie zabiegów zdrowotnych. Ponadto zakazane jest wykorzystywanie wizerunku lekarzy w promocji, a także influencerów i innych osób niezwiązanych z branżą medyczną. Niedozwolone jest także reklamowanie usług opierających się na zastosowaniu wyrobów medycznych, takich jak:
Warto jednak zaznaczyć, że chociaż przepisy weszły w życie 1 stycznia 2023 roku, wszelkie kampanie rozpoczęte przed tym dniem mogą funkcjonować do 30 czerwca 2023 roku. Regulacje dotyczą wszelkich kanałów komunikacji włącznie z reklamą tradycyjną, telewizją, audycjami radiowymi i marketingiem cyfrowym.
Nowe regulacje znacznie ograniczają marketing dla medycyny estetycznej. Jako że na współczesnym rynku najważniejszym aspektem jest skuteczna promocja, właścicielom firm z tej branży znacznie trudniej będzie pozyskiwać nowych klientów i zwiększać sprzedaż. Jeśli jednak rozważasz złamanie przepisów, koniecznie z tego zrezygnuj! Podejmowanie działań niezgodnych z nowymi zasadami może skutkować karą do 2 milionów złotych.
Nie oznacza to jednak, że promocja usług z zakresu medycyny estetycznej jest zupełnie zakazana. Istnieje bowiem kilka dozwolonych technik, które można z powodzeniem wykorzystywać w swojej strategii reklamowej. Jak zatem powinien wyglądać marketing dla medycyny estetycznej w 2023 roku?
Głównym przesłaniem nowych przepisów związanych z marketingiem medycyny estetycznej jest zakaz publicznego reklamowania opisanych wyżej produktów. Trzeba jednak podkreślić, że nie każda strategia marketingowa musi opierać się na takiej koncepcji. Aby skutecznie wypromować swoje usługi w Internecie, należy budować zainteresowanie klientów i zwiększać zasięgi, nie wykorzystując przy tym kanałów reklamowych. W takie ograniczenia doskonale wpisuje się pozycjonowanie stron internetowych w organicznych wynikach wyszukiwania. W jaki sposób proces ten może pomóc Ci zwiększyć przychody?
Pozycjonowanie strony ma bezpośredni wpływ na liczbę jej użytkowników. Jako że za pośrednictwem witryny potencjalni klienci mogą umówić się na wizytę lub złożyć zamówienie, ważne jest, aby strona była łatwo dostępna i popularna w sieci. Dzięki pozycjonowaniu możesz to osiągnąć! Jak zatem powinien wyglądać marketing dla medycyny estetycznej zgodny z nowymi regulacjami? Oto kilka skutecznych technik.
Content marketing to jeden z najważniejszych aspektów pozycjonowania stron internetowych. Dzięki wartościowym treściom dotrzesz bezpośrednio do potencjalnych klientów i zachęcisz ich do skorzystania z usług swojej marki. Podczas tworzenia contentu warto wykorzystać popularne w branży słowa kluczowe. Możesz zidentyfikować je za pośrednictwem profesjonalnych narzędzi, takich jak Ahrefs, Google Search Console czy Keyword Tool.
Źródło: screen ze strony ahrefs.com
Po analizie słów kluczowych możesz przystąpić do tworzenia treści. Oto kilka form, dzięki którym marketing dla medycyny estetycznej przyniesie oczekiwane rezultaty:
Dzięki wysokiej jakości linkom zwrotnym strona lepiej pozycjonuje się w wynikach wyszukiwania, a jej obroty znacznie wzrastają. Ważne, aby pozyskiwać łącza z witryn o wysokim autorytecie w branży.
Podstawową techniką link buildingu jest naturalne budowanie linków. Polega ona na tworzeniu oryginalnych treści, które bezpośrednio zachęcają innych twórców do linkowania. W większości przypadków metoda ta nie zapewnia jednak spektakularnych efektów. Warto wówczas posłużyć się następującymi praktykami:
Marketing dla medycyny estetycznej w Internecie to nie tylko zewnętrzne działania promocyjne, ale też kompleksowa optymalizacja strony pod kątem użyteczności. Jeśli chcesz zwiększyć współczynnik konwersji i zbudować ruch w witrynie, musisz wdrożyć kilka sprawdzonych rozwiązań z zakresu optymalizacji technicznej. Na jakie aspekty powinieneś zwrócić wówczas szczególną uwagę?
Źródło: screen ze strony pagespeed.web.dev dla adresu https://www.zalando.pl/kobiety-home/
W 2023 roku marketing dla medycyny estetycznej stał się trudniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Co więcej, zmieniające się algorytmy wyszukiwarek i rosnące oczekiwania konsumentów dodatkowo komplikują ten proces. Pamiętaj więc, aby stosować skuteczne praktyki reklamowe, nie naruszając przy tym regulacji prawnych. Jak się w tym wszystkim nie zgubić?
Najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy doświadczonej agencji SEO. Specjaliści nie tylko znają nowe ograniczenia, ale też dysponują wiedzą z zakresu pozycjonowania, dzięki której wypromowanie Twoich usług w Internecie nie będzie żadnym problemem.
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.