Zapytaj o ofertę
Marketing terytorialny – czym jest?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Marketing terytorialny – czym jest?

Marketing terytorialny – czym jest?

5 min. czytania

Początki marketingu terytorialnego w Polsce sięgają 1989 roku. W wyniku zmian ustrojowych i gospodarczych nastąpił dynamiczny rozrost promocji miast, gmin i całych województw. Wizerunek poszczególnych obszarów ma szczególne znaczenie dla odwiedzających turystów czy osiedlających się na stałe mieszkańców.

W artykule poznasz zasady, którymi warto kierować się przy opracowywaniu strategii marketingowej określonych jednostek terytorialnych. Przekonasz się również, jak marketing terytorialny wpływa na percepcję regionów, takich jak Poznań czy Toruń.

Wprowadzenie do marketingu terytorialnego

Wciąż stawiasz sobie pytanie marketing terytorialny co to takiego? Nurtuje Cię, dlaczego odgrywa tak istotną rolę w zarządzaniu lokalną przestrzenią? W takim razie spieszymy z odpowiedzią!

Marketing miejsc, inaczej marketing terytorialny, koncentruje się na przygotowywaniu, a następnie wdrażaniu przemyślanych strategii marketingowych celem promocji jednostek terytorialnych. Mówiąc o wskazanej gałęzi marketingu, mamy na myśli:

  • miasta,
  • powiaty,
  • gminy,
  • województwa,
  • regiony,
  • stany,
  • państwa.

Cele marketingu miejsc

Jednym z głównych celów, których należy spodziewać się po marketingu miejsc, jest zmiana postrzegania danego obszaru w świadomości rodzimych mieszkańców i zewnętrznych grup klientów.

Niezwykle ważny aspekt stanowi maksymalizacja zysków. Na szczególną uwagę zasługują cele ukierunkowane na osiągnięcie określonych rezultatów:

  • wytworzenie pozytywnego obrazu promowanego regionu/miasta/województwa,
  • uatrakcyjnienie i udoskonalenie jednostek terytorialnych,
  • rozbudowa usług świadczonych przez organy publiczne, zwłaszcza tam, gdzie pojawiają się przeszkody w udostępnianiu ich dla podmiotów gospodarczych czy społeczności lokalnej,
  • identyfikacja prawdziwych potrzeb mieszkańców,
  • zagwarantowanie lokalnym instytucjom i społeczności warunków do korzystania z usług publicznych,
  • poprawa komunikacji pomiędzy przedstawicielami władz lokalnych a mieszkańcami,
  • zwiększenie satysfakcji społeczeństwa w segmentach takich jak: warunki pracy czy możliwości rozwoju na danym terytorium.

W marketingu terytorialnym priorytetami są: przyciągnięcie inwestorów, zachęcenie przyszłych studentów do podjęcia nauki na określonej uczelni, zaintrygowanie turystów do wyboru danego kierunku destynacji oraz zaprezentowanie miasta jako idealnego miejsca do samorealizacji i snucia dalszych planów życiowych (osiedlenia, podjęcia stałej pracy).

Sztuka dobrego marketingu terytorialnego

Strategia marketingu miejsc, podobnie jak każdego innego rodzaju marketingu, powinna zostać skrupulatnie przygotowana. W pierwszej kolejności należy zadbać o 5 podstawowych elementów. O jakich mowa?

Rzeczywiste cele i sprecyzowane grono odbiorców

Marketing terytorialny sprawdzi się tam, gdzie zostały sprecyzowane kryteria bezpośrednio odnoszące się do targetu i celów. Warto skorzystać z modelu SMART, który pozwoli na zrozumienie tego, do czego dokładnie dąży się w opracowywanych działaniach promocyjnych.

Oprawa graficzna

Herb często okazuje się niewystarczającym wyróżnikiem miasta, dlatego reprezentanci władz decydują się pójść o krok dalej. Podejmują się wykreowania logo bądź hasła promocyjnego, które będą oddawać charakter promowanego obszaru.

Przykładowo, Poznań poprzez slogan “Eastern Energy, Western Style” łączy wschodnie zasoby ludzkie z popularnymi zachodnimi ideami. W umyśle odbiorcy ma wówczas kształtować się obraz miasta, które stanowi łącznik pomiędzy Europą Zachodnią a Wschodnią.

Miejsca promocji

Marketing miejsc nie ogranicza się wyłącznie do plakatów, haseł reklamowych czy nowatorskich logotypów. Drogą do sukcesu jest próba znalezienia produktu, usługi bądź wartości, wokół której można zbudować kompleksową strategię marketingową miasta.

Co to oznacza? Pomysłodawcy odnoszą się do atmosfery panującej w danym regionie (“Poznan*-miasto know-how”), potrawy (rogale świętomarcińskie w Poznaniu), a nawet stylu architektonicznego (“Toruń – gotyk na dotyk”).

City placement

City placement oznacza “lokowanie miasta”. To sytuacja, kiedy dane miejsce staje się tłem dla wydarzeń zaistniałych w produkcjach filmowych, książkach bądź grach. Nowy Jork to potentat marketingu terytorialnego, w którym osadzono fabułę serialu “The Friends” czy “How I Met Your Mother”.

Wybór kanału

W marketingu miejsc niezwykle ważną rolę odgrywa dobór kanału dotarcia do adresatów. Promocja miasta jest wspierana przez nośniki zewnętrzne, praktyki online oraz media mainstreamowe. Podjęcie decyzji dotyczącej tego, za pomocą jakich narzędzi, a także, w jakich miejscach będziesz się reklamować, zależy od profilu targetu, zakładanych celów i posiadanego budżetu.

Wnioski

Nikogo raczej nie zaskoczy stwierdzenie, że marketing terytorialny to szeroki temat. Dostrzega się pomiędzy nim a innymi rodzajami tej metody promocji wiele punktów wspólnych, jak chociażby bazowanie na twardych danych statystycznych czy sięganie po różne środki masowego przekazu.

Pojawiają się jednak zatrważające różnice, np. zjawisko city placement trudno utożsamić z product placementem, a “wzbogacanie” faktów historycznych miasta wiąże się z poważniejszymi skutkami niż w przypadku tworzenia opisów produktów.

Marketing miejsc okazuje się dobrą taktyką w budowaniu popularności miasta. To prawdziwa wizytówka regionu!

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 3.7/5 . Liczba ocen: 3
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Poznaj model trójkąta projektu!
    Poznaj model trójkąta projektu!
    Zastanawiasz się, czy można połączyć jakość z czasem i budżetem, aby stworzyć odpowiednie skuteczną strategię marketingową? Wszystkiego dowiesz się z tego artykułu.
    Co oznacza efekt kuli śnieżnej w marketingu?
    Co oznacza efekt kuli śnieżnej w marketingu?
    Jak zaplanować efektywną kampanię reklamową bądź marketingową online? Jakimi metodami wzbudzać zainteresowanie klientów, a następnie je podtrzymywać? Dowiedz się, czym […]
    Sprawdź, czym jest growth hacking
    Sprawdź, czym jest growth hacking
    Czy marketing musi wiązać się z dużymi nakładami środków na reklamę oraz długim czasem oczekiwania na efekty? Niekoniecznie! Poznaj growth hacking, czyli metodę, która pozwala na uzyskanie szybkiego zwiększenia przychodów przedsiębiorstwa.
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.