Początki marketingu terytorialnego w Polsce sięgają 1989 roku. W wyniku zmian ustrojowych i gospodarczych nastąpił dynamiczny rozrost promocji miast, gmin i całych województw. Wizerunek poszczególnych obszarów ma szczególne znaczenie dla odwiedzających turystów czy osiedlających się na stałe mieszkańców.
W artykule poznasz zasady, którymi warto kierować się przy opracowywaniu strategii marketingowej określonych jednostek terytorialnych. Przekonasz się również, jak marketing terytorialny wpływa na percepcję regionów, takich jak Poznań czy Toruń.
Wciąż stawiasz sobie pytanie marketing terytorialny co to takiego? Nurtuje Cię, dlaczego odgrywa tak istotną rolę w zarządzaniu lokalną przestrzenią? W takim razie spieszymy z odpowiedzią!
Marketing miejsc, inaczej marketing terytorialny, koncentruje się na przygotowywaniu, a następnie wdrażaniu przemyślanych strategii marketingowych celem promocji jednostek terytorialnych. Mówiąc o wskazanej gałęzi marketingu, mamy na myśli:
Jednym z głównych celów, których należy spodziewać się po marketingu miejsc, jest zmiana postrzegania danego obszaru w świadomości rodzimych mieszkańców i zewnętrznych grup klientów.
Niezwykle ważny aspekt stanowi maksymalizacja zysków. Na szczególną uwagę zasługują cele ukierunkowane na osiągnięcie określonych rezultatów:
W marketingu terytorialnym priorytetami są: przyciągnięcie inwestorów, zachęcenie przyszłych studentów do podjęcia nauki na określonej uczelni, zaintrygowanie turystów do wyboru danego kierunku destynacji oraz zaprezentowanie miasta jako idealnego miejsca do samorealizacji i snucia dalszych planów życiowych (osiedlenia, podjęcia stałej pracy).
Strategia marketingu miejsc, podobnie jak każdego innego rodzaju marketingu, powinna zostać skrupulatnie przygotowana. W pierwszej kolejności należy zadbać o 5 podstawowych elementów. O jakich mowa?
Marketing terytorialny sprawdzi się tam, gdzie zostały sprecyzowane kryteria bezpośrednio odnoszące się do targetu i celów. Warto skorzystać z modelu SMART, który pozwoli na zrozumienie tego, do czego dokładnie dąży się w opracowywanych działaniach promocyjnych.
Herb często okazuje się niewystarczającym wyróżnikiem miasta, dlatego reprezentanci władz decydują się pójść o krok dalej. Podejmują się wykreowania logo bądź hasła promocyjnego, które będą oddawać charakter promowanego obszaru.
Przykładowo, Poznań poprzez slogan “Eastern Energy, Western Style” łączy wschodnie zasoby ludzkie z popularnymi zachodnimi ideami. W umyśle odbiorcy ma wówczas kształtować się obraz miasta, które stanowi łącznik pomiędzy Europą Zachodnią a Wschodnią.
Marketing miejsc nie ogranicza się wyłącznie do plakatów, haseł reklamowych czy nowatorskich logotypów. Drogą do sukcesu jest próba znalezienia produktu, usługi bądź wartości, wokół której można zbudować kompleksową strategię marketingową miasta.
Co to oznacza? Pomysłodawcy odnoszą się do atmosfery panującej w danym regionie (“Poznan*-miasto know-how”), potrawy (rogale świętomarcińskie w Poznaniu), a nawet stylu architektonicznego (“Toruń – gotyk na dotyk”).
City placement oznacza “lokowanie miasta”. To sytuacja, kiedy dane miejsce staje się tłem dla wydarzeń zaistniałych w produkcjach filmowych, książkach bądź grach. Nowy Jork to potentat marketingu terytorialnego, w którym osadzono fabułę serialu “The Friends” czy “How I Met Your Mother”.
W marketingu miejsc niezwykle ważną rolę odgrywa dobór kanału dotarcia do adresatów. Promocja miasta jest wspierana przez nośniki zewnętrzne, praktyki online oraz media mainstreamowe. Podjęcie decyzji dotyczącej tego, za pomocą jakich narzędzi, a także, w jakich miejscach będziesz się reklamować, zależy od profilu targetu, zakładanych celów i posiadanego budżetu.
Nikogo raczej nie zaskoczy stwierdzenie, że marketing terytorialny to szeroki temat. Dostrzega się pomiędzy nim a innymi rodzajami tej metody promocji wiele punktów wspólnych, jak chociażby bazowanie na twardych danych statystycznych czy sięganie po różne środki masowego przekazu.
Pojawiają się jednak zatrważające różnice, np. zjawisko city placement trudno utożsamić z product placementem, a “wzbogacanie” faktów historycznych miasta wiąże się z poważniejszymi skutkami niż w przypadku tworzenia opisów produktów.
Marketing miejsc okazuje się dobrą taktyką w budowaniu popularności miasta. To prawdziwa wizytówka regionu!
W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!
Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?
Rozpocznij
od bezpłatnej
konsultacji SEO
Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.