Zapytaj o ofertę

Marketing terytorialny – czym jest?

5 min czytania
Marketing terytorialny – czym jest?
Kategoria Marketing

Początki marketingu terytorialnego w Polsce sięgają 1989 roku. W wyniku zmian ustrojowych i gospodarczych nastąpił dynamiczny rozrost promocji miast, gmin i całych województw. Wizerunek poszczególnych obszarów ma szczególne znaczenie dla odwiedzających turystów czy osiedlających się na stałe mieszkańców.

W artykule poznasz zasady, którymi warto kierować się przy opracowywaniu strategii marketingowej określonych jednostek terytorialnych. Przekonasz się również, jak marketing terytorialny wpływa na percepcję regionów, takich jak Poznań czy Toruń.

Spis treści:

Wprowadzenie do marketingu terytorialnego

Wciąż stawiasz sobie pytanie marketing terytorialny co to takiego? Nurtuje Cię, dlaczego odgrywa tak istotną rolę w zarządzaniu lokalną przestrzenią? W takim razie spieszymy z odpowiedzią!

Marketing miejsc, inaczej marketing terytorialny, koncentruje się na przygotowywaniu, a następnie wdrażaniu przemyślanych strategii marketingowych celem promocji jednostek terytorialnych. Mówiąc o wskazanej gałęzi marketingu, mamy na myśli:

  • miasta,
  • powiaty,
  • gminy,
  • województwa,
  • regiony,
  • stany,
  • państwa.

Cele marketingu miejsc

Jednym z głównych celów, których należy spodziewać się po marketingu miejsc, jest zmiana postrzegania danego obszaru w świadomości rodzimych mieszkańców i zewnętrznych grup klientów.

Niezwykle ważny aspekt stanowi maksymalizacja zysków. Na szczególną uwagę zasługują cele ukierunkowane na osiągnięcie określonych rezultatów:

  • wytworzenie pozytywnego obrazu promowanego regionu/miasta/województwa,
  • uatrakcyjnienie i udoskonalenie jednostek terytorialnych,
  • rozbudowa usług świadczonych przez organy publiczne, zwłaszcza tam, gdzie pojawiają się przeszkody w udostępnianiu ich dla podmiotów gospodarczych czy społeczności lokalnej,
  • identyfikacja prawdziwych potrzeb mieszkańców,
  • zagwarantowanie lokalnym instytucjom i społeczności warunków do korzystania z usług publicznych,
  • poprawa komunikacji pomiędzy przedstawicielami władz lokalnych a mieszkańcami,
  • zwiększenie satysfakcji społeczeństwa w segmentach takich jak: warunki pracy czy możliwości rozwoju na danym terytorium.

W marketingu terytorialnym priorytetami są: przyciągnięcie inwestorów, zachęcenie przyszłych studentów do podjęcia nauki na określonej uczelni, zaintrygowanie turystów do wyboru danego kierunku destynacji oraz zaprezentowanie miasta jako idealnego miejsca do samorealizacji i snucia dalszych planów życiowych (osiedlenia, podjęcia stałej pracy).

Sztuka dobrego marketingu terytorialnego

Strategia marketingu miejsc, podobnie jak każdego innego rodzaju marketingu, powinna zostać skrupulatnie przygotowana. W pierwszej kolejności należy zadbać o 5 podstawowych elementów. O jakich mowa?

Rzeczywiste cele i sprecyzowane grono odbiorców

Marketing terytorialny sprawdzi się tam, gdzie zostały sprecyzowane kryteria bezpośrednio odnoszące się do targetu i celów. Warto skorzystać z modelu SMART, który pozwoli na zrozumienie tego, do czego dokładnie dąży się w opracowywanych działaniach promocyjnych.

Oprawa graficzna

Herb często okazuje się niewystarczającym wyróżnikiem miasta, dlatego reprezentanci władz decydują się pójść o krok dalej. Podejmują się wykreowania logo bądź hasła promocyjnego, które będą oddawać charakter promowanego obszaru.

Przykładowo, Poznań poprzez slogan “Eastern Energy, Western Style” łączy wschodnie zasoby ludzkie z popularnymi zachodnimi ideami. W umyśle odbiorcy ma wówczas kształtować się obraz miasta, które stanowi łącznik pomiędzy Europą Zachodnią a Wschodnią.

Miejsca promocji

Marketing miejsc nie ogranicza się wyłącznie do plakatów, haseł reklamowych czy nowatorskich logotypów. Drogą do sukcesu jest próba znalezienia produktu, usługi bądź wartości, wokół której można zbudować kompleksową strategię marketingową miasta.

Co to oznacza? Pomysłodawcy odnoszą się do atmosfery panującej w danym regionie (“Poznan*-miasto know-how”), potrawy (rogale świętomarcińskie w Poznaniu), a nawet stylu architektonicznego (“Toruń – gotyk na dotyk”).

City placement

City placement oznacza “lokowanie miasta”. To sytuacja, kiedy dane miejsce staje się tłem dla wydarzeń zaistniałych w produkcjach filmowych, książkach bądź grach. Nowy Jork to potentat marketingu terytorialnego, w którym osadzono fabułę serialu “The Friends” czy “How I Met Your Mother”.

Wybór kanału

W marketingu miejsc niezwykle ważną rolę odgrywa dobór kanału dotarcia do adresatów. Promocja miasta jest wspierana przez nośniki zewnętrzne, praktyki online oraz media mainstreamowe. Podjęcie decyzji dotyczącej tego, za pomocą jakich narzędzi, a także, w jakich miejscach będziesz się reklamować, zależy od profilu targetu, zakładanych celów i posiadanego budżetu.

Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Wnioski

Nikogo raczej nie zaskoczy stwierdzenie, że marketing terytorialny to szeroki temat. Dostrzega się pomiędzy nim a innymi rodzajami tej metody promocji wiele punktów wspólnych, jak chociażby bazowanie na twardych danych statystycznych czy sięganie po różne środki masowego przekazu.

Pojawiają się jednak zatrważające różnice, np. zjawisko city placement trudno utożsamić z product placementem, a “wzbogacanie” faktów historycznych miasta wiąże się z poważniejszymi skutkami niż w przypadku tworzenia opisów produktów.

Marketing miejsc okazuje się dobrą taktyką w budowaniu popularności miasta. To prawdziwa wizytówka regionu!

W przypadku pytań nasza agencja SEO zaprasza do kontaktu!

Karolina Goćkowska
Copywriting ma we krwi, a do tworzenia tekstów pod SEO stara się podchodzić kreatywnie i nieszablonowo. Przygodę z contentem rozpoczęła już podczas studiów dziennikarskich na Wydziale Nauk Politycznych UAM. Jej mocnymi stronami są szybkie działanie i pełne zaangażowanie. Na pierwszym miejscu stawia możliwość ciągłego doszkalania się w dziedzinie e-marketingu.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 1

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Google Merchant Center co to?
Google Merchant Center co to?
Google Merchant Center (GMC) to bezpłatna usługa, która pomaga sprzedawcom zwiększyć sprzedaż online. Jak działa i dlaczego warto z niej korzystać?
Jak skutecznie tworzyć marketing lokalny?
Jak skutecznie tworzyć marketing lokalny?
Sprawdź, jak wdrożyć działania z zakresu marketingu lokalnego, aby Twoja firma rozwinęła skrzydła, dotarła do nowych klientów i odniosła sukces na rynku.
Shock advertising – po co stosuje się takie reklamy?
Shock advertising – po co stosuje się takie reklamy?
Im bardziej coś nas intryguje, tym większa szansa, że utrwali się w pamięci. Twórcy reklam chętnie implikują więc elementy wywołujące dreszczyk emocji.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę