Zapytaj o ofertę
Na czym polega grywalizacja w marketingu?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Na czym polega grywalizacja w marketingu?

Na czym polega grywalizacja w marketingu?

5 min. czytania

Przesyt odbiorców treściami marketingowymi z każdej strony sprawia, że dużo trudniej niż jeszcze kilka lat temu zwrócić ich uwagę. Jednym z działań, które mogą w tym pomóc, jest grywalizacja. Dzięki niej w odbiorcach budowana jest więź z marką połączona z zaangażowaniem. Gdy reklamodawca dostarcza możliwość rywalizacji wraz z poczuciem przynależności i decyzyjności, o wiele łatwiej zaangażować potencjalnego klienta i zachęcić go do skorzystania z naszych usług czy zakupu oferowanego produktu. Dowiedz się, jak ogromne znaczenie ma współcześnie grywalizacja w marketingu.

Czym jest grywalizacja?

W XXI wieku treści marketingowe otaczają nas z każdej strony, z tego powodu do zaangażowania odbiorcy w dany przekaz i przeprowadzenie skutecznej perswazji potrzebne jest zdecydowanie więcej, niż kiedyś. Nasycenie przekazami reklamowymi sprawia, że użytkownicy zdecydowanie mniej chętnie tworzą konta na stronach internetowych reklamodawców, przekazują swoje dane w celu subskrypcji newslettera czy wypełniają ankiety. Taka kolej rzeczy sprawia, że specjaliści z działów marketingu muszą wymyślać nowe techniki, aby wzbudzić zainteresowanie odbiorców. Jedną z nich jest coraz częściej stosowana grywalizacja. Marketing to główna dziedzina, w której się ją stosuje.

Grywalizacja – co to jest? Pod tym pojęciem schowana jest nowoczesna metoda związana z angażowaniem odbiorców. Powstała ona na skutek połączenia działań wynikających z różnych dziedzin. Psychologia behawioralna dała informacje o zachowaniach konsumentów dotyczących w szczególności konkurencji i skuteczności programów lojalnościowych, z kolei wiedza z zakresu projektowania gier stworzyła możliwości dotyczące tworzenia jeszcze bardziej atrakcyjnych dla odbiorców treści. Grywalizacja to nic innego, jak angażowanie odbiorców dzięki połączeniu treści reklamowych z elementami rywalizacji.

Grywalizacja – co to takiego w praktyce?

Kampanie reklamowe mają kilka podstawowych celów. Poza tym najbardziej oczywistym związanym ze wzrostem sprzedaży niezwykle ważne jest także angażowanie odbiorców i budowanie wizerunku danej marki. Idealnym przykładem na to jest grywalizacja, która obejmuje czynności związane z edukacją, zaangażowaniem i rywalizacją. Pod tym pojęciem kryją się wszelkiego rodzaju minigry nastawione na reklamowanie produktu bądź usługi, a także programy lojalnościowe związane z budowaniem w klientach poczucia realnego wpływu na cenę czy jakość usług.

To wszystko możliwe jest do przeprowadzenia z wykorzystaniem nowoczesnych technologii. To właśnie one pozwalają na tworzenie atrakcyjnych dla odbiorców treści, które angażują ich w atrakcje reklamowe. Dotyczy to zarówno aspektów technicznych, jak i wizualnych, które sprawiają, że potencjalny klient będzie chciał wejść w proponowaną przez twórcę reklamy grę, zdobyć jak najwięcej punktów czy rozwiązać jak najwięcej zagadek. Wszystko to połączone jest z ciągłym budowaniem świadomości marki.

Jakie korzyści zapewnia grywalizacja w marketingu?

Nowoczesne kampanie reklamowe nie mogą być nudne, a kluczem do ich skuteczności jest zwrócenie uwagi odbiorcy i zatrzymanie jej na dłużej. Taki cel pozwala osiągnąć grywalizacja w marketingu. Wśród podstawowych korzyści tego rozwiązania wymienić można najważniejszą rzecz, czyli wzrost zaangażowania odbiorców. Ten zaangażowany zdecydowanie chętniej skorzysta z usługi czy kupi reklamowany produkt. W tym wypadku rośnie także lojalność klienta wobec konkretnej marki, co jako długoterminowy skutek przynosi ogrom korzyści. Lojalny klient nie kupi naszego produkt tylko raz, ale zostanie przy nim na dłuższy czas. Jest to szczególnie istotne w przypadku produktów codziennego użytku, takich jak produkty spożywcze, artykuły higieniczne czy też rozrywka.

Aby projekt grywalizacyjny osiągnął zamierzony skutek, należy przemyśleć jego działanie. Proponowana gra nie powinna być dla odbiorcy ani zbyt trudna, ani za łatwa. Jej głównym celem jest dawanie satysfakcji odbiorcy, że udało mu się rozwiązać problem, czy przejść kolejny poziom. Zbyt wysoki poziom zaawansowania może odstraszać trudnością. Z kolei ten zbyt łatwy może szybko znudzić uczestnika zabawy, przez co nie przywiązuje on do produktu należytej uwagi. Warto znaleźć złoty środek oraz pamiętać o gratyfikacji tych wytrwałych. Może to być zniżka, darmowy produkt czy też punkty lojalnościowe do wykorzystania w sklepie stacjonarnym lub online.

Dlaczego grywalizacja jest tak skuteczna?

Gra to rozrywka, a ta najczęściej kojarzona jest z czymś przyjemnym. Z tego właśnie powodu grywalizacja w marketingu potrafi przynosić tak spektakularne rezultaty. Zwykłe spoty reklamowe czy też reklamy statyczne, jeśli nie posiadają elementu zaskoczenia, czy chwytliwej piosenki nie przykuwają uwagi odbiorców. Sprawa wygląda inaczej w przypadku bardziej angażujących odbiorców treści. Jeśli spędzimy nad rozgrywką dłuższy czas, dużo bardziej zależy nam, aby doprowadzić ją do końca. Nawet jeśli nie skutkuje to natychmiastowym zakupem, świadomość istnienia danej marki pozostanie z odbiorcą na dłużej, przez co rośnie prawdopodobieństwo jego powrotu do proponowanego produktu czy usługi.

Grywalizacja to proces polegający na wykorzystaniu mechanizmów z tradycyjnych gier planszowych lub komputerowych w celu angażowania odbiorców w działania marketingowe danej marki. Budowanie pozytywnego przekazu odbywa się poprzez połączenie przyjemnej rozrywki z treściami marketingowymi. Sposób ten jest wprost idealną opcją do tworzenia lojalnościowych programów dla stałych czy nowych klientów. Skuteczność tego procesu wynika z konieczności tworzenia angażujących treści dla coraz bardziej wymagających klientów. Dzisiejsze pokolenia potrzebują jasnego komunikatu, który wybije się na tle konkurencji. Wynika to z ogromnej liczby bodźców, które w sieci zalewają nas z każdej strony.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: medialis.pl, soxx.pl

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 7
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Real-time marketing. Czym jest RTM w 2023 roku?
    Real-time marketing. Czym jest RTM w 2023 roku?
    Czym jest real time marketing? Dlaczego warto wykorzystać go w swojej strategii? Jak wygląda udana kampania? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!
    Neuromarketing – co to?
    Neuromarketing – co to?
    Weryfikacja skuteczności reklam jest kluczowa dla powodzenia strategii marketingowych. Sprawdź, jakie możliwości w tym zakresie daje neuromarketing.
    Marketing wielokanałowy – wszystko, co musisz wiedzieć w 2022 roku!
    Marketing wielokanałowy – wszystko, co musisz wiedzieć w 2022 roku!
    Komfortowe doświadczenie zakupów dla klientów, niezależnie od preferowanej przez niego formy? Tak, coś takiego jest osiągalne i określamy to mianem marketingu omnichannel!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.