Zapytaj o ofertę
Na czym polega marketing rekomendacyjny?
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Na czym polega marketing rekomendacyjny?

Na czym polega marketing rekomendacyjny?

5 min. czytania

Wielu potencjalnych konsumentów przed podjęciem decyzji zakupowej sięga informacji u swoich bliskich. Takie sytuacje zdarzają się bardzo często i mają ogromny wpływ na strategię marketingową firm. Według badań firmy Nielsen aż 83% osób bardziej ufa poleceniom od znajomych osób niż reklamom. Na tym właśnie opiera się marketing rekomendacyjny – co warto wiedzieć na ten temat?

Marketing rekomendacyjny – co to jest?

Co to jest marketing rekomendacyjny? To pytanie może zadawać sobie wiele osób – zarówno właściciele firm, jak i odbiorcy reklam. Marketing rekomendacyjny, nazywany także marketingiem polecającym, jest rodzajem promowania marki, produktu lub usługi, który opiera się na bezpośrednich rekomendacjach od dotychczasowych klientów. W tym celu wykorzystuje się różne kanały – między innymi przekaz ustny czy posty w mediach społecznościowych. Najważniejszym narzędziem są tutaj jednak zadowoleni klienci, którzy dzięki odpowiedniemu standardowi oferty i nacisku na promowanie rekomendacji zamieniają się w zasadzie w ambasadorów marki. W efekcie można liczyć nie tylko na zwiększenie widoczności firmy, lecz także wzrost bardzo wartościowego ruchu na witrynie lub w sklepie, co prowadzi do wyższej sprzedaży – a tym samym większych zysków.

Tradycyjne reklamy od dłuższego czasu tracą na mocy, szczególnie gdy chodzi o pozyskiwanie nowych klientów. Wraz z rozwojem internetu i ułatwieniem komunikacji klienci zaczęli przykuwać większą uwagę do opinii oraz ocen innych konsumentów – to wszystko sprawia, że marketing rekomendacyjny jest tak istotny. Rekomendacje mogą prowadzić również do zwiększenia zaufania, jakim klienci darzą daną firmę.

Marketing rekomendacyjny – co to właściwie jest rekomendacja?

W dużym uproszczeniu rekomendacja handlowa jest każdym działaniem, w ramach którego konsument poleca produkty lub usługi danej firmy innym osobom ze swojego otoczenia, które mogą być potencjalnie również zainteresowanie skorzystaniem z oferty. Może ona być przekazana zarówno słownie, jak i poprzez tekstowe formy komunikacji – fora, media społecznościowe czy komunikatory online.

Rodzaje rekomendacji klientów

W marketingu rekomendacyjnym możemy wyróżnić dwa rodzaje poleceń dotychczasowych konsumentów. Obydwa z nich mogą być wykorzystywane przez menedżerów sprzedaży, by pozyskać nowych klientów – warto jednak zapoznać się z charakterystyką każdego z nich.

  • Spontaniczna rekomendacja klienta – taka forma rekomendacji pochodzi bezpośrednio od samego klienta. To konsument wychodzi w tym przypadku z inicjatywą, aby zareklamować produkty lub usługi firmy. Jeśli jest on zadowolony ze współpracy z daną marką, prawdopodobnie poleci ją w swoim otoczeniu, dzieląc się doświadczeniem lub doznaniami w sposób spontaniczny i nieświadomie reklamując produkty danej firmy. To szczera rekomendacja, która budzi największe zaufanie – aby móc liczyć na taki marketing, niezbędne będzie zadbanie o wrażenia klientów.
  • Rekomendacja pozyskana – w tym przypadku to marka prosi klientów o udzielenie opinii na temat usług i produktów. Ważne, by taki przekaz nie miał formy fałszywego pozyskiwania rekomendacji, a szczerej prośby o podzielenie się swoim zdaniem. Klient powinien oczywiście mieć opcję odmowy. Przykładem takiego działania są między innymi ankiety otrzymywane na mailu po dokonaniu zakupu.

Marketing rekomendacyjny – na czym polega siła opinii?

U podstaw marketingu rekomendacyjnego stoją realni konsumenci firmy – siła opinii „prawdziwej osoby” może być większa nawet niż w przypadku najlepszych reklam projektowanych przez specjalistów od PR. Dlaczego tak jest? Przede wszystkim konsumenci bardziej ufają opiniom osób, które znają – do tego dochodzi fakt, że są to klienci, którzy w rzeczywistych warunkach sprawdzili produkty lub usługi danej firmy. To sprawia, że marketing rekomendacyjny jest obecnie fundamentem kontaktu z klientami.

Marketing rekomendacyjny a marketing szeptany

Obydwa z tych rodzajów marketingu skupiają się na opiniach realnych osób na temat marki. Różnica może dotyczyć jednak źródła, od którego pochodzą informacje o firmie. W marketingu szeptanym w przypadku opinii w internecie zatrudnieni mogą zostać pracownicy, którzy dzielą się swoimi pozytywnymi ocenami usług lub produktów danej marki. Jednocześnie marketing szeptany może być realizowany przez konsumentów. Gdy z kolei mowa o marketingu rekomendacyjnym, uczestniczą w nim wyłącznie dotychczasowi klienci, którzy nie otrzymują żadnego wynagrodzenia lub innych bonusów z tytułu polecenia danej firmy. To właśnie klucz do sukcesu w przypadku marketingu polecającego – taki rodzaj reklamy pozytywnie wpływa na wizerunek marki i nie wiąże się z żadnymi nieetycznymi praktykami, zamiast tego skupiając się na korzyści dla klientów.

Zalety marketingu rekomendacyjnego

Marketing rekomendacyjny, podobnie jak większość innych podejść do reklamy, ma swoje wady i zalety. W tym przypadku warto szczególną uwagę zwrócić na potencjalne korzyści, które pozwolą zrozumieć, dlaczego rekomendacje są tak istotne. Oto najważniejsze plusy strategii tego typu.

  • Budowanie bazy wartościowych klientów – właściwie prowadzony marketing rekomendacyjny jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie wartościowych klientów. Polecenie produktów lub usług przez bliskie osoby sprawia, że konsumenci chętnie skorzystają z oferty, być może przekazując reklamę dalej. Firmy korzystające z marketingu rekomendacyjnego mogą liczyć m.in. na wzrost wskaźnika CLV, czyli całkowitej wartości wygenerowanej przez relację z danym klientem.
  • Zwiększona widoczność marki – rzetelne opinie klientów przekazywane z osoby na osobę mogą pozytywnie wpłynąć na świadomość marki. To z kolei prowadzi do zwiększenia ruchu i sprzedaży: taki łańcuch kończy się na kolejnych zadowolonych klientach, którzy mogą polecić firmę dalej. Jest to niezwykle ważne, gdy mówimy o potencjale marketingu rekomendacyjnego – zadowolenie osób, które skorzystały z oferty, może skutkować dotarciem przekazu do kilku kolejnych konsumentów, którzy będą bardzo zainteresowani usługami lub produktami.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: diyknack.com, medialisco.com

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 8
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Remarketing – czym jest i na czym polega?
    Remarketing – czym jest i na czym polega?
    Na pewno zdarzyła Ci się nie raz, że po odwiedzeniu sklepu internetowego jego reklamy wyświetlały się na Youtubie, Facebooku i innych stronach. To tak zwany remarketing. Dowiedz się o nim więcej z naszego artykułu!
    GSP Adwords – czym jest?
    GSP Adwords – czym jest?
    Poczta jest sprawdzana przez użytkowników nawet kilkanaście razy dziennie. Nikt nie lubi spamu, jednak warto poznać inną perspektywę e-mail marketingu.
    Czym jest budżet marketingowy?
    Czym jest budżet marketingowy?
    Budżet marketingowy to najważniejszy element każdej strategii reklamowej. Warto więc wiedzieć, czym jest i co powinno się w nim znaleźć!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.