Zapytaj o ofertę

Na czym polega marketing rekomendacyjny?

5 min czytania
Na czym polega marketing rekomendacyjny?
Kategoria Marketing

Wielu potencjalnych konsumentów przed podjęciem decyzji zakupowej sięga informacji u swoich bliskich. Takie sytuacje zdarzają się bardzo często i mają ogromny wpływ na strategię marketingową firm. Według badań firmy Nielsen aż 83% osób bardziej ufa poleceniom od znajomych osób niż reklamom. Na tym właśnie opiera się marketing rekomendacyjny – co warto wiedzieć na ten temat?

Spis treści:

Marketing rekomendacyjny – co to jest?

Co to jest marketing rekomendacyjny? To pytanie może zadawać sobie wiele osób – zarówno właściciele firm, jak i odbiorcy reklam. Marketing rekomendacyjny, nazywany także marketingiem polecającym, jest rodzajem promowania marki, produktu lub usługi, który opiera się na bezpośrednich rekomendacjach od dotychczasowych klientów. W tym celu wykorzystuje się różne kanały – między innymi przekaz ustny czy posty w mediach społecznościowych. Najważniejszym narzędziem są tutaj jednak zadowoleni klienci, którzy dzięki odpowiedniemu standardowi oferty i nacisku na promowanie rekomendacji zamieniają się w zasadzie w ambasadorów marki. W efekcie można liczyć nie tylko na zwiększenie widoczności firmy, lecz także wzrost bardzo wartościowego ruchu na witrynie lub w sklepie, co prowadzi do wyższej sprzedaży – a tym samym większych zysków.

Tradycyjne reklamy od dłuższego czasu tracą na mocy, szczególnie gdy chodzi o pozyskiwanie nowych klientów. Wraz z rozwojem internetu i ułatwieniem komunikacji klienci zaczęli przykuwać większą uwagę do opinii oraz ocen innych konsumentów – to wszystko sprawia, że marketing rekomendacyjny jest tak istotny. Rekomendacje mogą prowadzić również do zwiększenia zaufania, jakim klienci darzą daną firmę.

Marketing rekomendacyjny – co to właściwie jest rekomendacja?

W dużym uproszczeniu rekomendacja handlowa jest każdym działaniem, w ramach którego konsument poleca produkty lub usługi danej firmy innym osobom ze swojego otoczenia, które mogą być potencjalnie również zainteresowanie skorzystaniem z oferty. Może ona być przekazana zarówno słownie, jak i poprzez tekstowe formy komunikacji – fora, media społecznościowe czy komunikatory online.

Rodzaje rekomendacji klientów

W marketingu rekomendacyjnym możemy wyróżnić dwa rodzaje poleceń dotychczasowych konsumentów. Obydwa z nich mogą być wykorzystywane przez menedżerów sprzedaży, by pozyskać nowych klientów – warto jednak zapoznać się z charakterystyką każdego z nich.

  • Spontaniczna rekomendacja klienta – taka forma rekomendacji pochodzi bezpośrednio od samego klienta. To konsument wychodzi w tym przypadku z inicjatywą, aby zareklamować produkty lub usługi firmy. Jeśli jest on zadowolony ze współpracy z daną marką, prawdopodobnie poleci ją w swoim otoczeniu, dzieląc się doświadczeniem lub doznaniami w sposób spontaniczny i nieświadomie reklamując produkty danej firmy. To szczera rekomendacja, która budzi największe zaufanie – aby móc liczyć na taki marketing, niezbędne będzie zadbanie o wrażenia klientów.
  • Rekomendacja pozyskana – w tym przypadku to marka prosi klientów o udzielenie opinii na temat usług i produktów. Ważne, by taki przekaz nie miał formy fałszywego pozyskiwania rekomendacji, a szczerej prośby o podzielenie się swoim zdaniem. Klient powinien oczywiście mieć opcję odmowy. Przykładem takiego działania są między innymi ankiety otrzymywane na mailu po dokonaniu zakupu.
Umów się na darmowy audyt Twojej strony
DARMOWY AUDYT SEO

Marketing rekomendacyjny – na czym polega siła opinii?

U podstaw marketingu rekomendacyjnego stoją realni konsumenci firmy – siła opinii „prawdziwej osoby” może być większa nawet niż w przypadku najlepszych reklam projektowanych przez specjalistów od PR. Dlaczego tak jest? Przede wszystkim konsumenci bardziej ufają opiniom osób, które znają – do tego dochodzi fakt, że są to klienci, którzy w rzeczywistych warunkach sprawdzili produkty lub usługi danej firmy. To sprawia, że marketing rekomendacyjny jest obecnie fundamentem kontaktu z klientami.

Marketing rekomendacyjny a marketing szeptany

Obydwa z tych rodzajów marketingu skupiają się na opiniach realnych osób na temat marki. Różnica może dotyczyć jednak źródła, od którego pochodzą informacje o firmie. W marketingu szeptanym w przypadku opinii w internecie zatrudnieni mogą zostać pracownicy, którzy dzielą się swoimi pozytywnymi ocenami usług lub produktów danej marki. Jednocześnie marketing szeptany może być realizowany przez konsumentów. Gdy z kolei mowa o marketingu rekomendacyjnym, uczestniczą w nim wyłącznie dotychczasowi klienci, którzy nie otrzymują żadnego wynagrodzenia lub innych bonusów z tytułu polecenia danej firmy. To właśnie klucz do sukcesu w przypadku marketingu polecającego – taki rodzaj reklamy pozytywnie wpływa na wizerunek marki i nie wiąże się z żadnymi nieetycznymi praktykami, zamiast tego skupiając się na korzyści dla klientów.

Zalety marketingu rekomendacyjnego

Marketing rekomendacyjny, podobnie jak większość innych podejść do reklamy, ma swoje wady i zalety. W tym przypadku warto szczególną uwagę zwrócić na potencjalne korzyści, które pozwolą zrozumieć, dlaczego rekomendacje są tak istotne. Oto najważniejsze plusy strategii tego typu.

  • Budowanie bazy wartościowych klientów – właściwie prowadzony marketing rekomendacyjny jest jednym z najskuteczniejszych sposobów na pozyskanie wartościowych klientów. Polecenie produktów lub usług przez bliskie osoby sprawia, że konsumenci chętnie skorzystają z oferty, być może przekazując reklamę dalej. Firmy korzystające z marketingu rekomendacyjnego mogą liczyć m.in. na wzrost wskaźnika CLV, czyli całkowitej wartości wygenerowanej przez relację z danym klientem.
  • Zwiększona widoczność marki – rzetelne opinie klientów przekazywane z osoby na osobę mogą pozytywnie wpłynąć na świadomość marki. To z kolei prowadzi do zwiększenia ruchu i sprzedaży: taki łańcuch kończy się na kolejnych zadowolonych klientach, którzy mogą polecić firmę dalej. Jest to niezwykle ważne, gdy mówimy o potencjale marketingu rekomendacyjnego – zadowolenie osób, które skorzystały z oferty, może skutkować dotarciem przekazu do kilku kolejnych konsumentów, którzy będą bardzo zainteresowani usługami lub produktami.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: diyknack.com, medialisco.com

Jeśli chciałbyś otrzymać więcej informacji w danym temacie, wystarczy skontaktować się z grupa-icea.pl poprzez formularz kontaktowy lub czat.

iCEA Group
Jesteśmy międzynarodową agencją digital marketingu, która od 2007 roku wyznacza standardy w pozyskiwaniu i konwertowaniu ruchu. Z dumą możemy powiedzieć, że dysponujemy największym działem technicznym w Polsce, którego budową kierują najlepsi eksperci SEO, SEM i UX z wieloletnim doświadczeniem. Nasza oferta przekracza granice kraju, ponieważ oprócz działań na polskim rynku prowadzimy także kampanie w Indiach i USA. Dzięki naszym kompetencjom i zaangażowaniu pomagamy klientom osiągnąć sukces w Internecie.
Zobacz również
Zastanawiasz się, dlaczego Twoja strona NIE SPRZEDAJE?
Umów się na bezpłatną konsultację i dowiedz się, jak możemy poprawić Twoje wyniki sprzedażowe.

Oceń tekst
Średnia ocen 5/5 | Liczba ocen: 8

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

Chcesz zobaczyć o czym jeszcze pisaliśmy?

Czy częstotliwość wyświetlania reklam internetowych ma znaczenie?
Czy częstotliwość wyświetlania reklam internetowych ma znaczenie?
Zastanawiasz się, jak często powinieneś wyświetlać swoje reklamy w Internecie, tak aby nie zniechęcić do siebie innych użytkowników? Przeczytaj nasz artykuł!
Co to jest marketing internetowy?
Co to jest marketing internetowy?
Marketing internetowy to stale rozwijający się obszar, w którym łatwo się zgubić. W tym artykule poznasz więc rodzaje kampanii promocyjnych online.
W jaki sposób technologie AR i VR wpływają na sprzedaż internetową?
W jaki sposób technologie AR i VR wpływają na sprzedaż internetową?
Prowadzisz sklep internetowy? Poszukujesz innowacji? Wirtualna rzeczywistość to coś dla Ciebie! Koniecznie czytaj dalej.

Rozpocznij

od bezpłatnej
konsultacji SEO

Zainwestuj w szczegółową konsultację SEO i dowiedz się więcej na temat wydajności Twojego sklepu internetowego. Przeprowadzimy dla Ciebie kompleksową analizę, dzięki której uzyskasz jasny obraz tego, co należy poprawić.

  • I Nasz ekspert SEO skontaktuje się z Tobą telefonicznie.
  • II Umówimy się na bezpłatną konsultację w dogodnym dla Ciebie terminie.
  • III SEO konsultant przeprowadzi audyt Twojej witryny i przedstawi Ci strategiczne rekomendacje, dzięki którym poprawisz wydajność swojego sklepu internetowego.
  • IV Otrzymasz szczegółowy raport SEO biorący pod uwagę szereg ważnych czynników rankingowych Google.

    Chcesz poznać
    ofertę?
    Skontaktujemy się z Tobą w ciągu kilku minut! Jesteśmy dostępni w dni robocze w godzinach 9-15.
    Niestety aktualnie nasz konsultant nie jest dostępny. Skontaktujemy się z Tobą w godzinach otwarcia biura.
    Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w celu telefonicznego przedstawienia mi oferty firmy iCEA. Więcej w Polityce prywatności.
    Wysyłanie
    Masz pytania? Kliknij i skontaktuj się z nami telefonicznie lub poprzez czat!
    Rozpocznij chat
    Zamów rozmowę