Zapytaj o ofertę
Buzz marketing, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o marketingu szeptanym
  • ICEA
  • /
  • Blog
  • /
  • Buzz marketing, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o marketingu szeptanym

Buzz marketing, czyli wszystko co powinieneś wiedzieć o marketingu szeptanym

8 min. czytania

Celem każdej marki jest zwiększenie sprzedaży i pozyskanie nowych klientów. Niestety, w dobie ogromnej konkurencji nie jest to łatwe, a tradycyjne metody promocyjne coraz częściej zawodzą. Jak poradzić sobie ze stale zmieniającymi się warunkami w branży? Postaw na skuteczny buzz marketing! Sprawdź, na czym polega i dlaczego warto go wykorzystać! Warto pamiętać, że buzz marketing może być jeszcze bardziej efektywny, jeśli połączy się go z dobrze wykonanym pozycjonowaniem strony internetowej i SEO.

Czym jest buzz marketing?

Buzz marketing nazywany jest także marketingiem szeptanym, marketingiem plotki oraz whisper marketingiem. Wszystkie te określenia oznaczają jednak to samo – wzbudzanie dyskusji na temat marki lub produktu oraz zachęcanie konsumentów do dzielenia się opiniami z innymi klientami. Obejmuje to zarówno kontakty prywatne, jak i publiczne z wykorzystaniem na przykład social mediów.

Aby lepiej zrozumieć pojęcie buzz marketingu, warto poznać cel tej techniki. Omówmy więc go pokrótce. Marketing szeptany powinieneś wykorzystać, kiedy zależy Ci na zwiększeniu naturalnego zainteresowania swoją firmą i wywołanie na jej temat szumu na szeroką skalę. Sęk w tym, że działania realizowane w ramach tej strategii powinny być dyskretne. Odbiorcy nie mogą uznać Twoich poczynań za reklamę mającą na celu bezpośrednie zachęcenie do zakupu lub sztuczne pozyskiwanie opinii. Słowem kluczowym jest w tym przypadku balans. Marketing szeptany powinien być na tyle naturalny, aby nie został uznany za płatną promocję, ale też na tyle skuteczny, aby przynosił satysfakcjonujące wyniki. Aby osiągnąć ten efekt, musisz wywołać dyskusję w odpowiednim miejscu i czasie.

Rodzaje marketingu szeptanego

Jak wywołać szum wokół marki i jej oferty? Masz do wyboru kilka opcji.

Marketing wirusowy

Marketing wirusowy opiera się na tworzeniu treści, które rozprzestrzeniają się niczym wirus, czyli bardzo szybko i na szeroką skalę. Kluczem do udanej kampanii jest wówczas opracowanie contentu, który wzbudza emocje. Treści powinny być wzruszające, zabawne, angażujące, ciekawe, oryginalne i nawiązujące do marki. W ten sposób odbiorcy podzielą się nimi ze swoimi znajomymi, a popularność Twojej firmy znacznie wzrośnie.

Cause marketing

Działania promocyjne oparte na cause marketingu zyskują w ostatnim czasie coraz większą popularność. Technika uwzględnia bowiem angażowanie się w projekty społeczne, istotne na wybranych odbiorców. Dzięki takim działaniom możesz podkreślić, że ważne tematy nie są Ci obojętne. Jeśli opowiesz o nich w umiejętny sposób, poprawisz wizerunek swojej marki i zwiększysz zaufanie wśród klientów.

Evangelist marketing

Celem strategii opartej na evangelist marketingu jest zbudowanie silnej i trwałej relacji z odbiorcami. Jeśli poczują oni więź z Twoją marką, z pewnością będą chcieli promować ją i polecać swoim znajomym. Promocja uwzględniająca tę technikę jest niezwykle skuteczna, gdyż użytkownicy ufają poleceniom innych konsumentów znacznie bardziej, niż płatnym reklamom w sieci.

Trendsetting

W strategii trendsettingu kluczową rolę odgrywają osoby znane, takie jak celebryci, influencerzy czy twórcy internetowi. Współpraca polega na promowaniu Twojej marki, jej oferty i wartości w zamian za zapłatę, której postać jest określona w umowie. Może to być na przykład prowizja, barter lub wyznaczona wcześniej kwota. Jeśli zdecydujesz się na ten ruch, pamiętaj, aby dokładnie prześledzić poczynania wybranego partnera. Od jego wiarygodności i reputacji będą bowiem zależały Twoje wyniki.

Community marketing

Community marketing polega na tworzeniu przestrzeni dla osób, które są w pośredni lub bezpośredni sposób zainteresowane Twoją marką. Najczęściej wybierane formy to grupy na Facebooku i fora internetowe, na których możesz dzielić się swoją wiedzą i zrzeszać osoby, które mogą stać się Twoimi faktycznymi klientami.

Product seeding

Kampanie product seedingowe polegają na wysyłaniu osobom cieszącym się zaufaniem w danej dziedzinie produktów, które są przez nie następnie recenzowane i przedstawiane szerszej publiczności. Ważne jest wówczas, aby nawiązać współpracę ze specjalistą, któremu zaufają potencjalni klienci. Jeśli chcesz wdrożyć tę technikę do swojej strategii, zadbaj też o jakość wysyłki. Atrakcyjne opakowanie z pewnością wywołają dobre pierwsze wrażenie, co przełoży się na jakość i efekty współpracy.

Dlaczego warto postawić na buzz marketing?

Coraz więcej osób ufa recenzjom innych konsumentów w takim samym stopniu, jak opiniom pochodzącym z prywatnych relacji. Koniecznie wykorzystaj tej fakt w swojej strategii. Co możesz zyskać dzięki skutecznemu buzz marketingowi?

Większe zasięgi

Buzz marketing to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie zasięgów. Pozwala w prosty sposób dotrzeć do potencjalnych klientów i przedstawić im ofertę marki w korzystnym świetle. Wykorzystując popularne kanały, takie jak media społecznościowe, fora internetowe czy serwisy tematyczne, zachęcisz konsumentów do nawiązania relacji z Twoją marką, co ostatecznie przyniesie wzrost sprzedaży.

Wzrost zaufania

Budowanie wiarygodności marki to kluczowy element każdej strategii marketingowej. Prawda jest jednak taka, że internauci coraz mniej ufają reklamom w sieci. Wynika to z nachalności wielu ofert, które często nie są dopasowane do preferencji i zainteresowań użytkowników. Marketing szeptany doskonale rozwiązuje ten problem. Szczegółowe recenzje i pozytywne opinie innych osób zwiększają wiarygodność Twojej marki i subtelnie reklamują ją na wielu obszarach online.

Wysoki zwrot z inwestycji

W marketingu szeptanym reklama tworzy się sama. Często zdarza się, że atrakcyjny post w mediach społecznościowych czy oryginalna kampania budzą na tyle duże zainteresowanie, że nie musisz angażować się w ich promocję. Pozwala to zaoszczędzić mnóstwo czasu i pieniędzy. Jednocześnie, dzięki umiejętnie opracowanej strategii, możesz uzyskać wysokie przychody przy minimalnych nakładach.

Odporność na AdBlock

AdBlock to zmora wszystkich reklamodawców. Na szczęście, dzięki buzz marketingowi, możesz być widoczny. Opiera się on bowiem na autentycznych sieciach komunikacyjnych i prawdziwych dyskusjach internautów. Co więcej, nie uwzględnia kanałów reklamowych, dlatego możesz być pewien, że programy blokujące treści marketingowe nie zagłuszą Twojego przekazu.

Marketing szeptany – przykłady

Wciąż masz wątpliwości co do istotny buzz marketingu? Przedstawiam przykłady udanych kampanii, które z pewnością zainspirują Cię do opracowania własnej strategii.

Old Spice

Tej marki z pewnością nie trzeba nikomu przedstawiać. Nawet ci, którzy nigdy nie korzystali z jej produktów, bez wątpienia znają hasła powtarzane w reklamach telewizyjnych lub internetowych. Co więcej, żartobliwy, a czasami nawet absurdalny charakter reklam skłonił odbiorców do tworzenia memów opartych na kampanii Old Spice, co dało firmie dodatkowy rozgłos.

YouTube – kanał Old SpiceYouTube – kanał Old Spice

Media Expert

Slogan Włączamy niskie ceny w Media Expert zna już chyba każdy. Kampania pokazuje, że umiejętnie zrealizowana reklama, choć czasami nieco irytująca, może na długo utrwalić się w świadomości konsumentów, zwiększając tym samym ich skłonność do skorzystania z oferty.

YouTube – kanał ReklamatorYouTube – kanał Reklamator

Pepsi

Marka Pepsi pokazała, że marketing szeptany to przede wszystkim humor. Kampania Pepsi z 2013 roku była jednym z najpopularniejszych tego typu reklam na świecie. Podczas Halloween marka udostępniła w mediach społecznościowych grafikę z puszką napoju Pepsi w przebraniu Coca-Coli. Na czym polegał jej fenomen? Rozbawieni użytkownicy chętnie przesyłali post swoim znajomym. Co więcej, na reklamę odpowiedziała sama Coca-Cola, publikując grafikę z własną interpretacją żartu.

bettermarketing.pub – kampania Pepsi i odpowiedź Coca-Colibettermarketing.pub – kampania Pepsi i odpowiedź Coca-Coli

WK Dzik

WK Dzik to stosunkowo młoda marka, która niedawno poszerzyła swój asortyment o napoje energetyczne. W momencie wypuszczenia na rynek nowego smaku wszyscy pracownicy nagłaśniają to wydarzenie, publikują podpowiedzi dotyczące tajemniczego, nowego smaku oraz chętnie odpowiadają na komentarze odbiorców w mediach społecznościowych. Jakie są tego efekty? Po pojawieniu się w sklepach nowego produktu konsumenci bardzo chętnie go kupują, a co więcej, udostępniają zdjęcia swojej zdobyczy na profilach w social mediach, co daje marce dodatkowy, darmowy rozgłos.

wkdzik.pl – najnowszy napój, wypromowany głównie dzięki buuz marketingowiwkdzik.pl – najnowszy napój, wypromowany głównie dzięki buuz marketingowi

Marketing szeptany – podsumowanie

Jak widzisz, marketing szeptany oraz inne strategie marketingu internetowego mogą być skutecznym narzędziem do osiągania celów biznesowych. Od Ciebie zależy, jaką formę wybierzesz i jak wdrożysz ją do swojej strategii. Pamiętaj tylko, aby nawiązywać do aktualnych trendów, uwzględniać preferencje grupy docelowej oraz na bieżąco śledzić efektywność podejmowanych działań. W ten sposób z pewnością osiągniesz sukces, a Twoja reklama rozprzestrzeni się w sieci niczym wirus.

Artykuł powstał we współpracy ze stronami: bastillin.com, industrialoop.com

Zamów bezpłatny audyt SEO.
Dowiedz się, co w pozycjonowaniu Twojej strony możemy zrobić lepiej. Umów się na niezobowiązujące spotkanie z naszym specjalistą.

    Dziękujemy za wiadomość!

    Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

    Do usłyszenia!

    Oceń tekst
    Średnia ocen 5/5 . Liczba ocen: 1
    Dodaj komentarz

    Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

    *

    *

    5 × 5 =

    Blog

    Dzielimy się tym, co wiemy i co umiemy.

    Targetowanie kontekstowe — co to jest?
    Targetowanie kontekstowe — co to jest?
    Wybór metody kierowania reklamy ma ogromne znaczenie dla efektywności kampanii. Czym jest targetowanie kontekstowe? Czy jest skuteczne? Podpowiadamy!
    Marketing franczyzowy: Wyzwania skalowania SEO
    Marketing franczyzowy: Wyzwania skalowania SEO
    Istnieje wiele wyzwań związanych ze skalowaniem biznesu w kontekście marketingu franczyzowego i SEO. W tym artykule poznasz ich rozwiązania!
    Real-time marketing. Czym jest RTM w 2023 roku?
    Real-time marketing. Czym jest RTM w 2023 roku?
    Czym jest real time marketing? Dlaczego warto wykorzystać go w swojej strategii? Jak wygląda udana kampania? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi!
    Przeprowadzimy dla Ciebie darmowy audyt e-commerce.

    W trakcie konsultacji wideo z analitykiem wzrostu:

    • Otrzymasz raport widoczności Twojej strony internetowej.
    • Omówimy efektywność Twoich obecnych kampanii reklamowych.
    • Skoncentrujemy się na analizie doświadczenia użytkownika na Twojej stronie e-commerce.
    Umów się na spotkanie
    Paweł Borowik Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik
    Head of Sales
    Paweł Borowik Head of Sales
    Dowiedz się, jak możemy zwiększyć efektywność rozwoju Twojej platformy e-commerce.
    Zamów bezpłatny audyt e-commerce. Skontaktujemy się z Tobą, aby umówić Cię na niezobowiązującą konsultację z naszym analitykiem.

      Twoja rola w firmie
      Twoja rola w firmie
      Dziękujemy za wiadomość!

      Oddzwonimy na wskazany numer telefonu, aby umówić się na dogodny dla Ciebie termin niezobowiązującej konsultacji z naszym specjalistą.

      Do usłyszenia!

      Dołącz do newslettera
      Solidna dawka wiedzy co dwa tygodnie na Twoim mailu.